Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Hibernate en standby verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• Ghost-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-11 17:16
Hallo allen,

Sinds een aantal maanden gebruik ik een "nieuwe" laptop welke prima functioneert. Het gaat om een Siemens Simatic Field PG M3, dit is een industriele laptop met aan boord een aantal interfaces. OS is Windows XP SP3. (voor meer specs zie HIER)

Na een aantal weken gebruik viel het mij op dat opeens de hibernate en standby functies niet meer aanwezig waren. Daarmee bedoel ik dat het LIJKT alsof de hardware dit niet ondersteund terwijl het altijd prima heeft gewerkt zowel Hibernate als standby.

Bij Control Panel -> Power Options is GEEN tabblad hibernate meer aanwezig.

Als ik via het command prompt "powercfg -a" uitvoer krijg ik het volgende:

The following sleep states are not available on this system:
Standby (S1)
Standby (S2)
Standby (S3)
Hibernate

Om verschillende redenen heb ik toen een image terug gezet waarna hibernate en standby opeens weer functioneerde. MAAR nu (weer een aantal weken verder) zijn beide opties weer verdwenen. In de BIOS zijn geen ACPI functie's of instellingen te benaderen wel heb ik vandaag een BIOS Update uitgevoerd maar dat maakte geen verschil. Ook de video drivers zijn geupdate naar de laatste versie.

Omdat ik niet dagelijks gebruik maak van standby of hibernate is het mij niet direct opgevallen wanneer ze verdwenen (stom stom stom 8)7 ). Het zal bij iedereen op de tong liggen "Nou dan zet je toch weer die image terug!!".. Ja als niemand mij het verlossende antwoord kan geven zal ik dat ook doen, maar ik hoop dat wellicht iemand ervaring heeft met dit probleem!

Na wat speurwerk op t net heb ik het volgende al geprobeerd:
- Update drivers ACPI Multiprocessor PC
- ACPI Multiprocessor PC veranderd naar Standard PC en weer terug zodat alle apparaten opnieuw worden geinstalleerd.
- /nopae en /maxmem 3072 switch in boot.ini geplaatst
- sfc /scannow

[ Voor 8% gewijzigd door Ghost-X op 12-04-2011 14:29 ]

The one you cant see...

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 13:07
Terug gaan naar fabrieksinstellingen (via restore op D schijf)? Als het dan weer optreedt, zal je vast nog garantie hebben. Niet wat je wil horen misschien, maar ik vind dat je voor dat geld ook wat fatsoenlijks moet krijgen (al weet ik niet wat je met "nieuw" bedoeld) en niet zelf workarounds moet gaan verzinnen.

• Ghost-X
Na 3 mailtjes richting siemens kreeg ik te horen dat ik het maar in windows moest zoeken en contact moet opnemen met Microsoft |:( . De hardware is OK, na het terug zetten van een image zal het ook wel weer werken alleen ben ik dan alle huidige geinstalleerde software kwijt.

The one you cant see...

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 13:07
Da's ook lekker :|

Je zou de CMOS nog kunnen leeggooien, maar of dat verstandig is.. Ik neem aan dat het PLC spul allemaal softwarematig is en dat een CMOS clear geen probleem mag zijn, maar vind het vreemd dat de handleiding aangeeft dat je contact met support moet opnemen als de backup batterij leeg is (zou je toch gemakkelijk zelf moeten kunnen vervangen lijkt me).

En misschien toch maar eens al die software opnieuw installeren vanaf fabrieksinstellingen en dan je eigen backup maken. Lijkt me niet onverstandig. Bij PLCs maak je ook een backup van de werkende situatie, neem ik aan ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ghost-X schreef op woensdag 13 april 2011 @ 08:18:
Na 3 mailtjes richting siemens kreeg ik te horen dat ik het maar in windows moest zoeken en contact moet opnemen met Microsoft |:( .
Uh... als dat de meegeleverde OEM versie is moet - ja moet - Siemens jou supporten. That's the OEM deal.
Maar één reden waarom energiebeheer over de pis kan gaan is dat er drivers of software wordt geinstalleerd die dat blokkeert.
En aangezien het een terugkerend fenomeen is: kijk eens goed naar je software load?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Ghost-X
_H_G_ schreef op woensdag 13 april 2011 @ 08:43:
En misschien toch maar eens al die software opnieuw installeren vanaf fabrieksinstellingen en dan je eigen backup maken. Lijkt me niet onverstandig. Bij PLCs maak je ook een backup van de werkende situatie, neem ik aan ;)
Uiteraard O-) ...

Er is inderdaad OEM software bij geleverd, ik zal dus nogmaals aanbellen bij Siemens!
Wat betreft die software load daar ga ik me eens in verdiepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost-X op 14-04-2011 08:24 ]

The one you cant see...

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Help dit?

Standaard [Vista] Slaapstand herstellen

Vista gebruikt het bestand Hiberfil.sys (sluimerstandbestand) voor de slaapstand.
Dit bestand is even groot als je werkgeheugen.
Wanneer dit bestand verwijderd wordt, werkt de slaapstand niet meer.
Het kan verwijderd zijn met de optie 'Sluimerstandbestand opruimen' in de Schijfopruiming of doordat je een image zonder dit bestand hebt teruggezet.

1 Typ 'cmd' in het zoekveld van het startmenu
2 Bevestig dit met Ctrl-Shift-Enter om het uit te voeren met adminstratorrechten
3 Voer het commando powercfg -h on uit
4 Slaapstand is weer geactiveerd.

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 16:20
videodriver rollback naar eerste versie proberen

[ Voor 24% gewijzigd door ajouin op 15-04-2011 00:23 ]

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Wat ajouin zegt is wel wat rigoureus, maar ik kan me voorstellen dat er via windows update een nieuwe driver is binnengehaald die standby en hibernate niet ondersteunt. Dat kan als een stukje hardware bijvoorbeeld niet goed meer werkt na een standby. De fabrikant heeft dan de ondersteuning daarvoor uit de driver gehaald waardoor het niet meer werkt.
Dus: haal je drivers via windows update binnen? En zo ja: zoek dan uit bij welke driver het ontstaat. Sowieso zou ik je aanraden om zelf je hardwaredrivers in de hand te houden en zelf te updaten. Dan heb je veel meer controle en voorkom je dit soort problemen. Tevens kan je dan ook de best presterende drivers blijven gebruiken :)

Permanent wintericon!

• Ghost-X
brommer1 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 23:45:
Help dit?
1 Typ 'cmd' in het zoekveld van het startmenu
2 Bevestig dit met Ctrl-Shift-Enter om het uit te voeren met adminstratorrechten
3 Voer het commando powercfg -h on uit
4 Slaapstand is weer geactiveerd.
Nee dit heb ik inderdaad al geprobeerd met als resultaat "System does not support hibernation"
ajouin schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 00:23:
videodriver rollback naar eerste versie proberen
Heb ik ook als eens geprobeerd maar er waren op dat moment geen voorgaande drivers. De geinstalleerde versie is degene die Siemens voorschrijft, en welke is meegeleverd.

Wat betreft de updates het downloaden gaat automatisch maar ik installeer ze handmatig. Maar zoals ik al aangaf heb ik niet goed opgelet wanneer exact de hibernate en standby optie's zijn verdwenen |:( ....
Mijn verwachting was eigenlijk dat er wel in een windows logfile terug te vinden was WAT de powerstates disabled, :| niet dus.

The one you cant see...

Pagina: 1