DFI 790 FXB M2RS AMD PII940 start niet op

Pagina: 1
Acties:

• nattebaksteen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-02 12:16
Hallo mede tweakers,

Zoals in de titel. Hij start niet op. Laatste bios is geflashed.

Het mooie is, met m'n oude 5600+ allemaal geen probleem, gaat de PII940 erin: Niets.
Alle fans draaien, iedere keer een andere code op het debug schermpje.

Als ik de bios reset (Clear Cmos), dan start die wel op. bij volgende reboot blijft die weer hangen. Dus moet ik de bios weer resetten enzo door. Ik word er niet wijzer van. (heb alles al getest met andere onderdelen, geheugen 1 reep, andere videokaart, met harddisk, zonder harddiks). Mag allemaal niet baten.

Specs:
DFI 790FXB M2RS
AMD PII 940
Scythe Mugen 2 rev.B
2x2 GB Corsair XMS-2 1066
XFX HD5870
Samsung F3 1TB
C.M. Silent pro 600W Modulair
Oem DVD Drive
C.M. CM690

Onderdelen geruild getest:
Evga 9800GT
Geil 800mhz 1gb
Maxtor diamond max 10 122 gb
amd athlon 64x2 5600+ (daar werkte het wel mee)

Heeft iemand ervaring hiermee en dus de goude oplossing voor mij.

Groetjes,

T.

[ Voor 19% gewijzigd door nattebaksteen op 11-04-2011 17:26 ]

Verwijderd

Begin eens met wat specificaties te geven, want nu kunnen we hier geen zinnig woord over zeggen. Slechts weinig mensen zijn in het bezit van een glazen bol.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:47

epic_gram

undercover moderator

weet je zeker dat de processor compitable is met het moederbord?

Bonustip: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Dylan93
  • Laatst online: 17-02 13:49
Als ik op de site van de fabrikant van je moederbord kijk (DFI):

http://dfics.dfi.com.tw/P...GORY_TYPE=LP%20DK&SITE=NA

Word de Phenom II serie niet ondersteund en geen van de BIOS updates voegt ondersteuning voor de Phenom II serie toe...

[ Voor 14% gewijzigd door Dylan93 op 12-04-2011 10:49 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Dylan93 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 10:48:
Als ik op de site van de fabrikant van je moederbord kijk (DFI):

http://dfics.dfi.com.tw/P...GORY_TYPE=LP%20DK&SITE=NA

Word de Phenom II serie niet ondersteund en geen van de BIOS updates voegt ondersteuning voor de Phenom II serie toe...
Het moederbord ondersteund wel een Phenom II 940. Ik heb namelijk die combinatie gehad. De Phenom II 940 is een AM2+ processor.

http://www.dfi.com.tw/por...wnloadFlag=false&action=1
(Verschil tussen M2RS en de M2RSH is een Heatsink op de mosfets)

Heb je de Phenom II 940 op een andere moederbord kunnen testen?. Wat je kan doen is de voltages van de HT LINK en de CPU-NB, CPU-VID licht verhogen en kijken wat er dan gebeurd.

[ Voor 3% gewijzigd door THE_FIREFOX op 12-04-2011 11:08 . Reden: Linkje gefixed ]

• Dylan93
  • Laatst online: 17-02 13:49
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:03:
[...]

Het moederbord ondersteund wel een Phenom II 940. Ik heb namelijk die combinatie gehad. De Phenom II 940 is een AM2+ processor.

http://www.dfi.com.tw/por...dowstate=normal&mode=view
(Verschil tussen M2RS en de M2RSH is een Heatsink op de mosfets)

Heb je de Phenom II 940 op een andere moederbord kunnen testen?. Wat je kan doen is de voltages van de HT LINK en de CPU-NB, CPU-VID licht verhogen en kijken wat er dan gebeurd.
Oke, mijn fout, ik dacht dat de hele Phenom II serie AM3 was.

• THE_FIREFOX
Dylan93 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:04:
[...]

Vrijwel elke Phenom II (ook AM3) wordt ondersteund, behalve de laatste (Phenom II X6) die niet meer van de Deneb core zijn. Moederbord zou het in theorie het kunnen ondersteunen als er een bios update zou komen....

• nattebaksteen
ja, ik heb de PII 940 getest op een ander bord. Het rare is, dat als ik de bios reset hij wel normaal opstart. Hij wordt ook netjes herkend boven het checken van het geheugen bij opstarten. Maar dan als ik bijvoorbeeld restart uit windows, of save settengs exit bios (zonder dat ik iets verander), dan blijft die hangen. Geen post.

Zou m'n voeding te weinig kunnen zijn? ik dacht altijd dat 600W van Coolermaster wel genoeg zou zijn, en zo'n slecht merk lijkt het me niet.

• THE_FIREFOX
nattebaksteen schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:22:
ja, ik heb de PII 940 getest op een ander bord. Het rare is, dat als ik de bios reset hij wel normaal opstart. Hij wordt ook netjes herkend boven het checken van het geheugen bij opstarten. Maar dan als ik bijvoorbeeld restart uit windows, of save settengs exit bios (zonder dat ik iets verander), dan blijft die hangen. Geen post.

Zou m'n voeding te weinig kunnen zijn? ik dacht altijd dat 600W van Coolermaster wel genoeg zou zijn, en zo'n slecht merk lijkt het me niet.
Was het euvel ook op het andere bord? Ik verwacht niet dat de voeding de oorzaak is. Als ik mij goed herinner draait het geheugen na een bios reset op 800MHz. Misschien dat het na een reboot automatisch naar 1066 gaat.

Je kan het geheugen op een lagere snelheid vast zetten en de advies voltage gebruiken.

• nattebaksteen
werkte ook niet. Ik denkt dat het tijd wordt voor een compleet nieuw systeem. Ik geef het op. Ben er nu al te veel tijd in aan het steken.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
Dylan93 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:04:
En dan? AM3 processors passen en werken perfect in AM2-sockets hoor.

• THE_FIREFOX
GENETX schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:12:
[...]

En dan? AM3 processors passen en werken perfect in AM2-sockets hoor.
Je kan beter een AM2+ socket hebben ;) Bij AM2 ben je afhankelijk van een bios update die (misschien) nooit komt omdat de micro code van de nieuwe processoren niet meer in het flash geheugen past.

@Nattebaksteen
Wat voor debug codes krijg je? Bij het hangen? Misschien is daaruit af te leiden waarop hij telkens blijft hangen na een reboot.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 13:00:
[...]

Je kan beter een AM2+ socket hebben ;) Bij AM2 ben je afhankelijk van een bios update die (misschien) nooit komt omdat de micro code van de nieuwe processoren niet meer in het flash geheugen past.
Bij AM2+ ook hoor.

@ TS heb je wel de laatste BIOS?

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 12-04-2011 13:02 ]

• nattebaksteen
Is iedere keer een andere debug code.

Ik heb de laatste officiële bios geprobeerd, en de laatste Beta bios. Geflashed met bootable usb en de zip bestandjes van de dfi site erop. Gaat allemaal automatisch via autoexec.bat

• THE_FIREFOX
nattebaksteen schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 13:54:
Is iedere keer een andere debug code.
Misschien handig om ze allemaal op te schrijven. Wie weet ontstaan die codes door een oorzaak die bij alle codes mogelijk is.
Pagina: 1