[BBG] Thuisserver (storage; één VM) mei 2011

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:03

Thandor

SilverStreak

Topicstarter

BBG: thuisserver (storage; één VM) mei 2011

Het is weer zover: tijd voor een eenvoudige thuisserver waar je alles op kwijt kunt inclusief een VMware machine met daarop een kleine webserver/testserver/gameserver/etc. In dit topic kunnen we een discussie starten om een zo goed mogelijk systeem samen te stellen voor de BBG van mei 2011 :).

De definitie:
- Laag geluidsniveau;
- Klein;
- Geschikt voor storage (RAID5 met een disk of vier);
- Geschikt voor Linux en Windows Server 2008 R2 met daarbovenop een lichte VM.;
- Headless en geen optisch station;
- Initiële richtprijs € 350 á 400,-.

Wat ik zoal in gedachten had:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 124,-
1Chieftec DF-02B-B€ 38,66€ 38,66
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 5,75€ 5,75
1AMD Athlon II X2 240 Boxed€ 36,90€ 36,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,80€ 33,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 36,63€ 36,63
1Asus M4A88TD-M/USB3€ 75,55€ 75,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,29

Het kloppend hart en omliggende onderdelen vormen een basis voor een energiezuinig thuisservertje met mogelijkheden voor klein huis-tuin-en-keuken storage en een VMware machine. Diegene die meer kaliber in het doosje willen kunnen met gemak een zwaardere CPU en meer RAM steken op het moederbord dat over nette features beschikt waaronder RAID5.

De kast ziet er op het eerste gezicht degelijk uit. Biedt ruimte voor 5x3,5" schijven en is voorzien van stoffilters die waarschijnlijk wel van pas komen bij een 24/7 systeem.

Qua schijven en accessories zit ik te dobben of er standaard één, twee, drie of vier (wie biedt meer?) disken mee moeten komen. Ik kan mij voorstellen dat 8TB bruto voor sommigen teveel van het goede is. Een hot swappable drivebay zoals pricewatch: Chieftec SST-2131SAS vind ik erg chique maar zorgt voor een stevige stijging in de prijs. Mocht men opteren voor drie hardeschijven dan valt er met het gestelde budget wel iets te regelen.

Wat denken jullie? Leuke opstelling of moet het radicaal anders? Breek los! :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Om eerlijk te zijn vind ik het concept niks. Je wilt een thuisserver voor storage, VM's, webserver, gameserver,... en dan maar 400 euro? Dan heb je dus een hele oude crappy processor, slechts twee hardeschijven, slechts 4GB ram en een kast waar praktisch niks in past. Dat vind ik een heel slecht punt om mee te beginnen, zeker vanuit een BBG. Ik heb momenteel een vrij oude thuisserver staan en de enige verbetering die deze server heeft is 2GB ram extra.
Ik zou voor een BBG in mei 2011 toch wel een 2011 systeem kiezen, geen 2009 systeem meer. Dan denk ik aan een i3 systeem eigenlijk, ook heerlijk zuinig maar er zit tenminste wel wat vermogen achter.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 12-04-2011 20:23 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Het idee erachter is een soort van microserver. Relatief lage prijs, relatief lage specs maar dan uiteindelijk wel iets waar je wat mee bereiken kunt. Als je er 100 EUR meer tegenaan gooit kun je er direct ook veel meer uit trekken.

De kast biedt volgens de specs sheet van Chieftec redelijk wat ruimte qua disks en je kunt er met een 5,25" drivebay nog veel meer in drukken.

Niettemin is er natuurlijk ruimte om de thuisserver op te splitsen. Het originele idee met een eenvoudige microserver en een thuisserver met meer kaliber en een hoger prijskaartje (500 EUR of 600 EUR?). In de laatste zou een i3/i5 zich misschien prima thuisvoelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar dan kan je toch net zo goed de specs van vorige BBG kopieren? Bovendien is deze build al letterlijk honderden keren naar voren komen, een X2 240E (je hebt de niet E, stuk onzuiniger) met een simpel moederbord, RAM, hardeschijven en een kast met de BeQuiet 300w voeding. Het is zo vaak gedaan dat het niet interessant is. Enige afwisseling is of een AMD X2 of een Intel Atom, dat gaat mij vervelen en ik denk ook een hoop anderen.

Als je een soort van microserver wilt dan zou ik voor een microserver gaan, mini ITX bijvoorbeeld. Dan heb je echt een micro server die 15cm minder hoog is dan deze kast en 17cm minder diep. Dan heb je het over echt een mini powerhouse, net zo groot als een NAS, met veel meer mogelijkheden. Denk aan een AMD Fusion setup, die zijn zuinig maar sneller dan een Atom, kunnen passief gekoeld zijn en hebben zelfs videopower. Dan ook een leuk OS zoals Amahi erop en je hebt feitelijk een NAS die vele malen krachtiger is.

Of een Shuttle barebone? Zijn ook erg kleine kastjes waar je wel nog 2 of 3 schijven van 2TB in kwijt kan, heb je 6TB aan opslag, mogelijkheid voor een i3 en het bied eens een heel andere kijk op een thuis server.

Ik denk dat je dit keer eens de BBG moet gebruiken om totaal andere paden te bewandelen, daar is deze BBG ideaal voor. Immers wie kent niet de standaard AMD setup die constant naar voren komt in desbetreffend topic?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 11:23
Met deze schijf (de WD dus) is het wel opletten dat ie zogenaamde "advanced power features" heeft, onder andere houdt dat in dat de schijf de koppen na 8 sec. inactiviteit parkeert. Veel linuxsystemen echter benaderen een schijf om de ~10 sec. Hierdoor heb je dan dus een systeem met een schijf die z'n koppen elke 10 sec parkeert en zo heel erg snel bepaalde onderdelen verslijt. Ik heb deze schijf in m'n homeserver, echter als backup en opslag van media die niet dagelijks gebruikt wordt waardoor de schijf meestal in standby staat, verder heb ik via hdparm het energiebesparend gedrag uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Tsurany schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:18:
Maar dan kan je toch net zo goed de specs van vorige BBG kopieren? Bovendien is deze build al letterlijk honderden keren naar voren komen, een X2 240E (je hebt de niet E, stuk onzuiniger) met een simpel moederbord, RAM, hardeschijven en een kast met de BeQuiet 300w voeding. Het is zo vaak gedaan dat het niet interessant is. Enige afwisseling is of een AMD X2 of een Intel Atom, dat gaat mij vervelen en ik denk ook een hoop anderen.

Als je een soort van microserver wilt dan zou ik voor een microserver gaan, mini ITX bijvoorbeeld. Dan heb je echt een micro server die 15cm minder hoog is dan deze kast en 17cm minder diep. Dan heb je het over echt een mini powerhouse, net zo groot als een NAS, met veel meer mogelijkheden. Denk aan een AMD Fusion setup, die zijn zuinig maar sneller dan een Atom, kunnen passief gekoeld zijn en hebben zelfs videopower. Dan ook een leuk OS zoals Amahi erop en je hebt feitelijk een NAS die vele malen krachtiger is.

Of een Shuttle barebone? Zijn ook erg kleine kastjes waar je wel nog 2 of 3 schijven van 2TB in kwijt kan, heb je 6TB aan opslag, mogelijkheid voor een i3 en het bied eens een heel andere kijk op een thuis server.

Ik denk dat je dit keer eens de BBG moet gebruiken om totaal andere paden te bewandelen, daar is deze BBG ideaal voor. Immers wie kent niet de standaard AMD setup die constant naar voren komt in desbetreffend topic?
Zo'n klein kastje voel ik ook wel wat voor :). Met een krachtigere Core i# CPU erin heb je inderdaad wel leuke mogelijkheden in een kleine 'powerhouse'. Eens zien wat daar allemaal voor te krijgen is. Hebben anderen hier ook ideeën of toevoegingen voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Iig geen shuttle maar kleine krachtige en zuinige servert is wel leuker.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 21-04-2011 20:55 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Die kast ziet eruit als 1 grote stofverzamelaar, ik zou eerder voor een wat duurdere kast gaan, Antec p180 mini bv?. Die heeft tenminste nog akoestische demping en ziet er nog eens strak uit (vind ik dan weer belangrijk). Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Een kast is immers het onderdeel wat het langst mee gaat, zelf bespaar ik hier dan ook nooit op.

edit:

Nog even een aanvulling op -The Mask-: Samsung heeft nieuwe firmware op zijn site staan om het huidige firmware probleem op te lossen (mocht je een schijf kopen die nog de brakke firmware heeft). En vergeet niet dat veel mensen problemen hebben met de WD20EARS schijfjes in RAID 5. Want ik denk dat je na verloop van tijd je server toch wel redundant wil hebben, zeker als er veel data op staat.

[ Voor 36% gewijzigd door Nyxium op 21-04-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

#ProductPrijsSubtotaal
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 372,-
1Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS CASE W/ 300W SFX PSU€ 159,90€ 159,90
1Scythe Big Shuriken€ 26,-€ 26,-
1Intel Core i3 2100T€ 109,90€ 109,90
1GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 59,90€ 59,90
1Zotac H67ITX-C-E€ 110,53€ 110,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 838,23

Dit lijkt me wel een aardige combinatie voor een i3 setup. Ja, hij is duur, maar dat komt omdat je gewoon echt 4 schijven nodig hebt als je met raid5 bezig gaat. Het is onzin rekening te houden met raid5 en er maar twee schijven in te stoppen. De behuizing is ook prijzig, maar dat komt vooral doordat deze qua kwaliteit gewoon goed is en ik hem er mooi uit vond zien. En er zit 8GB geheugen in, dat kan natuurlijk ook 2GB of 4GB worden. Maar dit is naar mijn idee wel een mooie thuisserver.
De kast kan ook 6 hardeschijven in kwijt dus de raid5 array met vier schijven en dan nog een SSD, heb je er zelfs nog eentje over.

Het is trouwens wel lastig een leuk mini ITX moederbord te vinden die en 5 SATA poorten heeft en RAID5 mogelijkheid heeft.

Natuurlijk zijn er goedkopere behuizingen zoals de Silverstone SG05

Edit: Ik dacht ik maak ook een AMD variant, dat gaat echter niet. Er zijn maar 4 mini ITX socket AM3 moederborden en die hebben allemaal te weinig SATA poorten en ondersteunen geen RAID5. Tenzij ik wat mis... Fusion wordt het dan ook niet, ook geen raid5 ondersteuning. Dan moet je echt naar dedicated RAID kaarten kijken en dat kost ook weer 100 euro minimaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 21-04-2011 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Lian Li PC-Q08B€ 89,-€ 89,-
1Intel Core i3 2100€ 99,37€ 99,37
1Seasonic S12II-Bronze 330W€ 44,90€ 44,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,29

Uitbreidbaar naar 8GB en 6 HD's.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zie net dat ik zo scheel was een socket 1156 moederbord met een socket 1155 cpu te nemen, niet handig :+

#ProductPrijsSubtotaal
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 372,-
1Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS CASE W/ 300W SFX PSU€ 159,90€ 159,90
1Scythe Big Shuriken€ 26,-€ 26,-
1Intel Core i3 2100T€ 109,90€ 109,90
1GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 838,23

Kunnen er gelijk 6 hardeschijfjes in, wel zo handig. En dan 8GB ram zoals eerst. Dan heb je toch de ultieme krachtige thuisserver? Hoewel 10TB storage misschien wat veel is voor sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De Samsung komt soms met een gare firmware.
De behuizing en voeding zijn wat duurder dan die van mij, maar de voeding is wat minder. Behuizing lijkt mij voor een server niet zo belangrijk dat de Fractal de betere keuze wordt.
Koeler kan, als die past, maar denk dat een goedkopere ook wel moet kunnen.
De i3 2100T voegt imo ook niet heel veel toe tegenover een gewone i3 2100, is lager geklokt en daarom zuiniger, maar dus ook trager.
GeIL geheugen heeft soms wat problemen met sommige mobo's, dus ik zou voor Kingston gaan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tsurany schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:09:
Het is onzin rekening te houden met raid5 en er maar twee schijven in te stoppen.
RAID5 kan dan ook vanaf 3 schijven pas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die firmware is inmiddels toch gefixt? Behuizing is, zoals ik al zei, een dure, dus makkelijk te vervangen voor een ander. Echter deze vind ik persoonlijk wel stylish, voeding die er in zit is prima dus ik zou zelf de lage meerprijs wel betalen, maar dat is altijd persoonlijk. Koeler zal wel passen, hij is enorm laag en daardoor ideaal. Toch stukje stiller dan stock.
Voor die 10 euro extra zou ik wel de T versie nemen, je zal het vermogen verschil niet snel merken maar het stroomverbruik zeker, lijkt mij toch wel het overwegen waard.
Geheugen is in principe niet erg relevant, kan je ook ander geheugen voor nemen, maar GeIL gaat ook prima werken hoor.
CptChaos schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:37:
[...]
RAID5 kan dan ook vanaf 3 schijven pas. :)
Dat bedoel ik dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Tsurany op 21-04-2011 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:49
Nou ben ik normaal nooit bezig met bbg. Maar zag hem even voorbij komen in de active topics. En heb een (kleine) toevoeging. De pricewatch: Lian Li PC-A04 (Zwart) kan 7 schijfjes hebben en kan er dan nog 2 op de plaats van de opticals kwijt. Plus dat het een redelijk kleine kast is met goede koelingsmogelijkheden. Hij is wel redelijk aan de prijs maar daar heb je dan ook wel wat voor. Mijns inziens een betere keuze dan die fractal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:37:
Die firmware is inmiddels toch gefixt?
Ligt eraan welke je krijgt, firmware versie is gewoon hetzelfde. Dus het is slim om hem dan sowieso maar te flashen.
je zal het vermogen verschil niet snel merken maar het stroomverbruik zeker, lijkt mij toch wel het overwegen waard.
Het is dezelfde CPU, alleen lager geklokt en daarom een lager verbruik. Maar taken duren daardoor ook langer en dus zit je langer aan het max verbruik van de CPU.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

-The_Mask- schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:42:
[...]
Ligt eraan welke je krijgt, firmware versie is gewoon hetzelfde. Dus het is slim om hem dan sowieso maar te flashen.
Maar in principe dan prima schijven toch? Je moet ze even flashen maar dat is voor mij persoonlijk die 7 euro per stuk wel waard.
Het is dezelfde CPU, alleen lager geklokt en daarom een lager verbruik. Maar taken duren daardoor ook langer en dus zit je langer aan het max verbruik van de CPU.
Hangt er vooral vanaf of je server vaak op z'n max draait, denk dat veel thuisservers dat niet doen.
Craven schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:40:
Nou ben ik normaal nooit bezig met bbg. Maar zag hem even voorbij komen in de active topics. En heb een (kleine) toevoeging. De pricewatch: Lian Li PC-A04 (Zwart) kan 7 schijfjes hebben en kan er dan nog 2 op de plaats van de opticals kwijt. Plus dat het een redelijk kleine kast is met goede koelingsmogelijkheden. Hij is wel redelijk aan de prijs maar daar heb je dan ook wel wat voor. Mijns inziens een betere keuze dan die fractal.
Naar mijn mening totaal niet vergelijkbaar. Je hebt het over een kast die qua formaat tweemaal zo groot is, hij is een stuk hoger en dieper en enkel wat smaller, dan gaat het niet meer over een mini powerhouse naar mijn idee maar heb je gewoon een klein desktop formaat. Die kast kan prima, maar dan stel je wel weer een heel ander soort server samen. Wil je op behuizing besparen ga dan voor die eerder genoemde Lian Li met een aparte voeding, die is wel wat groter maar niet zo'n enorm bakbeest.
Ik denk persoonlijk dat 6 schijven de sweet spot is voor veel mensen, je hebt immers in veel gevallen niet meer dan 6 SATA aansluitingen op je moederbord zitten. Daarnaast met de huidige 2TB schijven kan je dan al 12TB aan ruimte hebben, met RAID eraf blijft alsnog 8TB over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tsurany schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:51:
Daarnaast met de huidige 2TB schijven kan je dan al 12TB aan ruimte hebben, met RAID eraf blijft alsnog 8TB over.
Afhankelijk van hoe je jouw RAID5 array op zet. Als je 1 schijf als pariteit gebruikt, zou het je met dus 1 schijf kunnen kosten. Met 6x 2TB zou je dan dus effectief 10TB kunnen hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Helaas, een groot nadeel is dat er twee aparte SATA controllers op het moederbord zitten, aangezien je SATA 600 en SATA 300 poorten hebt, dan kan je op die SATA 300 controller een RAID5 array maken en op die SATA 600 controller een RAID1 array mits dat ondersteund wordt, anders twee losse schijven van 2TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:02

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Software-raid 5 onder windows 2008 levert tegenwoordig voor zover ik weet ook behoorlijke prestaties op, en onder linux gaat dat zeker goed werken, dus dat de schijven op 2 verschillende controllers zitten maakt effectief niets uit. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan heb je alsnog 8TB onder Windows 2008 R2, je kan immers niet het OS installeren op een dynamische schijf. Je moet dus een OS disk hebben. Prestaties zijn aardig, niks wereldschokkends. Zou het niet vertrouwen als high speed storage. Maar voor data opslag kan het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:45
Tsurany schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 12:54:
Dan heb je alsnog 8TB onder Windows 2008 R2, je kan immers niet het OS installeren op een dynamische schijf. Je moet dus een OS disk hebben. Prestaties zijn aardig, niks wereldschokkends. Zou het niet vertrouwen als high speed storage. Maar voor data opslag kan het prima.
Dan is het toch geen probleem? Gebruik ook software raid van 2008 R2, werkt als een trein.
Het is wat mij betreft ook niet nodig want de disks die je voorstelt zijn toch geen High speed storage, gewoon een zuinig 5400 toeren schijfje.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alleen de performance is wel een heel stuk slechter dan wanneer je diezelfde schijven gebruikt met een dedicated controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32
#ProductPrijsSubtotaal
4Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 61,14€ 244,56
1Adata AD3U1333C4G9€ 31,49€ 31,49
1HP Proliant Microserver N36L€ 222,65€ 222,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,70

Robuust, stil en snel genoeg, HP Microserver:
4x2TB Hitachi, ook betrouwbaar in RAID config's:
optie 1 raid 0+1 via embedded hostbased raid
optie 2 software raid onder Windows
optie 3 *nix distributie met ZFS ipv RAID. Echt niet moeilijk meer ;)
optie 4 hardware raidcontrollers, al dan niet hostbased (minimaal +€100)

1x1 + 1x4GB, performancewinst op dualchannel is verwaarloosbaar en je hebt zo de ruimte om in de toekomst naar 2x4GB te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:45
Tsurany schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:04:
Alleen de performance is wel een heel stuk slechter dan wanneer je diezelfde schijven gebruikt met een dedicated controller.
In het algemeen zou software RAID net zo snel moeten zijn als een basic onboard RAID controllertje.
Alleen bij die crappy Intel RAID controllers is dat anders. De raid controller in dat zotac bordje is volgens mij gebaseerd op die Intel Matrix storage driver en bij die RAID controllers wordt al het werk door die driver gedaan en niet echt die chip.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Software raid (5) in Windows 2008 is anders een stuk langzamer vergeleken met een onboard raid oplossing, nog steeds spijt ervan dat ik het zo ingesteld heb en het niet meteen teruggedraaid heb.

edit: in de niet R2 versie van 2008; wellicht dat die een stuk beter is.

[ Voor 16% gewijzigd door Mental op 22-04-2011 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
  • Laatst online: 29-06 17:31
ransbal schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:26:
#ProductPrijsSubtotaal
1Adata AD3U1333C4G9€ 31,49€ 31,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,70

Robuust, stil en snel genoeg, HP Microserver:
4x2TB Hitachi, ook betrouwbaar in RAID config's:
optie 1 raid 0+1 via embedded hostbased raid
optie 2 software raid onder Windows
optie 3 *nix distributie met ZFS ipv RAID. Echt niet moeilijk meer ;)
optie 4 hardware raidcontrollers, al dan niet hostbased (minimaal +€100)

1x1 + 1x4GB, performancewinst op dualchannel is verwaarloosbaar en je hebt zo de ruimte om in de toekomst naar 2x4GB te gaan.
Klinkt goed, k wilde eerst zelf iets gaan bouwen maar voor dit geld gaat dat niet lukken... ondersteund deze Proliant wel non-ecc geheugen? Het standaard geheugen dat meegeleverd is, is ecc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Tsurany schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:51:
Naar mijn mening totaal niet vergelijkbaar. Je hebt het over een kast die qua formaat tweemaal zo groot is, hij is een stuk hoger en dieper en enkel wat smaller, dan gaat het niet meer over een mini powerhouse naar mijn idee maar heb je gewoon een klein desktop formaat. Die kast kan prima, maar dan stel je wel weer een heel ander soort server samen. Wil je op behuizing besparen ga dan voor die eerder genoemde Lian Li met een aparte voeding, die is wel wat groter maar niet zo'n enorm bakbeest.
Ik denk persoonlijk dat 6 schijven de sweet spot is voor veel mensen, je hebt immers in veel gevallen niet meer dan 6 SATA aansluitingen op je moederbord zitten. Daarnaast met de huidige 2TB schijven kan je dan al 12TB aan ruimte hebben, met RAID eraf blijft alsnog 8TB over.
Ohw, my bad. Vergelijken met de chieftec van Thandor en dan die fractal van jou vermelden schiet niet zo op natuurlijk... 8)7

Ik persoonlijk zie veel meer in kleine desktops dan van die vierkantje dingen. Ze zijn onhandig in het opbergen voornamelijk. Ik heb mijn eigen server in mijn meterkast gestampt en dan willen wel meer mensen denk ik. Dat gaat (praktisch) niet met zo'n vierkantje box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32
RuntimeError schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:09:
[...]

Klinkt goed, k wilde eerst zelf iets gaan bouwen maar voor dit geld gaat dat niet lukken... ondersteund deze Proliant wel non-ecc geheugen? Het standaard geheugen dat meegeleverd is, is ecc...
Je hebt gelijk, de standaard module vervangen door ECC. Hiermee wordt het systeem wel iets duurder, maar ECC heeft zeker wel een voordeel boven Non-ECC geheufen in servers/storage, minder kans op datacorruptie.
Nieuwe RML:
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston KTH-PL313E/4G€ 62,78€ 62,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Craven schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 20:22:
[...]

Ohw, my bad. Vergelijken met de chieftec van Thandor en dan die fractal van jou vermelden schiet niet zo op natuurlijk... 8)7

Ik persoonlijk zie veel meer in kleine desktops dan van die vierkantje dingen. Ze zijn onhandig in het opbergen voornamelijk. Ik heb mijn eigen server in mijn meterkast gestampt en dan willen wel meer mensen denk ik. Dat gaat (praktisch) niet met zo'n vierkantje box.
Klopt, zijn twee verschillende systemen voor twee verschillenden soorten eisen. Maar die kleine desktops, das toch niet interessant? Dat is gewoon een basis systeem met de standaard AMD of Intel processor, standaard moederbord en wat schijfjes erin. Dat is al vele BBG's hiervoor ook gedaan en is in het thuisserver topic al zovaak naar voren gekomen dat je gewoon aan het herhalen bent.
Snap Tweakers daar sowieso niet in, komen ze elke keer met nieuwe BBG's terwijl er zo weinig nieuwe hardware is dat er eigenlijk geen enkele nieuwe reden is voor zo'n BBG, sla de thuisserver dan bijvoorbeeld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Hey me no bbg'er. Dit is gewoon een advies/ idee wat ik zelf had een paar maanden geleden toen ik mijn huidige thuisservertje in elkaar knutselde.

Maar wat jij nu aanhaalt is toch hetzelfde als wat jou systeem is? Alleen met een htpc kastje erom heen. Ergens heb je wel een punt. Maar een thuisserver toch net iets andere eisen dan een basic desktop systeem. Ik geef liever wat meer geld uit aan wat meer energiezuinige hardware + wat meer uitbreidingsopties.

Probleem met deze discussie is dat het vrij persoonlijk is. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke eisen aan een desktop. De een heeft zijn thuisserver in de huiskamer staan. De ander pleurt hem ergens in de meterkast en de volgende houd er een compleet serverpark inclusief racks op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik bedoelde desktop qua formaat, was ik niet zo duidelijk in. Het is idd erg persoonlijk, maar meestal in de bbg's wordt er juist voor het standaard systeem gekozen, is het dan niet leuk eens een andere weg te bewandelen? Mensen aan het denken zetten met kleine powerhouses of een systeem waar 20 hardeschijven in kunnen. De standaard thuisserver is gewoon al te vaak gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Als ik erover nadenk, is de bbg in zijn huidige opzet niet gewoon uit zijn voegen gegroeid? Elke keer dezelfde setup met iets andere hardware begint waarde te verliezen qua nut in mijn ogen. Vroeger las ik ze altijd wel maar tegenwoordig is het toch altijd hetzelfde. of veranderen mijn interesses nu in de loop der tijd?

Zou het niet beter zijn om de bbg op een andere manier te presenteren? Modulair bijvoorbeeld? Je picked bvb kast nummer 2 (met de voordelen 1 en 2 en budget x, vooral geschikt voor functie y). Vervolgens kies je mobo/cpu/mem combo (weer met voordelen 1 en 2, budget x en vooral geschikt voor functie y). And so on. Het is natuurlijk wat werk om dit systeem in elkaar te draaien. Vooral alle compatibility regels e.d. Maar het updaten kan veel makkelijker in deze setup, je voegt een paar producten toe en je verwijdert er bvb elke maand een aantal zo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
  • Laatst online: 29-06 17:31
ransbal schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 09:10:
[...]

Je hebt gelijk, de standaard module vervangen door ECC. Hiermee wordt het systeem wel iets duurder, maar ECC heeft zeker wel een voordeel boven Non-ECC geheufen in servers/storage, minder kans op datacorruptie.
Nieuwe RML:
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston KTH-PL313E/4G€ 62,78€ 62,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,99
Vanwaar eigenlijk je keuze voor Hitachi en niet bijvoorbeeld de WD Greens van 2TB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
De i3 opstellingen en diegene met de Microserver zien er goed uit. 800 EUR is inderdaad wat duurder maar zoals ik al aangaf kunnen we hier wel wat mee doen. Deze BBG kan namelijk ook opgesplitst worden met een goedkope en duurdere versie. De keuze tussen 4 en 6 schijven en 2GB of 8GB RAM ligt bij de koper en hebben redelijke invloed op de eindprijs :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-06 22:37

M2M

medicijnman

Thandor schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 21:38:
De i3 opstellingen en diegene met de Microserver zien er goed uit. 800 EUR is inderdaad wat duurder maar zoals ik al aangaf kunnen we hier wel wat mee doen. Deze BBG kan namelijk ook opgesplitst worden met een goedkope en duurdere versie. De keuze tussen 4 en 6 schijven en 2GB of 8GB RAM ligt bij de koper en hebben redelijke invloed op de eindprijs :).
en misschien is ook wel wat aan de behuizing te doen. In mijn situatie zou een thuisservert in ieder geval niet in het zicht komen te staan. Lekker wegstoppen dat ding. En dan maakt het echt niet uit of het een beetje design heeft. Maar dat is sowieso persoonlijk en ook redelijk van invloed op de prijs.

Als het dan een mini powerhouse wil zijn, wordt het wel lastiger een geschikte kast te vinden. Eentje die niet lijkt op een standaard mini-ATX kast. Ik zou in zo'n geval zelf een doosje van hout in elkaar timmeren, twee 120MM fannetjes met stoffilters en het doosje in de meterkast wegstoppen. Netwerkkabel + resetknop + stroomkabel en het ding is klaar. Maar ik snap dat dat niet op een BBG kan komen.

Verder wel eens met de keuze voor een wat flexibelere BBG. Misschien een variabele maken voor # geheugen en # harde schijven?, aangezien de basissetup hetzelfde kan blijven en die waarden dan varieren.
Ik denk ook niet niet dat veel mensen zoveel materiaal zullen hebben om 8TB vol te kunnen proppen, of zoveel VM's willen draaien dat ze echt 8GB geheugen nodig hebben.

Overigens is het misschien een idee om stoffilters op de lijst te zetten als ze niet standaard in de kast zitten en eventueel een gigabit netwerkkaart met degelijke chip (intel pro 1000 GT of variant)? Soms heb je de pech met een moederbord opgescheept te zitten die niet zo'n geweldige netwerkchip heeft.

-_-

Pagina: 1