Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1lub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 21:30
Ik heb een Gigabyte GA-X58A-UD7 rev. 1.0 met 2*@ samsung 1TB schijven in RAID 0 + 2 * 1 SSD vertex 60gig(boot) + 2 * losse hitachi K3 500gig.

Ik heb een Highpoint 2720 RAID controller gekocht. Nu blijkt deze niet goed te functioneren met mijn MB. Ik kan wel arrays creeeren, maar zodra ik het array wil omzetten in een windows schijf krijg ik de melding IO error.

Heb het internet afgestruind, nu blijkt dit meer voor te komen met Gigabyte X58 moederborden icm Intel® ICH10R. Allerlei verschillende MB biossen(voor de onboard raid controller) geprobeerd maar is niet aan de praat te krijgen. Iets met geheugen issues van de Intel® ICH10R. Forum met info

Nu ben ik zover dat ik mijn MB wil vervangen voor een X58 MB die wel werkt met Raid van het MB + een externe RAID controller (Highpoint 2720 ).

Heeft iemand een X58 draaien in deze setting? Of heeft iemand een goed werkbaar advies voor dit issue?

Alle hulp is zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke melding krijg je? Is het deze? > "Warning: Have Option ROM can not be invoke Vendor Id 1103H, Device Id 2720H" (waarbij de tekst achter Vendor ID kan verschillen).
Ik kreeg namelijk deze melding op mijn Asus M2N32 WS Pro mobo en wel als ik 3 losse Raidcontrollers op het mobo had zitten EN de onboard Raid controller aan had staan. Alleen had ik dit probleem dan niet met de HighPoint controller, maar met een 3Ware controller. Van de HighPoint en de eerste 3Ware kreeg ik het biosscherm te zien, bij de 2e 3Ware kreeg ik dus bovenstaande melding. Tijdenlang gezocht wat het nou zou kunnen zijn en nadat ik de 4 schijven had ontkoppeld en de onboard Raidcontroller had disabled, was ik van het probleem af. Het schijnt dus dat iedere controller een stukje wegschrijft naar je basisgeheugen (640K) en dat het daar niet gaat passen op de 1 of andere manier.
Aangezien ik dus van de 2e 3Ware niet het biosscherm kreeg, kon ik dus ook geen Raidsetjes aanmaken. Er zijn echter 2 manieren waarop dat bij mij wel lukte, of ik moest (tijdelijk) de onboard Raidcontroller uitschakelen of ik moest het via de software doen die geinstalleerd stond in Windows, dan kon ik namelijk wel instellingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1lub
Inderdaad deze melding krijg ik bij de bios opstart te zien.

Ik zal deze oplossingsrichting proberen. Ook zal ik een update geven over de bevindingen.

Scheelt wel een nieuw MB ;)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat dacht ik al, vandaar dat ik het dus ook vroeg. ;)
Ik moet zeggen dat even de onboard controller uitzetten sneller werkt als je een Raid5 set gaat maken. Via de controller was het minder dan 4 uur, via de 3Ware software in Windows deed het builden er ruim 9 uur over. Nadat ik, via de controller, de Raidset had gemaakt, kon ik gewoon weer de onboard controller aanzetten en leverde het verder geen problemen op, alleen zag ik het biosscherm dan weer niet, maar voor de werking maakte dat niets uit.
Aangezien dit jou een nieuw mobo scheelt, kan je vast wel een bedragje op mijn rekening deponeren? :P :P

YW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r1lub schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 21:40:
Inderdaad deze melding krijg ik bij de bios opstart te zien.

Ik zal deze oplossingsrichting proberen. Ook zal ik een update geven over de bevindingen.

Scheelt wel een nieuw MB ;)

Thanks!
Al iets verder ondertussen?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, leg dit probleem eens bij Gigabyte neer via hun supportforum. Vaak zijn dit soort combo's niet getest, omdat het veel te specifiek is, terwijl het soms wel gewoon met een bios update te fixen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouw moederbord heeft twee of drie FakeRAID controllers (witte poorten) en 6 poorten van je chipset SATA (blauw). Probeer die FakeRAID onzin eens uit te schakelen in de BIOS, dan zou je ook meer option ROM space moeten hebben voor je Highpoint controller. Als je niet hoeft te booten van Highpoint heb je dit overigens niet nodig en kun je Interrupt 19 capture gewoon uitschakelen (en booten van de chipset SATA).

Probleem zou je evengoed met een ander moederbord kunnen hebben; alleen heeft jouw moederbord dus standaard al fakeRAID aan boord wat tot problemen kan leiden.

Hmm volgens de Product specs zou je 3 FakeRAID moeten hebben: Silicon Image, JMicron én Marvell. Probeer al die meuk eens uit te schakelen en alleen je native SATA te behouden, dan met die highpoint controller booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Dat werkt dus ook niet.
Heb zelf een X58A-UD3R welke ook alle 3 de controllers heeft. Heb hier een LSI 9240i controller welke ook niet wil werken, geeft dezelfde melding.
Zoek maar eens naar Gigabyte X58 boarden icm. LSI controllers. Ook deze hebben op de meeste boarden problemen. Niets helpt, je kunt er helaas niets aan doen. Heb een Perc 6i controller welke dan weer wel normaal werkt op dit board vreemd genoeg.
Ik garandeer je dat er geen andere oplossing is dan een ander mainboard te kopen en dan zou ik geen Gigabyte nemen alleen maar vanwege deze 'problemen'.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze problemen ook gehad "Option ROM too small" of iets dergelijks - met een aantal FakeRAID + Areca controller. De interrupt 19 capture support uitschakelen in BIOS werkte voor mij dacht ik, maar is lang geleden. Dit heeft in elk geval te maken met dat bootable RAID controllers zichzelf registreren bij het BIOS als bootable device, maar de ruimte hiervoor is beperkt en vol=vol.

Als het uitschakelen van de controllers in je BIOS niet helpt dan heb je wel een probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1lub
Nou eindelijk een updateje, alles uitgezet op het bios en alleen ahci voor de boot HD, de HPT werkt niet.

Ik krijg het wel voor elkaar om op te starten en zonder de "Warning: Have Option ROM can not be invoke Vendor Id 1103H, Device Id 2720H" melding maar bij initialiseren van de raid schijven(al meerdere geprobeerd(samsung 2* 1TB en WD 2* 2TB) loopt het vast en valt de raid uit met een melding dat de initalisatie niet lukt. De partitie maken doe ik via computer management.

Ik heb alleen nog geen ander MB gebruikt. Dat is mijn laatste optie.

Begin erecht van te balen. Iemand een idee wat voor X58 board ik het beste mee kan proberen?
Pagina: 1