Fan begint niet te draaien

Pagina: 1
Acties:

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01 14:58
Beste Tweakers,

Ik heb net vandaag een nieuwe CPU met heatsink in mijn computer gebouwd. Mijn moederbord is een M2N-SLI deluxe (AM2 socket). Mijn nieuwe processor is een 9950 BE (2.6 ghz) en de koeler is een Master Cooler Hyper TX2.

Nu heeft de CPU-FAN ingang op mijn mo-bo 4-pins en de stekker van de koeler is een 3-pins. Nu moet ik deze gewoon kunnen aansluiten volgens mijn manual, dus de koeler heb ik op die ingang aangesloten. Als ik dan de PC aandruk begint de fan niet te draaien (als ik de oude koeler inplug dan begint deze wel direct te draaien). Een klein detail is dat de fan een fractie van een seconde beweegt als ik de PC aandruk, maar daarna doet de fan niets meer.

Ook als ik de uitgangen PWR-FAN of CHA-FAN probeer, begint de fan niet te draaien. Nu ben zelf niet heel erg ervaren met hardware, maar ik ga er vanuit dat de fan hoort te draaien zodra hij stroom krijgt. Ook start de PC gewoon normaal op, maar ik durf hem niet al te lang aan te laten zonder koeling. Ik heb de BIOS snel doorgespit maar kan niet echt wat interessants vinden in de opties.

Iemand enig idee wat er is mis kan zijn? Of is de fan gewoon stuk?

Alvast bedankt,

Xander

Verwijderd

als ie wel een kick krijgt lijkt het dat hij 12V wil hebben en maar 7 volt krijgt. de oplossing moet dus zijn sluit hem aan op een molex connector dan doet hij het vast en ander is ie stuk :)

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

werkt ie wel op een ander mobo?

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
bios even naar de fan instellingen kijken....

ja, daag.

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01 14:58
Om hem op een molex connector aan te sluiten heb ik eerst een adapter, die ik niet heb, nodig. Morgen maar even langs de winkel dan.

Een ander mobo om hem op te testen heb ik zo niet. Wat voor fan instellingen moet ik naar kijken? Ik heb er al mee gespeeld maar er verandert niets. Het enige met betrekking tot de fan is CPU-fan Q-speed maar die is disabled. Enabled kan ik performance, silent en optimal kiezen, maar er verandert allemaal niets.

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

Werkt de fan wel als je m een tikje in de goede richting geeft? Ik heb een tijdje een weerstandje tussen mn Yate Loon D12SH gehad, omdat ie teveel lawaai maakte. Echter bij het opstarten van de PC kreeg ie zo weinig spanning dat ie niet ging draaien.

Een klein duwtje in de draairichting was dan ook de oplossing om m aan de praat te krijgen, misschien werkt dat bij jou ook. Dan weet je dat de spanning dus omhoog moet.

Verwijderd

Kan het 3-pins mannetje maar op één manier in het 4-pins vrouwtje?
Zie ook hier: pin out

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 15:54:
Kan het 3-pins mannetje maar op één manier in het 4-pins vrouwtje?
Zie ook hier: pin out
3 pins vrouwtje kan maar op 1 goede manier op de 4 pins, ( de PWM pin moet niet op de fan aangesloten zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door [Remmes] op 13-04-2011 21:39 ]

ja, daag.

Pagina: 1