Toon posts:

CPU doet raar nadat video kaart ingeschakelt wordt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende systeem;
http://img850.imageshack.us/i/pcspecs.jpg/

Windows XP SP3
Packard Bell GA-T671MG
DualCore Intel Pentium D 925, 3000 Mhz
Asus EAH4350 Silent 512mb
1 GB DDR2-800 RAM

Moederbord en Product codes (Just incase);
http://img824.imageshack.us/f/dmicodes.jpg/

De gevens van mijn GPU;
http://img27.imageshack.us/i/gpuspecs.jpg/

Het probleem is volgt. Na een verse installatie en alle windows updates/drivers te geinstalleert hebben, gebeurt het volgende. Als ik de videokaart ingeschakelt heb in mijn Apparaat Beheer, ziet mijn CPU gescheidenis er zo uit;
http://img69.imageshack.us/i/gpuaan.jpg/

Als ik hem in Apparaat Beheer uit schakel dan ziet het er zo uit;
http://img829.imageshack.us/i/gpuuit.jpg/

In beide gevallen doe ik verders niets, windows is net opgestart, alle standard crap is geladen en ik laat hem voor een paar minuten draaien. (Zie afbeeldingen hier boven)

Ik snap niet waarom, als ik mijn videokaart inschakel, mijn eerste core ophol slaat. Help??

Edit: Hier nog een afbeelding van wanneer de GPU ingeschakelt is.
http://img846.imageshack.us/i/processen.jpg/
Niet-active systeem geeft aan 99% terwijl eronder staat dat er 30% cpu-gebruik is.

Mijn eerste core draait tussen de 55-80% terwijl ik niets aan het doen ben, zie afbeelding;
http://img717.imageshack.us/i/coreusage.jpg/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2011 00:32 ]

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
ik snap niet waarom je ten eerste je videokaart wilt uitschakelen ?
miss ook wel handig om te vertellen waarom je dat wilt / doet,

en die 38% als ie niks loopt te doen, zou kunnen zijn dat ie aan het indexeren gaat
waarom je cpu rond de 2% blijft wanneer je de videokaart uitschakelt ( wat je tevens niet echt doet, anders zou je namelijk geen beeld hebben uiteraard :P ) geen flauw idee,

Ondervind je er last van ? of draait alles voor de rest nog prima
als alles prima draait, zou ik me er niet druk om maken.

*edit,
wel de drivers geupdate van oa moederbord / videokaart ?
bedoel ik dus niet via windows update maar rechtstreeks van de fabrikant zn site

[ Voor 12% gewijzigd door osmosis op 11-04-2011 00:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
jterpstra schreef op maandag 11 april 2011 @ 00:05:
ik snap niet waarom je ten eerste je videokaart wilt uitschakelen ?
miss ook wel handig om te vertellen waarom je dat wilt / doet,

en die 38% als ie niks loopt te doen, zou kunnen zijn dat ie aan het indexeren gaat
waarom je cpu rond de 2% blijft wanneer je de videokaart uitschakelt ( wat je tevens niet echt doet, anders zou je namelijk geen beeld hebben uiteraard :P ) geen flauw idee,

Ondervind je er last van ? of draait alles voor de rest nog prima
als alles prima draait, zou ik me er niet druk om maken.

*edit,
wel de drivers geupdate van oa moederbord / videokaart ?
bedoel ik dus niet via windows update maar rechtstreeks van de fabrikant zn site
Ik bedoel alleen de videokaart driver uitschakelen in Apparaat Beheer. Betreft de drivers, ze zijn idd rechtstreeks van de fabrikant zn site, RealTek en ASUS. Ik kon alleen geen chipset driver vinden voor die iStart F9240 AIO.

Edit: Ik ondervind er wel last van want mijn pc loopt erg beroerd met GPU drivers aan, en games spelen zonder GPU lukt helaas niet. En wat bedoel je precies met indexeren? En zou zoiets na enkele tijd niet op moeten houden want dit gaat maar door.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2011 00:40 ]

• rjf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03-2024

rjf

Vetpriester

Ik zou maar niet al te druk over maken.

Er zijn aardig wat processen die in de achtergrond draaien.

o die 99% niet active systeem processen, wil zeggen dat de processor 99% uit z'n neus staat te eten
het ding staat dus niks te doen.

Verwijderd

Topicstarter
rjf schreef op maandag 11 april 2011 @ 00:15:
Ik zou maar niet al te druk over maken.

Er zijn aardig wat processen die in de achtergrond draaien.

o die 99% niet active systeem processen, wil zeggen dat de processor 99% uit z'n neus staat te eten
het ding staat dus niks te doen.
Op mijn andere pc heb ik net zoveel als niet meer processen en dat is ook nog es een oud kreng maar die loopt nog beter dan deze met de video kaart drivers aan.

En ja bij 99% staat ie uit zn neus te vreten, en maar hij doet wel van alles op de eerste core en happert en shit, dus uit zijn neus vreten is nogal een opgave blijkbaar ;)

Edit: Trouwens je hebt blijkbaar niet de aflbeelding bekeken want dan zou je zien dat er iets niet klopt, bij 99% niet-active systeem hoort cpu-gebruik 1% te zijn, niet 30%.. anders kan mijn pc dus 129% draaien
Dit is wat Everest weergeeft als mijn Taakbeheer niet-active systeem op 99% weergeeft; CPU#1 59% CPU#2 0% dus hij is duidelijk iets aan het doen, maar word niet weergegeven in mijn taakbeheer.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2011 00:34 ]

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
lijkt me stug dat alleen de videokaart het probleem is, heb je een andere vid kaart waarmee je even kan testen ?
indien er dan niks abnormaals gebeurd A. driver conflict ( downgrade eens na een oudere driver )
B. defect videokaart

Verwijderd

Topicstarter
jterpstra schreef op maandag 11 april 2011 @ 09:31:
lijkt me stug dat alleen de videokaart het probleem is, heb je een andere vid kaart waarmee je even kan testen ?
indien er dan niks abnormaals gebeurd A. driver conflict ( downgrade eens na een oudere driver )
B. defect videokaart
A ) Welke driver(s) met name dan?
B ) Kan helaas niet een andere videokaart testen, maar ik heb de kaart getest in een andere pc en daar heb ik dit gedoe niet dus ik neem aan dat ik er vanuit mag gaan dat de videokaart okay is.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-12 01:39

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Probeer eens of je aan de Catalyst 10.4a hotfix / Catalyst 10.5 drivers kan komen.
Die drivers draai(d)en bij mij altijd het best. Is het proberen waard.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Verwijderd

Topicstarter
Imprezzion schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:15:
Probeer eens of je aan de Catalyst 10.4a hotfix / Catalyst 10.5 drivers kan komen.
Die drivers draai(d)en bij mij altijd het best. Is het proberen waard.
Okay bedankt, ik zal het meteen gaan proberen

Edit: Heb nu die Catalyst 10.4a hotfix / Catalyst 10.5 van AMD afgehaalt en geinstalleert, maar blijft hetzelfde doen, Core 1 slaat nog steeds ophol. Is het mogelijk om Cores software matig te veranderen zodat ik zeg maar Core 2 gek laat doen zodat Core 1 vrij is om games goed te draaien?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2011 13:43 ]

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je process explorer eens probeert dan zal je waarschijnlijk iets meer informatie zien ,
denk persoonlijk dat het driver gerelateerd is (dat zal je zien als de DPC`s hoog staan).

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653

How do you save a random generator ?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:26

Mavamaarten

Omdat het kan!

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:22:
[...]
Okay bedankt, ik zal het meteen gaan proberen

Edit: Heb nu die Catalyst 10.4a hotfix / Catalyst 10.5 van AMD afgehaalt en geinstalleert, maar blijft hetzelfde doen, Core 1 slaat nog steeds ophol. Is het mogelijk om Cores software matig te veranderen zodat ik zeg maar Core 2 gek laat doen zodat Core 1 vrij is om games goed te draaien?
Of je nu Core1 of Core2 gek laat doen gaat (bijna) niks uithalen. Je kan proberen, maar ik betwijfel of dit iets gaat opleveren. Ga naar taakbeheer en open processen, rechtermuisklik op t proces dat veel gebruikt, Affiniteit instellen. Kies dan core 2.

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Topicstarter
Mavamaarten schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:40:
[...]

Of je nu Core1 of Core2 gek laat doen gaat (bijna) niks uithalen. Je kan proberen, maar ik betwijfel of dit iets gaat opleveren. Ga naar taakbeheer en open processen, rechtermuisklik op t proces dat veel gebruikt, Affiniteit instellen. Kies dan core 2.
Dat is beetje het probleem, er is geen process die veel gebruikt, in Taakbeheer staat 99% niet active systeem, (zie afbeeldingen die ik gepost heb) terwijl cpu-gebruik op 30% staat, bij prestaties zie ik dat CORE 1 volop draait (Bij everest geeft ie aan CPU# 59%, dus 59% delen door 2, omhoog gerond heb je 30%), maar wat veroorzaakt dat??

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-12 14:35

eagle00789

Est. November 2005

Onderin taakbeheer staat een aanvinkvakje: Processen van alle gebruikers weergeven. Vink die eens aan en kijk dan nog eens een keertje naar je processenlijst.
Je ziet dat je dan veel meer processen in beeld hebt. hier zal vast wel een process bij staan dat je cpu gebruik laat spiken...

Verwijderd

Topicstarter
eagle00789 schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:05:
Onderin taakbeheer staat een aanvinkvakje: Processen van alle gebruikers weergeven. Vink die eens aan en kijk dan nog eens een keertje naar je processenlijst.
Je ziet dat je dan veel meer processen in beeld hebt. hier zal vast wel een process bij staan dat je cpu gebruik laat spiken...
Dat had ik nog niet gedaan idd, maar nu dus wel en helaas vind ik daar geen process tussen die 29% draait of wat dan ook maar, cpu-gebruik blijft rond de 30% hangen met niet-actieve systeem op 99%.. helaas :|

Edit: Nieuwe afbeelding met dat aangevinkt
http://img51.imageshack.us/i/taakbeheer.jpg/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2011 15:13 ]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:25
Heb het probleem een keer eerder gehad. Met dezelfde videokaart toen waren het hardware interrupts die de problemen veroorzaakten.
Heb het toen opgelost door een andere kaart erin te zetten. (Andere drivers / hdmi uitschakelen heeft bij mij toen niet geholpen)

Verwijderd

Topicstarter
.Maarten schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:13:
Heb het probleem een keer eerder gehad. Met dezelfde videokaart toen waren het hardware interrupts die de problemen veroorzaakten.
Heb het toen opgelost door een andere kaart erin te zetten. (Andere drivers / hdmi uitschakelen heeft bij mij toen niet geholpen)
Hmmm ok, dus het ligt gewoon aan de type videokaart.. niet compatible ofzo, ik wacht nog even af of er iemand met een andere oplossing komt, en anders moet ik me er maar bij neerleggen. Iig bedankt!

Edit: Welke kaart heb je daarna gehaalt eigenlijks?

Ik heb na wat zoeken een programma gevonden die heet Microsoft / Sysinternals Process Explorer, daar geeft hij idd aan dat die 30% extra cpu-gebruik de hardware interrupts zijn. Nu nog achter komen hoe ik dat kan stoppen haha

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2011 15:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay mensen ik heb het opgelost! Het probleem was dat mijn Onboard Audio dezelfde IRQ gebruikte als mijn Dual Channel PCI IDE controller, dezen stonden beide op IRQ 17 (Onboard Audio stood ook nog es op IRQ 18) en alles was opgelost nadat ik de Onboard Audio die op IRQ 17 stond verwijderde.

Voor wie niet weet hoe je dit kan zien, Deze Computer --> Eigenschappen --> Hardware --> Apparaat Beheer --> Beeld --> Bronnen op type en dan zie je die + IRQ wel staan, als er 2 apparaten dezelfde IRQ nummer hebben is dat de oorzaak ;)
Pagina: 1