Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcrenzo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 22:04
Hier is een probleem waar ik vaak tegen aan loop en wat vast makkelijker moet kunnen.

Stel ik heb een pagina uit een brochure (PDF) waarin 4 plattegronden van woningen staan. Deze plattegronden moet ik plaatsen op een website.
De breedste plattegrond uit de pagina zal dan de breedte moeten krijgen van de webpagina waar hij op komt (laten we zeggen 500px).

Als ik nu de PDF pagina in photoshop importeer op bijvoorbeeld 5000px zal ik moeten vervolgens de pagina moeten herschalen om de breedste plattegrond naar 500px te krijgen (en dus de overige plattegronden in de juiste verhouding mee te laten schalen, de overige plattegronden zullen dan gewoon extra witruimte krijgen aan de zijkanten).

Nu doe ik het nu steeds moeilijk door te herschalen naar x breedte en opnieuw een selectie te tekenen om de breedste plattegrond om te kijken of het 500px is.

Nu is mijn vraag: Bestaat er in photoshop ook een eenvoudigere manier om dit te doen, door op basis van de breedte van je selectie (dus selecteer ik precies de breedste plattegrond op de pagina) de afbeelding te herschalen naar een aan te geven breedte.

Dus voorbeeld:
Ik importeer de PDF pagina op 5000px breed.
De breedste plattegrond heeft nu een breedte van 2000px.
Ik wil nu de pagina herschalen naar x breedte om de plattegrond 500px te maken.

Is hier iets voor, of zo niet, is er een manier om dit uit te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Heb je hier wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcrenzo
Bedankt, maar dat is niet wat ik bedoel. Ik weet de width niet welke de afbeelding moet worden, ik weet alleen de width welke mijn selectie moet worden.

Afbeelding is 5000px
Selectie is 2000px
Selectie moet worden: 500px
Hoe groot moet nu de afbeelding worden.

Ik heb al een soort tussen oplossing gevonden, waarbij ik een selectie maak van 2000px breed en 100% hoog, vervolgens crop ik de afbeelding, verklein ik de afbeelding naar 500px breed en onthoud ik de waarde die de hoogte heeft gekregen. Vervolgens undo ik alles tot voor de selectie en verklein ik de afbeelding tot de opgeschreven hoogte. Hierdoor heeft de breedte de juiste waarde gekregen en is mijn te selecteren object 500px.

Ik wil alleen weten of hier misschien al tools voor zijn binnen photoshop om dit makkelijker te doen.
Ik ben mij al een beetje aan het verdiepen in photoshop scripting omdat bovenstaande makkelijk te scripten moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Je bedoeld AfbeeldingNieuw = AfbeeldingOud * (SelectieOud / SelectieNieuw)?
Of wel 1250px = 5000px * (2000px / 500px)

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcrenzo
Ja! dat bedoel. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Als je de PDF al vast cropped gaat het volgens mij handiger.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Als de andere afbeeldingen niet uitsteken ten opzichte van de breedste afbeelding is dat inderdaad handiger.

👑

Pagina: 1