Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346095

Topicstarter
Ik ben van plan om een Full HD aan te schaffen voor gebruik als monitor en tv. Ik ben aan het twijfelen tussen een aantal modellen. De Panasonic TX-P42G20, TX-P42GT20, TX-P42G30 (Plasma) en de Samsung UE40C6000 serie, Sony KDL-32EX720 (LED). De tv's kosten rond de 700 euro alleen de nieuwe TX-P42G30 kost 900 euro. Nou vraag ik me af wat een betere keuze is: Plasma of Led. Ik ga de tv gebruiken als monitor dus de taakbalk van Windows 7 staat altijd op de zelfde plek. Is er dan een grote kans van inbranden bij de Plasma tv's of zijn de ''moderne'' Plasma tv's hiertegen bestand? Is een LED tv hier dan beter geschikt voor of is daarbij ook kans op inbranden? Mijn voorkeur gaat uit naar de Plasma omdat deze een veel rustiger/scherper/mooier beeld geeft. Alvast bedankt!

Als jullie eventueel een andere/betere tv hebben laat het maar weten.
De tv moet dan wel de onderstaande specificaties hebben:

-Full-HD
-Minstens 100 Hz
-Internet (WIFI optioneel)
-Opnemen op USB en HDD
-Bestanden afspelen vanaf USB en HDD
-Eventueel 3D maar dit is geen vereiste
-Minimaal 37 inch, liefst 42 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nukidin247
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04 16:40
Een LED tv is gewoon een LCD tv met LED lampjes. Dus het is eigenlijk LCD vs Plasma. Je weet dat Plasma tv's nogal veel verbruiken? LED daarentegen zijn heel zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
En LED LCD's zijn een stuk beter dan de ouderwetse CCFL LCD's. :)
* Joen spreekt uit eigen ervaring met sinds kort een LED LCD 37"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roflexx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-02 12:38
nukidin247 schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:36:
Een LED tv is gewoon een LCD tv met LED lampjes. Dus het is eigenlijk LCD vs Plasma. Je weet dat Plasma tv's nogal veel verbruiken? LED daarentegen zijn heel zuinig.
nieuwste plasmas verbruiken niet zo veel meer als een lcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:20

mr.paaJ

generatie cmd+z

Voor monitor gebruik zou ik geen Plasma gebruiken. Inbranden komt bij normaal gebruik niet vaak meer voor maar met statisch beeld vraag je erom. Ik ben het verder wel eens met je voorkeur voor Plasma, is het geen idee om de PC activiteiten tot een minimum te beperken? (film opzoeken en afspelen is geen probleem, internetten etc wel)

Ik snap niet helemaal waarom je kiest voor toestellen met zulke uiteenlopende formaten (32EX720 voldoet niet aan je eisen). Richt je eerst daarop, daarin zit misschien wel het belangrijkste verschil. Iets te snel, die keus heb je al afgebakend.

'Normaal' LCD of LED... tja, de higher end LCD modellen hebben eigenlijk allemaal de LED backlight (zeker de nieuwe series) dus veel keus is er niet. Ik vind de 'normale' versies eigenlijk altijd fijner dan de gelijkwaardige LED varianten (C650 / C6x00, EX500 / EX711), maar in de nieuwe generatie wordt CCFL zo'n beetje helemaal gedumpt.

[ Voor 37% gewijzigd door mr.paaJ op 10-04-2011 19:25 . Reden: lekker editten... ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 14:02
Een 42 inch TV gebruiken als monitor lijkt me niet erg praktisch.
Voor de rest heeft een plasma een beeld wat kleurecht is, dus als je waarde hecht aan de juiste kleuren
in combinatie met een HD resolutie kom je op een plasma uit.
Plasma's in een formaat kleiner dan 42 inch met HD resolutie zul je echter niet veel tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Je kunt die taakbalk natuurlijk ook laten verdwijnen, maar je hebt nog genoeg statische beelden.
Uiteraard ben ik het volledig met je eens dat plasma een beter beeld geeft, maar voor jouw toepassingen kun je toch echt beter gaan voor een LED TV, hoe jammer het ook is. Tegenwoordige plasma's hebben wel sneller fosfor, maar elke plasma is gevoelig voor inbranden, zeker de eerste 400 uur, zo gaat dat nou eenmaal met plasma's.
Het is natuurlijk eeuwig zonde om een goeie plasma te kopen, en dan straks toch blijvende retentie zichbaar is door het lange gebruik van statische beelden.
Overigens is het argument van te veel stroomverbruik erg overdreven. Het is nog altijd zuiniger dan een dikke CRT. Als je je plasma constant een volledig wit scherm op het volle contrast laat weergeven, dan heb je idd een hoger verbruik, maar dit is een non-issue en wat mij betreft dan ook een slecht argument, want bij normaal gebruik, met het contrast op de helft, is het verbruik niet hoog; hoger dan LCD/LED, maar niet dusdanig hoe sommigen het doen laten overkomen.

Overigens, het is inderdaad een LCD waarbij de verlichting ervan verzorgd wordt door ledjes. Dus het is NIET zo dat elke pixel zijn eigen RGB-ledjes heeft (OLED)!!

[ Voor 23% gewijzigd door Deathchant op 11-04-2011 10:08 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties? Wat is dan een goede LED tv? Ik wil toch het liefst 40 of 42''. 3D zou ook leuk zijn maar deze zijn meteen weer een stuk duurder! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zie de site van tweakers.net: http://koopinfo.nl/

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 11:00
Plasma brandt tegenwoordig nog nauwelijks in. En internetten gaat ook geen probleem zijn; dan zou het Ned 1 logo ook een probleem zijn bij voetbal. Veel mensen zijn er nog heilig van overtuigd dat plasma een grote flop is geworden maar in de tussentijd is er stilletjes aan steeds meer doorontwikkeld. Ook het energieverbruik is flink gezakt. Ja, plasma's worden warm, maar niet meer veel warmer dan CCFL-LCD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:05
Anoniem: 346095 schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:42:
Bedankt voor de reacties? Wat is dan een goede LED tv? Ik wil toch het liefst 40 of 42''. 3D zou ook leuk zijn maar deze zijn meteen weer een stuk duurder! :P
LG Infinia 42LE8500 misschien?

Zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij, ben al een week aan het orienteren, reviews lezen etc. en kom wel vaak bij deze uit.

Nadeel van deze is dan weer het ondermaatse geluid en de glans van de tv zelf.. lastig lastig :P

[ Voor 10% gewijzigd door Sander H op 11-04-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sander H schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:03:
[...]

LG Infinia 42LE8500 misschien?

Zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij, ben al een week aan het orienteren, reviews lezen etc. en kom wel vaak bij deze uit.

Nadeel van deze is dan weer het ondermaatse geluid en de glans van de tv zelf.. lastig lastig :P
Is inderdaad een zeer goede tv voor een mooie prijs, maar ik heb het niet zo met LG! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die site heb ik al bekeken. Als ik bepaalde dingen aangeef dan filtert hij opeens een heel merk weg terwijl sommige tv's van dat merk wel die optie hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Mocht het je wat van je twijfels wegnemen:

Ik heb een oudere plasma van panasonic en gebruik die als scherm voor mijn HTPC.
Alhoewel de tv voornamelijk is bedoeld om films/series op te kijken, gebruik ik hem regelmatig enkele uren om op te internetten en ik heb nog nooit iets gemerkt van inbranden (toch heb ik de eerste paar maand geprobeerd zo min mogelijk statisch beeld te tonen, maar kan niet bewijzen of dat nodig is of niet).

Probeer je eigen beeld te vormen, aangezien plasma eigenaren altijd een voorkeur hebben voor plasma en LCD/LED eigenaren idem. Dat gezegd hebbende heb ik wel de indruk dat mensen die meer onderzoek doen naar een goede beeldkwaliteit vaker voor plasma kiezen (eigen indruk, afgaande op verschillende AV forums).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 00:06
Rav schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:33:
Probeer je eigen beeld te vormen, aangezien plasma eigenaren altijd een voorkeur hebben voor plasma en LCD/LED eigenaren idem.
Mja, heb zelf een plasma en zou nog niet gratis een LCD willen hebben maar voor de dingen die de TS er mee wil gaan doen zou ik toch ook een LCD aanraden hoor. Niet iedereen vertoont oogkleppengedrag weet je.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Rav schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:33:
Probeer je eigen beeld te vormen, aangezien plasma eigenaren altijd een voorkeur hebben voor plasma en LCD/LED eigenaren idem. Dat gezegd hebbende heb ik wel de indruk dat mensen die meer onderzoek doen naar een goede beeldkwaliteit vaker voor plasma kiezen (eigen indruk, afgaande op verschillende AV forums).
Vooral als het budget beperkt is dan is plasma een aanrader. De goedkopere LCDs hebben verschrikkelijk zwartwaardes waar de goedkopere plasmas veel beter uit de hoek komen.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:32
Let goed op wat je hiermee bedoeld. Bij LCD's worden het 'Hz' verhaal gebruikt om aan te geven dat er van een PAL signaal van 50 beelden per seconden 100 beelden gemaakt kunnen worden om het zo 'soepeler' te laten ogen. Die 'Hz' heeft niks te maken met het aantal 'Hz' dat bij een ouderwetse beeldbuis TV of plasma TV bedoeld wordt. Daar betekent 'Hz' letterlijk het aantal keren dat het beeld opgebouwd wordt en dat staat los van het aantal beelden per seconden.

Wat je dus wilt is dat de TV beelden kan 'bijverzinnen' om het soepeler te laten ogen. Ikzelf ben daar tegenstander van omdat het een kunstmatig iets is dat artifacts kan veroorzaken.

Overigens, als je veel gaat computeren met een windows bureaublad raad ik zeker LCD aan. Omdat dat rustiger oog en omdat je inderdaad bij plasma toch een wat hogere kans op inbranden hebt als je statische elementen lang weergeeft. (Ook LCD kan inbranden, maar dan moet je wel echt heel goed je best doen).

[ Voor 16% gewijzigd door Luuk1983 op 11-04-2011 13:00 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 10:59
Zoals vaak gezegd, het blijft een behoorlijk persoonlijke keuze. Bijvoorbeeld wat je vorige/huidige tv is. Ik heb een LG plasma van +-400 euro (lg42pq3000) gekocht en ben er nog steeds van ondersteboven hoe goed dat er uit ziet. Ik kwam dan wel van een oude crt die hier en daar al eens vlekken vertoonde waar de kleur plots wat groener of roder werd.

Inbranden trouwens (gelukkig) ook geen ervaring mee, retentie wel na bijvoorbeeld lang een spel te spelen waar de healthbar op dezelfde plek staat. Vandaar sluit ik me bij de algemene opinie hier aan: wil je echt veel gaan surfen etc, ga dan toch maar voor LCD, is weer net iets veiliger lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Póg mo Thóin schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:53:
[...]

Vooral als het budget beperkt is dan is plasma een aanrader. De goedkopere LCDs hebben verschrikkelijk zwartwaardes waar de goedkopere plasmas veel beter uit de hoek komen.
Jij hebt het nu puur over zwartwaardes, maar je vergeet dat de TS van plan is zijn TV als monitor te gebruiken en in ieder geval veel statische beelden gaat weergeven. Lijkt mij persoonlijk een iets belangrijkere eis, aangezien je gewoon niet met 100% zekerheid gevrijwaard bent van niet-inbranden.

Ik zou met alle plezier en met de beste gemoedstoestand zeggen dat inbranden waarschijnlijk geen probleem gaat vormen. Ik ben een van de weinige gevallen waarbij het wel is gebeurd, en dan heb ik nog extreem veilige settings gebruikt. Dus mijn advies aan de TS om toch goed na te denken of hij hier wel aan wilt beginnen. Of althans, het risico wilt accepteren DAT inbranden zou kunnen gebeuren.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
Anoniem: 346095 schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:20:
[...]

Is inderdaad een zeer goede tv voor een mooie prijs, maar ik heb het niet zo met LG! :P
Herkenbaar ;)

Een andere optie die ik overweeg is de Samsung UE 6700 serie. Ik vind deze mooier qua uiterlijk, heeft wat beter geluid en het is een Samsung, waar ik de laatste jaren prima ervaringen mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sander H schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:06:
[...]

Herkenbaar ;)

Een andere optie die ik overweeg is de Samsung UE 6700 serie. Ik vind deze mooier qua uiterlijk, heeft wat beter geluid en het is een Samsung, waar ik de laatste jaren prima ervaringen mee heb.
Of de UED6200 serie? Deze ondersteund ook 3D! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
3D ben ik niet van plan om te gaan gebruiken in de nabije toekomst, en het prijskaartje is het mij dus ook niet waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sander H schreef op maandag 11 april 2011 @ 19:21:
3D ben ik niet van plan om te gaan gebruiken in de nabije toekomst, en het prijskaartje is het mij dus ook niet waard :P
Dat klopt. Ik denk ook dat ik het maar 3x gebruik en dan niet meer! :P
Pagina: 1