Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Domeincontroller toevoegen aan huidig gevirtualiseerd domein

Pagina: 1
Acties:

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-11 20:40
Hoi,

Ik heb een windows domein in een hyper-v omgeving draaien.
Echter komt er binnenkort een nieuwe server bij en wil ik eigenlijk alles omzetten.

Zo wil ik dat beide Hyper-V servers een domeincontroller worden en dat de gevirtualiseerde domeincontroller komt te vervallen.

Kan ik de Hyper-V nu gewoon met DCPROMO toevoegen aan het huidige domein ?
Of komen daar toch nog extra dingen bij kijken ? Neemt de nieuwe DC ook de huidige AD over ?

De rest van de virtuale machines zitten ook in het domein, die gaan dan uiteraard 1 van de 2 actieve domeincontrollers pakken ?

In dat geval kan ik nu daarna de gevirtualiseerde domeincontroller uitschakelen ?

Webgangster

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-11 12:57
Ja je kan gewoon een domain controller toevoegen aan je netwerk. Zorg ervoor dat je de FSMO Rollen hierna overzet op je nieuwe server. Hierna kan je de oude domain controller demoten met dcpromo. (Dus niet zomaar UITZETTEN ;)

Tip: is veel over te vinden op google

[ Voor 5% gewijzigd door hhoekstra op 10-04-2011 17:43 ]

• webgangster
Bedankt voor je antwoord. De huidige domeincontroller is ook een dns server en een global catalog, hoe gaat dat met de nieuwe domeinctrontroller ? In eerste instantie zonder beide aanmaken neem ik aan ? Dus later deze functies eventueel overzetten naar een nieuwe machine of domeincontroller ?

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Volgens mij zou je iets moeten doen wat op het volgende lijkt:
- Nieuwe Server in domein toevoegen
- Active Directory Domain Services installeren (denk er hierbij aan om DNS en GC mee te installeren)
- DCPromo uitvoeren
- ff laten repliceren (of forcen) - de replicatie neemt als het goed is ook alle DNS onzin over (ff checken met google)
- FSMO rollen overdragen (zo ff geen idee hoe dat ookalweer zat, google ftw :) )
- DCPromo op oude domeincontroller doen om te demoten
- oude DC uit domein halen
- Oude DC uitschakelen
klaar (zo uit mn hoofd)

• webgangster
MadMike261 schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:29:
Volgens mij zou je iets moeten doen wat op het volgende lijkt:
- Nieuwe Server in domein toevoegen
- Active Directory Domain Services installeren (denk er hierbij aan om DNS en GC mee te installeren)
- DCPromo uitvoeren
- ff laten repliceren (of forcen) - de replicatie neemt als het goed is ook alle DNS onzin over (ff checken met google)
- FSMO rollen overdragen (zo ff geen idee hoe dat ookalweer zat, google ftw :) )
- DCPromo op oude domeincontroller doen om te demoten
- oude DC uit domein halen
- Oude DC uitschakelen
klaar (zo uit mn hoofd)
De huidige DC is een gevirutaliseerde machine in Hyper-V.
Nu wil ik dus de Hyper-V bak zelf als DC laten fungeren.

Vraag me af of dat goed gaat, de Hyper-V bak wilt een DC benaderen maar die is nog niet opgestart omdat dat een virtuale machine is in Hyper-V zelf.

In dat geval moet ik dus met 2 fysieke machine werken..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die HyperV Parent is óók een VM, dus dat lost je probleem niet op.
Bovendien: die moet helemaal niks doen, behalve RootVM spelen voor HyperV zelf.
Dus geen Fileserver, DC, of Exchange of dat soort grappen...

Alhoewel: voor een thuisprutswerkje kun je wat flexibeler doen, maar pas gewoon op. Is overigens netjes gedocumenteerd bij MS ;)

Maar goed, daar heb je cached logons voor. Of een echte fysieke DC (de reden waarom ik nog een ouwe P3 achter de hand heb).

Voor de rest is het introduceren van een tweede DC nou niet bepaald rocketscience dus dat moet je echt wel met de aanwezige documentatie en howto's op internet kunnen vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door alt-92 op 10-04-2011 19:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Als je een 2008R2 met Hyper-V erin hebt zou het niet zo moeilijk moeten zijn. (Hyper-V is hier gewoon een rol volgens mij en andere rollen toevoegen als DC zou niet zo problematisch moeten zijn voor thuisgebruik)
Als je de Hyper-V barebone hebt dan zou het idd mischien lastiger worden...

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Het feit dat de Active Directory Domain Services rol de vrijheid neemt om al je disk write cache uit te schakelen is al irritant in een virtuele omgeving.

To help preserve the integrity of the Active Directory database if a power loss or another failure were to occur, the Active Directory directory service performs unbuffered writes and tries to disable the disk write cache on volumes hosting the Active Directory database and log files. Active Directory also attempts to work in this manner when installed in a virtual hosting environment.
bron

Beste idee is één fysieke DC (management server) inrichten en je Hyper-V hosts ook werkelijk alleen maar Hyper-V hosts laten zijn. Zo halen je virtuele machines de maximale performance die mogelijk is.

Edit: reden twee vergeten op te schijven: Als je een cluster shared volume gebruikt zijn je Hyper-V nodes lid van Active Directory en hebben ze AD ook nodig om het CSV te activeren. Ergo: zonder AD geen CSV. Wil je dan werkelijk deze twee rollen op dezelfde server installeren? Zie ook: bron1, bron2 en bron3 voor interessante info over AD icm Hyper-V.

[ Voor 31% gewijzigd door hans_lenze op 11-04-2011 18:48 ]

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

webgangster schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:35:
[...]

De huidige DC is een gevirutaliseerde machine in Hyper-V.
Nu wil ik dus de Hyper-V bak zelf als DC laten fungeren.

Vraag me af of dat goed gaat, de Hyper-V bak wilt een DC benaderen maar die is nog niet opgestart omdat dat een virtuale machine is in Hyper-V zelf.

In dat geval moet ik dus met 2 fysieke machine werken..
kun je hem niet V2P'en en daarna de Hyper-V rol installeren?

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2011 20:09 ]

Pagina: 1