Toon posts:

PC's in netwerk controleren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet er iemand een software waarmee je het scherm van een PC in je netwerk kan bekijken/controleren?
Is voor een kennis van me die zijn werknemers af en toe wil controleren of ze effectief aan het werk zijn op hun PC. Het enige wat moet kunnen is dat hij het scherm kan zien voor de andere PC's in netwerk. Weet zelf niet of zo iets wel legaal is, maar heb al soortgelijke software gezien die ze gebruiken op scholen.
Heb ook al italc geprobeerd (is zo een software voor op scholen), maar deze werkt niet goed op een 64bit systeem (verbinding wordt wel gemaakt, maar krijg enkel zwart scherm te zien).
Teacher Control Panel heb ik ook al geprobeerd maar werkt ook niet.

Verwijderd

Gebruik hier zelf VNC om remote support te kunnen doen, maar ongemerkt meekijken is ermee niet mogelijk en tevens niet toegestaan voor zover ik weet.

Denk ook niet dat dit de methode is om je werknemers te toetsen, in zo'n momentopname dat dat meekijken geschied kan er van alles aan de hand zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2011 11:03 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk niet dat dit echt geoorloofd is om op deze manier werknemers te bespieden. Dit komt behoorlijk in het hoekje privacyschending. Actief loggen en meekijken en gebruik maken van deze gegevens mag alleen als daarvoor zeer gegronde redenen voor zijn. Ik denk dat de werkgever in deze eerst maar eens gewoon moet gaan praten met zijn werknemers. Daarnaast waar komt het vermoeden vandaan, is de produktie te laag?

Als je als werkgerver op deze manier je werknemers zou moeten controleren is er iets goed mis. Daarnaast kan het best zijn dat iemand toevallig even op telefoongids.nl een telefoonnummer opzoekt (prive) op het moment dat de werkgever bigbrother gaat spelen, terwijl naar het schijnt wettelijk aangegeven wordt dat prive gebruik van zakelijke recources in mindermaten mogelijk moet zijn. (De exacte tekst weet ik niet meer, het is een beetje lang geleden dat ik het voor het laatst gelezen heb)

[ Voor 37% gewijzigd door _Dune_ op 12-04-2011 11:06 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 10:59:
Weet er iemand een software waarmee je het scherm van een PC in je netwerk kan bekijken/controleren?
Is voor een kennis van me die zijn werknemers af en toe wil controleren of ze effectief aan het werk zijn op hun PC. Het enige wat moet kunnen is dat hij het scherm kan zien voor de andere PC's in netwerk. Weet zelf niet of zo iets wel legaal is, maar heb al soortgelijke software gezien die ze gebruiken op scholen.
Heb ook al italc geprobeerd (is zo een software voor op scholen), maar deze werkt niet goed op een 64bit systeem (verbinding wordt wel gemaakt, maar krijg enkel zwart scherm te zien).
Teacher Control Panel heb ik ook al geprobeerd maar werkt ook niet.
Remote log me in zal ook werken al betwijfel ik of je dat ongemerkt kan doen. Daarnaast vraag ik me ook af of dit wettelijk is toegestaan. Lijkt mij een inbreuk in de privacy

Verwijderd

Topicstarter
Hij had al problemen met een vorige werkneemster die de hele dag zat te surfen etc. ipv te werken. Daarom wil hij het deze keer vermijden.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21
Of het mag of niet zal waarschijnlijk niet wettelijk geregeld zijn vermoed ik maar het moet natuurlijk wel in de policy van het bedrijf opgenomen worden, zodat medewerkers het weten.

Netjes daarentegen is het uiteraard niet.

Tools ervoor weet ik dan ook niet, al weet ik wel dat het in een Terminal server omgeving met citrix gewoon kan.

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:06:
Hij had al problemen met een vorige werkneemster die de hele dag zat te surfen etc. ipv te werken. Daarom wil hij het deze keer vermijden.
Dat is alleen toegestaan bij een redelijk vermoeden ivm privacy. Je zou wel een techniek achter de hand kunnen houden maar je dient je werknemers ervan op de hoogte te stellen dat dit mogelijk is. Dat kun je opnemen in je bedrijfsreglement bijvoorbeeld en door al je werknemers te laten ondertekenen voor akkoord. Ondertekenen voor gezien heeft geen nut, dat bewijst niet dat ze akkoord gaan met de mogelijke maatregelen.
KnoxNL schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:06:
Of het mag of niet zal waarschijnlijk niet wettelijk geregeld zijn vermoed ik maar het moet natuurlijk wel in de policy van het bedrijf opgenomen worden, zodat medewerkers het weten.
Dat is het dus wel, als je dit namelijk als bewijs wilt indienen voor ontslag is het onrechtmatig verkregen bewijs en dus ongeldig. Daar gaat je zaak :).

[ Voor 25% gewijzigd door w4rguy op 12-04-2011 11:08 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Had hem ook al een paar keer gezegd dat ik mijn twijfels had of dit echt wel toegestaan is.
Zulke tools zijn moeilijk te vinden op internet (waarmee ik tools bedoel waar de client pc niets merkt dat hij in de gaten gehouden wordt).

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 13:01

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Hang gewoon een paar camera's op onder het mom van veiligheid, moet je kijken wat voor effect dat heeft op de werknemers als ze weten dat er de hele dag een camera op hun gericht is.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ocdaan schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:21:
Hang gewoon een paar camera's op onder het mom van veiligheid, moet je kijken wat voor effect dat heeft op de werknemers als ze weten dat er de hele dag een camera op hun gericht is.
En dat hoeven het niet eens werkende camera's te zijn. :+ ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1