3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Wat is reeël? Goede vraag, ik zou me er niet zo druk om maken. Als je eigenlijk altijd thuis kan werken moet je blij zijn als je er een keer uit mag.
Bij mijn vorige baas had ik helemaal geen reistijd vergoeding en was het wenselijk om minimaal 20 minuten voor aanvang werktijd aanwezig te zijn. Sommige werknemers zaten daar altijd over te zeuren, ik heb altijd zoiets gehad "die tijd zit bij mijn loon in", omgerekend was dat nog steeds zeer netjes.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Een vriend van me is netwerk engineer. De helft van de tijd doet ie klussen overal in het land, de andere helft gewoon op kantoor. Mocht ie een klus ergens in verweggistan hebben dan is het veelal vroeg opstaan en reizen in de eigen tijd en na een lange dag weer naar huis, dit zonder extra vergoeding (in feite krijgt ie daar ook z'n lease auto voor in ruil).
Gaat ie echter 's ochtends naar kantoor, om pas later op de dag bij een klant dichterbij langs te gaan, dan valt die reis binnen zijn normale uren en wordt als dusdanig behandeld. Soms wel lange dagen dus, maar hij krijgt daar een goed loon voor terug, dus hij klaagt niet.
Het is ook fijn als je van te voren weet waar je aan toen bent. Je zegt dat je veel thuis werkt, dus is het dan veel gevraagd als je een enkele keer in de maand wat langer moet reizen? Maar je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat men niet ineens jou 20 dagen per maand naar een klant in Groningen gaat sturen. En al helemaal niet als je een simpel loontje krijgt imho.
Ecodan warmtepomp
Ik vind het reeel als je buiten je woon-werkverkeer moet reizen, dat je de eerste 45 minuten reistijd (enkele reis) zelf betaalt en alles wat je langer moet reizen door je werkgever betaald wordt.
Dus stel dat je moet naar een klant in maastricht waar je 2 uur heen en 2 uur terug over doet.
Totale reisduur: 4 uur.
Eigen rekening: 1,5 uur (2x45 minuten)
Vergoeding werkgever: 2,5 uur.
Nou moet ik wel zeggen, dat als iemand, zoals jij dus, vooral thuiswerkt, dat de werkgever wel wat extra's mag doen om je te compenseren voor lange reisjes. Hij is immers ook al geen kosten kwijt aan woon-werkverkeer.
[ Voor 14% gewijzigd door Deathchant op 09-04-2011 22:27 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik denk dat het verschilt per werkgever en belangrijker hoe schat je eigen werk in. Zo schakelen we zelf personeel in het zuiden vanuit Waalwijk en dienen ze gewoon om 8 uur of zelfs half 8 aanwezig te zijn op locatie zonder dat ze daar voor betaald krijgen. Bijkomend dat ze dit 2 tot soms zelfs 5 keer per week tot een jaar lang mogen doen.
Wat wordt trouwens bij de betreffende klant in rekening gebracht? Jouw tijd in- of exclusief reistijd?
Ook van belang is om te weten hoe überhaupt met werktijden, overwerk et cetera om wordt gegaan.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Als je dan 4 dagen 15 minuten reist, mag er ook wel 'n keer 'n reis van 3 uur tegenover staan.
Maar goed, overleg lijkt me hier wel geboden.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Ecodan warmtepomp
Voor iedereen is het beter om een redelijke regeling te treffen voor de lange termijn, als het incidenteel is dan is dat wat anders maar is het structureel dan zou 1.5 uur bij mij toch echt wel de max zijn.
Hierdoor heeft de werkgever weinig impuls om reistijden te minimaliseren, bijvoorbeeld door thuiswerken te ondersteunen.
Maar dat veranderd toch niet als je hierover begint, dus kun je inderdaad beter een haalbare afspraak proberen te maken. Als je normaal 2 uur kwijt bent aan reistijd op een dag, en de reistijd naar een klant is langer, dan is het normaal dat de werkgever deze extra tijd gewoon betaald.
Overigens is er niet zoiets als een wettelijk minimum kilometervergoeding. Werkgevers zijn niet verplicht een vergoeding te bieden voor woon-werkverkeer, al is het wel gebruikelijk de kosten deels te vergoeden vanaf een bepaalde afstand. Er is wel een maximaal onbelaste vergoeding, en dat is in veel situaties 19 cent per kilometer.
Veel mensen realiseren zich niet dat een volledige vergoeding van 19 cent per kilometer al best aardig is. Als je per se meer wilt kun je dat beter in het loon verwerken, dat is voordelig ten opzichte van verzekeringen en pensioenregelingen.
Maar goed, met dit soort dingen moet je wel naar het totaal te kijken. Heb je leuk werk, is de werkgever flexibel, de beloning goed, et cetera. Dan is er wat meer ruimte om niet te moeilijk te doen over de reistijd. Als je de indruk hebt dat verre reizen niet zo vaak voorkomen kun je dit laten gaan. Denk je dat dit echter meer en meer voor zal komen dan zijn goede afspraken belangrijker.
Je zou bijvoorbeeld een aantal uur per week aan reizen af kunnen spreken waarbinnen jij de uren draagt. Dan hoeft je werkgever niet voor die ene keer gelijk te lappen terwijl jij de rest van de week thuis werkt. Je noemt 12 uur, maar dat zou voor mij wat aan de hoge kant zijn. Immers, je werkgever heeft ook profijt bij het thuiswerken en bij drie dagen thuiswerken zit je al aan drie uur enkele reis voor de overige twee dagen.
[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 10-04-2011 17:06 ]