Onderhoud van pc componenten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Ik vroeg me af op welke manieren tweakers hun pc onderhouden. En hoe ze aan deze schoonmaakspullen kopen. Dus hoe maak je je fans, moederbord, koelblokken, oppervlakken schoon. Hoe haal je het stof uit de hoekjes en randjes. En hoe maak je randapparatuur als beeldschermen, muis, toetsenbord enzo schoon.

Ik heb wel gevonden dat het kan met aerosol sprayers, glass cleaner en electronic wipes, maar hoe heet het in het Nederlands en waar koop ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babiloot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-03 10:33
Bij highflow.nl heb je bijvoorbeeld al schoonmaak spullen. Ik zelf gebruik een compressor, doe dit wel met beleid natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Onderdelen in kast: blazen (mond/longen), eventueel met wat keukenpapier de fans afnemen.
Beeldscherm: erop ademen voor een beetje vocht en dan met een microvezeldoek afnemen.

Muis/toetsenbord/printer: niet, of even met een licht vochtig (water/allesreiniger/glassex) erover als ik toch al iets anders aan het afnemen ben.

Simpel.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-05 11:17

koudepinda

Don't Panic

Gizz schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 22:20:
Onderdelen in kast: blazen (mond/longen), eventueel met wat keukenpapier de fans afnemen.
Beeldscherm: erop ademen voor een beetje vocht en dan met een microvezeldoek afnemen.

Muis/toetsenbord/printer: niet, of even met een licht vochtig (water/allesreiniger/glassex) erover als ik toch al iets anders aan het afnemen ben.

Simpel.
iets wat ik dus werkelijk waar nooit zal doen is mn gezicht in een pc duwen. gebruik daar een luchtbeddenpomp voor (zo 1 met dubbele werking (dubbel ventiel))
en grote afstand bewaren van stofzuigers (statische elektriciteit, veel volts dus, vinden componenten niet fijn)

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:40

D4NG3R

kiwi

:)

Componenten:
1x in de zoveel tijd (5 a 6 maanden) alles stofvrij maken. Dit doe ik door O.A door de kast heen te gaan met een compressor (Met beleid). Alle fans netjes schoon te maken met een schoonmaaklap en wat alcohol. De stoffilters even netjes af te nemen (CM690 Adv II).

1x per jaar doe ik nieuwe koelpasta op m'n CPU. En zodra de garantie van m'n GPU verlopen is. Doe ik dit daar ook.

Beeldscherm: Heb ik meuk voor van de lokale computerboer, anders met een licht vochtig doekje even langs het hele beeldscherm. En dan daarna met een droge doek alles netjes schoonvegen.

Invoerapparatuur:
Toetsenbord haal ik 1x per jaar even uit elkaar, waarna alle toetsen in een oud shirt worden gedaan. Dit shirt knoop ik overal dicht, welke daarna in de wasmachine gaat :) *(lage stand op 30c met alleen een beetje waspoeder) Muis houd ik gewoon schoon met een doekje en wat alcohol.

*Zorg hiervoor dat je de spatie er niet bij doet, deze gaat anders kapot

Edit: Misschien is het een mooi idee om een groot "Computer Onderhoud" topic te starten, met in de TS tips en veelgebruikte manieren om je PC schoon te maken/te houden?
Volgensmij is er genoeg discussiemateriaal over wat er wel en niet goed is voor je PC. En wat de betere manieren zijn van onderhoud :) .

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 08-04-2011 22:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:31

Onbekend

...

Eens in de zoveel tijd de stofzuiger op alle fans zetten, zodat ze harder draaien dan ze normaal doen. Hierdoor komt het meeste stof los.
En met een licht vochtige toiletpapiertje de videokaart en de onderkant van de pc afnemen. That's all.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-03 11:55
Schoonblazen componeten en fans dmv persluchtspuitbus.

Overigens ben ik wel benieuwd naar wat een goede en goedkope persluchtspuitbus is met voldoende kracht die lang meegaat en of mensen een bepaalde compressor aanraden die op het stopcontact kan. Als ik je topic even een beetje mag kapen hiervoor?

Zelf vind de ICIDU air duster pro II erg fijn erg veel kracht namelijk maar die is snel leeg. En de nexus ca-4000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Onbekend schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 22:32:
Eens in de zoveel tijd de stofzuiger op alle fans zetten, zodat ze harder draaien dan ze normaal doen. Hierdoor komt het meeste stof los.
NOOIT en dan ook echt NOOIT de fans laten draaien met een stofzuiger of compressor. Er is een zeer grote kans dat de fans kapotdraaien.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 08-04-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:31

Onbekend

...

D4NG3R schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 22:33:
[...]

NOOIT en dan ook echt NOOIT de fans laten draaien met een stofzuiger of compressor. Er is een zeer grote kans dat de fans kapotdraaien.
Nooit problemen daarmee gehad, en ik doe dit regelmatig met vele computers....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial118.html
It is important not to let the CPU fan (or other fans) spin up under the air blast as damaging voltages can be generated through a dynamo effect
Heb het 3x gedaan (Waarvan 2x perongeluk), 2 fans verneukt :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon met een kwast de stof eruit halen en wat blazen. Echte schoonmaakwerk is pas nodig als ik merk dat hij het te warm krijgt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Zowiezo ook niet goed voor de lagers die erin zitten

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
Wat bedoelen jullie met een compressor? Het doet mij denken aan die enorme apparaten waarmee je tegels kan schoonmaken. Dat lijkt mij een beetje overkill. Het zijn juist de kleine randjes die ik schoon wil maken.

Dat van het wc-papiertje lijkt me een slecht idee. Zeker als je chipsets gaat schoonmaken. Er zitten altijd scherpe randjes aan. En dan wil je geen vezels achterlaten. Het mooiste zou zijn om een volledig vezelvrije doek ervoor te gebruiken. Iemand een idee hoe je daaraan komt?

Ik denk dat een apart topic wel handig is ja. Ik heb het hele forum afgezocht, maar ik kon niks vinden. Je zou toch verwachten dat dit een probleem is waar iedere tweaker tegenaan loopt.

@Piethoogland
Interessant merk dat ICIDU. Ik zie dat ze veel meer cleaning producten hebben. Als mensen nog wat meer merken weten, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Zo'n apparaat waar je tegels mee schoonmaakt, heet een hogedrukreiniger en die heeft inderdaad een veel hogere bardruk dan een compressor. Compressor zit rond de 8 bar en dat is precies goed om de kast goed schoon te spuiten (zeker de kleine randjes). Ik heb zo'n 2 jaar geleden een portable compressor bij de Praxis gehaald (+/- 90 euro). Prima dingetje, kan in mijn fietstas mee naar klanten toe. Ik zou niets anders meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Waster schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 23:52:
Wat bedoelen jullie met een compressor? Het doet mij denken aan die enorme apparaten waarmee je tegels kan schoonmaken. Dat lijkt mij een beetje overkill. Het zijn juist de kleine randjes die ik schoon wil maken.
Afbeeldingslocatie: http://debo-trading.be/images/4010140_bt_ac210_24_compressor.jpg

Zoiets.
Dat van het wc-papiertje lijkt me een slecht idee. Zeker als je chipsets gaat schoonmaken. Er zitten altijd scherpe randjes aan. En dan wil je geen vezels achterlaten. Het mooiste zou zijn om een volledig vezelvrije doek ervoor te gebruiken. Iemand een idee hoe je daaraan komt?
Een ouderwetse katoenen vaatdoek rafelt niet, en werkt perfect. Samen met een beetje alcohol kan je perfect je CPU, GPU, Northbridge en/of Southbridge schoonmaken.

Afbeeldingslocatie: http://www.schoonmaakprodukten.be/uploads/producten/001729_gr.jpg

Voor alcohol gebruik je gewoon zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.drogisterij.net/producten/afbeelding/4005512_1_Chempropack_Alcohol_70__Gedenatureerd.jpg

(Kan je gewoon krijgen bij drogisten als kruidvat)

liever heb je alcohol met 95% of hoger. Maar dit is soms wat moeilijker te krijgen, 70% kan wel. Maar bevat dus nog 30% water, wat minder snel verdampt als het alcohol.

WC/Keukenpapier raad ik inderdaad af, dit laat vezels achter.

[ Voor 85% gewijzigd door D4NG3R op 09-04-2011 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik maak m'n PC eigenlijk alleen schoon als ik er weer iets aan upgrade, en dat is gewoon even met de stofzuiger het stof eruit zuigen.
Monitor maak ik met een vochtige doek schoon en droog ik daarna met een droge doek. Geeft een perfect resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:10
Schoonmaken? Sowiezo ben ik 1x per maand in m'n pc aan het prutsen, om iets aan te passen of om nieuwe onderdelen te plaatsen, dan blaas ik de computer even door om het beetje stof dat er in zit eruit te krijgen. Blazen doe ik dan gewoon op de old-fashion manier, met m'n mond :9 Niet te hard blazen, dan wil er nog wel eens vocht mee komen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:11
Als je met een compressor electronica gaat schoonblazen, zorg er dan wel voor dat er een vochtafscheider tussen zit. Onder hoge druk met lucht wil er nog wel is water of olie uitkomen.

Zo'n vochtafscheider kost een paar euro tot enkele tientjes, maar wel aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Vocht krijg je alleen als je in een vochtige omgeving werkt, al moet ik wel zeggen dat ik een mooi filtertje (afzuigkap filter) over de intake heb zitten. Sinds deze erop zit komen er geen druppeltjes meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:12

Quad

Doof

Ik haal voor de componenten 1 keer per jaar, als ik een desktop heb ofc. het moederbord eruit, met perslucht, gewoon goedkoop spul van bijv icidu of Eminent, werkt perfect, erover heen blazen.

De stoffilters kun je soms onder een waterkraan houden, anders met stofzuiger eroverheen gaan.

De fans met stofzuiger schoonmaken, op +- duizend toeren, de fan wel even tegenhouden met een pen of schroevendraaier oid, als het maar niet draait, slecht voor lagers, resulteert juist vaak in nog meer lawaaierige fans :).

Voeding blaas ik altijd door met perslucht, en soms, als het echt erg is met stofzuiger ertegenaan, en ook hier de fan tegenhouden.

Voor de rest kan je simpel met stofzuiger in de kast eventjes overal langs heen gaan, maar de zaken zoals achter DVDbrander en HDD's ook met perslucht.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 12:05
D4NG3R schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 01:35:
Vocht krijg je alleen als je in een vochtige omgeving werkt, al moet ik wel zeggen dat ik een mooi filtertje (afzuigkap filter) over de intake heb zitten. Sinds deze erop zit komen er geen druppeltjes meer uit.
Vocht kan je krijgen door verschillende factoren... lucht bevat altijd vocht en zal je vochtafzetting aan de binnenkant krijgen als je een compressor uit de koude buitenlucht een warm huis inhaalt en visa versa. Maar is vrij makkelijk te testen op je hand of er vocht uit de nozzle komt. En nooit fullblast gebruiken als het ding een beetje hoge compressie aankan, ik heb wel eens iemand de soldeerpunten kapot zien blazen met compressor (was dan geen mobo maar een zekeringkastje van een auto, maar de onderdelen vlogen wel om zijn oren!) Ook dat kan je op je hand testen overigens... in principe de druk afstellen zodat het net niet 'steekt' als je op de buitenkant van je hand blaast.

Beste is een busje perslucht, dat is zo droog als wat want dat wordt 'vochtvrij' in de busjes gedaan. Plus dat deze altijd een goede druk hebben om 'gevoelige/zwakke' onderdelen schoon te kunnen blazen zonder het gevaar dat je schade aanricht.

Daarnaast een stevig borsteltje zoals een tandenborstel oid, (die oral-b dingen met flexibele kop werken goed). Of een kleine borstel voor leidingen e.d., zo'n ding lijkt op een flessenborstel maar dan kleiner :) Die kan je vaak ook nog om een hoekje buigen.

Overigens nooit met perslucht proberen je optische drives door te blazen om deze ook stofvrij te krijgen, daar maak je meestal problemen mee. Met het even kort door blazen van fans op de stofzuiger heb ik overigens nog nooit last gehad. Dat doe ik eigenlijk altijd met fans als deze na een tijdje wat luider worden; onder het stickertje zit meestal een gaatje, heeeeel klein drupje naaimachineolie erop en even een minuutje op de stofzuiger draaien en het fan-netje is weer als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 00:50
Ik gebruik vrijwel alleen dit:
Afbeeldingslocatie: http://inmac.nl/inmac_assets/normal/e569440.jpg.

Dus alleen maar stofvrij maken. De buitenkant schoonmaken is niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-03 10:28
1 keer in het jaar haal ik m,n pc open. Ik haal dan de videokaart er uit en haal de CPU koeler er af. Met een kwastje en wat blaaswerk (met m,n mond) blaas ik de stof weg. De CPU koeler gaat ook ff uit elkaar. De fans maak ik ook schoon met een kwastje en blaas ze daarna even af. Soms gebruik ik een stofzuiger. De fans hou ik vast en laat deze nooit zelf draaien, heb er ook slechte ervaringen mee. Maar t kwastje (een 3 cm ronde, langharige, redelijke stevige haren) doet t hoofdwerk.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120346

Schoonmaken doe ik zelden tot nooit moet ik zeggen. Ik heb het motto m`n kast is dicht en die moet je niet telkens open draaien.
Maar ik let wel met regelmaat op mijn temp`s, mocht ik zien dat ze te hoog worden, dan gaat de kast open.
Ik kijk dan als eerste mijn waterpeil na, dan ga ik met de compressor de rads na. Case fans haal ik eruit kwak ik een bakje water en laat ze weken, vervolgens maak ik ze schoon met een kwasje en laat ze drogen vervolgens als ze helemaal droog zijn krijgen ze een drupje naaimachine olie en worden ze weer geplaatst.
Ik doe dit al jaaaaren met mijn fans (ac ryan) en ze doen het perfect. En tsja als ze nu de geest gaan geven dan ik daar mee leven moet ik zeggen ze hebben hun leeftijd inmiddels.
Stoffilters spoel ik af onder de kraan, en de rest van de case blaas ik uit met de compressor en waar nodig nieuwe koelpasta. De bodem van de kast maak ik met een vochtig doekje schoon, evenals de panelen.
De buitenkant van mijn kast maak ik wekelijks schoon met een vochtig doekje, evenals mijn beeldscherm.
Toetsenbord gaat met een alcohol doekje, net als de muis.
Mja , en dit verhaal moet je dan zo een beetje x3 zien gezien ik bij de tv ook een pc heb staan en mijn vrouw ook een pc mag aanraken :) .
De pc`s staan hier op een rookvrij kantoor met een lucht ionisator , waar zo en zo 2x per week gestofzuigd wordt, en 1x per week gedweild, dus nee mijn pc zit zelfs naar een jaar niet heel erg vol met stof zoals ik hier wel eens zie bij mensen, de echte tweakerd houdt z`n pc natuurlijk wel een beetje in orde lijkt me.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 120346 op 09-04-2011 07:24 . Reden: typfouten vanwege de kids die wilden stoeien met pappa ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231952

Als je ventilatoren op 12 volt zitten, net als je videokaart en je cpu, lijkt mij dat het moederbord die paar watts die de ventilator genereert wel kan hebben. Dat je je fan niet 2x de maximale fanspeed moet laten draaien lijkt mij logisch, maar als je fan stuk gaat van een busje lucht lijkt mij dat de kwaliteit al redelijk brak was.

Verder veeg ik mijn TFT scherm nooit schoon! Altijd eerst het vocht uit het busje lucht blazen en dan langs het scherm. Wat er aan stof op blijft zitten is pech. Je kan namelijk lelijke krassen maken door het (harde) stof uit te smeren. Als je niet eerst het vocht uit het busje blaast, kan je lelijke vlekken krijgen op je scherm.

Als je een glazen scherm hebt kan je natuurlijk gewoon glassex gebruiken, hoewel je dan ook nog voorzichtig moet zijn met coatings. Vooral als het een duur scherm betreft. Beter wat stof op je scherm dan een kras!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

koudepinda schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 22:24:
[...]

iets wat ik dus werkelijk waar nooit zal doen is mn gezicht in een pc duwen. g
Want? Wat is er mis met je kast even naar buiten nemen en een paar keer hard blazen?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Gizz schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 16:58:
[...]

Want? Wat is er mis met je kast even naar buiten nemen en een paar keer hard blazen?
Dat de kans dat je vocht mee blaast zo'n 80% groot is? ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il1umina
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een klein beetje vocht doet helemaal niks met je hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee, maar ik ken iemand die letterlijk z'n videokaart kapot gesputterd heeft :') .

(Videokaart zei poef, en toen we keken zat er een lekkere druppel op 2 contactpunten.)

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 09-04-2011 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il1umina
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Waarom maak je dan ook je componenten schoon als er nog spanning op staat? dat is zelf vragen om problemen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEiE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-04 18:27
Ik ben blij met de tips over de ventilatoren hier, normaal zet ik ook altijd de stofzuiger erop. Voortaan even een plakbandje erop dat ze niet kunnen draaien ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
Ik zie best veel dat mensen gebruik maken van een stofzuiger ik heb altijd begrepen dat een stofzuiger schade kan veroorzaken door statisch elektriciteit. (110% zeker ben ik hier niet van.)

Ook ken ik 2 mensen die met een stofzuiger in de kast hadden gezeten waarna de voeding niet meer werkte. Mijn advies is niet doen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ja het kan IDD, maar bij een fan kan je (buiten de kast) een stofzuiger gebruiken. Ik raad het echter sterk af op videokaarten, moederborden en CPU koelblokken welke nog in de kast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

D4NG3R schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 18:58:
[...]

Dat de kans dat je vocht mee blaast zo'n 80% groot is? ..
Als je bij het blazen (je weet wel, net als bij kaarsjes op de taart uitblazen) zoveel spetters mee spuugt dat er een grote kans op kortsluiting is, dan zou ik inderdaad een andere methode gebruiken.

Maar bij mensen met een normale lipcontrole/speekselproductie moet het toch geen probleem zijn om van 40cm afstand wat stof weg te blazen. Ik doe het in ieder geval al jaren en heb geen last van kapotte hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Gizz schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 20:06:
[...]

Als je bij het blazen (je weet wel, net als bij kaarsjes op de taart uitblazen) zoveel spetters mee spuugt dat er een grote kans op kortsluiting is, dan zou ik inderdaad een andere methode gebruiken.

Maar bij mensen met een normale lipcontrole/speekselproductie moet het toch geen probleem zijn om van 40cm afstand wat stof weg te blazen. Ik doe het in ieder geval al jaren en heb geen last van kapotte hardware.
Je adem bevat vocht, dat was waar ik op duide. En als 2 contactpunten ook maar enigsinds met elkaar worden verbonden kan je hele PC naar de kloten zijn. Vandaar dat ik het afraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
Hoe duur is nou een air duster? Ik heb net even wat gehaald bij de mycom. Hij raadde ook aan om het stof op bijv een chipset met een tandenborstel weg te vegen en dan even air duster om alles weg te blazen. Hij zei wel dat het een 'oude tandenborstel' moet zijn. Dus eentje zonder plastic haren, anders kan het weer statische elektriciteit opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
Een air duster is zo rond de 8 euro op internet en 13 in de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 15:24

Kleintje81

Blaat

Ik heb bij de Makro iets als dit gehaald van een ander merk voor 80 euro.
Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschaptotaal.nl/images_up/gereedschaptotaal.nl/producten/einhell/bt-ac_180_kit_1.jpg

Scheelt weer een enorm bakbeest van een compressor ;)
Vroeger toen ik op de TD werkte in een PC zaak, had ik een keer een fan kapot geblazen met een compressor. Er kwam in een keer teveel kracht erop icm draaien.

Sindsdien zet ik altijd een schroevendraaier tussen de fan zodat deze niet kan draaien.
Ook handig om vuile PC's buiten schoon te blazen, je wilt al die stof toch niet in je kamer hebben?! :+

Mijn ervaring is overigens dat je het met blazen veel schoner krijgt dan zuigen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kleintje81 op 10-04-2011 19:08 ]

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Kleintje81 schreef op zondag 10 april 2011 @ 19:06:
Ik heb bij de Makro iets als dit gehaald van een ander merk voor 80 euro.
[afbeelding]

Scheelt weer een enorm bakbeest van een compressor ;)
Vroeger toen ik op de TD werkte in een PC zaak, had ik een keer een fan kapot geblazen met een compressor. Er kwam in een keer teveel kracht erop icm draaien.

Sindsdien zet ik altijd een schroevendraaier tussen de fan zodat deze niet kan draaien.
Ook handig om vuile PC's buiten schoon te blazen, je wilt al die stof toch niet in je kamer hebben?! :+

Mijn ervaring is overigens dat je het met blazen veel schoner krijgt dan zuigen.
Over dit compressortje had ik het in een andere reactie dus ook. Lekker handzaam ding, makkelijk te vervoeren en doet toch goed zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 19:52
Voor grove vlokken stof die ik wel is tegenkom bij andere mensen gebruik ik een zachte kwast. En dan ook zo'n kleine compressor om de boel schoon te blazen. Werkt altijd prima, ik hoef iig niet meer de fan vastzet tip te geven hier haha.
Pagina: 1