Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag tweakers!

Ik heb de opdracht gekregen om e.e.a. aan onderzoek t.b.v. het live streamen van beelden van 'n event. We hebben voor livestream.com gekozen als service-provider, en die leveren 'n app waarmee je eindregie kan doen. Nou heb ik redelijk vrije hand gekregen w.b. apparatuur etc, maar wel met de instructies om het niet al te bont te maken :P. Ik heb voor de regie iig beschikking over 'n Mac Pro, maar ben nog op zoek naar het volgende, waar ik graag jullie advies over zou willen vragen:

- Camera's (statisch geplaatst, geen cameramannen etc.), liefst HD of hoge maar afwijkende resolutie (5x)
- Bekabeling
- Video-input cards

De video-input cards kom ik op zich wel uit, maar zijn er hier mensen die goede (of juist slechte) ervaring hebben met bepaalde camera's? Ik heb namelijk even compleet geen idee wat voor type camera ik hiervoor moet hebben, dus ook advies in de trent van "je moet dit type camera hebben, let op punt a en punt b is meer dan welkom). Ze hoeven niet op te nemen, maar worden bekabeld aangesloten op de video-input cards.

Thanks!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:27:
Goedemiddag tweakers!

Ik heb de opdracht gekregen om e.e.a. aan onderzoek t.b.v. het live streamen van beelden van 'n event. We hebben voor livestream.com gekozen als service-provider, en die leveren 'n app waarmee je eindregie kan doen. Nou heb ik redelijk vrije hand gekregen w.b. apparatuur etc, maar wel met de instructies om het niet al te bont te maken :P. Ik heb voor de regie iig beschikking over 'n Mac Pro, maar ben nog op zoek naar het volgende, waar ik graag jullie advies over zou willen vragen:

- Camera's (statisch geplaatst, geen cameramannen etc.), liefst HD of hoge maar afwijkende resolutie (5x)
- Bekabeling
- Video-input cards

De video-input cards kom ik op zich wel uit, maar zijn er hier mensen die goede (of juist slechte) ervaring hebben met bepaalde camera's? Ik heb namelijk even compleet geen idee wat voor type camera ik hiervoor moet hebben, dus ook advies in de trent van "je moet dit type camera hebben, let op punt a en punt b is meer dan welkom). Ze hoeven niet op te nemen, maar worden bekabeld aangesloten op de video-input cards.

Thanks!
Het is wel handig om te weten voor wat voor soort evenement het is. Is het overdag of juist 's avonds en helemaal niet goed verlicht? Heb je ook geluid erbij nodig of is het enkel beeld? etc.

Verwijderd

Topicstarter
Pat-Juh schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:35:
[...]

Het is wel handig om te weten voor wat voor soort evenement het is. Is het overdag of juist 's avonds en helemaal niet goed verlicht? Heb je ook geluid erbij nodig of is het enkel beeld? etc.
Excuses! Het evenement is overdag + 's avonds, en er is meer dan genoeg verlichting aanwezig (spots, softboxes, de hele mikmak). Geluid is in principe al geregeld, er zijn clip-on microfoontjes voor de sprekers met zender als 't goed is.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Moeten ze compleet via de computer op afstand bediend kunnen worden? Want je kan ook gewoon een getetherde-cam neer zetten dan...

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Is het eenmalig, of gaat dit (veel) vaker gebeuren? Zou je niet overwegen gewoon de camera's en bijkomende apparatuur te huren? Plus personeel dat er verstand van heeft? Live registratie is nl. best een vak.... En gezien de omschrijving verder lijkt de rest nogal professioneel opgezet.

Verwijderd

Topicstarter
martin2005 schreef op maandag 11 april 2011 @ 21:41:
Is het eenmalig, of gaat dit (veel) vaker gebeuren? Zou je niet overwegen gewoon de camera's en bijkomende apparatuur te huren? Plus personeel dat er verstand van heeft? Live registratie is nl. best een vak.... En gezien de omschrijving verder lijkt de rest nogal professioneel opgezet.
Huren is ook zeker een optie, maar de opdracht is bij een hogeschool, dus de apparatuur zou evt. daarna door hun nog gebruikt kunnen worden. Wat betreft "bedienen" van de camera's: ze moeten allemaal in de MacPro binnenkomen, de service-provider die de stream gaat verzorgen heeft een goed regie-programma (en ik heb regie- en belichtingservaring) waarmee ik camera's kan selecteren etc.

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-01 15:38
Maar is er dan ook een budget opgesteld ofzo?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Moeten 't er vijf zijn? Ik vind iig één HD-SDI input kaart: http://www.matrox.com/video/en/products/mac/multi/streaming/

maar die heeft 4 inputs. HD-SDI komt uit de meeste professionele HD camera's en voor hoge kwaliteit is dat ook wat je wilt. Dat doe je over 1 coax kabel. Als je hoge kwaliteit coax gebruikt kan dat best een redelijke lengte hebben, anders moet je 't over glas doen met converters ertussen.

In ieder geval: goede camera's zijn stervensduur, dus schrijf de optie 'huren' niet te snel af.

Als 't meer low-budget moet en je afstanden zijn niet al te lang: je kunt ook component capture cards zoeken en goedkopere camera's gebruiken. Over RG5 coax heb ik een component signaal een goede 25M laten gaan. Dat gaat redelijk, maar is al een beetje aan de lange kant.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 12-04-2011 19:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:04:
Moeten 't er vijf zijn? Ik vind iig één HD-SDI input kaart: http://www.matrox.com/video/en/products/mac/multi/streaming/

maar die heeft 4 inputs. HD-SDI komt uit de meeste professionele HD camera's en voor hoge kwaliteit is dat ook wat je wilt. Dat doe je over 1 coax kabel. Als je hoge kwaliteit coax gebruikt kan dat best een redelijke lengte hebben, anders moet je 't over glas doen met converters ertussen.

In ieder geval: goede camera's zijn stervensduur, dus schrijf de optie 'huren' niet te snel af.

Als 't meer low-budget moet en je afstanden zijn niet al te lang: je kunt ook component capture cards zoeken en goedkopere camera's gebruiken. Over RG5 coax heb ik een component signaal een goede 25M laten gaan. Dat gaat redelijk, maar is al een beetje aan de lange kant.
4 is op zich ook ok, dus ik denk dat ik ze die aan ga raden (altijd goede ervaring gehad met Matrox ook). Camera huren sluit ik absoluut niet uit hoor, alleen weet dus compleet niet waar ik op moet letten qua specs en aansluiting e.d....

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:32:
[...]

4 is op zich ook ok, dus ik denk dat ik ze die aan ga raden (altijd goede ervaring gehad met Matrox ook). Camera huren sluit ik absoluut niet uit hoor, alleen weet dus compleet niet waar ik op moet letten qua specs en aansluiting e.d....
Als je niet wilt opnemen met de camera zelf is eigenlijk een HD-SDI uitvoer over BNC de enige vereiste. Verder kun je 't zo gek maken als je wilt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:04:

Thanks voor de tip, dit gaat 'm worden. Heb me rot gegoogled, maar kan geen winkel vinden die 'm verkoopt (kan niet eens 'n productcode vinden op site van Matrox)... Tips toevallig? Nogmaals: superthanks!!! :P

• feday
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-01 15:36
qua camera's heb ik ervaring met de PTZ (pan tilt zoom) camera's van sony. Die kun je op afstand besturen met een joystick kastje (gebruikt VISCA als protocol = proprietary sony spul, maar kan over een ethernet kabel als je stekkers maakt)

Erg handig als je wat meer flexibel wil zijn qua beeld en opnames. (de non-HD versies zijn nog redelijk te betalen).
Pagina: 1