Speakers + Receiver (2.0)

Pagina: 1
Acties:

• Dekay
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:07
Ik ben opzoek naar twee speakers + een receiver. Ik heb ongeveer 500 euro te besteden, maar mag ook iets meer zijn, mocht het een redelijke verbetering zijn. De bedoeling is dus om nu twee speakers en een receiver te kopen welke ik dan aansluit op m'n pc. Uiteindelijk (periode van ~2-3 jaar) wil ik dit uitbreiden naar 5.0/1 en dan verplaatsen naar de tv. Voor nu heb ik daar een Z5500 staan, wat ik prima vind.
Ik ben een aardige leek op audio gebied. Ben eigenlijk niks gewend en vind al snel iets mooi klinken. Ik luister voornamelijk naar oudere muziek (Eric Clapton, Michael Jackson, Queen), maar ook wat meer recent zoals Simply Red en John Mayer. Af en toe luister ik ook wel naar rap, waar bass dan wel weer belangrijk is.

Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik nu boekenplank speakers of zuilen moet kopen. Qua ruimte maakt het niet zo veel uit, ik kan beide kwijt. Qua zuilen heb ik gekeken naar de Jamo S606 en Energy CF30. Helaas is er geen winkel (voor zo ver ik weet) in mijn omgeving welke de Jamo's uit heeft staan. Coolsound.nl verkoopt ze voor 295/paar. De Energy's zijn de laatste in de winkel welke ik mag hebben voor 129 euro/stuk. Ze klonken wel goed, maar er was niet erg veel bass aanwezig. Er werd ook een subwoofer (geen idee welke, kostte 600 euro, merk wat alleen maar subwoofers maakt) aangesloten om het verschil te laten horen, en dat was wel een aardig verschil. Ze klonken daardoor wel weer erg goed. Hij vertelde me wel dat alles zo neutraal mogelijk ingesteld stond, dus ik kan waarschijnlijk wel wat meer bass uit die zuilen krijgen.

Ik heb ook geluisterd naar de Focal Chorus 705V. Ik vond ze wel goed klinken, maar ook hier niet erg veel bass. Maar misschien valt ook hier wat te veranderen in de instellingen. Deze mocht ik meenemen voor 139/stuk. De grotere broer, de 706V, welke ik trouwens niet heb kunnen beluisteren, waren 179/stuk. Deze zijn misschien ook iets om naar te kijken. Op internet heb ik verder gekeken naar de Wharfedale Diamond 10.1.

Wat versterker betreft ben ik niet zo veeleisend: 5.1, hdmi (hoeft geen 3D te zijn), optische ingang, en de meest gangbare audioformaten. Verder weet ik eigenlijk niet echt waar ik op moet letten. Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar de Onkyo TX-SR308.

Die winkel waar ik dus geweest ben kon me die Energy CF30 + Martantz NR-1501 + Speakerkabels aanbieden voor 625 euro. Nu kan daar misschien nog wel een paar tientjes af. Is dat een redelijke deal? Die Marantz is bij hun het goedkoopste model. Overigens is de receiver wel 7.1, wat ik eigenlijk niet echt nodig vind. Ook is het speakervermogen 'maar' 50 watt tegenover 100 watt bij die Onkyo? In hoeverre merk je dat?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

Dekay schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:25:
Ook is het speakervermogen 'maar' 50 watt tegenover 100 watt bij die Onkyo? In hoeverre merk je dat?
En daar gaan we weer....
Marantz zal het vermogen van 50 Watt zeker gaan leveren. Wat de Onkyo levert is nog maar de vraag. De Onkyo TX-SR608 levert redelijk wat het opgegeven vermogen is. Echter hebben we ook de Onkyo TX-SR606 gehad welke 130 Watt zou leveren bij meerkanaals gebruik, maar die hield maar 35 Watt per kanaal over. Dat is dus sowieso al een punt waar je je niet blind op moet staren. Verder meet Onkyo het vermogen bij één kanaal, 6 Ohm en bij 1000 Hz. Marantz meet eerlijker en met 5 kanalen aangesloten op 8 Ohm en bij 20 - 20.000 Hz. Ik durf hier met 100% zekerheid te zeggen dat de Marantz de betere van de twee is. Zeker wanneer je naar een 5.1 set uit gaat bouwen. De Marantz 1501 is wel de oudere versie en wellicht daarom nu goedkoop aangeboden. De nieuwe versie (1601) scheelt niet veel en kan 3D. Maar als je dat dus toch niet nodig hebt dan kan je net zo goed een ouder model nemen. Met een beetje geluk kan je wellicht nog ergens eens Marantz 5004 opdoen, dan heb je helemaal een leuke versterker. Maar dan moet dat budget van 500 euro wel omhoog ;)

Komt ook nog bij dat je voor normaal gebruik maar een paar Watt per kanaal nodig hebt. Je moet niet zo op het vermogen letten. Er zijn versterkers van duizenden en duizenden euro's welke vele tientallen kilo's wegen. En deze leveren dan een whopping 80 Watt per kanaal over twee kanalen. Maar reken maar dat die 80 Watt stabiel zijn als een huis en veel beter gebracht worden als dat de Onkyo en de Marantz ooit kunnen doen.

Verder vind ik de keuze tussen een boekenplankspeaker en een vloerstaander soms ook lastig. Zeker als je beide kwijt kan. Boekenplankmodel is veelal goedkoper, maar er moet dan nog een stand bij. Je zet een boekenplank immers niet op de grond neer. Bij sommige merken/types kan een boekenplank inclusief stand dan nog maar een paar tientjes schelen met een volwaardige vloerstaander. Dan zal een vloerstaander over het algemeen wat meer laag kunnen weergeven. Er is tenslotte meer klankkast om het laag op te bouwen. Echter is dit zeker geen vast gegeven. Ikzelf heb ook Focals (vloerstaanders) en qua laag heb ik zeker beter gehoord. En inderdaad, de 700 serie mist extreem veel laag. Daarom zit ik zelf ook in de 800-serie van Focal. Van Elac zijn er boekenplankmodellen welke voor een klein formaat speaker zeer veel laag weten te produceren. Maar om daar achter te komen moet je toch echt eens gaan luisteren naar meer speakers.

Verder kan je tegenwoordig met een receiver niet veel fout meer doen. Een paar jaar geleden had je nog de truuk dat een receiver HDMI Processing of HDMI Switching had. Oftewel kon de receiver wel of geen geluid van HDMI halen. Nu kan elke receiver dat wel. Vooral in deze prijsklasse is het vooral kijken naar welke eisen je hebt qua aansluitingen en welk type daar het best bij aansluit. Want zoals gezegd zegt vermogen niets, zeker niet in deze klasse.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Dekay
Oke, duidelijk wat betreft die receiver. Ze vragen overigens 399 voor die Marantz NR1501. Dus ik zou hem dan alleen goedkoper kunnen krijgen als ik ook die Energy speakers koop (+Speakerdraad). Ongeveer 75 euro korting op het totaalbedrag.

Mocht er boekenplankmodel komen hoeft daar niet perse een stand bij. Ik ben namelijk van plan ze gewoon op m'n bureau (is meer een eetkamer tafel) te zetten.

Het missen van de lage tonen op die Focals is wel jammer, maar dit zou eventueel wel op gevangen kunnen worden door een subwoofer. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze dan klinken.

Ik ben overigens pas 22, wat wel een nadeel is. Ik ben namelijk twee zaken ingelopen, en in 1 daar van werd ik totaal niet serieus genomen. Terwijl ik in die ander, welke eigenlijk voornamelijk high-end spullen verkoopt, wel gewoon tijd kreeg. Dan voel ik me wel een beetje opgelaten om te vragen iets te beluisteren. :P Je kunt dan ook niet echt iets vergelijken, want er staan voornamelijk zuilen die ver boven mijn studenten budget zitten.

• huug1984
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-01 15:34
Ik heb de energy's ook en vind het prima boxen. Ik gebruik ze icm met een Marantz SR-6001. Die is wel een stukje krachtiger dan de NR1501. Qua bass heb ik nog nooit klachten gehad. Had ze eerst redelijk dicht tegen de muur geplaatst en vond toen de bass zelfs iets te aanwezig. Maar ik luister dan weer niet naar muziek waar veel bass in voorkomt. Als je voor goede boekenplankmodellen wil gaan kijk dan ook eens naar een b&w 685. Mss iets boven je budget maar prijs kwaliteit schijnen die dingen echt geweldig te zijn. Overigens zijn de energy's prijs kwaliteit wat mij betreft ook prima. Staan wel op het upgradelijstje maar om mee te beginnen zijn ze prima wat mij betreft. Vraag jezelf wel goed af af je echt 5.1 nodig hebt. Dacht ik eerst ook dus 7.1 receiver gekocht en begonnen met 2 vloerstaanders met het idee over een jaar de rest te kopen. Nu heb ik echt geen behoefte meer aan surround, en weet ik een goed stereobeeld veel meer te waarderen ondanks dat ik naast muziek ook een grote filmliefhebber ben. Dus mijn tip: stop je zuurverdiende geld in een goede stereoversterker en 2 goede boxen die goed bij elkaar passen qua geluid en luister deze combo eerst! Een winkelier die je niet serieus neemt is je centen trouwens niet waard! Verder is een goede site voor audioreviews whathifi.co.uk. Ze hebben erg handige tips en ook leuke (video)reviews. Ook hifi.nl is aardig alleen daar mis ik soms de kritische noten, ze zijn bijna alleen positief over geteste modellen. Ook tweedehands valt er aardig wat te regelen! Succes met je keuze!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

Dekay schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 18:17:
Ik ben overigens pas 22, wat wel een nadeel is. Ik ben namelijk twee zaken ingelopen, en in 1 daar van werd ik totaal niet serieus genomen. Terwijl ik in die ander, welke eigenlijk voornamelijk high-end spullen verkoopt, wel gewoon tijd kreeg. Dan voel ik me wel een beetje opgelaten om te vragen iets te beluisteren. :P Je kunt dan ook niet echt iets vergelijken, want er staan voornamelijk zuilen die ver boven mijn studenten budget zitten.
Ik ben niet zo veel ouder en ik heb het in sommige zaken ook nog. Mooiste voorbeeld is nog steeds Stassen die heel lief speakers hadden neergezet van 400 - 600 euro per stuk terwijl ik duidelijk een budget van 1000 - 1250 euro per speaker had gezegd. Maar goed, daarom prijs ik de Hobo Hifi ook altijd zo aan: in die ketens nog nooit gehad dat ik niet serieus genomen werd.

Kijk overigens ook eens naar de tweedehands markt. Voor 500 euro kan je ook veel leuke tweedehands spullen kopen. Ikzelf kijk graag altijd rond op HTForum, veel gekocht al via daar. Altijd gezellig thuis bij de verkopende partij de spullen ophalen. Altijd in goede staat en nog met doos er zelfs bij.

Over het 2.0 beginnen. Het is een feit dat je voor 200 - 250 euro een betere stereoversterker hebt dan een meerkanaals receiver. Vooral in muziek (2.0 stereo) zal je dit merken. Ook het opbouwen in 2 - 3 jaar is best ruim, zeker met de huidige technieken zitten we over 2 - 3 jaar wellicht al aan HDMI 1.8 of wat dan ook. De vraag is of je dan nog met een receiver met HDMI 1.3 vooruit kan. Je kan altijd over 2 jaar een meerkanaals receiver kopen en dan de stereoversterker verkopen. Of als de receiver pre-outs heeft dan zou je zelfs de stereoversterker daar op aan kunnen sluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 12-04-2011 19:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ben het volledig met huug eens. Stel jezelf nog eens goed de vraag of je naar die 5.1 wil. Als ik een film kijk met een goede 2.0 set heb ikzelf een prima kijk ervaring. Dat de grond niet dendert, of dat de helicopter niet van achter aan komt is als het puntje bij paaltje komt niet echt boeiend imo. Meer een gimmick.

Ik denk dat je met die keus meer geld overhoudt voor een degelijke stereoversterker zonder al te veel poespas, en ook het vooruitzicht van de extra kosten voor de surround speakers + sub zullen je beurs verlichten. Voor het luisteren van muziek wil je sowieso niet anders dan 2.0, maar dat had je elders al gelezen denk ik.

• Dekay
huug1984 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 18:39:
Ik heb de energy's ook en vind het prima boxen. Ik gebruik ze icm met een Marantz SR-6001. Die is wel een stukje krachtiger dan de NR1501. Qua bass heb ik nog nooit klachten gehad. Had ze eerst redelijk dicht tegen de muur geplaatst en vond toen de bass zelfs iets te aanwezig. Maar ik luister dan weer niet naar muziek waar veel bass in voorkomt. Als je voor goede boekenplankmodellen wil gaan kijk dan ook eens naar een b&w 685. Mss iets boven je budget maar prijs kwaliteit schijnen die dingen echt geweldig te zijn. Overigens zijn de energy's prijs kwaliteit wat mij betreft ook prima.
Te veel bass zelfs? In vergelijking met die duurdere zuilen die achter deze stonden, was er eigenlijk geen bass te horen. :P Die B&W's zijn helaas te duur, ze zijn 299 per stuk.
FeaR1986 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 19:12:
[...]
Ik ben niet zo veel ouder en ik heb het in sommige zaken ook nog. Mooiste voorbeeld is nog steeds Stassen die heel lief speakers hadden neergezet van 400 - 600 euro per stuk terwijl ik duidelijk een budget van 1000 - 1250 euro per speaker had gezegd. Maar goed, daarom prijs ik de Hobo Hifi ook altijd zo aan: in die ketens nog nooit gehad dat ik niet serieus genomen werd.
Die duurdere zaak waar ik het over had is inderdaad Hobo Hifi. Daar werd ik wel netjes geholpen.
AtomicShockwave schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 19:13:
Ben het volledig met huug eens. Stel jezelf nog eens goed de vraag of je naar die 5.1 wil. Als ik een film kijk met een goede 2.0 set heb ikzelf een prima kijk ervaring. Dat de grond niet dendert, of dat de helicopter niet van achter aan komt is als het puntje bij paaltje komt niet echt boeiend imo. Meer een gimmick.
Ik heb nu een 5.1 setje voor films bij m'n tv, maar ik vind dat toch wel echt wat toevoegen. Het geeft nog meer het gevoel er echt bij te zijn. Maar dit komt misschien ook omdat ik nooit een film heb gezien met degelijke speakers die wel 2.0 zijn.

Overigens is het de bedoeling pas over een aantal jaar (als ik uit huis ga) verder uit te breiden. Ik heb er nu gewoonweg de ruimte niet voor. Dus voor nu is het de bedoeling 2 speakers te kopen voor muziek (en af en toe een spelletje), maar dat ik deze wel mee kan nemen in een 5.0/1 set.

Ik zou eventueel inderdaad voor tweedehands speakers kunnen kijken, alleen vind ik dat een beetje eng omdat ik eigenlijk niet weet waar ik op moet letten. Misschien koop ik dan wel iets dat versleten is zonder het door te hebben.

Ik ga trouwens morgen even terug om te luisteren naar de Monitor Audio Bronze BX2 en de Focal Chrous 706v. Whathifi heeft die Monitor Audio's benoemd tot product van het jaar 2010, dus ik ben wel benieuwd hoe die klinken. Is alleen eigenlijk wel iets boven mijn budget.

[ Voor 4% gewijzigd door Dekay op 12-04-2011 19:30 ]

• huug1984
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-01 15:34
Het teveel aan bass was wel alleen in films als Iron Man etc, zeg maar het prototype Amerikaanse actiefilm genre haha. Muziek vind ik ze ok, maar ik wil eigenlijk upgraden naar een set van Focal, B&W, Monitor Audio of iets anders wat mooi klinkt. Vind de CM8 van B&W erg gaaf en mooi klinken maar daar moet ik dan nog ff hard voor werken.

Denk dat je met die BX2 een mooie hebt, als het waar is wat ze er over schrijven.

Voordeel aan een degelijke 2.0 versterker is dat als je wil gaan upgraden naar een 5.1 of 7.1 set je hem altijd voor niet al te veel verlies kan verkopen omdat zo'n ding zijn waarde nagenoeg behoudt. Kijk maar eens op de tweedehandsfora.

Als je bang bent om tweedehands te kopen koop dan niet op Marktplaats maar alleen via audio en hifi sites. Heb ook al erg veel tweedehands op de kop getikt en je leert er over het algemeen ook nog eens wat van doordat mensen vaak enthousiast over hun eigen set vertellen en leuke tips hebben!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:19
interessant, ik zoek in ongeveer dezelfde prijsklasse. Qua ruimte ben ik echter beperkt tot boekenplankformaat. Ik heb zelf al meerdere zaterdagen gespendeerd aan luisteren in verschillende winkels. Uiteindelijk vond ik zelf Klipsch speakers het beste klinken, maar dat is zoals zovaak gezegd per persoon verschillend. De klipsch wb-14 vond ik echt loepzuiver klinken, maar wel iets te weinig bass. De RB-61 hadden iets meer bass en klonk verder ook echt helder. ik twijfel dus nog.
qua versterker ga ik dit topic zeker volgen, dat weet ik nog echt niet. Onkyo is qua prijs wel zeer interessant, geeft je ook meer budget voor n goede speaker. Ik heb alles bij hificorner beluisterd op de Pioneer VSX-520 en okyo TX-SR508. Goede winkel en keurig geholpen.
Misschien heb je iets aan mijn zoektocht zover.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:07

DjVe

Hatsaflats!

huug1984 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 20:10:

....

Voordeel aan een degelijke 2.0 versterker is dat als je wil gaan upgraden naar een 5.1 of 7.1 set je hem altijd voor niet al te veel verlies kan verkopen omdat zo'n ding zijn waarde nagenoeg behoudt. Kijk maar eens op de tweedehandsfora.

....
Ik zat aan hetzelfde te denken. Je kan naar mijn mening beter een "oudere" stereo versterker via MP van Marantz, NAD, Rotel, ect. pakken en deze naar 2 jaar verkopen. In de meeste gevallen maak je er geen verlies op.

Zoals de meeste hier al aangeven zijn boekenplank speakers meestal niet echt geschikt om lage tonen te genereren. En al heb je een paar die dat wel kunnen, dan is plaatsing van de speaker ook erg belangrijk om dat zelfde geluid ook thuis te krijgen. De meeste boekenplank speakers met een fatsoenlijke laag weergave hebben een bass reflex poort. Deze poort zorgt ervoor dat de speaker lager gaat en groter klinkt als dat hij eigenlijk is.

Let er even op waar je de speaker neer gaat zetten, aangezien veel speakers die poort aan de achterkant hebben zitten. Als je weinig afstand naar de muur hebt, dan komen de lage tonen nog niet mooi vrij. Dus als je ze op een bureau zet, en je wilt ze verder naar achteren zetten, pak dan een speaker met de poort aan de voorkant.

• Dekay
Ik ben vandaag even naar Botman in Hoorn geweest en heb daar naar een aantal speakers geluisterd. Een aantal KEF's en B&W. Dat was het toch ook niet echt. Ik mis vooral de lage tonen. Toen zag ik een vloerstaander van Mordaunt-Short staan (Avant 906i) en dat was toch echt een wereld van verschil. Mooie lage tonen en het klonk allemaal veel voller. Deze waren qua prijs (daar 175 euro, op internet 149) nog goedkoper ook. Ze stonden echter nog aangesloten op een receiver (een nieuwe NAD) á 900 euro. Hij vertelde dat daar van zichzelf al veel 'punch' achter zit, waardoor die lage tonen er nog meer uit komen. Daarna heeft hij een Marantz NR1501 aangesloten, iets wat meer in mijn budget past, en toen kwamen die lage tonen er inderdaad een stuk minder uit. Maar aangezien ik ze toch van plan ben op mijn pc aan te sluiten, kan ik altijd iets aan de equalizer doen.

Ik begin echter wel een beetje te twijfelen of ik niet toch een stereo receiver moet nemen. Waarschijnlijk kan ik dan voor minder geld een betere receiver krijgen. Ik ben toch voorlopig nog niet van plan om een 5.0/1 systeem te maken en kan dan net zo goed tegen die tijd voor meer geld iets kopen. Een oudere tweedehands stereo versterker is dan inderdaad ook een optie. Ik ben er wel achter gekomen dat het enorm uit maakt wat voor receiver je hebt staan. Er komt meteen een heel ander geluid uit diezelfde speakers. Als ik dus weer speakers ga beluisteren is het misschien een idee om je eigen receiver mee te nemen, aangezien niet elke winkel de juiste heeft staan!

Eigenlijk ben ik ook nog wel benieuwd naar de Jamo S606/608 vloerstaanders. Maar dan moet ik er eerst achter zien te komen wie ze in mijn omgeving (Purmerend/Hoorn of Amsterdam) heeft staan.
Pagina: 1