• Edu78
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-02 00:17
Gisteren heb ik mijn MSI P67A C45-moederbord omgewisseld voor de B3-stepping, maar sindsdien zijn de temperaturen van mijn i5 2500 niet standaard 45 graden volgens de BIOS, maar tegen de 60 graden!

Vraag me af hoe dat kan. Heb dezelfde koeler en CPU erin zitten (met dezelfde koelpasta die er nog maar een maandje op zit er nog op). En vreemd genoeg geeft MSI Control Center aan dat de cores zo rond de 40 graden zitten...

• SumBeam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-02 10:12
Edu78 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 22:51:
Heb dezelfde koeler en CPU erin zitten (met dezelfde koelpasta die er nog maar een maandje op zit er nog op).
Ik denk dat daar je probleem zit... Maak hem eens schoon en doe er nieuwe op. Nu zit er waarschijnlijk lucht tussen en dat komt de warmte afvoer niet ten goede.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:34
Je hebt er toch wel nieuwe koelpasta tussen gedaan hè

• Edu78
Ehhh, nee. Is dat per se noodzakelijk?

• Babiloot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-11-2025
Ja, dus:)

Altijd doen, gewoon een rijstkorrel (wel koelpasta, maar ter grootte van).

• Edu78
OK, dan haal ik de koeler nog een keer los, hoewel ik nog steeds m'n duimen voel van het aandrukken ;)

Tot slot nog twee vraagjes:
- waarmee maak ik de koeler en de cpu schoon?
- welke koelpasta is aan te raden? Cooler Master HTK-002-U1 of Zalman ZM-STG2?

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:36

Format-C

Tracing Rays

Edu78 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 23:11:

- waarmee maak ik de koeler en de cpu schoon?
Pure alcohol. Of iig zo puur mogelijk. Kan je gewoon bij de Kruitvat oid halen.
- welke koelpasta is aan te raden? Cooler Master HTK-002-U1 of Zalman ZM-STG2?
Welke koelpasta je gebruikt maakt niet bar veel uit. Scheelt hooguit 1 of 2 graden. Als je de koeler maar goed bevestigt en niet teveel of te weinig pasta gebruikt. :)

Ik gebruik liever iets meer, aangezien dat bij mij altijd het beste werkt. Ik heb ook van dat Zalman spul gebruikt, en Arctic Silver. En dit werkte (bij mij althans) nagenoeg niks beter dan de koelpasta´s die bij CPU koelers meegeleverd worden. :) Ik doe meestal een paar druppeltjes op de CPU, doe een plastic zakje om mijn vinger, smeer het uit en doe de koeler erop.

[ Voor 47% gewijzigd door Format-C op 10-04-2011 00:47 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 17:10

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Format-C schreef op zondag 10 april 2011 @ 00:32:
Ik doe meestal een paar druppeltjes op de CPU, doe een plastic zakje om mijn vinger, smeer het uit en doe de koeler erop.
Dat is dus juist niet de bedoeling. Door het uitsmeren kunnen er zich luchtzakjes tussen de koeler en processor vormen. Dat is iets wat je niet wil, want lucht geleid niet zo best.

Zie volgend link voor geadviseerde methode:
http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html

Als je niet weet hoe TIM zich gedraagd onder de koeler dan zou je volgend filmpje eens moeten bekijken.
YouTube: How Thermal Compound Spreads
en
YouTube: How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)

Mijn advies dus:
Maak de processor en de koeler schoon met een niet pluizende doekje of een koffiefilter.
Breng een lijn TIM aan op de processor (gelijk aan de korte kant van de MB).
Doe de koeler rustig en gelijkmatig op de processor. Laat de koelerbevestiging het aan-druk-werk doen, en ga vooral niet zelf nog extra drukken op de koeler en processor.
Als de processor heet wordt dan zal er vanzelf goed contact komen met het koelblok.

My 2 cents

[ Voor 4% gewijzigd door Abomination op 10-04-2011 10:32 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• Edu78
Heb de processor opnieuw gemonteerd met nieuwe koelpasta (van Coolermaster). In de BIOS blijft ie na een paar minuten hangen op 50 graden. Dat is weliswaar veel lager dan eerdere 60 graden, maar wel hoger dan de 45 graden eerder.

Heb ook nog CPUID HW Monitor gedownload: die geeft idle 32-38 graden per core, en na een half uur gamen 45-50 graden per core.

Zijn dit goede waarden?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:42
op zich is 50 graden een redelijke waarde voor een i5 cpu als hij belast word, niks mis mee.

• jasper623
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Kijk anders naar iets logisch (waar ik zelf vaak niet aan denk)
Kijk bijvoorbeeld naar de CPU Cooler, als daar een fan opzit, of die niet erg stoffig is.

Verder is 50 Graden als je een half uur hebt gamed heel normaal. Kan zelfs nog een stukje hoger, wat ook normaal is.

“Time is a drug. Too much of it kills you.” ― Terry Pratchett

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 13:38
Het beste kun je het schoonmaken met een koffiefilter (zoals hierboven reeds gezegd) met bijv. een beetje alcohol of spiritus (of wat ik laatst gedaan heb glassex). Zowel de onderkant van de koeler als de bovenkant van de cpu. Met een koffiefilter heb je geen last van hele kleine stukjes papier die blijven zitten. Ook niet met je vingers daarna aan de onderkant van de koeler of de bovenkant van je cpu zitten.
Vervolgens in het midden van je cpu een druppel ter grootte van een erwtje koelpasta doen en daarna de koeler erop monteren.
Als je het goed doet moet je dezelfde temperaturen kunnen krijgen die je eerst ook had. De Zalman koelpasta waar je het over had is erg goed of anders Artic mx-4. Daarmee zouden de temps zelfs wat lager dan voorheen moeten zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door luckyjan op 14-04-2011 08:23 ]

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
Edu78 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:20:
Heb de processor opnieuw gemonteerd met nieuwe koelpasta (van Coolermaster). In de BIOS blijft ie na een paar minuten hangen op 50 graden. Dat is weliswaar veel lager dan eerdere 60 graden, maar wel hoger dan de 45 graden eerder.

Heb ook nog CPUID HW Monitor gedownload: die geeft idle 32-38 graden per core, en na een half uur gamen 45-50 graden per core.

Zijn dit goede waarden?
prima niets meer aan doen!

gametag: estruqiarixs

Pagina: 1