Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammy959
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01-2024
Beste experts,

Na ongeveer een maand ploeteren kom ik er toch zelf niet uit. Het doel is om films af te spelen op mijn laptop en deze aan te sluiten aan mijn dolby surround systeem met 5.1 geluid.

Mijn laptop is een Acer Aspire 5738 (specs)

De laptop heeft een, hdmi uit, spdif uit en in de specs staat: True 5.1-channel surround-sound output. Dus het zou moeten kunnen.

Mijn dolby surround set is een Sony Blu Ray e-370 (specs) Heeft spdif in.

Dit heb ik zelf al geprobeerd:

1. beeld en 5.1 geluid over hdmi naar mijn tv, vanuit daar met een spdif kabel naar de surround set. Resultaat: 2.0 geluid. Blijkbaar ondersteunt de hdmi uit mijn laptop geen 5.1 audio?

2. Via spdif uit vanuit mijn laptop naar de surround set door instellingen van digital output te wijzigen. Zie afbeelding. Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/s66ljr.jpg

3. AC3 filter geprobeerd te gebruiken door het audiosignaal ongewijzigd door te sturen naar mijn surround set. Resultaat: 2.0 geluid.

Om te checken of ik 5.1 geluid heb, gebruik ik de test files van http://www.lynnemusic.com/surround.html en een .mkv film waarvan ik weet dat deze een 5.1 geluidsspoor bevat.

Ik zou jullie onwijs dankbaar zijn als jullie me hiermee verder kunnen helpen want ik ben geheel vast gelopen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWBzz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-08 16:25
Zijn de juiste drivers voor de geluidskaart op de laptop aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammy959
BWBzz bedankt voor je reactie. Ik heb de laatste drivers geïnstalleerd. Ik neem aan dat deze juist zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/258ndr8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:05

Quad

Doof

http://www.realtek.com.tw...nTypeID=3&GetDown=false#1 nieuwste drivers vindt je hier.

Die is van 8 april 2011, stukje nieuwer nog dan wat jij hebt geinstalleerd.
Tevens moet je echt even in de settings kijken van het audio apparaat, je moet daar in kunnen stellen oa 2.0, 2.1 5.1 enzovoorts.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 18:19
In het programma waarmee je het geluid uitstuurt moet je audio output mode naar "S/PDIF" zetten.
dat klinkt misschien gek, maar het werkt in 8-10 gevallen wel. het is een driver architectuur fout.

succes!

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Het probleem is inderdaad vaak te zoeken bij de afspeelsoftware. AC3 filter of ffdshow audio moet je goed ingesteld hebben. meestal hebben ze een standaard speakerconfiguratie van 2.0. De instelling moet zijn spdif pass through (zonder dat het signaal aangepast wordt). Ik raad je voor windows 7 shark 007 codec pack aan. Is even prutsen, maar dan heb je wel een console waar je alle direct show filters in kan stellen. Losse ffdshow of andere codec icm win7dsfiltertweaker werkt ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammy959
Ik word erg vrolijk van jullie reacties, bedankt!

@Quad: Ik ben de nieuwste drivers nu aan het downloaden (gaat langzaam 20KB/s). In de instellingen van mijn audio-apparaat kan ik alleen kiezen voor 2-kanaals audio met verschillende bitrate en hertz en als laatste optie Dolby Digital Live. Deze laatste kan ik niet toepassen, ik krijg dan de melding dat indeling niet wordt ondersteund door apparaat (zie eerste afbeelding).

@Djampire: Om af te spelen gebruik ik VLC dit zijn mijn settings: Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2s9owma.jpg

@jaapsander: Ik heb je codec pack gedownload. Welke settings moet ik hier dan gebruiken en moet ik daarvoor eerst andere codecs de-installeren? Hieronder staan mijn huidige instellingen van AC3 filter. FFdshow heb ik nog nooit naar gekeken, daar weet ik de instellingen ook niet van.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2guxdeb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2qurbja.jpg

Edit: ik gebruik nu k-lite codec pack zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammy959
Succes!

Het is gelukt! Door de nieuwe drivers krijg ik geen foutmelding meer als ik Dolby Digital Live selecteer. Toch kreeg ik nog steeds geen 5.1 als ik een testfile afspeelde met VLC. Wanneer ik rechter muisknop klikte in VLC kon ik bij audioapparaat kiezen voor 5.1 en toen werkte het meteen!

Rest mij nog één klein vraagje: bij een mkv die ik afspeel kan ik bij audioapparaat kiezen voor 5.1 of A/52 over S/PDIF. Welke kan ik het beste nemen voor goed geluid?

Een kwelling van maanden wordt in een half uurtje opgelost door een aantal wel denkende mensen. Hartelijk bedankt daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Jammy959 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:54:
Dit heb ik zelf al geprobeerd:
1. beeld en 5.1 geluid over hdmi naar mijn tv, vanuit daar met een spdif kabel naar de surround set. Resultaat: 2.0 geluid. Blijkbaar ondersteunt de hdmi uit mijn laptop geen 5.1 audio?
Puur aanvullend, maar even voor een compleet beeld:
Die conclusie die je daar trekt is dus niet correct. Er zijn zeer veel TV's welke het geluid eerst terug zetten naar 2.0 stereo voordat ze het uitvoeren via de S/PDIF. Er zijn wel TV's welke Dolby Digital uit kunnen voeren, maar die zijn wat schaarser.

Beste manier is dus gewoon om met S/PDIF van de laptop naar de Sony te gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Jammy959 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 14:17:
Succes!

Het is gelukt! Door de nieuwe drivers krijg ik geen foutmelding meer als ik Dolby Digital Live selecteer. Toch kreeg ik nog steeds geen 5.1 als ik een testfile afspeelde met VLC. Wanneer ik rechter muisknop klikte in VLC kon ik bij audioapparaat kiezen voor 5.1 en toen werkte het meteen!

Rest mij nog één klein vraagje: bij een mkv die ik afspeel kan ik bij audioapparaat kiezen voor 5.1 of A/52 over S/PDIF. Welke kan ik het beste nemen voor goed geluid?

Een kwelling van maanden wordt in een half uurtje opgelost door een aantal wel denkende mensen. Hartelijk bedankt daarvoor!
Mooi dat het werkt. Overigens misschien nog handig om te weten. Volgens mij gebruikt VLC net als bijvoorbeeld MPC-HC ingebouwde codecs/filters. Wanneer je in bijvoorbeeld AC3 filter instellingen doet worden deze (zonder dat je specifiek instelt dat VLC externe filters gebruikt) niet gebruikt tijdens het afspelen in VLC. Het codec pack wat ik adviseerde installeert directshow filters welke bijvoorbeeld gebruikt worden in windows media player. Ook kun je bij andere players zoals bijvoorbeel MPC-HC (aanrader) instellen welke filter hij moet gebruiken (een interne of een andere externe). Kost je even om in te verdiepen, maar als je dit een beetje begrijpt zal de volgende keer configureren veel makkelijker gaan.

Is het eigenlijk zo dat je receiver een DTS stream registreert wanneer je een video met DTS afspeelt? Ik zou namelijk dat dolby live gelijk uitzetten. Wat ik er van weet is dat een soort pseudo surround welke elke afgespeelde stream converteert naar 5.1. Wanneer dit zo is zal je receiver bij afspelen van stereo gewoon stereo zien en bij DTS ook daadwerkelijk DTS. Wanneer DD live ongewenst alles als DD 5.1 afspeelt staat het (mijns inziens) niet goed ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammy959
@FeaR1986 Mijn tv is een Sony Bravia. In de specificaties staat dat de tv beschikt over 5.1 Channel Audio Out. Ik had daarbij aangenomen dat dit over de S/PDIF uitgang ging.

@jaapsander Je hebt inderdaad gelijk, dolby live zou ik niet moeten gebruiken. Mijn surround set blijft dolby digital aangeven. Ik heb jouw codec pack geïnstalleerd. Zou je me nog kunnen helpen met het instellen daarvan, alsmede media player classic? Ik krijg nu alleen gekraak te horen..

[ Voor 4% gewijzigd door Jammy959 op 12-04-2011 15:48 ]

Pagina: 1