Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielschenk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-12-2024

danielschenk

iets met code en printplaten

Topicstarter
Hallo,

Ik heb voor ons nieuwe Ziggo Alles-in-1 een Linksys E1000 v2 draadloze router gekocht en geinstalleerd. Als ik mijn laptop aanlsuit op een van de 4 poorten van de interne switch, haal ik netjes 40 MBit met zowel de Ziggo speedtest als speedtest.net. Internetsites laden ook lekker snel. Kortom, lijkt uitstekend te werken.

Als ik draadloos ben verbonden, geeft Windows uitstekend signaal en 54 Mbit aan (ik zit dan ook een paar meter van de router verwijderd). Er komt echter nauwelijks goed data over. Veel timeouts, half ladende sites, Windows geeft het ene moment 'Internettoegang' aan en het andere moment weer 'Geen internettoegang' of zelfs 'Geen netwerktoegang'. Als ik kijk naar de verbinding zijn er wel gewoon een IP-adres en DNS-servers aanwezig, verkregen via DHCP. Speedtests komen moeilijk op gang en halen uiteindelijk rond 2 Mbit.

Ik heb ook gekeken naar de Wifi's hier in de buurt. Er zitten netwerken op kanaal 5,6, en 11. Ik heb de mijne daarom op 1 geplaatst. Dit lijkt mij dan de beste keuze toch?

Ik heb ook om maar wat te proberen de router helemaal naar de andere kant van de woonkamer verplaatst. Probleem blijft. Andere laptops en PC's verspreid door het huis hebben hetzelfde probleem.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Software er af, DD-WRT er op, verder gaan met leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielschenk

danielschenk

Topicstarter
De E1000 v2 wordt nog niet ondersteund door DD-WRT... maar de stock firmware zou toch minstens wel een stabiele WiFi verbinding moeten geven?

Ik had DD-WRT trouwens ook op onze vorige router (een Belkin F5D7230-4 v1000). Dit werkte prima, maar hier krijg ik ook geen goede verbinding meer mee (onderbreekt vaak vanzelf), ik vermoed dat het WiFi deel hier gewoon aan het einde van zijn leven is gekomen.

Edit: heb de Wifi nu ook op G-only mode geprobeerd (geen N en geen B dus). Nog steeds hetzelfde. Ik denk dat ik maar terug ga naar de winkel want dit is echt niet goed. De vraag is nu of dit pech is en een andere E1000 wel gaat werken, of dat de E1000 gewoon geen werkend product is... denk je met Cisco goede producten te kopen |:( dit is van alle merken waar ik ervaring mee heb degene die ik nog het meest vertrouw...

[ Voor 34% gewijzigd door danielschenk op 09-04-2011 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Qelky schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 13:20:
Als ik draadloos ben verbonden, geeft Windows uitstekend signaal en 54 Mbit aan (ik zit dan ook een paar meter van de router verwijderd).
Dat is een 11g adapter dus? Je gebruikt de laatste drivers en WPA(2) met alleen AES encryptie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:01
Kijk even in je Linksys, daar staat waarschijnlijk wel de daadwerkelijke snelheid.
Je pc zegt 54Mbps omdat het 802.11g is.
Snelheid is echter vaak minder dan dat.
Als je draadloos echter die 40Mbps wilt halen moet je je laptop updaten naar 802.11n aangezien het maar half duplex is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielschenk

danielschenk

Topicstarter
Ik gebruik de laatste driver van mijn Atheros (inderdaad een g-adapter) en niet de driver die Acer ervoor geeft want die is ouder. Maar ik vermoed geen problemen bij de adapters of de drivers omdat alle PC's die verbonden zijn met de WiFi dezelfde problemen vertonen.

Ik heb de beveiliging in WPA/WPA2 gemengd staan met TKIP+AES. Heb wel wat andere instellingen geprobeerd gisteren, maar zou het even moeten herhalen voor duidelijkere resultaten.

Ik heb nu verbinding door een draadloze Linksys ADSL-router die ik nog had liggen, aan de E1000 te koppelen (de switches van beide routers aan mekaar) en heb daar WiFi op geconfigureerd en DHCP relay ingesteld om die van de E1000 over te nemen. Dit WiFi-netwerk heb ik hetzelfde geconfigureerd, en die van de E1000 uitgeschakeld. Alles werkt goed en ik haal 20 Mbit.

Edit: (voor de duidelijkheid) in feite werkt de ADSL-router nu dus puur als access point. Dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing, ben nog steeds van plan de E1000 te gaan ruilen.

[ Voor 10% gewijzigd door danielschenk op 09-04-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:03
Is er toevallig een babyfoon in de buurt, en dan zo een waarbij je de baby kunt zien? Ik heb het bij een collega meegemaakt dat zodra dat ding aan ging er helemaal geen netwerkverkeer meer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielschenk

danielschenk

Topicstarter
Nee er is geen babyfoon. Het enige wat nog meer draadloos is hier, zijn mobiele telefoons en een Siemens Gigaset DECT-systeem met 2 handsets... maar het heeft nooit slechte invloed op andere routers gehad, en heeft het ook niet op de tijdelijke oplossing die ik nu heb neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

houd er dan wel rekening mee, dat DECT een behoorlijke aanslag maakt op het wlan signaal.
Vaak kan het wlan dan inzakken tot 50% van het oorspronkelijke signaal, dit in combinatie met andere netwerken in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielschenk

danielschenk

Topicstarter
Oke, dit is heel vreemd. Heb de router geruild en had nog steeds last van hetzelfde probleem. Nu heb ik een andere wachtzin voor WPA2 ingesteld en het is goed. Heb ook uitgesloten dat het aan speciale tekens zoals spaties of punten lag. Gewoon een andere wachtzin, al verschilt het 1 letter, helpt al.

Waarom kan deze router niet overweg met de wachtzin die ik had bedacht, terwijl alle andere routers waarop ik deze wachtzin heb gebruikt het wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Je hebt al getest met alleen AES?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielschenk

danielschenk

Topicstarter
Het probleem blijkt maar tijdelijk opgelost te zijn... de andere wachtzin heeft dus niks uitgemaakt en het probleem is weer terug.

Het valt me trouwens nu pas op dat ik de encryptie niet kan kiezen bij deze router. Kan ik aannemen dat hij alleen AES inschakelt met de beveiliging op WPA2? Het verandert in ieder geval nog steeds niets... WPA/WPA2 gemengd en puur WPA2 dus geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een poos geleden al eens snelheidswinst en stabiliteit gekregen door het kanaal op automatisch te zetten, in plaats van handmatig in te stellen. De router stelde een kanaal in wat ik ook door één der buren gebruikt werd. Toch ging de kwaliteit van de verbinding een flink stuk omhoog. Misschien een poging waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielschenk

danielschenk

Topicstarter
Automatisch staat hij ook na een totale reset... heb er al een tijdje mee getest, hij kiest volgens de handleiding altijd 1, 6, of 11. In mijn geval altijd 1 (tevens de beste keuze in mijn buurt, zoals eerder gezegd). Heb hem nu zelf op 1 gezet maar het maakt dus totaal geen verschil in mijn situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fds
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 15:16

fds

Firmware upgraden, zeker bij Linksys.
Ook al is ie gloednieuw, altijd eerst controleren of er nieuwere is.
Doe de upgrade wel bedraad en niet wireless!

Laatste versie is voor de E1000 is Ver.2.1.01 (build 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielschenk

danielschenk

Topicstarter
Ook al gedaan. Zowel met 2.0.01 (die er vanuit de winkel op zat) als met 2.1.01 build 5 nog steeds het probleem. Heb de 2e E1000 inmiddels ook weer terug gebracht en geld terug gevraagd.

Na wat zoeken ben ik er inmiddels achter gekomen dat de WiFi chip in mijn laptop (Atheros AR5007) problemen kan hebben met N-routers. Maar dit is nog steeds geen verklaring voor het probleem.

- Ik kan met mijn laptop probleemloos verbinden bij andere mensen met N-routers
- Een andere PC in het huis, met een Sitecom WL-171 WiFi kaart (die een Ralink chip bevat) had dezelfde problemen met de E1000
- Bij het uitschakelen van N, door G-only mode te kiezen waren de problemen er nog steeds.

Edit: ben er nu ook achter gekomen dat Linksys support zegt dat de AR5007 en E1000 dus incompatibel zijn. Het blijft nog steeds een raadsel waarom ik met andere adapters ook problemen had. Maar ik weet in ieder geval dat ik verder kan gaan zoeken naar een goede router...

[ Voor 17% gewijzigd door danielschenk op 16-04-2011 14:43 ]

Pagina: 1