Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

glasvezel, enorm veel data over de lijn, hoe snel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb hier 10 1TB schijven vol data. Dit moet naar een ander kantoor verstuurd. Beide locaties hebben 100Mbps up/down fibre. Ik heb 2 opties:

1: zelf fysiek meenemen het vliegtuig in en brengen
2: over de data lijn sturen

optie 2 duurt 10.000 GB x 8 bits = 80.000 Gb / 0.1 Gbps = 800.000 seconden = 222,22 uur = 9 dagen

klopt deze berekening, of moet ik hier nog overhead bij optellen? Overzetten kan via VPN van windows naar windows server of via FTP via internet (minder overhead door geen encryptie)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2011 10:59 ]

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
Nou, lijkt me handig dat je ftp gebruikt of iets wat 'hervatten' mogelijk maakt. Je wilt niet met windows verkenner zoiets gaan doen (te fout gevoelig en amper controleerbaar).

Edit: en ga er maar vanuit dat het langer duurt. Heel veel kleine bestanden duren veel langer dan een groot bestand. Dus wat in theorie zou moeten zal wss nooit gehaald worden.. en zonder ruwe berekening ofzo denk ik aan een factor 1.5 tot 2.

[ Voor 42% gewijzigd door DutX op 13-04-2011 10:59 ]

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:46

PeaceNlove

Deugleuter

Eerst zippen naar meerdere zips en dan via de lijn doen?

Gewoon een hele dure en goed verzekerde DHL/UPS verzending doen is ook geen optie?

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Kunnen beide kantoren 9+ dagen zonder bandbreedte voor overige zaken? :)
Vast niet, dus reken bijvoorbeeld 50 Mbps afhankelijk van het datagebruik op de kantoren.

• BWBzz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-11 11:55
Ik weet niet binnen welk termijn de data aan moet komen, maar een eventuele optie is natuurlijk ook nog een 5-tal 2TB schijven aanschaffen, data overzetten en de kopie-schijven opsturen...

Verwijderd

Topicstarter
BWBzz schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:10:
Ik weet niet binnen welk termijn de data aan moet komen, maar een eventuele optie is natuurlijk ook nog een 5-tal 2TB schijven aanschaffen, data overzetten en de kopie-schijven opsturen...
Helaas is opsturen geen optie vanwege de content en iemand die het aan de andere kant ook weer werkend moet krijgen.

Zal wel vliegen worden denk ik. Iemand nog enig idee wat het percentage overhead zal zijn als ik er 10 grote zip bestanden van maak die ik per FTP overzet? Verwaarloosbaar?

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
- 10 x 1 TB schijf bestellen (evt. extern)
- 1 dag data kopiëren
- 1 dag data verhuizen naar andere locatie
- 1 dag data uitpakken op externe locatie....

Gewoon niet te moeilijk doen ..

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:05:
[...]

Helaas is opsturen geen optie vanwege de content en iemand die het aan de andere kant ook weer werkend moet krijgen.

Zal wel vliegen worden denk ik.
En wil je het dan nog goed doen, dan moet je die schijven apart vervoeren en in principe dubbel. Beetje vervelend als je aankomt en 1 schijf werkt niet meer :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Is de totale 10Gb direct van belang, of zit er ook een stuk archief bij.

Persoonlijk zou ik 1 dag besteden aan het inpakken / parren van het spul op externe hdd's en dan tegelijkertijd ( mits je een gradatie van belangrijkheid kan aanbrengen ) de belangrijkste files alvast laten beginnen met overzetten over de lijn.
Dan op het vliegtuig stappen.

Is er 1 schijf door het vervoer beschadigd dan heb je als het goed is al via de data-transfer de belangrijkste bestanden zodat je het kan opbouwen en inrichten en de rest van de data komt of van externe hdd's of loopt op den duur binnen via inet.

Niets is zo lullig als daar aankomen en dan merken dat je hdd's stuk zijn waardoor je gelijk weer terug kan.

Idealiter zou ik ook nog een klein kluisje kopen, hier nog eens 10 hdd's instoppen en dit kluisje verzegeld naar de andere partij sturen ( ik dacht dat er ook james bond kluisjes waren die "ontploften" mits niet juist geopend ), dan heb je ook nog een 3e traject via waar het goed moet gaan.

Basisprincipe is gewoon : minimaliseer de foutenkans door meerdere onafhankelijke trajecten op te starten

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:30

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

10 TB pomp je sowieso niet 'even' over de lijn heen zoals je zelf al uitgerekend had. Als je niet tijdsgebonden bent en de data is statisch is over het netwerk best een optie. Je moet alleen rekening houden dat je niet de complete lijn wilt dichtgooien dus reken zoals al in het topic genoemd is een factor 1,5 a 2 erbij. Dan ben je dus een dag of 20 data aan het overpompen.

Waarom niet toch een koerier? Die kunnen het in 1 a 2 dagen gok ik aan de overkant van de oceaan hebben.
Als je niet wilt dat derden de koerier bewust overvallen en daardoor je bedrijf failliet gaat (ik overdrijf hier om een punt te maken over hoe belangrijk die data nou eigenlijk is ;)) kun je ook een constructie bedenken dat je de data op bijvoorbeeld truecrypt encrypted disks opstuurt. De encryptie keys kun je dan via het netwerk oversturen.

Sys Specs

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:46

Brons

Fail!

De boel encrypten met bijvoorbeeld truecrypt en dan met een koerier versturen lijkt mij de beste oplossing. Tenzij ze op die andere locatie de technische mogelijkheden niet hebben om truecrypt te gebruiken.

EDIT: wat ^^ dus zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door Brons op 13-04-2011 12:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok , perfect zo. Bedankt voor de hulp. Dat wordt vliegen met 2 setjes schijven. Dagje laten kopieeren, paar uurtjes vliegen, aankoppelen, testen, kopieeren starten en weer terug vliegen. Oh ja, en een koffie doen op locatie. :)

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 13:40:
Ok , perfect zo. Bedankt voor de hulp. Dat wordt vliegen met 2 setjes schijven. Dagje laten kopieeren, paar uurtjes vliegen, aankoppelen, testen, kopieeren starten en weer terug vliegen. Oh ja, en een koffie doen op locatie. :)
Wellicht handig om dan... als de data eenmaal over is een en ander op te zetten dat de data automatisch in sync blijft met elkaar.

Onder windows server zou je met DFS een aardig eind moeten kunnen komen.
Zelf gebruik ik DFS (voor thuis gebruik) tussen drie locaties, om te zorgen dat foto's, muziek, backups enz gesynced zijn.

Als je de data voordat je de DFS opbouwt op de twee locaties al hebt staan hoeft initieel niet alles gesynced te worden.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1