• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

JT

VETAK y0

Topicstarter
De situatie is als volgt. Ik ben momenteel in dienst bij een ICT bedrijfje. Ik werk vooral vanaf huis. Eigenlijk moet ik nog een contract tekenen, maar in principe zijn we eruit. Hij stelde alleen 1 ding voor waarvan ik mij afvraag hoe reëel dat is. Dat is dat ik reistijd naar werk niet vergoed krijg. Op zich als je naar kantoor rijd enzo logisch. Ware het niet dat ik vooral thuis werk en op wisselende plekken ben als ik dat niet doe. Stel dat ik naar een klant toe moet in Maastricht en ik ben 5 uur heen en weer onderweg op een dag, dan lijkt mij toch niet reëel dat ik dat volledig in eigen tijd doe?

Ik heb even gezocht en wat een beetje standaard lijkt te zijn is 2 uur eigen reistijd op een dag. Nu heb ik een goede verstandhouding met mijn werkgever en ik werk thuis dus daar ben ik geen reisuren aan kwijt. Dus ik dacht zelf dat 3 uur dan wel reëel is. Maar ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden en wat jullie afspraken met werkgevers zijn.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je een goede verstandhouding met je werkgever hebt lijkt het mij gewoon mogelijk om hier over te kunnen babbelen.

Wat is reeël? Goede vraag, ik zou me er niet zo druk om maken. Als je eigenlijk altijd thuis kan werken moet je blij zijn als je er een keer uit mag. :P

Bij mijn vorige baas had ik helemaal geen reistijd vergoeding en was het wenselijk om minimaal 20 minuten voor aanvang werktijd aanwezig te zijn. Sommige werknemers zaten daar altijd over te zeuren, ik heb altijd zoiets gehad "die tijd zit bij mijn loon in", omgerekend was dat nog steeds zeer netjes.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb een vrij gemiddeld loon :) Misschien handig om erbij te vermelden dat ik wellicht naar klanten door heel Nederland moet.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Veel staat en valt met het werk wat je doet, wat je daarvoor betaald krijgt en hoe die klussen je dag indelen en natuurlijk of je werkgever die in rekening kan brengen bij de klant.

Een vriend van me is netwerk engineer. De helft van de tijd doet ie klussen overal in het land, de andere helft gewoon op kantoor. Mocht ie een klus ergens in verweggistan hebben dan is het veelal vroeg opstaan en reizen in de eigen tijd en na een lange dag weer naar huis, dit zonder extra vergoeding (in feite krijgt ie daar ook z'n lease auto voor in ruil).

Gaat ie echter 's ochtends naar kantoor, om pas later op de dag bij een klant dichterbij langs te gaan, dan valt die reis binnen zijn normale uren en wordt als dusdanig behandeld. Soms wel lange dagen dus, maar hij krijgt daar een goed loon voor terug, dus hij klaagt niet.

Het is ook fijn als je van te voren weet waar je aan toen bent. Je zegt dat je veel thuis werkt, dus is het dan veel gevraagd als je een enkele keer in de maand wat langer moet reizen? Maar je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat men niet ineens jou 20 dagen per maand naar een klant in Groningen gaat sturen. En al helemaal niet als je een simpel loontje krijgt imho.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
In feite krijg ik net iets minder betaald dan je zou mogen verwachten voor een academicus. Wat ik vooral wil voorkomen is dat ik midden in de spits naar Maastricht mag en ook in de spits weer terug :+

Ecodan warmtepomp

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-11 20:18

Deathchant

Don't intend. Do!

wat ik normaal zou vinden is dat je de reisafstand vergoed krijgt tussen thuis en het kantoor van je werkgever waar die normaal zit. Dus het normale woon-werkverkeer. Meestal woon je toch wel binnen een straal van 50km van je werkgever.
Ik vind het reeel als je buiten je woon-werkverkeer moet reizen, dat je de eerste 45 minuten reistijd (enkele reis) zelf betaalt en alles wat je langer moet reizen door je werkgever betaald wordt.

Dus stel dat je moet naar een klant in maastricht waar je 2 uur heen en 2 uur terug over doet.

Totale reisduur: 4 uur.
Eigen rekening: 1,5 uur (2x45 minuten)
Vergoeding werkgever: 2,5 uur.

Nou moet ik wel zeggen, dat als iemand, zoals jij dus, vooral thuiswerkt, dat de werkgever wel wat extra's mag doen om je te compenseren voor lange reisjes. Hij is immers ook al geen kosten kwijt aan woon-werkverkeer.

[ Voor 14% gewijzigd door Deathchant op 09-04-2011 22:27 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Je kunt het ook omgekeerd bekijken, omdat ie dus gemiddeld weinig voor de baas reist zou het reisverkeer geen probleem mogen zijn als het eens voorkomt ;).

Ik denk dat het verschilt per werkgever en belangrijker hoe schat je eigen werk in. Zo schakelen we zelf personeel in het zuiden vanuit Waalwijk en dienen ze gewoon om 8 uur of zelfs half 8 aanwezig te zijn op locatie zonder dat ze daar voor betaald krijgen. Bijkomend dat ze dit 2 tot soms zelfs 5 keer per week tot een jaar lang mogen doen.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Reistijd naar een klant zie ik als zakelijke kilometers, behalve wanneer sprake is van een detacheringssituatie. De tijd die daarmee gemoeid gaat is werktijd. Hou zou toch niet reëel zijn om iemand 2 uur uit te betalen wanneer die persoon tijdens werktijd 6 uur in de auto zit en 2 uur bij een klant is?

Wat wordt trouwens bij de betreffende klant in rekening gebracht? Jouw tijd in- of exclusief reistijd?

Ook van belang is om te weten hoe überhaupt met werktijden, overwerk et cetera om wordt gegaan.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Standeman
  • Laatst online: 22:14

Standeman

Prutser 1e klasse

De tijd dat ik in de detachering zat was het de regel dat de eerste twee uur woon / werkverkeer voor je eigen rekening was voor een enkele reis.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Mijn ervaring is max 3 uur gemiddeld per dag, dus anderhalf uur enkele reis. Ik zou met je baas afspreken dat als je meer dan 5dagenx2,5uur reistijd per week hebt, je daar een vergoeding voor wil hebben. Dan praat je al over 12,5 uur reistijd, bovenop je normale werktijd.

Als je dan 4 dagen 15 minuten reist, mag er ook wel 'n keer 'n reis van 3 uur tegenover staan.

Maar goed, overleg lijkt me hier wel geboden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Uiteraard ga ik overleggen maar voordat ik ga overleggen wil ik graag weten wat als normaal wordt beschouwd. Wat vinden jullie van max 12 uur per 40 gewerkte uren? Met het oog op dat ik in principe niet dagelijks naar verre klanten zal gaan, dit sowieso een tijdelijk contract is (later wil ik het omgezet hebben naar iets vasters) lijkt mij dit wel prima om zo mogelijke extremen wat betreft onbetaalde reistijd te voorkomen, maar bij normale inzet geen kosten qua uren. Km vergoeding krijg ik wel, maar dat is het wettelijk minimum. Met deze brandstofprijzen houd dat niet over :P

Ecodan warmtepomp

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
1 uur tot 1.5 uur enkele reis vind ik nog te doen daarna wordt het gewoon niet haalbaar meer elke dag dus dan moet daar compensatie tegenover staan. Je kan als werkgever wel zeggen tja dat hoort bij detacheering maar idle werknemers hoort daar ook bij. Als iemand elke dag 4 uur in de auto zit is het niet vreemd dat hij minder productief is en vaker ziek en als klanten daar dan over klagen of de medewerker niet meer nodig hebben tja dat komt dan toch ook voor rekening van de werknemer.
Voor iedereen is het beter om een redelijke regeling te treffen voor de lange termijn, als het incidenteel is dan is dat wat anders maar is het structureel dan zou 1.5 uur bij mij toch echt wel de max zijn.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Voorop gesteld: het is vreemd dat werkgevers in het algemeen niet bereid zijn te betalen voor tijd die werknemers steken in het (kunnen) uitvoeren van het werk, dat is dus inclusief de woon-werk reistijd.

Hierdoor heeft de werkgever weinig impuls om reistijden te minimaliseren, bijvoorbeeld door thuiswerken te ondersteunen.

Maar dat veranderd toch niet als je hierover begint, dus kun je inderdaad beter een haalbare afspraak proberen te maken. Als je normaal 2 uur kwijt bent aan reistijd op een dag, en de reistijd naar een klant is langer, dan is het normaal dat de werkgever deze extra tijd gewoon betaald.

Overigens is er niet zoiets als een wettelijk minimum kilometervergoeding. Werkgevers zijn niet verplicht een vergoeding te bieden voor woon-werkverkeer, al is het wel gebruikelijk de kosten deels te vergoeden vanaf een bepaalde afstand. Er is wel een maximaal onbelaste vergoeding, en dat is in veel situaties 19 cent per kilometer.

Veel mensen realiseren zich niet dat een volledige vergoeding van 19 cent per kilometer al best aardig is. Als je per se meer wilt kun je dat beter in het loon verwerken, dat is voordelig ten opzichte van verzekeringen en pensioenregelingen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
19 cent is een tegemoetkoming, maar verre van voldoende om je reiskosten te dekken. Overigens is er geen wet dat je werkgever meer reiskostenvergoeding betaalt dan die 19 cent.

Maar goed, met dit soort dingen moet je wel naar het totaal te kijken. Heb je leuk werk, is de werkgever flexibel, de beloning goed, et cetera. Dan is er wat meer ruimte om niet te moeilijk te doen over de reistijd. Als je de indruk hebt dat verre reizen niet zo vaak voorkomen kun je dit laten gaan. Denk je dat dit echter meer en meer voor zal komen dan zijn goede afspraken belangrijker.

Je zou bijvoorbeeld een aantal uur per week aan reizen af kunnen spreken waarbinnen jij de uren draagt. Dan hoeft je werkgever niet voor die ene keer gelijk te lappen terwijl jij de rest van de week thuis werkt. Je noemt 12 uur, maar dat zou voor mij wat aan de hoge kant zijn. Immers, je werkgever heeft ook profijt bij het thuiswerken en bij drie dagen thuiswerken zit je al aan drie uur enkele reis voor de overige twee dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 10-04-2011 17:06 ]

Pagina: 1