Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
Dag allen,

Wat ik mij zo afvroeg is of er verschil in kwaliteit zit tussen een film op blu-ray of een x264 (mkv) film? Laten we zeggen dat beide 1080P zijn.

MKV bestanden zijn namelijk wat makkelijker af te spelen op de computer dan een blu-ray map. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

De kwaliteit is afhankelijk van de bitrate.
Tuurlijk de gebruikte codec maakt ook verschil, maar zomaar zeggen dat het ene bestand waar we niets over weten kwalitatief beter beeld geeft dan het andere bestand (waar we ook niets over weten) kunnen we niet.

[ Voor 72% gewijzigd door job op 10-04-2011 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

x264 is slechts de coderingsmethode. De container kan echter verschillende dingen zijn, zoals .MP4 .AVI of .MKV

Kwalitatief gezien is een BRD altijd gelijk aan of beter. Aangezien de BRD de orginele source is. Een kopie kan onmogelijk een betere kwaliteit zijn, het zal altijd gelijk of minder zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door D4NG3R op 11-04-2011 01:52 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
D4NG3R schreef op zondag 10 april 2011 @ 23:00:
x264 is slechts de coderingsmethode. En kan bijv .mp4, .avi of .mkv zijn. Ook een blu-ray DVD kan x264 gebruiken.
't Lijkt me sterk dat een officiele, legale, gekochte Blu-Ray gebruik maakt van de open-source codec x264 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

D4NG3R schreef op zondag 10 april 2011 @ 23:00:
En kan bijv .mp4, .avi of .mkv zijn.
Wat jij daar noemt zijn containers, en die zeggen weinig over de gebruikte coderingstechniek.
Juist x264 is een codec, net als h264, vc1 etc.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 10-04-2011 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op zondag 10 april 2011 @ 23:02:
[...]

't Lijkt me sterk dat een officiele, legale, gekochte Blu-Ray gebruik maakt van de open-source codec x264 ;)
Idd.. tenzei je hem zelf gebrand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:12

mace

Sapere Aude

Waarom zeggen mensen dit? :?

Het is blu-ray, en DVD, een blu-ray DVD bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
job schreef op zondag 10 april 2011 @ 23:04:
[...]

Wat jij daar noemt zijn containers, en die zeggen weinig over de gebruikte coderingstechniek.
Juist x264 is een codec, net als h264, vc1 etc.
Da's ook niet helemaal correct. H.264/MPEG-4 Part 10 is een video-compressie-standaard, terwijl een codec een bepaald stuk software is (zoals x264, wat een codec is die video-materiaal kan encoden naar de H.264/MPEG-4 Part 10-standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

helemaal gelijk :)

[ Voor 62% gewijzigd door job op 10-04-2011 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

@TS: Als je het hebt over gedownloade films ge-encodeerd met x264 en in een mkv-container vs. een originele blu-ray, dan zal de blu-ray beter zijn. Dit omdat de gedownloade film altijd een lagere bitrate heeft dan de blu-ray waar hij vanaf komt. En al zou de bitrate hetzelfde zijn is de x264-versie een re-encode dus per definitie slechter dan het origineel ervan.

[ Voor 23% gewijzigd door mace op 10-04-2011 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

mace schreef op zondag 10 april 2011 @ 23:07:
[...]

Lol, nu ik het zelf teruglees :F

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ach, nu ik zo weer 't ander lees (was ff nieuwsgierig naar VC-1) gebruikt ook Wikipedia 't enigszins lukraak 'verkeerd'.. -O-
mace schreef op zondag 10 april 2011 @ 23:10:
@TS: Als je het hebt over gedownloade films ge-encodeerd met x264 en in een mkv-container vs. een originele blu-ray, dan zal de blu-ray beter zijn. Dit omdat de gedownloade film altijd een lagere bitrate heeft dan de blu-ray waar hij vanaf komt. En al zou de bitrate hetzelfde zijn is de x264-versie een re-encode dus per definitie slechter dan het origineel ervan.
Gelukkig vallen d'r ook complete BD-rips te downloaden :+ Wel zo handig als je je legale BD wilt backupen als je geen proper BD-station hebt. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Osiris op 10-04-2011 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
Dus wanneer je zelf een blu-ray wilt omzetten naar mkv bestand (dvdfab kan dit bijvoorbeeld) moet je de bitrate hetzelfde als de blu-ray houden om zo de kwaliteit te behouden. Er zal dan nog wel een verlies van kwaliteit zijn maar zo wordt deze het meest beperkt. Of zijn er nog andere factoren die een rol spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

De gebruikte codec is ook belangrijk. De ene codec is "beter" dan de andere.
Als je de boel om zou zetten naar mpeg2 is dezelfde bitrate niet voldoende, maar moet deze zelfs hoger zijn.

Maar wat kwaliteit van gedownloade films betreft.. een goede releasegroep levert prima bestanden af die toch kleiner zijn dan het origineel. Tuurlijk er is kwaliteit verlies, maar die is ook weer niet zo groot.

[ Voor 35% gewijzigd door job op 11-04-2011 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
giedo555 schreef op maandag 11 april 2011 @ 00:02:
Dus wanneer je zelf een blu-ray wilt omzetten naar mkv bestand (dvdfab kan dit bijvoorbeeld) moet je de bitrate hetzelfde als de blu-ray houden om zo de kwaliteit te behouden. Er zal dan nog wel een verlies van kwaliteit zijn maar zo wordt deze het meest beperkt. Of zijn er nog andere factoren die een rol spelen?
Als je zelf een BD zou willen omzetten naar MKV-bestand, dan moet je gewoon met je klauwen van de inhoud afblijven en slechts de container omzetten ;)

Sure, dan heb je wel een HUGE MKV van 50 GB ofzo, maar dat vroeg je niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 10:29

Het is Blu-ray.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:22
[...]

Incorrect, het is Blu-ray, dus met een hoofdletter:
1.2 Why the name Blu-ray?

The name Blu-ray is derived from the underlying technology, which utilizes a blue-violet laser to read and write data. The name is a combination of "Blue" (blue-violet laser) and "Ray" (optical ray). According to the Blu-ray Disc Association the spelling of "Blu-ray" is not a mistake, the character "e" was intentionally left out so the term could be registered as a trademark.

The correct full name is Blu-ray Disc, not Blu-ray Disk (incorrect spelling)
The correct shortened name is Blu-ray, not Blu-Ray (incorrect capitalization) or Blue-ray (incorrect spelling)
The correct abbreviation is BD, not BR or BRD (wrong abbreviation)
bron: http://www.blu-ray.com/faq/#bluray_name

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ja weet ik, maar ik ben vaak te lui om het zo te schrijven, het is volgens mij ook vrij geaccepteerd om dvd te schrijven ipv. DVD. Dus dan doe ik dat ook maar met blu-ray. (Hey ik schrijf in ieder geval niet blue ray :P)

Ik weiger bijvoorbeeld ook iPhone te schrijven (nouja behalve in dit voorbeeld dan) ik schrijf dus gewoon iphone.

[ Voor 70% gewijzigd door mace op 11-04-2011 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Het geneuzel om de vorm kan wat mij betreft nu wel stoppen, laten we weer verder gaan met de inhoud.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
Osiris schreef op maandag 11 april 2011 @ 09:14:
[...]

Als je zelf een BD zou willen omzetten naar MKV-bestand, dan moet je gewoon met je klauwen van de inhoud afblijven en slechts de container omzetten ;)

Ja ik zet dan wel alleen de film om. Dus geen menu's, extra's en andere ongein. Alleen de film zelf plus Nederlandstalige ondertiteling. Voor de rest verander ik eigenlijk niks met DVDFab. Dan komt het bestand meestal aan de 20 gb inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
En dan niet vergeten níet te "re-encoden" of wat dan ook. Ik las op Wikipedia dat DVDFab dat ook kan ofzo. Geen transcoding/reencoding/encoding what so ever toepassen en dan behoud je gewoon je originele BD-kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grootste verschil tussen een rechtstreekse Blu-ray rip en de meeste .mkv's die je op internet kunt vinden zit hem volgens mij in de audio.
De HD audiotrack is bij de meeste van deze mkv's vervangen door 5.1 dolby digital, met name wordt het bestand vele malen kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Osiris schreef op zondag 10 april 2011 @ 23:02:
[...]

Er zijn al wel een paar commerciële Blu-Rays met x264, maar heel gebruikelijk is het inderdaad niet. Van deze drie weet ik het:

IMDB: Keeper'n til Liverpool (2010)
IMDB: Kommandør Treholt & ninjatroppen (2010)
IMDB: Tomorrow, When the War Began (2010)

giedo, je vraag is een beetje als: Wat is beter, een bitmap of een JPEG? De JPEG kan er precies even goed uit zien als de bitmap, maar hij kan er ook belabberd uitzien. Bij een video is dit allemaal nog wat complexer, door de vele mogelijke instellingen die je bij het encoderen kunt gebruiken. In tegenstelling tot bij plaatjes kun je x264 extreem langzaam en CPU-intensief laten werken waardoor er in minder bits meer detail past. Ook is het zelfs mogelijk om lossless (zonder detailverlies dus) bestanden in x264 te encoderen.

Maar ik gok dat je het hebt over films die te download aangeboden worden. Tussen een goede 1080p en een Blu-Ray zit nauwelijks verschil. Met een slechte 1080p is dat verschil wat groter. Of het die factor vijf in bestandsformaat waard is... nee; je gaat het echt niet merken als normale kijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
TheZeroorez schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:56:
[...]

Er zijn al wel een paar commerciële Blu-Rays met x264, maar heel gebruikelijk is het inderdaad niet. Van deze drie weet ik het:

IMDB: Keeper'n til Liverpool (2010)
IMDB: Kommandør Treholt & ninjatroppen (2010)
IMDB: Tomorrow, When the War Began (2010)
Hoe weet je dat die met x264 encoded zijn dan? :) Hebbie zelf bij de productie geholpen ofzo? Zou wel kewl zijn :D

edit:
Ah, staat ergens op een pagina.

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 29-04-2011 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:35:
[...]

Hoe weet je dat die met x264 encoded zijn dan? :) Hebbie zelf bij de productie geholpen ofzo? Zou wel kewl zijn :D

edit:
Inderdaad, dat heb ik ergens gelezen. En je kan het natuurlijk zien als je de Blu-Ray hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Osiris schreef op maandag 11 april 2011 @ 09:14:
[...]

Dan vraag ik me af waarom je uberhaubt dan van de originele BRay moet gaan rippen en re-encoden tot een mega MKV file. Juiste codecs en player installeren kan je net zo makkelijk een full bray rip bekijken als een mkv file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Osiris schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:35:
[...]

edit:
Het is ook de kwalitatief beste h264 codec nu op de markt, dat hoeft niet automatisch de snelste te betekenen.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
TheZeroorez schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:47:
[...]

Inderdaad, dat heb ik ergens gelezen. En je kan het natuurlijk zien als je de Blu-Ray hebt :)
Staat dat op de cover? Ik kan meestal a.d.v. de files zélf nooit zien waarmee het encoded is, of ligt dat aan mij :+
330d schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:57:
[...]

Dan vraag ik me af waarom je uberhaubt dan van de originele BRay moet gaan rippen en re-encoden tot een mega MKV file. Juiste codecs en player installeren kan je net zo makkelijk een full bray rip bekijken als een mkv file.
Nou ja, de Matroska-container is natuurlijk wel een veelzijdige, toffe container waar je praktisch alles mee kan. BD-filesystem is natuurlijk wel wat beperkter. En gewoon één file hebben is ook wel zo praktisch.
Skinkie schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 21:02:
[...]

Het is ook de kwalitatief beste h264 codec nu op de markt, dat hoeft niet automatisch de snelste te betekenen.
Maar hoe zit 't nou met patenten enzo dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Osiris schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 21:19:
Maar hoe zit 't nou met patenten enzo dan?
Wat heeft een implementatie te maken met patenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Lame heeft aardig wat gezeik gehad met Fraunhofer over de MP3-patenten. Dit lossen ze op door zelf geen binaries aan te bieden en te zeggen dat de source een "educatief model" is van de mp3-encodering.

Commerciële producten kunnen de LAME library gebruiken maar dan moeten ze toch aan Fraunhofer geld betalen om mp3 te gebruiken.

Ik kan mij dus alleen maar voorstellen dat de legaliteit van x264 een grijs gebied is.

[ Voor 35% gewijzigd door mace op 03-05-2011 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

mace schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:30:
Ik kan mij dus alleen maar voorstellen dat de legaliteit van x264 een grijs gebied is.
Je snapt het niet helemaal denk ik. Er valt niets te patenteren aan programma code. Het is de implementatie of het product wat je verkoopt, maar nog interessanter, er is al eens een h264 patent waiver gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Skinkie schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:26:
[...]

Wat heeft een implementatie te maken met patenten?
Waarom denk je dat ik 't vraag? Omdat ik 't allemaal al weet ofzo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Skinkie schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:52:
[...]

Je snapt het niet helemaal denk ik. Er valt niets te patenteren aan programma code. Het is de implementatie of het product wat je verkoopt, maar nog interessanter, er is al eens een h264 patent waiver gegeven.
Nee, jij snapt het niet. Als je een gecompileerde x264 binary hebt dan is dat een implementatie van een patent. Source code mag je wel distribueren maar binaries niet.

Blijkbaar is dat met x264 anders dan lame om een of andere reden?

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 03-05-2011 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:22
TheZeroorez schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:56:
Of het die factor vijf in bestandsformaat waard is... nee; je gaat het echt niet merken als normale kijker.
Dat ligt eraan. Dat is dezelfde discussie als een wav of MP3 bestand: het MP3 bestand is veel kleiner en de meeste mensen zullen het niet horen. Echter, je mist bepaalde dynamiek en op beter apparatuur kan het best zijn dat je het verschil hoort (of ziet in dit geval). Een MP3 op een MP3 speler van twee tientjes zal waarschijnlijk net zo goed klinken als een wav bestand. Terwijl een versterker van een paar duizend euro met goede boxen waarschijnlijk aanzienlijk beter klinkt met de wav.

Hetzelfde geld voor video wat mij betreft: op een grote, kwalitatief goede TV en speler zal je het mogelijk eerder verschil zien dan op een PC scherm.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Pagina: 1