Bestanden backuppen over internet

Pagina: 1
Acties:

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-02 19:23

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Ik wil graag bestanden op mijn werk-PC (Windows XP) backuppen naar mijn thuisserver (Windows Server 2008). Het probleem is echter dat mijn werk-PC 10km verderop staat :P Omdat het maar om een enkele tientallen bestanden gaat die ik wil backuppen, en ik mijn bestanden liever niet op een vreemde plaats opsla, is een backup hosting bedrijf geen optie voor mij. Ik sla het liever op op mijn privé server.

Nu heb ik al wat gezocht op Google, en dan kom ik uit op FolderShare. Ik kom er dan echter al gauw achter dat dit tegenwoordig Windows Live Mesh heet en niet beschikbaar is op Windows XP :( Belachelijk, maarja, het is niet anders. Zodoende ben ik op zoek naar een andere oplossing.

Ik ben dus op zoek naar een one-way sync oplossing (van werk-pc --> thuisserver). Het liefst natuurlijk met ondersteuning voor een beveiligde verbinding. Ik draai eventueel ook nog een FTP server (beveiligd met SSL, wat het programma dan ook zou moeten ondersteunen) op de thuisserver waar iets gedaan mee kan worden. Ook belangrijk: het moet een gratis oplossing zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Zinu op 11-04-2011 18:58 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

En waarom is die FTP optie niet voldoende?

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Het moet automatisch gebeuren, en volgens mij kan een doorsnee FTP client dat niet.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Er is wel software die naar FTP kan back-uppen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er zijn letterlijk tientallen backup en synchronisatie programma's die gewoon een backup naar een FTP server kunnen maken. Velen van deze kunnen ook een vorm van secure FTP gebruiken. Zie: http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a
Cobian Backup, GFI Backup en AllwaySync ken ik uit persoonlijke ervaring, die kunnen dat prima.

Eventueel kan je ook nog met iets als Crashplan werken, maar daar kan je dan niet eenvoudig bij je bestanden.

[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 11-04-2011 18:59 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 11:58
Elk zichzelf respecterend sync/backup programma heeft een ftp functie met login...

edit: holy crap: 3 reacties binnen 1 minuut met in principe hetzelfde bericht, en wie is weer laatste? ja hoor :P

[ Voor 41% gewijzigd door Occy74 op 11-04-2011 18:59 ]

Systeem Specs

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Noem eens wat goede, betrouwbare voorbeelden dan. Ik kom genoeg FTP oplossingen tegen, maar die sites zien er allemaal niet bepaald professioneel uit of hebben weer een betaalde licentie nodig om bepaalde features te unlocken.

• pepio
  • Laatst online: 16-02 21:17
Gezien je Live Mesh hebt overwogen, is misschien Dropbox een idee?

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 17:08

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik sinds kort - en ik moet toegeven, naar volle tevredenheid - Dropbox. Die heb ik op mijn werk- en privénotebook staan, en daarnaast ook op mijn server. Die map neemt de server gewoon in de backup mee.

Hoewel het niet je eerste keus is om het via deze weg te doen, wil ik het toch even met je delen. Mijn ervaringen zijn erg goed om via deze (ontzettend eenvoudige) manier te werken.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pepijnvangastel schreef op maandag 11 april 2011 @ 19:01:
Gezien je Live Mesh hebt overwogen, is misschien Dropbox een idee?
en ik mijn bestanden liever niet op een vreemde plaats opsla
Dan valt Dropbox en elk van die alternatieven af. Geld voor mij precies hetzelfde, sommige data wil je niet bij andere locaties hebben staan en in het geval van werkdata is dat gewoon totaal onverantwoord.

[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 11-04-2011 19:03 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk ja, en dan via Task Scheduler (zit dat ook in XP? ik gebruik al te lang W7...) periodiek de bestanden naar de Dropbox map laten kopiëren.

Maar op dat gebied heeft Tsurany natuurlijk ook gelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Zinu op 11-04-2011 19:03 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zou zelfs met nDrive een FTP server als lokale schijf kunnen gebruiken, dan kan je praktisch alle programma's gebruik die ook maar iets met bestanden doen. Heel simpel zou dan Synctoy zijn, werkt perfect met de Task Scheduler.

In jou geval zijn er echt legio van opties om het te doen, het is enkel de vraag elke kies je.

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 11-04-2011 19:04 ]

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02 22:34
Zinu schreef op maandag 11 april 2011 @ 19:02:
Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk ja, en dan via Task Scheduler (zit dat ook in XP? ik gebruik al te lang W7...) periodiek de bestanden naar de Dropbox map laten kopieëren...
Dropbox? Je wilde juist geen derde partij??
Ik zou trouwens niet met een onbeveiligde FTP werken, gezien het om zakelijke bestanden gaat.
Mijn ervaring is dat er maar weinig freeware clients zijn die SFTP ondersteunen, maar wellicht één van eerder genoemde programma's...

offtopic:
Vraag me sowieso af of je werkgever er blij mee is als je bestanden kopieert naar huis?

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 17:08

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Zinu schreef op maandag 11 april 2011 @ 19:02:
Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk ja, en dan via Task Scheduler (zit dat ook in XP? ik gebruik al te lang W7...) periodiek de bestanden naar de Dropbox map laten kopiëren.

Maar op dat gebied heeft Tsurany natuurlijk ook gelijk.
Zit ook in XP, ja :)

Ik doe het alleen de andere kant op. Ik zet (soms: bewerk) dingen in Dropbox en laat dat thuis op de server backuppen.

Edit: oh wacht, jij bedoelt dat ook, maar kijkt vanaf je werk-PC :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bastiaan op 11-04-2011 19:05 ]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 11:58
Zinu schreef op maandag 11 april 2011 @ 18:59:
Noem eens wat goede, betrouwbare voorbeelden dan. Ik kom genoeg FTP oplossingen tegen, maar die sites zien er allemaal niet bepaald professioneel uit of hebben weer een betaalde licentie nodig om bepaalde features te unlocken.
With Comodo Backup, you can:

Easily backup to local, network, virtual, FTP drive or online storage
Send email reports to team members about the status of a backup job
Schedule backups to fit your timetable
Create customized backups routines with a range of filters and macros
Configure in minutes with our intuitive interface
http://www.comodo.com/hom...ryption/comodo-backup.php

Systeem Specs

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Staatslot schreef op maandag 11 april 2011 @ 19:04:
[...]
offtopic:
Vraag me sowieso af of je werkgever er blij mee is als je bestanden kopieert naar huis?
Vast wel, dat ben ik namelijk zelf ;)

@Dreamfox: Dat ziet er al een stuk beter uit dan wat ik tot nu toe tegen ben gekomen. Ik ga het eens uitproberen in VMWare.

[ Voor 19% gewijzigd door Zinu op 11-04-2011 19:09 ]

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02 22:34
Zinu schreef op maandag 11 april 2011 @ 19:08:
[...]

Vast wel, dat ben ik namelijk zelf ;)

@Dreamfox: Dat ziet er al een stuk beter uit dan wat ik tot nu toe tegen ben gekomen. Ik ga het eens uitproberen in VMWare.
offtopic:
dat dacht ik stiekem al een beetje ;)

Ik zou eens kijken naar Syncback, heeft zowel een freeware versie (o.a. FTP) als een betaalde versie (o.a. SFTP, reports to mail etc). Zelfs de pro versie is slechts 40 euro, zakelijke kosten dus lijkt me niet dat dat echt het probleem zou mogen zijn. Werkt gewoon op XP als het goed is. Succes!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als Comodo niet bevalt kan je nog tientallen anderen proberen, het zal je verbazen hoeveel programma's dat kunnen, zelfs freeware.
Maar als je toch de big chief bent, is dan een netwerk storage die synchroniseert met je thuis storage niet veel aantrekkelijker?

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Nee, het gaat om de PC die ik enkel gebruik voor mijn administratie. Voor de andere clients gebruik ik een tape-oplossing.

Maar dat is hier niet interessant.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Toevallig kon je 5 dagen geleden bij GOTD DoubleSafety gratis downloaden dat prima naar een FTP server wil back-uppen. Nu kan dat (theoretisch ;)) niet meer, maar als tweaker... :p.

Je had toch een FTP server zei je? Laat ik nou een client hebben. ;)

Maar dat Comodo progje is altijd gratis.

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Komt ie nu mee :P

Comodo is niet echt geschikt zo blijkt, dat wordt ook op hun servers opgeslagen als ik het ergens online neer wil plempen. Toch verder zoeken naar een FTP oplossing die SFTP met Explicit SSL ondersteunt dan maar.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat zeg ik... waar een wil is is een omweg. :+ Dat DoubleSafety doet aan AES encryptie en dan lijkt het me evt. acceptabel om het over een gewone FTP verbinding te sturen als ie geen SFTP kan (heb ik allemaal niet geprobeerd). Je kunt gewoon de 30 dagen trial uitproberen maar als je even vijf dagen terug in de tijd wilt en tussen de regels door kunt lezen... ;)

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
DoubleSafety blijkt ook niets te zijn: die ondersteunt geen SSL/TLS verbinding.
Ik ben nu uitgekomen bij FTPDrive, daarmee kan ik een drive letter mappen naar een FTP folder. Werkt op het eerste gezicht prima. Nu moet ik daar wel een ander programma naast gaan draaien die periodiek de bestanden kopieert, maar daar zijn genoeg programma's voor die ik ken, dus dat moet wel lukken.

Iedereen bedankt voor de hulp!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je het ideale programma gevonden hebt laat het ons dan nog even weten. Hebben we er misschien ook wat aan.

Het is trouwens een interessante vraag die zich nu aan mij opdringt. Wat is veiliger, een encrypted bestand over een unencrypted protocol versturen of een unencrypted bestand over een encrypted protocol versturen? (en tien strafpunten voor de wisenheimer die encrypted bestand over een encrypted protocol roept)

Ik schort mijn eindoordeel nog even op. :)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij een encrypted protocol wordt ook alles wat je verstuurd versleutelt, dat lijkt me fijner dan puur bestanden versturen die encrypted zijn.

Zinu, wat is er mis met GFI Backup, CobianBackup en SyncBack?

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 11-04-2011 20:45 ]

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 11:37
rsync protocol ? Vooral interessant als het om veel grote bestanden gaat waarin maar weinig veranderd. (omdat het alleen de veranderde delen overzend, zeer snel dus)

Yintersync ken ik persoonlijk niet maar zou wel eens kunnen zijn wat jij zoekt.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
locke960 schreef op maandag 11 april 2011 @ 20:58:
rsync protocol ? Vooral interessant als het om veel grote bestanden gaat waarin maar weinig veranderd. (omdat het alleen de veranderde delen overzend, zeer snel dus)

Yintersync ken ik persoonlijk niet maar zou wel eens kunnen zijn wat jij zoekt.
Inderdaad Rsync via SSH lijkt mij een prima oplossing :)

• deandb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02-2024
Heb je BuddyBackup al bekeken? Dat doet denk ik wel wat je nodig hebt. Gratis volautomatisch backup tussen eigen machines. Enige nadeel is misschien dat de files op de remote computer encrypted opgeslaan staan. Dus je kan er thuis niet op verder werken bv. maar je kan ze wel restoren indien nodig.

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Cobian Backup, een aanrader. Hoe de site er uitziet, geen idee. Maar menig programmeur is geen krak in design en layout. Reken de software daarom daarop nog niet af :)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Als je gebruik wilt maken van ftp, raad ik je SyncBack aan. Daar maak ik al een enige tijd gebruik van, en op meerdere computers. Werkt erg fijn!

Verwijderd

En wat is het probleem, als je je XP macahine thuis opzet als een VPN server (heel simpel met een paar kliks), en dan een drive mapping doet van je werk PC naar een folder op je thuis PC. Dan kan je dat ook met scheduler doen. Dus eerst inbellen, drive mappen, kopieren en dan "ophangen".
Pagina: 1