PM55 Mobile Chipset en Optimus / Switchable Graphics

Pagina: 1
Acties:

• Upr0ar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-02 10:31
Hallo,

Ik was van plan om een gaming laptop aan te gaan schaffen die o.a. een PM55 chipset bevat. Nu heb ik onlangs in een review gelezen dat de PM55 chipset geen geïntegreerde videochip heeft, waardoor nVidia Optimus en/of AMD Switchable Graphics hier niet werken... wat de accuduur drastisch verkort aangezien gaming laptops flinke GPU's hebben die aardig wat stroom vreten en die dus constant aanblijft, ook al wordt er niet gegamed.

Nu vraag ik me alleen af of dit probleem kan worden opgelost door een processor te kiezen die Integrated Graphics heeft. Ik weet dus alleen totaal niet of dit vergelijkbaar is met de grafische module op een chipset of dat dit 2 totaal verschillende dingen zijn.

Wie weet raad? Thanks in advance ;)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01
Upr0ar schreef op zondag 10 april 2011 @ 20:34:
Nu vraag ik me alleen af of dit probleem kan worden opgelost door een processor te kiezen die Integrated Graphics heeft. Ik weet dus alleen totaal niet of dit vergelijkbaar is met de grafische module op een chipset of dat dit 2 totaal verschillende dingen zijn.
De chipset heeft geen onboard-graphics, dat klopt. In de review die je aanhaalt zit er een i7-740QM in. De 1e reeks i7 mobiele quad-cores heeft geen onboard-graphics, waardoor je dus altijd de externe videokaart zal moeten gebruiken. De nieuwe Sandy-bridge processoren (dual en quad) en de 1e i7-reeks dualcores hebben wel onboard graphics.

Linkje met de prestaties van de nieuwe igp:
reviews: Core i5-2520M: Sandy Bridge voor mainstreamlaptops

Een igp is de opvolger van de ingebouwde grafische chip in de chipset.

• Upr0ar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-02 10:31
Thanks voor je reply.

Klopt, ik had ook al wat nieuwe opvolgers gezien van de GX660 serie (GT680) waar nu ook een Sandy Bridge in zit (i7-2630QM). Maar goed, die liggen momenteel nog even buiten m'n budget... dus is helaas nog even geen optie.

De reden dat ik de vraag stelde was omdat er ook een uitvoering van dezelfde laptop is die een i5-480M heeft... en als ik op de Intel website kijk, zie ik dat die ook Integrated Graphics heeft:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52952

Oftewel; werkt Optimus / Switchable Graphics ook als de Integrated Graphics op je processor zit ipv de chipset? Misschien een beetje n00b-vraag, maar ik wil er liever zeker van zijn ipv dat ik straks misschien perongeluk een verkeerde aankoop doe. ;)

EDIT: Nevermind, ik heb het antwoord al gevonden op een ander forum. Optimus / Switchable Graphics werkt idd op een i5-480M cpu. Dit topic kan dicht!

[ Voor 22% gewijzigd door Upr0ar op 11-04-2011 00:28 ]