BBG: thuisserver (storage; één VM) mei 2011
Het is weer zover: tijd voor een eenvoudige thuisserver waar je alles op kwijt kunt inclusief een VMware machine met daarop een kleine webserver/testserver/gameserver/etc. In dit topic kunnen we een discussie starten om een zo goed mogelijk systeem samen te stellen voor de BBG van mei 2011De definitie:
- Laag geluidsniveau;
- Klein;
- Geschikt voor storage (RAID5 met een disk of vier);
- Geschikt voor Linux en Windows Server 2008 R2 met daarbovenop een lichte VM.;
- Headless en geen optisch station;
- Initiële richtprijs € 350 á 400,-.
Wat ik zoal in gedachten had:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
2 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 62,- | € 124,- |
1 | Chieftec DF-02B-B | € 38,66 | € 38,66 |
1 | Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm | € 5,75 | € 5,75 |
1 | AMD Athlon II X2 240 Boxed | € 36,90 | € 36,90 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 33,80 | € 33,80 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 36,63 | € 36,63 |
1 | Asus M4A88TD-M/USB3 | € 75,55 | € 75,55 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 351,29 |
Het kloppend hart en omliggende onderdelen vormen een basis voor een energiezuinig thuisservertje met mogelijkheden voor klein huis-tuin-en-keuken storage en een VMware machine. Diegene die meer kaliber in het doosje willen kunnen met gemak een zwaardere CPU en meer RAM steken op het moederbord dat over nette features beschikt waaronder RAID5.
De kast ziet er op het eerste gezicht degelijk uit. Biedt ruimte voor 5x3,5" schijven en is voorzien van stoffilters die waarschijnlijk wel van pas komen bij een 24/7 systeem.
Qua schijven en accessories zit ik te dobben of er standaard één, twee, drie of vier (wie biedt meer?) disken mee moeten komen. Ik kan mij voorstellen dat 8TB bruto voor sommigen teveel van het goede is. Een hot swappable drivebay zoals pricewatch: Chieftec SST-2131SAS vind ik erg chique maar zorgt voor een stevige stijging in de prijs. Mocht men opteren voor drie hardeschijven dan valt er met het gestelde budget wel iets te regelen.
Wat denken jullie? Leuke opstelling of moet het radicaal anders? Breek los!
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.