Ruimtevaart 50 jaar

Pagina: 1
Acties:

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
nieuws: Ruimtevaart viert twee lustra

De titel klopt imho niet helemaal. 50 jaar geleden was de eerste bemande ruimtevlucht, maar ruimtevaart was al langer gaande, zoals het artikel al meld bijvoorbeeld de Spoetnik.

Ruimtevaart hoeft namelijk niet per definitie bemand te zijn ;)

Ik zou dus de titel veranderen in iets als "Bemande ruimtevaart viert lustrum" (het is namelijk ook meer dan 2 lustra, want dat is 10 jaar ;)).

Virussen? Scan ze hier!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

De titel klopt gewoon hoor. Bemande ruimtevaart is ook gewoon een subsectie van de ruimtevaart, dus als de bemande ruimtevaart een lustrum viert dan viert de ruimtevaart in het algemeen datzelfde lustrum. Verder is een lustrum een woord voor een tijdvak, niet per se voor vijf jaar. Je kan ook een twintigjarig lustrum vieren: de enige voorwaarde daaraan is dat het deelbaar moet zijn door 5. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• wildhagen
  • Niet online
NMe schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:23:
De titel klopt gewoon hoor. Bemande ruimtevaart is ook gewoon een subsectie van de ruimtevaart
Dat klopt, maar dat bemaande ruimtevaart 50 jaar bestaat (wat idd zo is), wil nog niet automatisch zeggen dat 'ruimtevaart' in zijn algemeenheid ook 50 jaar bestaat, en dat is wat de titel in combinatie met de tekst (die expliciet 50 jaar noemt!) dus wel suggereert. En dat klopt dus niet.

Imho klopt de titel dus niet icm met het artikel, omdat het aan de hand van een jongere subsectie onjuiste conclusies trekt over de de hele hoofdsectie (om het zo maar ff te noemen, de ruimtevaart in zijn geheel dus).

Ik noem maar wat: Formule 1 (een subsectie van autosport) bestaat 50 jaar, dus autosport bestaat 50 jaar. Nee dus, er waren al eerdere vormen van autosport dan F1 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 12-04-2011 17:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Die "dus" staat echter nergens in het artikel en die impliceer je zelf.

• wildhagen
  • Niet online
NMe schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:31:
Die "dus" staat echter nergens in het artikel en die impliceer je zelf.
Ik zeg ook niet dat er 'dus' staat, maar dat het gesuggereerd word.

Maargoed, ik merk al dat mijn bijdrage door de crew niet gewaardeerd word, dus laat maar zitten.

Virussen? Scan ze hier!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

wildhagen schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:36:
[...]

Ik zeg ook niet dat er 'dus' staat, maar dat het gesuggereerd word.
Maar da's niet waar, je legt gewoon een causaal verband dat er niet is. :)
Maargoed, ik merk al dat mijn bijdrage door de crew niet gewaardeerd word, dus laat maar zitten.
Ik ben niet "de crew" en met de redactie heb ik nog veel minder te maken.

• Kees
  • Laatst online: 15:32

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
wildhagen schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:19:
nieuws: Ruimtevaart viert twee lustra

De titel klopt imho niet helemaal. 50 jaar geleden was de eerste bemande ruimtevlucht, maar ruimtevaart was al langer gaande, zoals het artikel al meld bijvoorbeeld de Spoetnik.

Ruimtevaart hoeft namelijk niet per definitie bemand te zijn ;)

Ik zou dus de titel veranderen in iets als "Bemande ruimtevaart viert lustrum" (het is namelijk ook meer dan 2 lustra, want dat is 10 jaar ;)).
De ruimtevaart viert wel twee lustra; namelijk de eerste bemande vlucht en de eerste spaceshuttlevlucht, de titel slaat niet op het aantal jaren geleden dat er iets is gebeurd, maar op het aantal gebeurtenissen dat plaats gevonden heeft (namelijk: twee).

In de reacties zie je ook al wat verwarring erover ontstaan, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe je het makkelijk op kan lossen, mischien door ervan te maken: 'Ruimtevaart viert tweetal lustra' waarbij je dan meer de nadruk legt op het aantal, en niet perse op de lengte.

De titel slaat dus niet op het xx-jaar lustrum van de eerste ruimtevlucht, maar op een tweetal gebeurtenissen in de ruimtevaart (toevallig beide bemand, maar dat hoeft niet perse).
Ik noem maar wat: Formule 1 (een subsectie van autosport) bestaat 50 jaar, dus autosport bestaat 50 jaar. Nee dus, er waren al eerdere vormen van autosport dan F1 ;)
Dan heb je nog maar een lustrum te pakken, terwijl we het hier over meerdere hebben; iets als dit zou wel goed kunnen imo:
Autosport viert drietal lustra:
- Formule 1 bestaat 50 jaar
- Rallyrijden bestaat 60 jaar
- 24h van le mans bestaat 20 jaar

[ Voor 13% gewijzigd door Kees op 12-04-2011 17:55 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De twee ruimtevaartlustra die in de titel gemeld worden zijn de lustra van de bemande ruimtevaart en van de space shuttle, beide takken van sport binnen de ruimtevaart. Als de titel uitsluitend op de bemande ruimtevaart had geslagen, was de titel 'viert lustrum' geweest en was de suggestie van wildhagen ook realistisch geweest - maar het gaat dus niet alleen over bemande ruimtevaart.

Verder is de vijftigjarige verjaardag het tiende lustrum van de bemande ruimtevaart, en de dertigjarige verjaardag het zesde lustrum van de space shuttle. Wat dat betreft heeft NMe het dus goed: een lustrum kan op een veelvoud van 5 jaar slaan.

Waar het optellen van de twee in de titel vermelde lustra vandaan komt is mij een raadsel (er staat niet: tweede lustrum, maar twee lustra) en dat laat ik dus verder buiten beschouwing :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1