HP computer valt uit maar blijft toch aan

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:57
Ik zit hier met een heel apart probleempje; ik heb hier een pc die willekeurig uitvalt. De computer blijft gewoon draaien (fans + HDD + num lock aan) maar hij doet verder niets, beeld gaat op zwart en reageert nergens op (num lock kan ook niet uit). Harde schijf blijft wel doorpruttelen maar het lampje van de HDD is uit (power nog wel aan). Als ik de HDD loskoppel en weer aankoppel gaat het HDD lampje wel even branden maar dan ook weer uit.

Dit gebeurt ook na een reinstall dus aan windows ligt het niet.

Ik heb kaal op laten starten, maar ook dan gebeurt het (1 ram + HDD + videokaart).

Waaraan zou dit kunnen liggen? Bij een kapotte voeding zou de hele pc toch uit moeten gaan? Hitte kan het ook niet zijn denk ik, alle koelblokken zijn niet echt warm en het probleem kwam ook opeens uit het niets (2 jaar oude pc).

Mobo zou opzich kunnen zijn, ik heb ook iets soortgelijks gehad en toen bleek het het mobo te zijn... maar daar zijn geen lekkende condensators op te vinden.

Bij een kapotte videokaart zou de rest van de pc het toch gewoon moeten blijven doen? maar hij freezed helemaal, dus dat zou het dacht ik ook niet kunnen zijn.

Verder weet ik niet zo 1,2,3 wat ik kan testen, dus een duwtje in de goede richting kan mij misschien weer verder helpen met troubleshooten :P

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-12 15:11

Jeoh

blaat

Wat staat er in je event log?

• maarud
Heb even vluchtig gekeken voordat ik de herinstallatie deed, maar kon niets schokkends vinden. Vooral vaak 'onverwachte afsluiting' omdat de computer hard uitgezet wordt omdat hij is vastgelopen. Schijnbaar werkt windows dan nog wel een beetje door ofzo...
Hier en daar een enkele 'kan de service niet laden'. Geen duidelijke fouten qua drivers of I/O fouten.

SMART van HDD is goed, ziet er allemaal perfect uit. Geen fouten ook.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ander geheugen testen, in verschillende geheugenbankjes testen. Andere videokaart testen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-12 19:33
Lijkt inderdaad een hardwarefout te zijn. Meestal kun je die alleen identificeren door onderdelen te vervangen en te testen. Daar is op het forum een goede troubleshooter voor geschreven.

edit: Overigens kan je pc prima freezen wanneer je videokaart een fout veroorzaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 13-04-2011 10:15 ]

• maarud
Ik zal de onboard kaart even proberen :)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12 19:08
maarud schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:53:
Hitte kan het ook niet zijn denk ik, alle koelblokken zijn niet echt warm en het probleem kwam ook opeens uit het niets (2 jaar oude pc)
Geeft niks hoor, veel gemaakte fout :+

Als de warmte niet goed doorgegeven wordt aan de koeler door slecht contact, slechte/slecht geplaatst koelpasta wordt de koeler niet warm, maar kan de processor alsnog te warm worden en het beeld op zwart gooien.

Daarbij is het handig als we even de volledige specificaties van de pc hebben.

Mijn eerste gok zou zijn een brakke voeding die de boel verziekt

@ jaapsander, och, hou op zeg. Dat hangen en opstarten ding? Dat gedateerde stukje tekst? *zucht*

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 13-04-2011 12:35 ]

• maarud
ik weet dat dat een veelgemaakte fout is, maar in dit geval wist ik zeker dat het geen hitteprobleem was.

Voeding dacht ik eerst ook, maar hij blijft het ook doen bij stresstesten. Het is gewoon random.

Ik draai nu op de onboardkaart, en tot nog toe draait hij perfect. Ik vermoed dus dat de videokaart naar z'n grootje is (niet erg, er wordt toch niet gegamed)...

Voortaan toch eerst maar even de videokaart eruit halen voordat ik verdere dingen ga testen, kan nogal wat tijd schelen :+

[ Voor 14% gewijzigd door maarud op 13-04-2011 13:19 ]

• FastFred
Dan nog zou het de voeding kunnen zijn, het kan heel goed zijn dat de videokaart perfect werkt, maar dat de voeding geen stabiele stroomtoevoer kan realiseren ;)

• maarud
Maar ja, dan zou hij toch ook uit moeten vallen @ stresstest (lees: veel stroom nodig)?

• FastFred
Goede voedingen horen dat te doen ja om te voorkomen dat de rest van het systeem er aan lijd. Maar een cheap-ass voeding heeft dit soort beveiligingen niet/nauwelijks.

Ik zou de videokaart eens in een andere pc proberen en de voedingwaardes bekijken in de BIOS, dat geeft je meestal een indicatie van hoe de voeding er aan toe is
Pagina: 1