Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Hi,

Sinds gister heb ik een 7D, ben er heel blij mee en bevalt me super. Ik had de ruisprestatie's tov mn oude 1000D niet veel beter verwacht maar dat is wel het geval. :) Ik heb ook het idee dat ik veel meer detail uit mn foto's haal.
AF is iets sneller, maar vooral nauwkeuriger en vloeiender, heerlijk.
Maar nu komt het vreemde.
Ik gebruik een Sigma 400mm lens om vogels te fotograferen. De lens moest destijds (gemaakt tot '97 dacht ik) gechipt worden om te kunnen diafragmeren en dat is niet gebeurd. Ik kan dus alleen op f5.6 schieten. Geen probleem voor mij en ik gebruik m al een jaar zo op mn 1000D.
Een voordeel van de 7D vond ik de 8fps, maar het vreemde is dus dat ik alleen met deze lens geen 8fps haal. Lijkt eerder 6fps. Als ik de lens even dismount doet hij gewoon 8, als ik de lens er dan weer op schroef doet hij weer 6fps. :?

Het probleem ligt denk ik bij de lens (niet gechipt), maar hoe kan een lens invloed hebben op de fps?
En is er een oplossing? (nieuwe lens kopen is nog even geen optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 13:06
Ik denk niet dat dit te maken heeft met de lens. Want fps ligt meer aan je sensor.

(Het zal wel met de lens te maken hebben, want anders zou je het op je andere objectieven ook krijgen.)
Wel raar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30
Waarschijnlijk komt het door het kleine diafragma dat het de camera iets meer tijd kost om te focussen; f/5.6 is het maximale waarbij de autofocus nog echt werkt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:59
Wat voor AF instelling gebruik je? Die kan nog wel eens roet in het eten gooien, als je manual focus gebruikt zou je gewoon 8fps moeten halen, nog geen problemen mee gehad ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Abbadon schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 23:21:
Waarschijnlijk komt het door het kleine diafragma dat het de camera iets meer tijd kost om te focussen; f/5.6 is het maximale waarbij de autofocus nog echt werkt.
Als hij gefocust is met one shot zou hij gewoon vol moeten kunnen bursten lijkt mij. Bij AI Servo snap ik indd dat hij meer moeite zou kunnen hebben met de focus. Maar als ik daar de focus lock in gedrukt houd moet hij ook gewoon kunnen bursten in 8fps.
Ventieldopje schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 23:23:
Wat voor AF instelling gebruik je? Die kan nog wel eens roet in het eten gooien, als je manual focus gebruikt zou je gewoon 8fps moeten halen, nog geen problemen mee gehad ;)
One shot, AI Servo (ook met focus lock), manual focus.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Hoewel hij af en toe vertwijfeld de burst snelheid kan verminderen bij slecht licht (ook bij manual exposure), is dat niet het probleem hier denk ik. Anders zou ik dit met mn andere lenzen ook moeten hebben en dat is zeker niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:30
Silent mode op uitschakelen zetten, hi speed mode, Aiservo aan, manual op 1/500, AF op manual en dan de shutter inhouden :)

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 08-04-2011 23:48 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Canon heeft zelf aangegeven dat de vermindering in FPS gerelateerd is aan het metering systeem dat dus blijkbaar meer tijd nodig heeft om de juiste belichting te bepalen. De makkelijkste en best toepasbare workaround is Exposure Lock (de * knop) te gebruiken.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
philipperosier schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 23:48:
Silent mode op uitschakelen zetten, hi speed mode, Aiservo aan, manual op 1/500, AF op manual en dan de shutter inhouden :)
Zo had ik hem precies staan.
G-Tus schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 23:57:
Canon heeft zelf aangegeven dat de vermindering in FPS gerelateerd is aan het metering systeem dat dus blijkbaar meer tijd nodig heeft om de juiste belichting te bepalen. De makkelijkste en best toepasbare workaround is Exposure Lock (de * knop) te gebruiken.
Ook met exposure lock geen verschil. (*-knop heb ik altijd ingesteld als focus lock, maar voor deze onduidelijkheid ook met exposure lock getest)

Ik heb toch een foutje gemaakt zie ik. In One shot en AI Focus kan ik wel 8fps doen, maar met AI servo niet. Ook niet met focus- of exposurelock. Jammer want met deze lens gebruik ik alleen maar AI servo..

Op pag. 93 van de manual staat:
- In the AI Servo AF mode, the continuous shooting speed may become slightly slower depending on the subject and the lens used.
- In low-light areas or indoors, the continuous shooting speed may become slower even if a fast shutter speed is set.

Ze zijn niet specifiek over welke lenzen dan zorgen voor een minder snelle shooting speed. (punt 1)
Misschien is de vaste f5.6 inderdaad toch te 'donker' voor de camera waardoor hij de shooting speed downgrade. (punt 2)

Maar dan ben ik wel heel benieuwd hoe de 7D met de canon 400 f5.6 L werkt. Kan me niet voorstellen dat met deze L lens de shooting speed ook verminderd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Scirocco op 09-04-2011 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:29

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik denk dat de camera denkt dat de Sigma alleen langzamer kan focussen dan een Canon 400mm met ring-USM. Als de AF het niet bij kan houden, dan schakelt hij de afdruksnelheid terug. Of de Sigma daadwerkelijk langzamer is weet ik niet, dat kan ook een slimme zet van Canon zijn om je vooral hun objectieven te laten kopen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
5.6 mag niet te klein zijn voor de camera aangezien al die stapels AF sensors van die body juist voor 5.6 gemaakt zijn.

Het grote verschil tussen de camera instellingen is natuurlijk de snelheid waarmee de lens zelf focused.
Bij one-shot meet de camera de focus, de lens stelt scherp en daarna kun je op maximale snelheid een aantal shots maken. De camera en lens hoeven dan niets anders meer te doen.

Maar bij servo AI blijf je continu je focus aanpassen.
Camera meet, lens draait, 1 shot, camera meet, lens draait, 1 shot, etc etc etc.

Als lens A er 2x zo lang over doet om te draaien dan lens B, dan is het logisch dat dat invloed kan hebben op de maximale snelheid waarmee je shots kan maken.

Van de 400 5.6 prime van Canon is bekend dat deze heel snel focust. o.a. door ring-USM maar ook doordat ie weinig elementen verplaatst. Een 85L heeft ook ring-USM maar focust langzaam omdat ie zo ongeveer elk element in die lens moet verslepen.

De suggestie dat Canon express sigma lenzen langzamer laat focuseen lijkt mij een verzinsel.
De regels in het handboek van die camera zijn volledig te verklaren aan de hand van verschillen van focussnelheid van Canons eigen lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
De sigma heeft wel HSM, hij zal niet zo snel zijn als de canon, maar is zeker niet langzaam.

Anyhow, dan zou hij het met focuslock toch ook moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou kunnen kijken of C.Fn.III:2-2 zou kunnen werken wat betreft je framerate :) Je levert wel andere prestaties hiervoor in, maar even testen kan natuurlijk geen kwaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt het niet aan de snelheid van je geheugenkaartje? Er staat me iets van bij dat er zoiets over in de manual staat.

Zomaar een idee hoor, weet niet of het er ook maar iets mee te maken heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 18:24
@Sander1001, dan had hij natuurlijk zonder lens ook geen 8fps gehaald.

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heeft denk ik toch echt met F5.6 te maken van de lens.

Heb het net zelf ook even geprobeerd met mijn 17-85 en die doet precies hetzelfde op de 7D. Als ik op 17mm zit waar de lens f/4 is dan schiet ie 8fps, zoom ik in naar 85mm f/5.6 dan wordt het inderdaad iets minder met de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Heeft het niet te maken met je sluitertijden?

Dit heeft namelijk bij een Canon 40D invloed op de framerate:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page13.asp

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 18:24
Misschien helpt dit een beetje het 'probleem' te tekkelen:
Bron
The things that can affect Canon burst speed are:

Shutter speed, longer shutter speeds result in a slower burst rate.
High-ISO noise reduction, at the strong noise reduction setting it has a noticeable effect on the burst rate.
I think that the 7D has the ability to detect light flicker and implement a strategy to prevent the flicker from affecting AF and metering accuracy. I believe that would affect the speed to first shot and that the burst rate might also be affected. (I could not immediately find the reference however.)
Do not use AI Servo for static subjects. AI Servo, by design, samples subject motion and will try to calculate future prime focus based on the sampled speed and rate of change. The effect on static subjects is unpredictable focus behavior. One-Shot AF is correct for (relatively) static subjects.

On the 7D, and only the 7D I believe, the new metering system can slow down the frame rate to favor AF accuracy. There is even a vague reference in the 7D User Manual. (Bottom of page 93.)

http://media.the-digital-picture.com...ers-Manual.pdf

"In low-light areas or indoors, the continuous shooting speed may become slower even if a fast shuttter speed is set"

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net nogmaals geprobeerd en het heeft inderdaad ook met het beschikbare licht te maken.

Als ik binnen probeer is ie bij 85mm en f/5.6 van de lens langzamer. Doe ik het buiten dan is ie op 85mm en f/5.6 net zo snel als bij 17mm en f/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
@EduardusLee: Had ik al geprobeerd, geen verschil.
@Sander1001: Nee, daar ligt het niet aan. 8 fps is namelijk wèl mogelijk met mn andere lenzen en met deze lens alleen bij One shot AF en AI focus. Niet bij AI servo.
@Pasquald: Ik denk eerder dat het met een trage focus te maken heeft.
@Henning: Nee, dat is het ook niet.
@renbull: "There is even a vague reference in the 7D User Manual" haha ja dat vond ik ook een beetje een vage tekst.
Wat ze zeggen spreekt voor zich lijkt me, geen noise reductie etc.

Vandaag een topdag gehad met de 7D, hij is echt super. Helaas geen 8fps, maar de 5/6fps voldeden vandaag ook. Ik ben immers 1,4 raw per seconde van de 1000D gewend. De AF is ook top, elke foto perfect scherp, if not was het een usererror for sure. Zulke scherpe foto's had ik met de 1000D maar af en toe.
Foto's worden nu op de laptop gezet, ff bewerken en zal dan wel wat kunnen laten zien in FVM.

Ontopic:
Ik snap er echt niks van..
Met mn 55-250 op 250mm en vaste 5.6 met pola filter en intens trage AF kan ik in AI servo gewoon 8fps schieten, maar met mn 400 5.6 met HSM niet. Waar zit het verschil?? |:(
EDIT: Als ik de lensdop op mn 55-250 zet doe ik ook 5/6 fps, als ik de dop eraf haal gewoon weer 8 (met pola en min 5.6 op 250mm. Ik denk dus toch dat het te maken heeft te weinig licht. Maar ik snap dan niet waarom de 7D denkt dat de 400 5.6 zonder pola minder licht doorlaat dan 250mm 5.6 en een pol filter. :?

[ Voor 12% gewijzigd door Scirocco op 09-04-2011 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien doet de 7D een lichtmeting en aan de hand daarvan bepaalt ie of de 8fps haalbaar is. Mijn 17-85mm is toch ook redelijk snel met focussen door de USM dus denk niet dat het daar iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ja dat klopt, maar dat zou geen probleem meer mogen zijn als je in manual fotografeerd.
Vanochtend ff verder getest met de 55-250IS, zelfs die word snel op de 7D. Ik volgde een vogel in de lucht en burste 8fps, toen de vogel een fractie van n seconde achter een hekje 'verdween', was dat hekje gewoon perfect in focus om bij het volgende shot de focus alweer op de vogel te leggen.

Ik hou het erop dat door de slechte communicatie van lens (sigma 400) en camera, de AF aansturing niet nauwkeurig genoeg is om 8fps te kunnen schieten.
De AF van de sigma is sneller dan die van de 55-250, zeker als ik de focus limiter inschakel. Dus het moet in de aansturing liggen. Op dezelfde manier dat een 1000D gewoon minder bij de les is als een 7D, maar in dit geval de de lens en 7D niet snel genoeg elkaar kunnen aansturen om 8fps te halen.

Snelle sluitertijd, noise red., focus en/of exposurelock etc is allemaal uitgesloten. Je kan er vanuit gaan dat er geen sprake is van user error.

Maar uiteindelijk denk ik toch dat het met de communicatie tussen lens en camera heeft te maken. Wat denken jullie?

Edit: gutteguttegut, ik ben benieuwd hoe jou sigma op een 7d presteerd!

[ Voor 3% gewijzigd door Scirocco op 10-04-2011 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:29

breinonline

Are you afraid to be known?

Klinkt aannemelijk. Sigma heeft geen licentie voor de Canon mount maar doet aan reverse engineering. Dat is de reden dat er af toe gekke dingen zijn met Sigma lenzen en de boel wel eens ge-re-chipt moet worden. De lens kan het blijkbaar wel aan, de camera ook, maar die denkt dat de lens het niet aan kan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:34

Gutteguttegut

CEO of TFD

Scirocco schreef op zondag 10 april 2011 @ 11:36:
Edit: gutteguttegut, ik ben benieuwd hoe jou sigma op een 7d presteerd!
Only two ways to find out ;)

En nee ik heb voorlopig even geen budget voor een 7D...dus er blijft maar 1 manier over.

* Gutteguttegut mompelt iets over een (BBQ) meet....

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
@breinonline: Ja een rechip zou wel fijn zijn. Maar ik dacht dat sigma dat niet meer deed met deze lens. Ik kan het in ieder geval nog proberen..
@gutteguttegut: haha ja dat klopt, maar daar ben ik denk ik niet bij.
Er is nog iemand die me gecontact had omdat hij benieuwd was hoe de lens op zijn camera werkte, misschien toch eens een nieuwe natuurmeet houden? Heb zelf alleen geen tijd om iets op te zetten. Het beste is denk ik gewoon een paar data kiezen en dan een meetplanner invullen om een datum vast te stellen. Dan gewoon om een bepaalde tijd in een te kiezen natuurgebied afspreken. Dan is het ook niet zoveel geregel..

Anyhow, het fotograferen met de lens gaat goed. Veel beter dan met de 1000D, alleen jammer dat k geen 8fps haal :9 Misschien toch doorsparen voor een leuke 300/400mm L glas ipv een macbook :+

Iedereen bedankt voor het meedenken, als er nog opmerkingen zijn hoor ik t graag.
Pagina: 1