Toon posts:

Raar probleem met sata raid 5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn config is als volgt:
msi k9n sli moederbord als raid controller (met nvidia mediashield raid tool)
1x 80gb ata hd met windows 7 (vraag mij niet waarom)
4x 500GB sata Western digital schijven (zelfde type) op raid 5

Ik heb opeens een raar probleem na anderhalf jaar te werken met een prima werkende raid 5 config. Gisteren was mijn pc vast gelopen (terwijl ik er niet achter zat) en startte hij ook niet meer op omdat de disk detector aangaf dat er errors zaten in mijn raid5 config. Toen ik de configuratie bekeek, stonden er maar 2 van de vier schijven in de array. Mijn bios detecteerde de andere twee wel en in de raid tool, kon ik op rebuilden drukken en dan zag hij de andere twee schijven als free disks.

Na een beetje spelen/switchen met de sata porten (er zitten 6 porten op mijn moederbord), kreeg ik het zover om 3 schijven tegelijk te herkennen in de array zodat ik een degraded raid 5 had en mijn belangrijkste bestanden kon backuppen naar mijn windows hd. Hierdoor is er helaas wel wat veranderd, waardoor de vierde disk nu niet meer bij de array kan.

Het backuppen ging ook heel raar, hij begon op normale snelheid, maar na een korte tijd hing ie even op een bestand waarna hij een stuk langzamer (5-6mb/s volgens windows) verder ging. Na weer een korte tijd hing ie weer, maar nu kon ik ook mijn muis niet meer bewegen en was mijn pc helemaal vast gelopen. Na een reboot waren er weer maar twee HDs in de array. Na weer wat porten te switchen kreeg ik weer een degraded modus en kon ik weer verder backuppen (tot hij weer vastliep en ik het rideltje weer overnieuw begon).

Aangezien ik iets minder dan 1TB wil backuppen (naar een externe hd) en het ongeveer 1gb per crash gaat, schiet dit totaal niet op. Ook kwam ik er achter dat het probleem waarschijnlijk aan de sata porten ligt. Ik had in eerste instantie namelijk port 1 t/m 4 gebruikt. Maar nu werkt het alleen nog (af en toe) als ik port 2, 5 en 6 gebruik, waarbij port 2 soms afwezig is in de raid array. Het maakt niet op welke porten/kabels ik de hardeschijven aansluiten, port 5 en 6 werken altijd en port 2 af en toe. (als ik port 3 gebruik hangt ie bij het detecteren van de array en bij port 1 en 4 doet ie er heel lang over zegt ie altijd dat ze buiten de array vallen). De hardeschijven worden wel altijd in de bios gedetecteerd. Daarom denk ik niet dat de schijven kapot zijn.

Om te backuppen had ik in eerste instantie een nieuwe 1TB hd gekocht, maar ook als ik die aansluit op port 1,3 of 4 dan werkt het niet (op 1 uitzondering na op port 1, maar toen kwam ik in windows en herkende die de 1tb schijf daar niet). Daarom heb ik maar gekozen om de externe hd te gebruiken als backup.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat mijn moederboard kapot is. Maar ik wil eerst even mijn backup klaar hebben voordat ik verder ga testen. Als ik dat heb gedaan stop ik met Raid (heeft met genoeg ellende bezorgt) en ga ik verder 4x500gb en 1x1000gb als losse schijven (indien ze allemaal echt werken).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is na dit lange verhaal, het probleem is dus eigenlijk dat port 2 een instabiele port is voor mijn raid config. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een betere manier om te backuppen (zonder dat ie telkens vastloopt). Of, nog beter, een manier hoe ik misschien kan zorgen dat de degrated 3 schijven stabiel blijven (en dat ik dan de vierde schijf kan rebuilden).

Het aparte is trouwens ook data mijn hele PC/windows crashed als er een raid schijf weg valt terwijl windows op een werkend schijf staat.

Alvast bedankt!

Peter

Verwijderd

Je zou kunnen proberen om eerst eens de chipsetdrivers opnieuw te installeren (dan wel gelijk die nieuwste) en dan eens te kijken hoe het werkt, anders zit er niets anders op dan op de door jou beschreven manier je data veilig te stellen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk of je een moederbord kan vinden met dezelfde raid controller of eentje die compatibel is met arrays op deze gemaakte controller.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb net de nieuwe chipset drivers geinstalleerd en het lijkt nu beter te gaan. Hij hangt af en toe nog even bij een bestand, maar tot nu toe is ie altijd wel weer verder gegaan. Hopelijk blijft het zo doorgaan...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Controleer daarna ook wel de integriteit van de bestanden, kan zijn dat hij alsnog wat bitjes laat vallen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik een ander raar probleem. Als ik alle mapjes selecteer en in 1x probeer te kopieeren, dan gaat windows berekenen hoeveel files het zijn en hoelang het duurt. Zodra dit is gedaan, stopt het kopieeren (of eigenlijk start het nooit). En als ik het dan opnieuw probeer gebeurt er weer niks. Mapje voor mapje lukt gelukkig nog wel. Ik probeerde te rebooten in de hoop dat het probleem dan weg was, maar toen zat er weer een hd niet in de array. Kabeltje switchen en toen was het weer goed alleen wel weer hetzelfde kopieer probleem...

Hoe kan ik de integriteit van de bestanden het beste checken? Is daar een tooltje voor ofzo, of moet ik gewoon handmatig checken of alles werkt?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2011 14:37 ]

Verwijderd

Je hebt geen moederbord nodig met zelfde chipset. Je kunt alles recoveren met software. Simpel Ubuntu cd-tje booten kan al voldoende zijn. Als je dit wilt proberen:
1) try out ubuntu vanaf de livecd
2) klik op menu Places->Home
3) in het window dat opent heb je aan de linkerkant een balk waarin je RAID adapter zou moeten staan, zoals "678GB filesystem". Als je daar op klikt zou je je data moeten zien.

Als dat niet werkt kun je met andere methoden je data terug krijgen. Merk wel op dat als je schrijft naar je schijven, je kans op datarecovery kan vervliegen. Wees dus voorzichtig. Het beste is om raw backups te maken van je disks als je de ruimte hebt.

Waarschijnlijk heeft een van je schijven een bad sector. Dit kun je controleren met SMART. Maar daarvoor moet je wel Ubuntu booten of Windows op een non-RAID controller draaien. De SMART is iets wat je absoluut moet controleren, eigenlijk voor aan recovery te beginnen.

Ik help je graag om je data terug te krijgen, als je alles rustig aan doet en voorzichtig te werk gaat zie ik geen reden waarom dat niet zou gaan lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:46:
Je hebt geen moederbord nodig met zelfde chipset. Je kunt alles recoveren met software. Simpel Ubuntu cd-tje booten kan al voldoende zijn. Als je dit wilt proberen:
1) try out ubuntu vanaf de livecd
2) klik op menu Places->Home
3) in het window dat opent heb je aan de linkerkant een balk waarin je RAID adapter zou moeten staan, zoals "678GB filesystem". Als je daar op klikt zou je je data moeten zien.

Als dat niet werkt kun je met andere methoden je data terug krijgen. Merk wel op dat als je schrijft naar je schijven, je kans op datarecovery kan vervliegen. Wees dus voorzichtig. Het beste is om raw backups te maken van je disks als je de ruimte hebt.

Waarschijnlijk heeft een van je schijven een bad sector. Dit kun je controleren met SMART. Maar daarvoor moet je wel Ubuntu booten of Windows op een non-RAID controller draaien. De SMART is iets wat je absoluut moet controleren, eigenlijk voor aan recovery te beginnen.

Ik help je graag om je data terug te krijgen, als je alles rustig aan doet en voorzichtig te werk gaat zie ik geen reden waarom dat niet zou gaan lukken.
Bedankt voor je reactie. Alleen staat windows dus al op een non-RAID controller, maar die loopt/liep toch vast. Mocht het vastlopen nu weer gebeuren, dan zal ik het met ubuntu proberen (ik heb hier alleen geen ervaring mee).

Ik heb overigens ook smart-tests gedaan op de drie schijven die ik nu gebruik en die zijn allemaal goed (de vierde ligt er nu tijdelijk uit omdat die toch eerst gerebuild zal moeten worden).

Verwijderd

Je Windows Intel RAID driver zorgt waarschijnlijk voor dat je niet kunt booten, door een probleem met de array of de disks, zoals een bad sector.

De SMART self-tests heb je niet zoveel aan; gaat om de SMART output, zoals Current Pending Sector (raw value). In Ubuntu kun je dit alles heel gemakkelijk controleren, met name of deze je RAID array kan vinden. Zo ja, kun je alles via het netwerk naar een Windows PC kopiëren en je data veilig stellen. Daarvoor moet je dan wel de nodige opslagcapaciteit hebben.

In Ubuntu kun je bij de "Disk Utility" de SMART data uitlezen, daarbij gaat het vooral om twee variabelen:
Current Pending Sector
UDMA CRC Error Count

Als de raw value (data value ofzo) niet 0 is van die twee waarden, heb je een probleem. Dat laatste is een kabelprobleem (makkelijk) dat andere is een onleesbare sector, wel een probleem. Als je dit kunt testen voor al je disks zou dat veel informatie geven. Je kunt ook screenshots maken (printscreen) en met firefox-browser ergens uploaden; dat zou nog beter zijn. Dan gaat het om screenshots van de SMART output zoals in Ubuntu Disk Utility te vinden is.

Disk Utility vind je in System->Administration menu. Ubuntu downloaden kan op ubuntu.com en gewoon de 10.10 32/64-bit desktop iso.

Verwijderd

Topicstarter
Nu is mijn PC helemaal kapot. Ik was afgelopen weekend niet thuis, dus had mijn pc aangelaten terwijl ie bezig was met backuppen. Nu kwam ik terug en was ie weer vast gelopen, maar nu ging ie ook niet meer aan. Ik kreeg geen beeld en ik zag alleen de cpu fan draaien als teken dat ie aanstond. Op de led-lampjes die achterop zitten, waren vier rode lampjes te zien (processor error volgens boekje). Na wat dingen te proberen (alle overbodige hardware afsluiten enzo), kwam ik erachter dat ie het weer doet nadat ik de bios heb gereset. Dan start ie op en zegt ie cmos checksum: bad. Als ik met de default instellingen doorga (waarbij raid default op uit staat), kan ik gewoon booten. Maar als ik naar mijn bios ga en ook maar iets aanpas, dan gaan houdt ie er mee op en gaan er worden er drie lampjes rood (memory error volgens boekje). Dit kan ik nu blijven herhalen, maar ik kan dus niet bij mijn data komen van mijn raid-set...

Lijkt er dus op dan mijn moederbord nu echt kapot is. Of denkt iemand iets anders?
Pagina: 1