Colportage van toepassing op kunststof kozijnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:08

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Allereerst; ja ik ben stom and I know it. Daar hoeft geen discussie over plaats te vinden ;)

Wat is er aan de hand:

vorige week belde er een adviseur van een kunstof kozijnen toko aan met de vraag of ik interesse had dat er een adviseur langs komt om een vrijblijvende en gratis offerte te maken. Aangezien mijn hele huis bestaat uit enkel gals in hout had ik daar wel oor na.

Zo gezegd zo gedaan, formulier ingevuld met daarop de bevestiging dat er een adviseur langs komt op X tijdstip, mijn en zijn gegevens eronder en een paar dagen later kwam de adviseur langs

Heel mooi verhaal opgehangen, vertelde over de mogelijkheden (en dat hij noodgedwongen m,et een iPad 2 moest werken, hij 2 jonge kinderen had en het al zo lang deed) en gaf de XYZ mogelijkheden aan. Coulant als hij was, deed hij nog gratis een rolluik en een zonnewering er gratis bij.

Mooi mooi mooi, ik was benieuwd naar de prijs welke hij mij gaf en vroeg of hij een afspraak kon maken voor een financieel adviseur om langs te komen om te kijken naar de financierings opties. Ja hoor, dat wil ik ook wel.

De adviseur (en nu begint het) gaat het eea noteren op zijn forumulier, aantal ramen, deuren, bijzonderheden enz. Aan het einde van de riedel geeft hij aan dat het allemaal op basis van financiering is (aka, eerst de financiering rond alvorens de echter order van start gaat) en of wij dat willen tekenen.

Naief als wij zijn doen wij dit ook, ondanks dat ik aardig voorzichtig ben met dit soort dingen. Verder zag ik toen ik tekende de titel 'koopovereenkomst' niet gezien. Deze zag ik pas nadat de adviseur weg was en ik het eea nog doornam.

Nu ben ik hier helemaal niet blij mee. Want ik wil gewoon nog in de rondte kijken, ik ging er namelijk vanuit dat dit een gratis en vrijblijfende offerte zou zijn wat dus achteraf een koopovereenkomst is.

Stom, had beter moeten kijken, zucht.

Nu wil ik natuurlijk van deze koopovereenkomst af. Als ik afga wat ik zo op het internet vind, zou dit kunnen vallen onder de Colportage wet:

http://financieel.infonu....ent-de-colportagewet.html

De volgende gegevns heb ik die mijn 'zaak' sterker maken

- Het initiatief is niet vanuit mij gekomen om deze afspraak te maken (immers; de adviseur kwam in eerste instantie aan huis
- Er is van te voren nooit aangegeven dat dit een koopovereenkomst is, danwel dat ik van de colportagewet gebruik mag en kan maken als ik afzie van dit geheel
- Het is huis aan huisverkoop/demonstratie aan huis
- Gisteren getekend, de colportage wet laat 8 dagen toe (vanaf moment van inschrijving bij de KvK

Mijn vraag aan jullie: heb ik gelijk dat dit onder de colportagewet?

Uit voorzorg heb ik hoe dan ook een annuleringsbrief verzonden via aangetekende brief, normale briefpost en middels e-mail.

Hoor het graag, anders zit ik namelijk straks vast aan 15 - 30% van de factuurwaarde :X :F

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:16
ook volgens Consuwijzerzit je volgens mij goed, je kunt dan volgens mij binnen 8 dagen de koop ontbinden door middel van een brief,
succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ik had die site idd ook gelezen en kwam tot dezelfe conclusie. Echter lopen er hier wat juristen rond die wellicht uitsluitsel kunnen geven :> ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als je dat bedrijf gewoon nu nog belt en het zegt, dan weet je het wellicht sneller. Zeggen ze nee, dan kun je alsnog verder zoeken naar je rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
Helemaal een echte jurist ben ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat dit gewoon onder de colportagewet valt, en jij gewoon het recht hebt om de overeenkomst binnen 8 dagen te ontbinden. Kan zelfs de artikelen er voor je bij zoeken als je wilt, maar dat is me nu even teveel werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
HuHu schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:06:
Als je dat bedrijf gewoon nu nog belt en het zegt, dan weet je het wellicht sneller. Zeggen ze nee, dan kun je alsnog verder zoeken naar je rechten.
Als ze nou zaterdag open waren ja.... ;) Aka been there, done that :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 16:02
Misschien heb je hier wat aan: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=16&t=84408

Tevens, ik meen zelfs dat als zij jou niet duidelijk hebben gemaakt dat de colportagewet bestaat je misschien nog wel meer rechten hebt (aka meer tijd etc, maar dat weet ik niet zeker)

ps. Niet toevallig Keurkozijn zoals uit mijn link?

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Is hier niet sowieso sprake van wilsgebrek? In dat geval is er gewoon geen overeenkomst tot stand gekomen! Wellicht dat beroepen op colportage betekent dat je impliciet erkent dat er wel een overeenkomst tot stand is gekomen. Heb je een rechtsbijstand verzekering? If so, direct raadplegen en alleen doen wat zij aangeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
N3oC schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 21:59:
Misschien heb je hier wat aan: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=16&t=84408

Tevens, ik meen zelfs dat als zij jou niet duidelijk hebben gemaakt dat de colportagewet bestaat je misschien nog wel meer rechten hebt (aka meer tijd etc, maar dat weet ik niet zeker)

ps. Niet toevallig Keurkozijn zoals uit mijn link?
Nope, de Kozijnmeesters uit Enschede. Daarnaast is er ook niets verteld van annuleringsvoorwaarden of de Colportagewet. Moest ik zelf in de kleine lettertjes achterkomen :F
Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 22:22:
Is hier niet sowieso sprake van wilsgebrek? In dat geval is er gewoon geen overeenkomst tot stand gekomen! Wellicht dat beroepen op colportage betekent dat je impliciet erkent dat er wel een overeenkomst tot stand is gekomen. Heb je een rechtsbijstand verzekering? If so, direct raadplegen en alleen doen wat zij aangeven!
Helaas heb ik dus al 'actie' ondernomen door middels aangetekendebrief/normale briefpost/e-mail aantegeven dat ik wil annuleren aan de hand van Colportage. dus die vlieger gaat niet meer op :P

En nee, geen rechtsbijstand, wordt ook wel eens tijd om die aan te gaan vragen :S

Algemeen: Ik heb vooral de mazzel dat ze mij hebben benaderd en niet andersom, anders was er wellicht geen sprake geweest van Colportage en was ik echt de sjaak geweest.

Maandag ochtend ga ik even naar het bedrijf bellen om te kijken wat zij er van vinden. Daarnaast ga ik de DAS maar eens bellen om te kijken wat die er van vinden :)

Grote kans dat als ik ze bel en het vraag dat er normaal op gerageerd wordt, maar je weet het nooit :)

Also; dit komt mij bekend voor: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=46&t=78423

en dit http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=16&t=79847

en http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=9&t=69514

hmmm, ga toch maar eens beter opletten met dit soort gasten voortaan :X

[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 10-04-2011 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Gezien de data van de posts op dat forum en het gebrek aan actie van hun zijde op de annulering zou ik me nergens meer zorgen over maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Colportage geld toch alleen als er zonder afspraak een verkoper (of iets dergelijks) je aanspreekt of bij je thuis aanbelt. In dit geval is er op afspraak een adviseur langsgeweest, getuige:
Notna schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:46:
vorige week belde er een adviseur van een kunstof kozijnen toko aan met de vraag of ik interesse had er een adviseur langs komt een vrijblijvende en gratis offerte] te maken. Aangezien mijn hele huis bestaat uit enkel gals in hout had ik daar wel oor na.

Zo gezegd zo gedaan, formulier ingevuld daarop de bevestiging dat er een adviseur langs komt op X tijdstip en zijn gegevens eronder en een paar dagen later kwam de adviseur langs
Die adviseur die uiteindelijk het formulier onder je neus duwde lijkt mij dan niet onder colportage te vallen.

Edit: net de links over colportage even gelezen. volgen mij zit ik er naast. :$

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 10-04-2011 20:26 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:45
Ten eerste er is het nog het kopen aan huis: eens goed nalezen, maar ik denk dat je je daar al op kan beroepen.

Ook zou je normaal gezien voorwaarden hebben moeten ondertekenen (de algemene voorwaarden) is dit niet het geval dan moet je die maar eens opvragen en het vervolgens beroepen op dwaling (voorwaarden waren niet zoals jij die uitgelegd kreeg => als de verkoper geen voorwaarden heeft met jou handtekening erop is hij eraan voor de moeite)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Hi

Net bericht middels de mail gehad dat ze alles in goede staat hebben ontvangen en dat de koopovereenkomst ontbonden is. zoals verwacht deden ze er niet moeilijk om, maar het ging er mij meer om dat ik aan zoeits vast zat.

Eind goed al goed, en een hele goede les :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
Blij om te horen dat het goed gegaan is, helaas zijn gelijk hebben en gelijk krijgen soms twee verschillende dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 661237

hey hallo,
heb je voor mij toevallig je voorbeeld brief.
Ben er aflopen week ook ingestonken........ :( :( :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 661237 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:18:
hey hallo,
heb je voor mij toevallig je voorbeeld brief.
Ben er aflopen week ook ingestonken........ :( :( :( :( :(
hey hallo,

Welkom op got ..
al gezocht ? https://www.google.nl/?gf...portagewet+voorbeeldbrief

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 661237

Nee nog niet, ga zometeen ff kijken, TNX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja alsjeblieft. graag gedaan, ik heb flink nagadacht over de juiste zoekterm iig. Het koste me ff wat moeite, maar dit is toch de perfecte zoekopdracht geworden uiteindelijk.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Damn Fish, die zoekterm is inderdaad geniaal, hoe kwam je daar op? :P

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

*It was a moment of pure genius *

ik hoor nog steeds het engelengeluid op de achtergrond zachtjes wegfaden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 04-06 23:52
Getekend op de ipad van de adviseur gok ik ?

Tijdje geleden hier ook zo'n (energie) mafkees aan de deur .. nee nee hij had geen pampier met z'n tarieven erop .. alles stond op de ipad .. ook van z'n concurrenten .. en na 5 minuten zou ik wat gaan tekenen .. en die overeenkomst stuurde hij daarna op .. want ja met een aaipad kon hij natuurlijk niet printen.
Vond hij me wantrouwend ... het was een wereld deal .. ik zou gek zijn als ik het niet deed ... maar hem er in de loop van de week over bellen bij interesse .. ja nee daar kon hij dan weer niet op vertrouwen ...
Erhmm maar ik ben toch niet gek zei je net ? .. Erhmmm juist ja .. laat maar .. vermoeiende types
Colportage geld toch alleen als er zonder afspraak een verkoper (of iets dergelijks) je aanspreekt of bij je thuis aanbelt.
Edit: net de links over colportage even gelezen. volgen mij zit ik er naast. :$
Hmm daar had ik ook op gegokt dat ze het daarom deden, net als ze bij mij altijd met "zakelijke energie" komen leuren (gelijk toen eens nagezocht maar er is jurisprudentie dat ZZP'ers bij colportage ook als (semi) consumenten behandeld worden).

[ Voor 26% gewijzigd door gekkie op 08-03-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 21:18

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

gekkie schreef op zondag 08 maart 2015 @ 23:20:
Getekend op de ipad van de adviseur gok ik ?

Tijdje geleden hier ook zo'n (energie) mafkees aan de deur .. nee nee hij had geen pampier met z'n tarieven erop .. alles stond op de ipad .. ook van z'n concurrenten .. en na 5 minuten zou ik wat gaan tekenen .. en die overeenkomst stuurde hij daarna op .. want ja met een aaipad kon hij natuurlijk niet printen.
Vond hij me wantrouwend ... het was een wereld deal .. ik zou gek zijn als ik het niet deed ... maar hem er in de loop van de week over bellen bij interesse .. ja nee daar kon hij dan weer niet op vertrouwen ...
Erhmm maar ik ben toch niet gek zei je net ? .. Erhmmm juist ja .. laat maar .. vermoeiende types

[...]

Hmm daar had ik ook op gegokt dat ze het daarom deden, net als ze bij mij altijd met "zakelijke energie" komen leuren (gelijk toen eens nagezocht maar er is jurisprudentie dat ZZP'ers bij colportage ook als (semi) consumenten behandeld worden).
Sorry, maar de leesbaarheid is nihil. Tevens is het mij niet duidelijk wat je probeerd te zeggen. Zou je het misschien kunnen samenvatten?

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Iemand aanspreken op leesbaarheid en dan zo'n dijk van een d/t fout maken? Even een spiegel opzoeken...

Geen probleem met de leesbaarheid, opgezet als spreektaal, en het is een voorbeeld van hoe in colportage vaak wordt gewerkt. Alles moet snel en is geweldig, ben je niet enthousiast dan wordt op je gevoel gewerkt. Lijkt mij een prima toevoeging aan dit topic zodat mensen zich weerbaarder kunnen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 09-03-2015 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
BadpunK schreef op maandag 09 maart 2015 @ 06:59:
[...]
Sorry, maar de leesbaarheid is nihil. Tevens is het mij niet duidelijk wat je probeerd te zeggen. Zou je het misschien kunnen samenvatten?
Dit was de samenvatting :+ .. de werkelijke versie was minimaal een kwartier.
Meneer gaf niet op (of had ook zin in een verzetje), terwijl alles toch wel vrij gauw op tafel de drempel lag. De redenaties waren echt fantatisch, ik was maar slecht van vertrouwen, maar gewoon een tarief overzicht geven van deze "offer you can't refuse" .. tsja dat kon dan weer niet .. maar dat had niets met geen vertrouwen te maken .. dat mocht gewoon niet van het hoofdkantoor (prima dan bel je even iemand van het hoofdkantoor ...).
(helaas vergeten om z'n legitimatie over te pennen voor een mailtje richting de NUON, maar goed zal wel komen door mijn onervarenheid .. meestal hebben ze al de deur in hun gezicht voordacht ze goed en wel hebben gezegd namens wie ze voor de deur staan).

Ik teken niets zonder dat ik dat gewoon zelf in mijn eigen tijd heb gelezen en eventueel uitgeplozen.
En al helemaal niets wat richting een contract gaat op een ipad zonder dat ik zeker weet dat ik daar een onveranderde 1 op 1 kopie van heb.

Want dat is het probleem met die digitale meuk:
Hoe ga ik na of wat hij mij later stuurt als overeenkomst ook daadwerkelijk overeenkomt met wat hij mij heeft laten zien en op basis waarvan ik dan eventueel getekend zou hebben ?
Dus het enige wat je hebt is dat je binnen 8 dagen genoeg gaat twijfelen dat je uit voorzorgd de handel toch maar ontbindt.

Maar het lijkt er dus wel op dat ze allerlei trucs uithalen om op z'n minst maar de schijn te wekken niet onder de coporltagewet te vallen met hun werkwijze, waarschijnlijk in de hoop dat je het er dan al snel bij laat zitten (of het niet of onvoldoende uitzoekt binnen de 8 dagen).
Hetzij door al snel op werken op afspraak over te gaan, dan wel op zogenaamd "zakelijke" contracten aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoe zou zo'n verkoper reageren als je hem aanbiedt even van de airprint printer gebruik te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
begintmeta schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:52:
Hoe zou zo'n verkoper reageren als je hem aanbiedt even van de airprint printer gebruik te maken?
Toch sowieso tekenen op de ipad .. en ik moet de printjes wel meenemen van het hoofdkantoor
(onder hetzelfde mom als bij de vraag om gelijk een papieren versie om zelf te vergelijken) ....
aangevuld met dat het slecht is voor het milieu waar ze nou net zo hun best voor doen .. en dat het op een ipad mooi gelijk vergeleken wordt in hippe interactieve grafiekjes die je niet kunt printen etc.

Valt genoeg (niet steekhoudends) voor te verzinnen, maar ik denk wel dat de goede man eventjes verbaasd is ja. Alleen daarom al wel een leuke voor de volgende als ik er aan denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:58
Ik ben jarengeleden overgestapt op assertief reageren op dit soort mensen.
Ik koop, besluit niets op straat en daarbij ook al helemaal niet alleen.
Daarnaast zijn het mijn vrienden niet, dus een "nee" hebben ze maar te accepteren.

Ook die 2 knapen aan de deur (energie volgens mij) die mijn Zelda deurbel deuntje herkenden en dachten daar een voet binnen de deur te hebben doe ik ook niet aan. :P

Antwoord is altijd, ik doe/regel niets aan de deur, als ik iets wil, dan zoek ik er zelf naar.
Of, ik doe/regel niets op straat, als ik iets wil, dan zoek ik er zelf naar.
Je hoeft niet vriendelijk te zijn (nee, je hoeft ze niet verrot te schelden), het zijn geen vrienden van je.

Ook die knakker die aan de deur kwam omdat er zoveel ingebroken werd bij ons in de buurt. Dat hij de stikker van het beveiligingsbedrijf vlak naast de deur op het raam even niet zeggen en dat bij het wijzen hierop hij wilde weten welk systeem het was (ja, met alles erop en eraan, hoe werkt het? Wat dacht je ervan dat dat je geen zak aan gaat?), tja. Die kreeg het even wat grover.

Dus tl;dr:
Nee, en een fijne dag verder.

Denk dat dat een hoop scheelt voor de meeste mensen. :P

Kunststof kozijnen hebben we zelf uitgezocht. 1 zaak die 36k vroeg voor het hele huis en de schuur (kunststof "schroten" ipv het hout wat er nu op zit).
De man nabij Tilburg die eigenlijk geen zin had in pensioen :P, die deed het vanuit zichzelf voor 26k.
Die heeft toen ook meer gedaan buiten de offerte om dan nodig was. Ophangen van de schuttingdeur, schutting die los was gewaaid even vast schroeven, extra platen voor op de wangen van het raamkozijn die eigenlijk niet mee waren genomen. En hij komt zelf nu nog een paar oneffenheden wegwerken en dat is 2 jaar later. Dingen waar hij overigens niets aan kan doen.

Zelf shoppen kan iig erg veel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Notna schreef op zondag 10 april 2011 @ 07:34:
[...]

Nope, de Kozijnmeesters uit Enschede. Daarnaast is er ook niets verteld van annuleringsvoorwaarden of de Colportagewet. Moest ik zelf in de kleine lettertjes achterkomen :F
Wees maar blij dat je daarmee geen zaken doet, die leveren kwalitatief ook niet zo goed werk af. Waarom zoek je geen goede timmerman bij je in de buurt en de meesten werken wel samen met iemand die in glas doet. Dan ben je echt een stuk goedkoper uit dan dit soort toko's met verkoop en financiele adviseurs.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
digifun schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:56:
[...]

Wees maar blij dat je daarmee geen zaken doet, die leveren kwalitatief ook niet zo goed werk af. Waarom zoek je geen goede timmerman bij je in de buurt en de meesten werken wel samen met iemand die in glas doet. Dan ben je echt een stuk goedkoper uit dan dit soort toko's met verkoop en financiele adviseurs.
Heb je voor de grap al eens naar de datum gekeken van dit topic? ;)

Ik heb al ruim 2 jaar terug mijn ramen laten doen door een andere toko uit Enschede die wel goed werk leverde tegen een fractie van de prijs en die niet werkte met rare constructies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444633

Toch even een up voor een oud topic of in ieder geval een topic met een startdatum van enige tijd geleden. Dit omdat dit onderwerp nog steeds actueel is nu er nog steeds via dezelfde methodiek wordt gewerkt en daar helaas ook nog steeds mensen in trappen (zoals onlangs in mijn eigen omgeving).

"Even dit formulier tekenen aub., dan kan ik laten zien dat ik bij u ben langs geweest/dan kan u mij houden aan de prijs die ik net heb genoemd/dan kan ik daarna verder met een nadere prijsopgave en iemand bij u langs laten komen via het hoofdkantoor". En later blijkt het getekende "formulier" de titel "koopovereenkomst" te dragen.... En de algemene voorwaarden (achterkant papier) geven aan dat annulering van die verdraaide koopovereenkomst alleen kan tegen 30% van de aankoopprijs.

De colportagewet is niet langer actueel. Er is andere wetgeving, namelijk die voor "verkoop buiten de verkoopruimte" en de herroepingstermijn van veertien dagen (bedenktijd) is tegenwoordig opgenomen in artikel 6:230x BW. Pas echter op, "maatwerk" (kozijnen zouden daaronder kunnen vallen) is uitgesloten van deze bedenktijd. Dit staat tegenwoordig ook op de voorkant van de koopovereenkomst van de geslepen kozijnverkopers.

Onlangs vertelde iemand mij dat hij (niet zo handig) per ongeluk zo'n "formulier" had getekend. Hem is uiteindelijk door de kozijnverkoper aangegeven dat hij veertien dagen bedenktijd zou hebben (dat zou zelfs op de overeenkomst staan, hetgeen overigens niet het geval bleek). Er zou kosteloze annulering binnen veertien dagen mogelijk zijn. Wonderlijk genoeg is dit na enig getouwtrek ook in orde gekomen. Er is een bevestiging gezonden voor kosteloze annulering. Dus in the end hoeft de onoplettende figuur niets aan de kozijnverkoper te voldoen.

Echter mocht het je overkomen, zou ik er niet te zeker van zijn dat het in jouw geval even makkelijk gaat. Ik zou het zo proberen:
- Primair: Er is geen koop tot stand gekomen, geen aanbod en aanvaarding (artikel 6:217 BW);
- Subsidiair: Er is geen koop, te weinig essentialia in de "koopovereenkomst" opgenomen (vaak is veel blanco gelaten of staat op "nog nader te bepalen") artikel 6:227 BW;
- Meer subsidiair: Er is gedwaald (ik wist niet dat ik een koopovereenkomst tekende), graag de verkoop vernietigen, artikel 6:228 BW juncto 3:53 BW;
- Meer subsidiair: Koopovereenkomst proberen te herroepen/annuleren (je erkent dan namelijk dat er sprake is van een koopovereenkomst, laatste redmiddel);

Mocht het je allemaal teveel abracadabra zijn:
Zeg in ieder geval dat je ervan uitgaat dat je niets hebt gekocht en dat je er kosteloos vanaf wil. Houd je terminologie neutraal. Gebruik de woorden "overeenkomst" en "annulering" liever niet. Dus niet: "Ik heb bij u een koopovereenkomst getekend, die wil ik annuleren". Misschien zou het goed gaan, maar indien de verkoper niet wil meewerken heb je voor het vervolg wellicht al teveel weggegeven.
Pagina: 1