Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Virus/blue screen

Pagina: 1
Acties:

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:03
Hoi Tweakers,

Ik heb al het een en ander geprobeerd maar ik kom er nog steeds niet uit. Na het willen installeren van een spel gaf Avira een virusmelding. Gelijk het spel verwijderd, systeemscan uitgevoerd met Avira en ook CCleaner en Adware laten scannen. Enkele meldingen en opruimingen later was het nog steeds niet goed. Aanvankelijk kreeg ik alleen constant popups van IE, terwijl ik niet eens aan het browsen was (en ik gebruik normaal alleen firefox). Daarna kreeg ik vaak een bluescreen waarna de PC opnieuw opstartte. Sinds gisteren avond kan ik geen applicaties meer uitvoeren, alléén CCleaner + verkenner + zeer beperkte toegang tot het configuratiescherm.

Dus ik wilde een systeem herstel uitvoeren, via de veilige modus. Echter ging dit ook niet goed, ik kreeg deze melding:

"Systeem herstel is niet voltooid. De bestanden en instellingen van de computer zijn niet gewijzigd.

Details:
systeem herstel is mislukt bij het koppelen van het register vanaf het herstelpunt. Er is tijdens Systeemherstel een onbekende fout opgetreden. (0x800703f1).

Blue screen info:

"Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7600.2.0.0.256.48
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: a
BCP1: 0000000000000008
BCP2: 0000000000000002
BCP3: 0000000000000000
BCP4: FFFFF80002A5AD19
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
C:\Windows\Minidump\040811-21980-01.dmp
C:\Users\Pascal\AppData\Local\Temp\WER-50279-0.sysdata.xml"

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Meest effectieve lijkt mij dat je eventuele bestanden waar je geen backup van hebt probeert te redden (via een linux distro bijvoorbeeld) en vervolgens gewoon een schone installatie uitvoeren. De kans dat je dusdanige virussen helemaal weg krijgt op een andere manier is dusdanig klein dat ik er persoonlijk de moeite niet voor zou nemen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Rupie op 09-04-2011 09:29 ]

Desktop | Server | Laptop

• PascalvE
Waarschijnlijk is alleen de C schijf geinfecteerd toch? (daar staat namelijk niks op dat een backup nodig heeft) Dus als ik die defragmenteer en een nieuwe installatie uitvoer zou het goed moeten komen?

En hoe kom ik er evt. achter of de andere schijven geinfecteerd zijn?

Alvast bedankt!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PascalvE schreef op zondag 10 april 2011 @ 13:47:
Dus als ik die defragmenteer en een nieuwe installatie uitvoer zou het goed moeten komen?
Wat heeft het defraggen voor functie in jouw beleving?
* alt-92 snapt even niet wat je daarmee wil bereiken.
En hoe kom ik er evt. achter of de andere schijven geinfecteerd zijn?
Op het risico af een open deur in te trappen : door 'm te scannen?

[edit]
@ sjaak
Je weet maar nooit tegenwoordig :+

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 10-04-2011 21:32 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hij zal wel formatteren bedoelen _O-

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 10-04-2011 21:28 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• PascalvE
Inderdaad, formatteren inderdaad *stom*.

En op dat 2e, scannen lukt dus niet want ik kan geen applicaties meer uitvoeren... En dan, Avira zag blijkbaar het virus niet, of kon het niet oplossen. Dus wellicht toch maar een betaalde virusscanner nemen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wellicht gewoon legale games spelen?
Had je niet beter je bestanden / iso eerst door een 2tal virusscanner kunnen gooien, op 1 vertrouwen is nooit zo handig,

• PascalvE
Tja na een tijd wordt een gemiddeld computer gebruiker daar een stuk lakser in. En laten we aub niet over legaal/illegaal beginnen, dat is offtopic...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 20:45
Er zijn naast Avira ook nog gratis alternatieven hoor. Denk maar eens aan Microsoft Security Essentials die heel goed presteert voor een gratis virusscanner. Maar dan moet je wel een legale Windows hebben :+.

Daarnaast zou ik gewoon een verse install doen. Scheelt vaak een hoop, tijd en moeite met aankloten. Wel kun je je andere schijven nog scannen met bijvoorbeeld een boot disk zoals Ultimate Boot CD.

• PascalvE
Thx, dat Ultimate Boot ga ik eens opzoeken. En ja ik heb gewoon een legale Windows (ik wil 1 illegaal spel installeren en men denkt gelijk dat ik niks legaals heb xD).

Avira koos ik omdat hij in de poll hier als meest gebruikt over kwam.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
PascalvE schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:45:
Tja na een tijd wordt een gemiddeld computer gebruiker daar een stuk lakser in. En laten we aub niet over legaal/illegaal beginnen, dat is offtopic...
Als je bedenkt dat de gebruiker de grootste oorzaak van virussen is in dit geval, is het niet geheel offtopic...

• PascalvE
Het gaat er niet om hoe ik dit kan voorkomen in de toekomst, daar ben ik me meer dan bewust van. Maar meer hoe ik dit kan oplossen. Zeggen dat ik stom ben geweest lost niks op en is vrij nutteloos in dit topic...

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Probeer eens Hitman pro 3.5 (kan je gratis downloaden voor 30 dagen volgens mij) en Malware Bytes. Hebben bij mij wel eens heel goed geholpen... Heb je Gebruikersaccountmeldingen uit? Aanzetten! Houdt veel virussen tegen, omdat je dan toestemming moet geven voor het draaien van applicaties.

• PascalvE
Een vriend tipte me Stringer en Malware bytes inderdaad. Maar ik ga morgen de boel formatteren en opnieuw installeren, lijkt me inderdaad toch de makkelijkste oplossing.

Daarna zal ik de overige schijven scannen met CCleaner, Malware Bytes, Spybot en zal ik Hitman Pro en Bootdisk eens opzoeken.

Voor nu ontzettend bedankt, ik zal morgen (of overmorgen) posten of het gelukt is en dan kan hier een slotje op.

• PascalvE
Alles lijkt het weer te doen. Bedankt allemaal! Deze kan op slot.
Pagina: 1