Mandrake 7.2 neemt 218MB ram in!

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo, ik heb nu mandrake 7.2 geinstalleerd, maar als ik alleen Xmms en Licq heb draaien heb ik al 218Mb ram ingebruik (zonder de swap dan), dat kan toch nooit ??

Wat akn ik er aan doen? En hebben jullie voor de rest nog wat tips want het loopt ook niet echt allemaal zo snel.

Systeem:

Celly566
256Mb ram
20gig 7200Rpm
Gf2 Mx

Bedankt,

Eppie

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Linux heeft de eigenschap om geheugen efficient te gebruiken, dusse, kijk eens hoeveel van die 218meg er cache is..

cache kan gewoon geleegd worden zodra er geheugen nodig is, dus dan is het eigenlijk zonde om die geheugenruimte niet te gebruiken..

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Ik heb dus nu 260 mb inbeslag met bijna niets draaien, de geheugenbuffer was 60mb.

Hoe doe ik de cache leeghalen??

Maar snap nog niet waarom hij zoveel inneemt, heb niets openstaan. Draai onder KDE2

Eppie

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59
Wat heb je aan zoveel geheugen als hij het niet gebruikt. Wees blij dat hij dat wel doet en er niet 150 mb werkeloos in je computer zit. Waarom moet dat nu weer leeg, laat Mandrake dat toch zelf uitzoeken.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Omdat het mischien een beetje traag daardoor gaat? ;)

Maar ik ben er achter dat hij 140Mb ram Cached en 60mb buffert. Allemaal leuk maar waar is het voor en hoe kan ik het weg halen???

Eppie

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
Dat cachen dat *hoort* zo, en dat wil je juist zeker niet uitzetten, want dan gaat je computer vele malen trager!

Linux zet juist van disk geladen spullen in het op dat moment niet gebruikte geheugen. Dus bv. als je Netscape opstart, afsluit en opnieuw opstart gaat het retesnel (probeer maar). Dat komt dus omdat het dan nog volledig in het geheugen zit.

Maar als een ander prog meer geheugen nodig heeft, wordt het langst niet-gebruikte deel van de cache gewoon weggegooid en krijgt het andere programma dat. Dus zie het gewoon als 'vrij' geheugen, dat nog voor een nuttig doel wordt gebruikt (indien mogelijk)!

Dus: Uitzetten kan bij mijn weten niet, laat staan dat je het zou willen!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
Oh ja, en misschien dat dit nog niet helemaal duidelijk was: de cache-grootte verandert dus constant, afhankelijk van hoeveel de draaiende programma's op dat moment gebruiken. Jij hebt 256 MB, stel dat al jouw programma's 64 MB gebruiken dan is er dus 192 (256-64) MB cache.

Als je dan nog een paar progs start en er is dan in totaal 128 MB geheugen nodig, dan gaat er 64 MB af van de cache en wordt dus 128 MB gebruikt voor cache en 128 MB voor progjes.

Als je dan die progs weer afsluit, wordt de cache weer groter, etc.

Stel je voor dat je de cache uit zou kunnen zetten, dan gebruiken je progs nog steeds 64 MB en staat de andere 192 MB uit z'n neus te vreten -> lekker nuttig (NOT!)

Zoals je ziet hoef je dus die cache niet zelf te 'legen' (wat voor zover ik weet ook niet kan) of andere enge dingen te doen, gewoon afblijven met je vingertjes!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Hey bedankt.
Pagina: 1