Toon posts:

Videokaart ondersteunt resolutie van scherm wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil het geval? Zonet een moderne Dell laptop gekauft. Hij heeft een ietwat vreemde resolutie van 1366 x 768. Videokaart is AMD Mobility Radeon HD5470. Kijkt niet prettig weg, IMHO. :{.

Dusja, overweeg een Dell U2711 monitor, met een resolutie van 2560x1440, en deze via HDMI op m'n laptop aan te sluiten. :9~.

Echter, ik lees op de site van de fabrikant dat de videokaart in m'n laptop verschillende resoluties ondersteunt, waaronder een max. 1920x120 en een max. van 2560x1600. Kan ik ervanuit gaan dat de videokaart HD5470 via HDMI een resolutie van 2560x1440 ondersteunt, of niet :?

Anders zit ik voor niks met een groot waardeloos scherm, natuurlijk. Wie helpt deze jongeman uit de brand?

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:19
Voor zover ik weet ondersteunt HDMI maar tot 1920x1080. VGA en Duallink DVI ondersteunen ook hogere resoluties.

Ik weet dit niet zeker, vaak staat er bij de specs van videokaarten wel welke resoluties per uitgang ondersteund worden.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• Lenny77
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-02 17:52
Op de link die je zelf geeft:
Integrated dual-link DVI output with HDCP13
Max resolution: 2560x1600

Integrated DisplayPort output

Integrated HDMI 1.3 output with Deep Color, xvYCC wide gamut support, and high bit-rate audio
Max resolution: 1920x1200

Integrated VGA output
Max resolution: 2048x1536

"To overcome other's armies without fighting is the best of skills" - Sun Tzu

Verwijderd

Een dergelijke resolutie aansluiten via VGA wil je overigens niet doen, dat ziet er niet uit.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:17

D4NG3R

kiwi

:)

Thierry88 schreef op maandag 11 april 2011 @ 17:59:
Voor zover ik weet ondersteunt HDMI maar tot 1920x1080. VGA en Duallink DVI ondersteunen ook hogere resoluties.

Ik weet dit niet zeker, vaak staat er bij de specs van videokaarten wel welke resoluties per uitgang ondersteund worden.
HDMI kan veel hoger als 1920x1080. Ook 2560x1440 kan HDMI gewoon aan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
De site is daarover niet bepaald duidelijk. Een andere optie is DVI van laptop naar monitor.
Integrated dual-link DVI output with HDCP13
DVI is een digitale kabel, net als HDMI. Dus er zou geen kwaliteitsverlies moeten optreden wanneer ik hem op : 2560x1440 draai. Echter, ik vind op m'n laptop echter alleen een Firewire poort, USB-poorten, VGA-poorten en HDMI-poort. Dusja, DVI gaat blijkbaar ook niet lukken. }:|

1920 x 1080 (hier 24" Samsung BX2450) vind ik nu al te klein. :{.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2011 18:13 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
doe dan eens melden welke "moderne Dell laptop" je precies hebt "gekauft"? displayport zou de beste optie zijn, maar dan moet het er wel op zitten (niet alleen op de kaart maar ook op flappie zelf). nu kun je dat natuurlijk wel zelf uitzoeken, maar als je toch ons vraagt om mee te denken ;)

DVI zou op zich OK moeten zijn - ervan uitgaande dat dell niet iets afschuwelijk verknalt heeft en er een single-link output van heeft gemaakt. extreem onwaarschijnlijk, maar als je even 700 € uit gaat geven wil je het wel zeker weten ;)

ik zou zelf indien mogelijk overigens gewoon voor displayport gaan - alleen al omdat het een veel relaxtere connector heeft voor verbindingen die regelmatig verbroken worden - zoals wanneer je je flappie even meeneemt.
ervan uitgaande dat die 27" monitor niet gewoon in je laptoptas past, uiteraard ;)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

HDMI en DVI gebruiken exact hetzelfde videosignaal. Dus een cheap-ass verloopstukje HDMI -> DVI kan perfect ;) .

pricewatch: ICIDU HDMI naar DVI-D Verloopstuk

Edit: Kan je niet een keer met je laptop naar een winkel gaan, en daar vragen of je het even mag testen. Aangezien je geïnteresseerd bent in een monitor met een (zeer) hoge resolutie.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 11-04-2011 18:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 11 april 2011 @ 18:18:
HDMI en DVI gebruiken exact hetzelfde videosignaal. Dus een cheap-ass verloopstukje HDMI -> DVI kan perfect ;) .

pricewatch: ICIDU HDMI naar DVI-D Verloopstuk
Volgens mij is dat het punt niet.

Er is namelijk geen DVI-poort op m'n laptop aanwezig. Wanneer het HDMI-signaal van m'n laptop omgezet wordt in een DVI-signaal naar m'n laptop, blijft de resolutie nog altijd maximaal 1920 x 1200.

Verwijderd

Topicstarter
iceheart schreef op maandag 11 april 2011 @ 18:18:
doe dan eens melden welke "moderne Dell laptop" je precies hebt "gekauft"? displayport zou de beste optie zijn, maar dan moet het er wel op zitten (niet alleen op de kaart maar ook op flappie zelf). nu kun je dat natuurlijk wel zelf uitzoeken, maar als je toch ons vraagt om mee te denken ;)
Het gaat hier om een Dell Inspiron 15 met een ATI Mobility Radeon HD5470. :P.
DVI zou op zich OK moeten zijn - ervan uitgaande dat dell niet iets afschuwelijk verknalt heeft en er een single-link output van heeft gemaakt. extreem onwaarschijnlijk, maar als je even 700 € uit gaat geven wil je het wel zeker weten ;)

ik zou zelf indien mogelijk overigens gewoon voor displayport gaan - alleen al omdat het een veel relaxtere connector heeft voor verbindingen die regelmatig verbroken worden - zoals wanneer je je flappie even meeneemt.
ervan uitgaande dat die 27" monitor niet gewoon in je laptoptas past, uiteraard ;)
Displayport heeft m'n 'flappie' kennelijk niet. Kan naast de USB- en audiopoorten alleen een VGA en HDMI poort ontwaren.

Op welke opties kan ik nog bogen, zodat ik hem op een wat groter scherm kan aansluiten :?.

Verwijderd

HDMI = single-link DI + geluid.
Single link DVI = maximaal 1200p (meestal)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 18:51:
HDMI = single-link DI + geluid.
Single link DVI = maximaal 1200p (meestal)
Dank je, maar weet je ook een oplossing voor m'n geval?

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-02 17:35
nvm - my bad

[ Voor 93% gewijzigd door Allubz op 11-04-2011 23:09 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Verwijderd

The HDMI specification defines the protocols, signals, electrical interfaces and mechanical requirements of the standard.[41] The maximum pixel clock rate for HDMI 1.0 was 165 MHz, which was sufficient for supporting 1080p and WUXGA (1,920×1,200) at 60 Hz. HDMI 1.3 increased that to 340 MHz, which allows for higher resolution (such as WQXGA, 2,560×1,600) across a single digital link.[42] An HDMI connection can either be single-link (type A/C) or dual-link (type B) and can have a video pixel rate of 25 MHz to 340 MHz (for a single-link connection) or 25 MHz to 680 MHz (for a dual-link connection). Video formats with rates below 25 MHz (e.g., 13.5 MHz for 480i/NTSC) are transmitted using a pixel-repetition scheme.[1]
Wikipedia: HDMI

Ik zou hem eerst even testen alvorens tot aankoop over te gaan.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zoals ik al aangaf:
D4NG3R schreef op maandag 11 april 2011 @ 18:18:
Kan je niet een keer met je laptop naar een winkel gaan, en daar vragen of je het even mag testen. Aangezien je geïnteresseerd bent in een monitor met een (zeer) hoge resolutie.
Het is vrij lastig om te weten of het een single, of dual link HDMI poort is.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 11-04-2011 20:08 ]

Pagina: 1