Toon posts:

[Laptop]Beeldschermprobleem, werkt alleen uit de standby

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een nogal vreemd probleem dit.
Gisteren begon m'n laptop enigszins warmte-problemen te krijgen; hij begon te kraken en steunen en sloeg vervolgens uit.

Normaliter is het een kwestie van even af laten koelen, aanzetten en weer uren plezier.
Echter gaat hij inmiddels slechts nog aan, zie ik heel even (2 seconden) de bios opstarten en gaat het scherm op zwart.
Nu heb ik hem gewoon eens aan laten staan en hoorde ik zowaar na een tijdje windows opstarten; kennelijk doet hij dus nog wel gewoon wat hij moet doen, zij het zonder beeld.
Ondertussen even de fan schoongemaakt en nieuwe koelpasta er op en terwijl ik dat deed klapte ik het scherm een beetje dicht waardoor hij in de standby modus schoot.
Toen ik het scherm weer openklapte en hij daar weer uit kwam zag ik zowaar weer beeld!

Echter, wederom slechts 2 a 3 seconden waarna hij weer op zwart ging.

Het is een XXODD 9070d en gezien hun faillissement vrees ik dat ik qua garantie weinig kans maak (hij is al 3 keer voor reparatie weggeweest, vlak voor het faillissement als laatst) dus graag zou ik het zelf oplossen.
Ik heb echter geen flauw idee waar ik moet beginnen dus iemand énig idee waar dit aan kan liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update; ik heb zojuist een extern beeldscherm aangesloten en dat werkt zonder problemen :?.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:52

D4NG3R

kiwi

:)

Dat duid erop dat de kans erg groot is dat er intern iets kapot is. Bij een laptop is dit vaak de backlight.

Schijn eens met een felle zaklamp op de monitor van je laptop. Zie je dan wat (Al is het heel weinig)? Zo ja -> Backlight kapot.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:31:
Kleine update; ik heb zojuist een extern beeldscherm aangesloten en dat werkt zonder problemen :?.
Dan is waarschijnlijk je videokaart overleden. Aangezien dat niet het enige probleem hoeft te zijn, zou ik iig eens beginnen met een backup van je belangrijke bestanden.

Als dat gebeurt is moet je maar eens ga nadenken of het niet tijd wordt voor een andere laptop

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:35:
Dat duid erop dat de kans erg groot is dat er intern iets kapot is. Bij een laptop is dit vaak de backlight.

Schijn eens met een felle zaklamp op de monitor van je laptop. Zie je dan wat (Al is het heel weinig)? Zo ja -> Backlight kapot.
Als de backlight kapot zou zijn, zou ik toch ook geen beeld krijgen (voor de duidelijkheid, dus wél op het laptopscherm) bij het uit standby halen?

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update en het probleem lijkt er alleen nog maar vager mee te worden.

Er lijkt inderdaad een probleem met het backlight te zijn; als ik er namelijk met een lamp op schijn kan ik nog net het 1 en ander lezen...

Het vage is echter... Waarom doet het backlight het wel weer 2 seconden zodra het systeem uit de standby komt :?.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:52

D4NG3R

kiwi

:)

Ik kan met bijna 100% zekerheid zeggen dat er een paar caps bol staan.

Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.lcd-repair-review.com/wp-content/uploads/2010/02/bulging-capacitor-21.gif
De bovenkant is normaal netjes plat.

Soms presteren ze een paar secs goed, en stoppen er dan gewoon mee.

Gelukkig zijn ze vrij simpel te vervangen door gewoon nieuwe erop te solderen :) .

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 12-04-2011 18:00 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• vandermeerc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07-2022
Hij probeert het scherm weer aan te slingeren, maar dat lukt maar voor een paar seconden en slaat dan vervolgens weer uit. Je kan proberen om er een nieuwe backlight inverter in te zetten en misschien werkt het dan wel weer goed.
Pagina: 1