• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Goeie dag,

Net heb ik mijn koelpasta vervangen van mijn cpu omdat het nogal oud en uitgedroogd was.
Toen heb ik even een stress test gedaan om te kijken of het geholpen had, en inderdaad het had geholpen.
Maar opeens uit het niets sprong mijn cpu naar 116 graden dus ik schrok me een hoedje maar uit mijn verbazing liep mijn computer nog gewoon normaal.
Maar dan nu het raare, de cpu cores zijn wel gewoon normaal.
Dus ik even de computer opnieuw opgestart om te kijken of het dan weg ging.
Hij stond niet meer op 116 graden maar hij blijft wel hoger dan men cpu cores.

Hier een foto
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/h.linden8/kleinvaag.jpg

Moet ik me zorgen maken? neem aan dat de sensor niet lekker meer is ofzo.
Maar het lastige is dat er een fannetje op mijn northbridge zit die sneller gaat draaien naarmate me cpu warmen word. dus dan hoor je constant dat die harder en zachter gaat, beetje irritant.

spec:
Q6600 @ 3.2gig 1.3V
Asus P5Q WS moederbord.

Groeten

[ Voor 4% gewijzigd door zBEASTORz op 12-04-2011 14:39 ]

Blaad

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Was het eenmalig? Dan lijkt het me een meetfoutje.
Bij 116 graden zou de CPU zo ongeveer moeten beginnen met roken.

Dat je northbridge fan harder en zachter gaat ligt mogelijk aan de implementatie van de fan control systemen.
Als dat gelinkt is aan de CPU temp, zal die dus automatisch met de CPU mee geregeld worden.
Het kan ook dat de omgevingstemp door de CPU warmer wordt, en de NB koeler dus ook harder moet werken om af te koelen.
Laatste mogelijkheid is dat wanneer de CPU meer werk verzet, de NB ook meer te verwerken krijgt, en dus warmer wordt.

Verder is het niet zo heel vreemd dat je CPU temp nu iets hoger is als eerder. Nieuwe pasta moet altijd even "in komen". Het heeft een aantal draai uren en warmtecycles (warm worden en weer afkoelen) nodig om volledig te settlen en optimaal te presteren.

Arctic Silver b.v. werkt pas goed na 200 uur en een stuk of 10 a 20 warmtecycles.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
De northbridge zit inderdaad gelinkt met de cpu, dus naarmate me cpu warmer word gaat die ook harder draaien.

Voorheen hoorde ik hem helemaal niet omdat de temp niet hoog genoeg kwam.
De cpu core temps zijn wel koeler geworden.
Maar na die leesfout blijft me cpu temp hoger dan mijn cpu core temps en dat is normaal andersom.
Dus nu als ik gewoon aan het internetten ben hoor je die fan steeds harder en zachter gaan.
Maar zal ik wel mee moeten leven dan denk ik.

Ik wou het gewoon even zeker weten of er niks aan de hand is.

Blaad