Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stationsletter wijzigen software?

Pagina: 1
Acties:

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Beste leden,

ik zit namelijk al een tijdje met het volgende probleem:

Vroeger had ik een HD met het stationsletter "E:\"
Nu heb ik al een jaartje een nieuwe HD maar deze stationsletter is "D:\"

Nou zit ik met het probleem dat een heleboel opgeslagen bestanden van bepaalde programma's gaan zoeken naar bestanden die op station E staan. (deze kunnen niet gevonden worden omdat ik nu een hardeschijf heb met het stationsletter "D:").

Om dit probleem te omzeilen wijzig ik elke keer het stationsletter van D naar E in het systeembeheer.

Precies hier hetzelfde verhaal, dan kan ik wel oude bestanden openen die op station E stonden, maar niet de nieuwere bestanden, die weer bepaalde deelbestanden bevatten uit station D dus dan moet ik telkens tussen stationsletters switchen.

Dit word op den duur heel irritant (na een jaar tijd om precies te zijn) en ik wil er een oplossing voor vinden.

Is er geen software beschikbaar die je stationsletter (als het ware) cloont maar in feite alleen toewijst naar station D: als er naar bestanden op station E: worden gevraagd?

Of misschien weten jullie wel een andere manier om dit te omzeilen.

Ik heb mijn best gedaan om zo duidelijk mogelijk mijn situatie te vertalen maar als er iets onduidelijk is, hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:08
Vroeger (<2005) had partition magic een optie om de driveletters in 't register shortcuts te veranderen van alle software, zodat alle verwijzingen naar X: veranderd kunnen worden naar Y: (of in jouw geval iets met D & E). Wellicht is dat iets?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-11 22:54

hgp

Misschien kan je gewoon gebruik maken van de 'Map network drive' mogelijkheid van Windows zelf?
Kies bij het aanmaken hiervan driveletter E:\ en verwijs deze naar "\\127.0.0.1\d$"

[ Voor 3% gewijzigd door hgp op 09-04-2011 04:28 ]

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 10:59
hgp schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 04:27:
Misschien kan je gewoon gebruik maken van de 'Map network drive' mogelijkheid van Windows zelf?
Kies bij het maken driveletter E:\ en verwijs deze naar "\\127.0.0.1\d$"
Er bestaat zoiets als VisualSubst, een tooltje dat via een GUI je pathverwijzingen beheert.
Om dit probleem te omzeilen wijzig ik elke keer het stationsletter van D naar E in het systeembeheer.
Waarom moet dat "elke keer"? Normaliter wordt een intern veranderde schijfletter al onthouden, maar dat gebeurt in principe bij USB-externe schijven net zo goed.

Aan de andere kant, waarom zou je niet de boel eens 1x goed willen installeren?
1- goede backups van al je belangrijke data te maken
2- een herinstallatie van je Windows setup te doen, zodat alle verwijzingen naar de juiste driveletter verwezen kunnen worden.
3- een aparte partitie/schijf te reserveren voor alle gebruikers- en programmadata
4- De "Mijn Documenten"-locatie te veranderen naar de nieuwe partitie/schijf
5- Al je benodigde programma's te installeren, en de juiste datalocatie(s) in te stellen
6- De databackup terug te zetten naar die data-partitie/schijf
7- Regelmatig een "image" maken van je windows-partitie/schijf. Bij troubles kun je de image terugzetten, met daarin alle correcte driveletter-verwijzingen.

Anders blijf je sukkelen met je driveletters.

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-11 22:54

hgp

Klojum schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 04:32:

Er bestaat zoiets als VisualSubst, een tooltje dat via een GUI je pathverwijzingen beheert.
subst /?
Associates a path with a drive letter.

en drive letter -> drive letter is wat we nodig hebben.

Het is nog te vroeg voor mij :+ Ik had geen \ achter het 2e pad gezet maar zo werkt het dus wel:
code:
1
subst e: d:\
Waarom moet dat "elke keer"? Normaliter wordt een intern veranderde schijfletter al onthouden, maar dat gebeurt in principe bij USB-externe schijven net zo goed.
Hij heeft ze allebei nodig dekn ik.

[ Voor 9% gewijzigd door hgp op 09-04-2011 04:58 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sytrusze schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 03:56:
Dit word op den duur heel irritant (na een jaar tijd om precies te zijn) en ik wil er een oplossing voor vinden.
Probleem bij de bron aanpakken en zorgen dat je padnamen hetzelfde zijn.
Stop met dat switchen, kies één driveletter en pas je paden aan bij de references die dat vereisen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
@Freeaqingme: Dat lijkt mij zeker een optie inderdaad!

@hgp: Ook dit lijkt mij een goede optie, alleen kon ik om 1 of andere reden niet schijf E: kiezen, wel alle andere (geen idee waarom precies)

@Klojum: Juist, werkt perfect tot zover :) gebruik voor nu even VisalSubst tot ik wellicht tegen mankementen aanloop.
Het zit ingewikkelder dan dat. Bepaalde programma's die gaan zoeken naar bijv het bestand: "tweakers.jpg" op station E:. Deze kan uiteraard niet gevonden worden op E dus gaat het programma zoeken naar een alternatief voor dit bestand op de D schijf. Normaliter zou dit geen probleem moeten zijn als je 1 bestand op je D schijf hebt met de naam "tweakers.jpg", dan vind het programma deze nog wel, maar het gaat een stuk gecompliceerder worden wanneer je veel met geluidsbestanden bezig bent.

Ik heb een map van 50gb aan .wav samples en daarvan misschien een stuk of 5000 bestanden met de naam Kick.wav

Je ziet het al aankomen, het programma zoek dus naar Kick.wav op de D schijf en pakt de eerste de beste Kick.wav, met andere woorden dus het verkeerde bestand. Dat willen we niet hebben uiteraard.

Een verse installatie zou hier dus ook niets aan veranderen, of ik moet alle 5000 Kick.wav bestanden een aparte naam gaan geven maar dat is onbegonnen werk.

Met een programma als VisualSubtst vindt hij wel de juiste directory en bestand :)

In ieder geval bedankt allemaal!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:57

Matis

Rubber Rocket

nvmd, verkeerd gelezen :$

[ Voor 95% gewijzigd door Matis op 09-04-2011 14:17 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1