Toon posts:

Raid0 fout en driver stuk. opties behalve format ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijden geleden dat ik hier gepost heb, maar ik kon me dan ook netjes gedragen de laatste jaren :P

Toch maar weer de account opgezocht om wat te posten hier.
Gisteravond kwam ik thuis en was mijn PC vastgelopen, het was laat en ik had mijn concentratie er niet helemaal bij. Ik start opnieuw op en krijg een bluescreen met de melding dat iaStor.sys de fout veroorzaakt. Dat had ik een paar maanden geleden ook al, en een "schone" iaStor.sys gedownload en klaargezet. Echter loste dat probleem zichzelf op. De volgende ochtend ging alles weer normaal.
Gisteravond echter kon ik nog wel naar safe mode booten en dacht ik het probleem op te lossen door de nieuwe iaStor.sys in de systems32/driver map te zetten en de oude te hernoemen.
Nu kom ik helemaal nergens meer :( de iaStor.sys die ik erin heb gezet wil helemaal niet meewerken en ik kan dus nergens meer bij. Vista CD erin krijgt ook een bluescreen als de bestanden geladen zijn. De laatste optie die ik zie ik de Raid0 afbreken en opnieuw opzetten in de hoop dat de bestanden intact blijven (heb gelezen dat het met dezelfde naam voor de raid wel eens lukt) maar ik heb het vermoeden dat ik dan nog steeds neit kan opstarten omdat iaStor.sys verpest is.
Nu heb ik de "ultimate boot CD" gedownload en erin gezet maar ik kom er niet uit of ik dat kan gebruiken om als in DOS de goeie iaStor.sys weer terug te zetten en de nieuwe eruit te gooien.

Is het nog mogelijk om tijdens het booten een DOS(achtig) iets te starten en daarmee de bestanden op de schijven bij te werken ?
Ik kwam wel in een soort van command scherm maar die kon geen van de schijven vinden ... had ik alleen A:\> :(

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Heb je nergens de optie om drivers te laden als je boot vanaf de vista dvd? Met de windows 7 dvd kan dat wel namelijk, daarna zou je gewoon bij je schijven moeten kunnen komen (vaak onder rare driveletters) ;)

www.maartendeboer.net

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je probleem is dat je Raid0 niet gestart kan worden. In windows en DOS MOET dat moet een driver als iaStor.sys. Als dat bij het laden een BSOD geeft heb je hardware problemen (of geheugen, maar dat lijkt me sterk gezien je indicaties en het wel kunnen starten vanaf installer).

Probeer eens met een recente linux live cd te booten, en dan met palimpsest kijken of je Raid0 nog gevonden kan worden. (Te vinden in o.a. Ubuntu 9.10 en hoger)

Ga er in ieder geval nu al van uit dat je alles kwijt bent, het is natuurlijk leuk als je dingen weer terug kan krijgen, maar schat die kans in de eerste instantie klein in.

Raid0 met fakeraid (BIOS raid dus) is meestal wel de transplanteren naar een nieuw mobo/ander systeem zonder data loss, als je raid structuur en schijven nog in orde zijn/is.

Verwijderd

Topicstarter
Ventieldopje schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:02:
Heb je nergens de optie om drivers te laden als je boot vanaf de vista dvd? Met de windows 7 dvd kan dat wel namelijk, daarna zou je gewoon bij je schijven moeten kunnen komen (vaak onder rare driveletters) ;)
als die CD gaat opstarten dan krijg je de optie om drivers te laden met F6 (er gebeurt niets) of recover met F2 waarna hij vraagt om een diskette (wtf?)

Linux live ga ik opzoeken, en kijken of ik er wat mee kan.

overigens als ik opstart staat er op het scherm dat de Raid in orde is en bij "Bootable" Yes
daaronder alleen staat dus in rode text bij de 2de HD dat die een error had

edit:
ohja, als ik bij het booten vanaf CD niets do en hij zelf alle derivers gaat laden dan loopt hij (tegen het einde?) dus uit op een bluescreen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2011 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen een oudere schijf (van de PC waarmee ik nu even werk) erin gehangen en daaruit geboot (na een half uur emmeren voordat ik bedacht dat ik bios van Raid af moest halen |:( ) deze starte wel gewoon op en ging naar Windows. Alleen omdat er geen raid drivers actief zijn kon ik helemaal niets met de 2 schijven .. alleen de vraag of ik ze wilde formateren.
Schijf er weer afgehaald en Raid weer ingeschakeld. Daarna heb ik met de Raid config tool toch maar de array gedelete en daarna direct weer aangemaakt zoals hij was (naam etc exact hetzelfde) dat schijnt nog wel eens te helpen. En inderdaad: geen error weergave meer en hij ging naar het windows startup scherm ... voor ongeveer 0,6 seconden voor de Bluescreen er weer in knalde en de PC terug ging naar POST :(
Met de windows CD en de floppy met de raid driver nog eens geprobeerd om iastor.sys opnieuw te instaleren (F6 indrukken voor custom drivers) Vreemd genoeg mag ik dan zelf kiezen uit een rijtje van ongeveer 10 verschillende drivers. Ik heb er een aantal geprobeerd maar telkens dezelfde foutmelding: "Cannot copy iastor.sys. The file appears to be broken"
Zo kom ik dus nog steeds niet in Windows :(

de zoektoch gaat verder naar een manier om iaStor.sys te repareren. Hier en daar wat mogelijke drivers gezien om op een floppy te zetten dus dat proberen maar...

Verwijderd

Topicstarter
uiteindelijk toch uitgekomen met de recovery disk. Van daaruit heb ik uren lang achter de "boot repair" gezeten zonder resultaat en uiteindelijk lukte het om met de command prompt de juiste iaStor.sys terug te zetten, de hele bestandsstructuur was nog in orde en toegankelijk. Nu draait de PC weer alsof er niets aan de hand was :)

Volgende stap is kijken voor een leuke SSD :P

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

In dit hele verhaal moet ik zeggen dat ik toch het een en ander mis, want wat is nu de reden dat de betreffende driver corrupt raakt? Is het niet gewoon zo dat de hardeschijf die uit de RAIDset is gevallen gewoon niet in orde is. Heb je dit wel eerst eens getest met de diagnostic tooling van de fabrikant?

Het zou mij namelijk niets verbazen dat een van de hardeschijfen gewoon badsectors bevat. Daarnaast, wanneer je een RAID0 draait en daar belangrijke data op hebt staan moet je wel een heel goed backup schema handteren. Overigens moet je (eigenlijk) nooit belangrijke data op een RAID0 set zetten, RAID0 is bedoeld voor vluchtige, snel te herproduceren data waarbij constante hoge doorvoersnelheden nodig zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik sta er altijd versteld van hoeveel mensen geen goede backup strategie hebben, of je nu wel of geen RAID draait.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Pagina: 1