Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sleepgeluid in speakers bij scrollen

Pagina: 1
Acties:

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Mijn pc heeft een paar rare vervelende problemen.

Symptomen:
  • Als ik scroll (gelijk welke browser), of bvb vensters sleep, maximaliseer of minimaliseer hoor ik in mijn headset een "slepend" (schurend) geluid. Niet luid, maar keer op keer, is het er.
  • Pc komt vanzelf weer uit slaapstand, ook al is de spatietoets het enige waarvan hij zou mogen wakker worden (bios ingesteld).
  • Gekraak (en geen klein beetje) op het onboard geluid.
  • Af en toe (random) freezes (stutter) in-game.
Uitleg:
Het slepend geluid doet zich voor bij mijn Roccat Kave headset (5.1 met USB voeding). Trek ik de audiojacks uit, geen gesleep meer. Doet zich echter enkel voor bij mijn Audigy 2 ZS, niet bij mijn onboard geluid.
Ik merkte verder een hels en blijvend gekraak op mijn onboard geluid.

Systeem:
Zie mijn signature. Andere belangrijke hardware, zie verder.

Wat heb ik gedaan:
1) Videokaart gewisseld, een HD5770 ipv mijn HD6950. Zelfde probleem.
2) Alles uitgebouwd. Alle onderdelen aangesloten, maar wel een andere voeding en die HD5770. Sleepgeluid weg. Kraken op analoog weg.
3) Weer ingebouwd. Terug originele voeding (Corsair TX750). Gesleep terug. Kraken op onboard weggebleven.

Conclusie experimenten:
Enkel de Audigy 2 ZS geeft het geluid, het doet zich voor met 2 verschillende videokaarten, en niet bij een andere voeding.

Besluit:
Dat is dus de vraag... Wat moet ik hieruit besluiten?
Is er een link met het vanzelf uit slaapstand komen?
Vanwaar kwam dat gekraak op onboard? Waarom is dat weg met eens uit- en inbouwen?

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:46

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Heeft dat niet met de aarding of zo te maken. Denk dat er ergens statische elektriciteit wordt verzameld maar ik ben er niet zeker van :)

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Tweaker36
Aarding is normaal prima, of het probleem zou 'm in de TX750 voeding moeten voordoen...

Niemand nog een idee?

(bump)

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-10 11:43
Het is altijd een idee om componenten te vervangen, om te zien waar het probleem kan liggen. Haal bijvoorbeeld de Audigy eruit, en probeer nog eens. Of vervang de voeding?

Mijn Audigy 4 van Creative heeft ook plopjes bij het aan- en uitgaan, vind ik ook niet tof. Geluid is perfect, maar volgens mij is de interne afscheiding niet fantastisch.

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 19:26

bl33d

I love the smell of Napalm..

Hoi, ik kon uit de tekst niet duidelijk opmaken of je je voeding reeds hebt vervangen.

Symptoom 1
Hetzelfde probleem ondervindt ik ook op mijn pc.
Tijdens het browsen hoor ik een hoog piepend geluid als ik gebruik maak van de mouse scroll.
Mijn probleem ligt puur aan de voeding en diens slechte capacitors of voltage regulators.
Probeer eens een ander voeding en kijk of het probleem verhelpt.
Of, msischien een workaround? Schakel smooth scrolling uit in je browser.

Symptoom 2
Dit zou los moeten staan van symptoom 1, het kan iets te maken hebben met je windows configuratie of een bios fout. Controleer je instellingen en check op de website van de moederbord fabrikant voor een nieuwe bios versie.

Symptoom 3
Gekraak kan gerelateerd zijn aan symtpoom 1, check je voeding en check voor nieuwe geluids drivers voor je audigy.

Symptoom 4
Stutter in games hoeft ook niet gerelateerd te zijn aan het geluid. Het kan net zo goed van je videokaart komen (driver issue). Komt het stotteren in 1 of meerdere - diverse - spellen voor? Check of je nieuwe drivers kunt vinden voor je videokaart / audigy geluidskaart.

[ Voor 41% gewijzigd door bl33d op 10-04-2011 23:06 ]

Verwijderd

bl33d schreef op zondag 10 april 2011 @ 22:56:
Hoi, ik kon uit de tekst niet duidelijk opmaken of je je voeding reeds hebt vervangen.
....
Wat heb ik gedaan:
2) Alles uitgebouwd. Alle onderdelen aangesloten, maar wel een andere voeding en die HD5770. Sleepgeluid weg. Kraken op analoog weg.....
Het staat er toch echt hoor.

• Tweaker36
bl33d schreef op zondag 10 april 2011 @ 22:56:
Ja, als ik alles uitgebouwd had, heb ik een andere voeding gebruikt. Het probleem deed zich toen niet voor.
Tijdens het browsen hoor ik een hoog piepend geluid als ik gebruik maak van de mouse scroll.
Mijn probleem ligt puur aan de voeding en diens slechte capacitors of voltage regulators.
Jij spreekt over 'n piepend (hoog) geluid, bij mij is het echter een laag geluid.
Of, misschien een workaround? Schakel smooth scrolling uit in je browser.
Doet zich voor in alle browsers.

De rest kijk ik ook nog na.

Ik heb zo 't idee, ik vraag een RMA ticket aan bij Corsair, met een beschrijving van de huidige problemen. En dan zie ik wel of ze 't effectief accepteren...

Wat me tegen houdt, is dat ik dat gesleep niet heb op mijn onboard audio. Wat me daarentegen wel zou overhalen om dat effectief te doen, is de overdreven ruis en knarsen die ik op m'n onboard geluid had (was meer geknars dan muziek, voor ik 'm uitbouwde, nu lijkt het ok...).

(en wat me ook tegen houdt is dat m'n Engels niet zo goed is om dit allemaal uit te leggen :+)

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaker36 op 10-04-2011 23:26 ]

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 19:26

bl33d

I love the smell of Napalm..

Dus met je onboardkaartje ontvang je geen piepend geluid?
Probeer eens te spelen met drivers, windows default of die van realtek mocht je een realtek chipset hebben.
En kijk of je nog steeds last hebt van een knarsend geluid.

Komt het brommend geluid trouwens uit je speakers of echt uit de kast? Of beide?
Pagina: 1