HD wel in pos, niet in Win7

Pagina: 1
Acties:

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik had gister eindelijk mijn 2TB hd terug die ik uitgeleend had. Dit zit in een removable 5,25 frame die je ook via usb kan aansluiten. Removable terug geplaatst in de 5,25bay, pc aan. Huh, POS duurt langer dan normaal. Toen uiteindelijk toch gevonden de schijf maar zag in een bliksemvoorbij komen SMART failed. En tone verder bij Verifying DMI Pool data duurde het ook enkele minuten. Eindedelijk Win7 opstartscherm en daar liep die helemaal vast. Ging toen de pc resetten, dit keer gelukkig geen SMART foutmelding meer, maar duurde nog steeds zolang en kreeg ik windows niet opgestart.
Dus de removable eruitgehaald en de pc startte normaal op, in windows stopte ik de removable weer terug. Bij my comp. zag ik m niet staan, met beheren stond die wel tussen maar zonder stationletter. Probeerde ik te initialiseren kreeg ik een foutmelding (ben vergeten wat die precies was). Teon maar de hd via usb aangesloten, kreeg ik precies hetzelfde.

Dus in bios is die wel gevonden.
IN win alleen via opslagbeheer, maar geen stationletter en kan niet initialiseren.
Is de hd nu nou dood? ;w

Verwijderd

De harddisk zal op zich niet dood zijn. Ik weet alleen natuurlijk niet wat de persoon aan wie jij hem uitgeleend hebt, ermee gedaan heeft. (dat is dus ook de redenen dat ik nooit spullen uitleen).
Je zou kunnen proberen om de harddisk direct op het mobo aan te sluiten en dan kijken wat er gebeurt, ik verwacht hier weinig van, maar jenever can tell.
Mocht dit niet werken, dan kan je misschien nog deze oplossing proberen :

1> klik op start en dan op uitvoeren (run), er zal nu een klein schermpje openen.
2 > typ "diskpart" (zonder aanhalingstekens) en druk dan op "enter".
3 > typ "list disk" en weer op "enter". Je krijgt dan een lijstje te zien met alle aangesloten harddisks.
4 > typ "select disk ?" en weer op "enter" (? is het nummer van de schijf die je wilt selecteren).
5 > typ "clear" en dan weer op "enter". De schijf wordt nu gewist en zou nu, zonder problemen, weer gepartioneerd en geformatteerd kunnen worden.

Als dit niet werkt, dan zou je nog met een bootcd (Ultimate BootCD (UBCD) of Hirens bootcd), de schijf kunnen testen, ontkoppel dan wel voor zekerheid de overige harddisks.

• 330d
De schijf wordt ook rechtstreeds op de mobo aangesloten. De frame zit via sata verbonden. Alleen als ik de removable uithaal kan ik deze via usb aansluiten.
Die diskpart kan ik idd wel proberen. Maar dat wil in iedergeval al zeggen dat ik al mijn data ben verloren. Mits ik een goede gratis data recovery proggie kan vinden. Schijf is slechts 2maanden oud, terugsturen is geen probleem, ging mij meer om nog een poging te wagen om mijn data terug te kunnen krijgen.
maar als ik al 'zoveel dingen moet gaan doen', dan vraag ik me af is de schijf nog wel betrouwbaar. Of heeft die maat van me echt iets raars uitgehaald?

Verwijderd

Ok, maar een frame heeft bij mij ook wel eens problemen opgelevert, dus vandaar dat je die er even tussenuit kan halen. Grote kans dat je inderdaad je data kwijt bent, maar misschien is er met een recoveryprogje nog wel wat te redden (freeundelete bv of anders even bij mij langskomen).
Tweaken is nu eenmaal dingen uitproberen, soms kan je er dagen mee bezig zijn. Ik vind dit op zich geen probleem. De schijf kan je na diskpart natuurlijk altijd even checken (smartwaardes). Dit kan met het gratis progje HDTune.
Je zou bij stap 3 kunnen kijken of hij er een dynamische schijf of een GPT schijf van heeft gemaakt, dit zou je dan weer terug moeten zetten naar "basic disk".

• 330d
Oh, ik heb de schijf uit de frame gehaald en rechtstreeks op de mobo aangesloten ja. Daar deed die ook raar.
Ik ga vanavond nog wat pogingen wagen idd. Kan ook de Data Lifeguard proberen van WD, kan ik in iedergeval zien of er fysiek iets mis is.

Verwijderd

Ok, check dat dynamische of GPT nog even vanavond en laat ons hier weten of je het opgelost hebt gekregen. ;)

• 330d
Ik had volgens mij MBR partitie en standaard disc gemaakt.
Maar kan hij dat zomaar veranderen dan? Dan zal ik m ook kunnen terugveranderen en dat lukte in eerste instantie dus niet tijdens het initialiseren (kreeg MBR of GPT optie).

BTw, na wat gegoogle, herinner ik me weer dat ik de error gegevensfout cyclische redundantiecontrole kreeg bij het initialiseren vd schijf.

Verwijderd

Ja, dat kan je zomaar veranderen, dat doe je in schijfbeheer. Je hebt een keuze tussen basic, dynamisch en GPT (bij een 64bit OS). Terugzetten naar basic kan altijd.

• 330d
Ok, ik heb ondertussen de diskpart methode gebruikt maar de schijf blijft crc error aangeven bij het initialiseren. Ik heb de wd diagnose tool gedownload en ja hoor. Bij quicktest stopte die halverwege en bij extended gaf die aan too many bad sectors.
Ik ga m rma melden, bedankt voor het meedenken. Dan maar mijn collectie films en documentaires weer opnieuw zoeken en downloaden.

Verwijderd

Graag gedaan.
Dan heeft die snel de geest gegeven, maar dat heb ik wel vaker meegemaakt. Gelukkig kan je hem nog RMA doen, dus dat scheelt weer, al is het wel zonde van de data. Voortaan misschien toch maar een back-up maken? (niet rot bedoeld)
Pagina: 1