MBP permissions herstel zonder startup cd?

Pagina: 1
Acties:

• markvrijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-10-2022
Tweakers,

Ik ben echt een drollus. Ik heb op mijn macbook pro met de app Cocktail mijn permissions gereset. Waarom? omdat ik ergens had gelezen dat dat goed was... (ik weet 't: If It's Not Broken - Don't Fix It! -- 't was in een vlaag van verstandsverbijstering...) Na de permissionsrepair mocht ik niks meer openen of opslaan.

Dus ik doe rechtermuisknop op harddrive, onder permissions mijn profiel toegevoegd, dat profiel de lezen en schrijven permissie gegeven en vervolgens het proces zijn gang laten gaan. Blijkt niet de goede manier want tijdens dit proces krijg ik de allerlei meldingen dat bepaalde .kext niet goed zijn geïnstalleerd. Ik heb ze met OK weggedrukt, denkende dat het wel goed kwam...Toen dit proces was afgelopen mocht ik weer bestanden openen en opslaan. Ik dacht nog; dat heb ik gefixt.

Maar nee... na een reboot wilde mijn macbookpro niet meer opstarten. hij bleef hangen op het grijze scherm. Dus eerst een safe mode opstart geprobeerd (opstarten met shift ingedrukt) --> helpt niet.
Daarna single user geprobeerd (opstarten met cmd+s) --> snap ik niet
Daarna verbose mode geprobeerd (opstarten met cmd+v) en daarin stond onderin -->
launchctl: dubious permissions on file (skipping): /Library/Launchdemons
launchctl: dubious permissions on file (skipping): /System/Library/Launchdemons
launchctl: dubious permissions on file (skipping): /etc/mach_init.d

Daaruit maak ik op dat mijn mac niet meer opstart omdat de permissions in de war / f**ed up zijn. Op zich te verhelpen met de startup disk. Dus ik doe de startup disk erin om vanaf daar de Disk Utillity te starten om daarmee de permissions te herstellen....

Kom ik erachter dat mijn CDspeler geen cd's meer leest!! Dat was ik vergeten... ik heb em ooit laten vallen en ik kon al een tijd geen cd's meer branden. Maar blijkbaar dus ook niet meer lezen. (zucht)

Nu mijn vraag: welke tweaker kan mij hiermee helpen en dus zorgen dat ik wel mijn permissions kan herstellen maar zonder de interne CDspeler te gebruiken?
Kan ik t misschien doen via de FW targetdisk mode? Of wordt het eerst de CD-speler vervangen en dan de permissions checken? (dure grap)

Help!

Alvast 1000 x dank!

Hartelijke groet,

Mark

Verwijderd

Heb je het al met (bijvoorbeeld) een USB CD-speler geprobeerd...kleine kan dat het werkt, maar het is het proberen waard :).

• markvrijn
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2011 @ 19:02:
Heb je het al met (bijvoorbeeld) een USB CD-speler geprobeerd...kleine kan dat het werkt, maar het is het proberen waard :).
Zo'n ding heb ik helaas niet in mijn bezit... maar is idd een optie. Ik ben nu ff aan het googlen of ik mijn startup disk op een USBdrive kan zetten en die kan booten.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Disclaimer... ik heb geen mac.

In singel user mode :
diskutil repairPermissions /
of anders in singe user mode
code:
1
2
3
chmod 644 /Library/Launchdemons
chmod 644  /System/Library/Launchdemons
chmod 644  /etc/mach_init.d

(aangenomen dat je wel een # prompt krijgt in single user mode)

/edit: ik neem aan dat je niet weet wat je in single user mode moet, maar dat je wel opgestart komt in single user mode.

[ Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 10-04-2011 20:25 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:00

iichel

Gazoooo

Single user mode: boot met CMD-S ingedrukt.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• markvrijn
@ Leuk he?

Booten als single user werkt maar diskutil repairPermissions / werkt helaas niet. Er moeten wat diskmanagement processen worden opgestart. Ik heb de commands ervoor gevonden, maar die werken ook niet (http://www.westwind.com/r...mandline/single-user.html). Ik krijg steeds (no such file or directory) erachter...
De chmod 644 codes werken ook niet. Zucht. DIt wordt een verhaal zonder eind...

Ik zit te denken om gewoon osx opnieuw te installeren (over de oude, beschadigde leopard heen) De volgende stap is mijn usb-drive bootable maken zodat ik vanaf daar een .cdr van mijn OSX install cd kan draaien. Ik weet alleen niet of en hoe ik dat moet doen.

Dan maar weer verder googlen.

Bedankt voor de reacties iig!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Misschien dat ik het verhaal niet helemaal begrijp. Maar je kunt de Snow Leopard installatie ook vanaf een USB stick draaien om vervolgens zo disk utility te openen.

http://www.appletips.nl/o...met-een-externe-harddisk/

[ Voor 17% gewijzigd door Ronwiel op 11-04-2011 14:58 ]

• markvrijn
@ ronwiel: thanx voor je reactie. Jammer dat ik het nu pas lees. Ik heb vandaag toch maar een iOmega usb CDspeler gekocht. Vervolgens vanaf de OSX install cd geboot en het werkte! (@akathos, je had toch gelijk ;-)

60 euro voor een extrene cd speler is uiteindelijk toch voordeliger dan mijn interne superdrive te repareren/vervangen (ik gebruik amper nog cd's). Dus al met al was dit een prima oplossing.

Iedereen toch bedankt voor de hulp. Ik kan weer verder...

Hoezee!
Pagina: 1