RAID0 fail na andere instelling BIOS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memori
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-08 14:54
Omdat het systeem onstabiel was, besloot ik een andere BIOS-profiel te laden. Dit profiel had de hard disks nog in IDE in plaats van RAID modus staan, waar ik ook helemaal niet aan heb gedacht. Eenmaal geboot in Windows 7, kwam ik erachter dat de data hardeschijf, dat in RAID0 hoort te staan, niet toegangelijk was.

Toen heb ik in de BIOS de instellingen naar RAID gezet, zoals het stond, maar in de Matrix Storage Manager staat de RAID status op "failed" (zie afbeelding). Het gaat om de WDC WD1001FALS hard disks waarvan één niet gezien wordt als member disk.

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/k48i82.jpg

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die andere disk ook weer als member disk wordt gezien, zodat de data weer toegangelijk is in Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memori
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-08 14:54
Ondertussen heb ik het probleem zelf kunnen oplossen na een suggestie te hebben gelezen op een andere forum, waarbij iemand hetzelfde probleem als ik had.

Hier is hoe ik het heb opgelost:
1) Verwijder de RAID volume
2) Maak de RAID volume aan met dezelfde instellingen
3) Boot naar Windows, en download TestDisk en volg de instructies op deze step-by-step tutorial.

De quick-scan ging bij mij de eerste 50% erg snel, en daarna ongeveer maar 2 cylincers per seconden. Ik dacht dat één disk gesneuveld was, dus stopte ik de scan. Daarna deed ik "Deep search" waarna het programmetje mijn partitie op cylinder 6 had gevonden. Deze heb ik hersteld en na mijn PC opnieuw opgestart te hebben, was mijn data weer toegangelijk. Geen gesneuvelde disk dus :)

Ik hoop dat mensen met hetzelfde probleem (in de toekomst) hier iets aan hebben.