i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q
Een schijf geheel leeggooien kan door hem vol te schrijven met nullen. Dan is hij in princiepe leeg en kun je hem helemaal vers paritioneren,formatteren,etc
Het is dan echter nog wel mogelijk om met behulp van recovery tools om bestanden terug te halen.
Darik's Boot and Nuke kan een simpele zerofill voor je doen. Disk Diagnostic tools van de fabrikant kunnen dit meestal ook voor je doen. En met een Linux LiveCD is dit ook goed te doen, ik gok dat dan de PartedMagic liveCD het makkelijkst is als je niet zo bekend bent met Linux.
Voor simpelweg starten vanaf nul is dit wat je wilt doen.
Als je hem echt secure wilt wissen zodat de data niet meer te recoveren is, bijvoorbeeld als je de schijf wilt verkopen, zul je de schijf meerdere malen moeten overschrijven met random data. Daarvoor is Darik's Boot and Nuke uitstekend geschikt en mijns inziens ook de beste oplossing.
Die biedt meerdere opties om dit te automatiseren.
Ook zou dit kunnen met een conventionele Linux LiveCD waarop het dd commando beschikbaar is. DBAN is trouwens ook een Linux LiveCD, maar dan voor een specifieke toepassing
Duurt een stuk langer, maar dan is het ook echt voor altijd weg.
Misschien kun je specificeren wat je "beter" zou verwachten?
Wil je het bijvoorbeeld vanuit Windows zelf doen? Dat zou namelijk kunnen als het niet je OS disk is. Dan kun je naar Eraser gaan kijken, dat was volgens mij ook best een geschikte voor voor Windows.
[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 13-04-2011 10:29 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ik heb ook nog een backup partitie(B:) en nog 2 linux (ubuntu 10.10) partities.
Is het dan mogelijk om met DBAN alleen partitie C: te wissen ?
Of werkt het alleen met de hele schijf...
Bedankt voor de uitleg, is nu een stuk duidelijker (Je hebt mijn keuze voor DBAN versterkt
i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Kan dit met DBAN of moet ik dan naar andere programma's kijken.
Normaal deed ik gewoon format c maar nu moet die data echt weg.
dus let wel goed op wanneer je maar 1 partitie (ipv complete harde schijf in je titel) wil deleten
je kan natuurlijk even de website checken voordat je onnodige vragen gAat stellen
[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 13-04-2011 10:47 ]
Als je dan de rest gaat vergroten/verkleinen en/of weer een nieuwe aanmaakt, alles is voor het systeem dan weg.
Daar heb je geen DBAN voor nodig. Dat zou je kunnen doen vanuit je Ubuntu met behulp van (c)fdisk op de commandline en als het grafisch moet dan pak je GParted erbij.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.