Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-11 18:31
Hallo Tweakers,

Ik heb hier thuis nog een ongebruikt pc'tje en ik wil dit graag gaan gebruiken als thuisserver!
En dan vooral voor het downloaden.

Mijn idee hiervan is dat ik met nieuwsgroepen, me ergens op kan abboneren, om maar een voorbeeld te noemen de wekelijkse donald duck, en dat deze dan automatisch zodra hij online staat gedownload word en ik deze vanaf een andere computer (in hetzelfde netwerk dus) kan openen/ kopieeren.
Voor het downloaden gebruik ik spotnet.

Wat kan ik nu het beste doen? Windows server 2008 installeren? En dan spotnet gebruiken of een ander programma? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Hoop dat jullie mij een zetje in de goede richting kunnen geven. :)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mag helaas niet, copyright materiaal moet je aanschaffen via de daarvoor bestemde kanalen

• Rudyy
Hmm oke, kunnen jullie me dan wel helpen bij het andere deel? Dus het delen van de bestanden naar een andere desktop?

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
daarvoor raad ik je freenas aan. hiermee kan je schijven delen in het netwerk en eventueel ook een torrent server en iTunes server van maken.

wat je ook kan doen is gewoon windows XP erop zetten met de benodigde apparatuur en ultra VNC. dan kan je de pc besturen over de lan en kan je heel makkelijk downloads toevoegen en iTunes beheren. heb ik zelf ook een tijdje gedaan en het werkt wel lekker. je kan dan eventueel ook met iPhone op afstand de boel beheren. dan moet je echter wel je IPconfiguratie goed zetten zodat ie ook van buitenaf beschikbaar is.

[ Voor 59% gewijzigd door supersnathan94 op 10-04-2011 17:40 ]

Verwijderd

Waarom Windows Server 2008? en bijvoorbeeld niet Windows Home server. Wat moet die bak nog meer doen behalve downloaden en bestandjes in het LAN delen.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er niet ergens een complete HOWTO staat voor dit soort configuratie, je zal niet de eerste zijn met deze wens/idee.

Wat heb je zelf al gevonden?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
FreshMaker schreef op zondag 10 april 2011 @ 17:30:
Mag helaas niet, copyright materiaal moet je aanschaffen via de daarvoor bestemde kanalen
Volgens mij heb je dat mis. Voor zover ik weet is het downloaden in Nederland nog altijd niet illegaal... Van de site van brein:
Het zonder enig commercieel oogmerk voor eigen privé gebruik downloaden van illegaal aanbod van muziek, film en boeken is in Nederland door de wetgever toegestaan.
Maar dit topic lijkt mij niet de plek om daarover in discussie te gaan verder ;)

Rudyy, zelf heb ik een machine staan waar gewoon XP op draait, voldoet voor mij aan alle eisen. Alternatief is bijvoorbeeld de door supersnathan94 aangeraden Freenas.

[ Voor 22% gewijzigd door Rupie op 10-04-2011 17:50 ]

Desktop | Server | Laptop

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Wat zijn de specs van het bakkie dat je nog hebt staan? Als het een P4 systeem is is de kans groot dat je behoorlijk wat extra geld kwijt bent aan stroomkosten, mocht je het ding dag en nacht aan laten staan.

-_-

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom Server 2008? Wat schiet dat op? Enkel omdat het woordje 'server' in de titel staat betekent het niet dat je direct op je thuisserver een Server OS moet neerzetten. Wat is er mis met XP of Windows 7?
Bovendien zijn er al vele van dit soort topics hier geweest, je daar überhaupt al in verdiept?

Edit: Amahi zou ook geen gek idee zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 10-04-2011 17:57 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:17
ik zou gaan kijken na freenas in principe alles wat jij nodig hebt !

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hier kom een zetje,

os, nobody cares
Downloadsoftware voor nieuws groepen -> sabnzbd+

En dan via nzb matrix of nzbs.org oid sabnzbd+ vanzelf de laatste series naar binnen lurken
of je voegt ze handmatig via de webinterface of je drop een nzb bestand in een watchfolder

Iperf

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-11 16:11
fish schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:01:
Hier kom een zetje,

os, nobody cares
Downloadsoftware voor nieuws groepen -> sabnzbd+

En die via nzb matrix of nzbs.org oid vanzelf de laatste series naar binnen lurken
of je voegt ze handmatig via de webinterface of je drop een nzb bestand in een watchfolder
En wanneer je Couchpatato of Sickbeard gebruikt werkt dat nog verfijnder icm Sabnzbd.

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik zou echt geen apart apparaat kopen als server die dan mooi kan streamen. Mijn inziens kun je net zo goed je thuiscomputer gebruiken voor dit doeleinde.

Het verschil in energiegebruik weegt niet op tegen de investering in een server (€500).

Je kunt met sabnzbd, sickbeard (voor series), couchpotato (voor films) een hele leuke oplossing maken. Je kunt instellen dat bestanden met een speciaal kenmerk in de naam automatisch gedownload worden via RSS.

Je kunt natuurlijk een hele complexe oplossing maken met Linux, Windows Server, FreeNAS, e.d., maar ik zou het lekker simpel houden en mijn thuiscomputer met Windows 7 hiervoor gebruiken. Het verschil in energiegebruik betaalt zich echt pas na 4, 5 jaar terug, daarbij lijken dat soort investeringen supergaaf in een thuisserver met Windows Server, lekker complex en alles, maar zoveel voordeel heb je er niet aan.

Er is geen automatische download-mogelijkheid met Spotnet, met veel NZB- en torrent-sites zijn er opties om met RSS automatisch nieuwe releases te downloaden. Voor films en series gewoon voor sickbeard en couchpotato gaan, droomoplossing.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

chronoz schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:04:
Ik zou echt geen apart apparaat kopen als server die dan mooi kan streamen. Mijn inziens kun je net zo goed je thuiscomputer gebruiken voor dit doeleinde.

Het verschil in energiegebruik weegt niet op tegen de investering in een server (€500).
Hij heeft namelijk al een oude pc dus hoeft sowieso niks aan te schaffen. Daarnaast betaal je echt geen 500 euro voor een server, hooguit 300 en dan heb je al nieuw en mooi spul.

Die URL was nergens voor nodig

[ Voor 10% gewijzigd door Rupie op 10-04-2011 18:51 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Rudyy
Bedankt voor de reacties, ik ga nu dus even met Freenas/ Freebsd, windows home server (Had 2011 versie al gedownload, maar is die alleen in 64 bit beschikbaar..?) en sabnzbd+ lijkt me ook een topper. :)

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-11 08:32

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Ik zelf gebruik gewoon een normale Windows 7 voor mun servertje met SabNZB+ en Sickbeard :)
Voordeel van beide is dat je een webclient hebt, en bij SabNZB+ heb je zelf een API die via URL's werkt ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Koozza op 10-04-2011 18:33 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Rudyy schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:27:
Bedankt voor de reacties, ik ga nu dus even met Freenas/ Freebsd, windows home server (Had 2011 versie al gedownload, maar is die alleen in 64 bit beschikbaar..?) en sabnzbd+ lijkt me ook een topper. :)
Spotnet kun natuurlijk je nog steeds overal gebruiken, dan save je de files naar de dropfolder van sabnzbd+

Iperf

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Geen spotnet, gebruik dan Spotweb, dat kan je lekker webbased vanaf je eigen computer benaderen en met een druk op de knop pusht hij het naar SABnzbd die het automatisch in de juiste categorie stopt.

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:37
chronoz schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:04:
P4 Thuiscomputer met een verbruik van 150 watt, stroomkosten p.j. bij 24/7 gebruik: 262 euro
NAS server met torrent mogelijkheden, verbruik 25 watt, stroomkosten p.j. bij 24/7 gebruik: 44 euro

Of zit ik er nu erg ver naast?

Niets...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Overigens kan een systeem met een zuinige AMD of Intel cpu (Fusion, i3,...) ook prima op de 30watt uitkomen.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Toen ik de volgende aanbieding zag moest ik aan dit topic denken:
V&A aangeboden: Asus Eee Box B202 80GB Zwart met 2GB RAM

Dat is ongeveer het goedkoopste (aanschaf + gebruik) doosje wat je kunt vinden. Mocht je er fimpjes mee willen kijken als mediacenter: probeer een Asrock/Acer Ion ding te vinden.

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1