RAID0 repareren na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-01 20:21
Hallo ik heb vandaag een stroomuitval gehad.
En na het herstarten van mij pc geeft de intel raid bios
aan dat bij 1 van HDD een error occurred. (de hitachi drive)
Hierna boot hij verder naar windows 7 maar hier blijft dat boot filmpje hangen en kan ik niets doen.
Na drukken op reset nadat ie vastliept herstarte hij weer op
Maar nu geeft hij systeemherstel aan ik heb dit laten lopen (alweer 1,5 uur verder en nog steeds niets)
Lijkt deze ook vast te lopen
Dus het lijkt erop dat mijn data beschadigt is.
Hierna heb ik mijn disks in AHCI mode gezet en via Hirens boot cd de smart geeft aan dat de HDD in orde.
Dus mijn disks zijn zelf niet beschadigd
Mijn vraag is zijn er tools zoals CHKDSK waarmee ik mijn RAID volume kan scannen en repareren.

Pc spec:
Intel Core i5 750
MSI P55-GD65
HITACHI 500GB HDD (type zoek ik nog wel ff op) Error occurred
SAMSUNG 500GB HDD (type zoek ik nog wel ff op) Status OK

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 15:48

ResuCigam

BOFH

encryped schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:16:
Mijn vraag is zijn er tools zoals CHKDSK waarmee ik mijn RAID volume kan scannen en repareren.
Volgens mij valt er weinig te repareren aan RAID0...

We do what we must because we can.

• encryped
ResuCigam schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:18:
[...]

Volgens mij valt er weinig te repareren aan RAID0...
kweet maar ik kan hem uitlezen.
Dus het lijkt erop dat ergens is de boot iets beschadigd is

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Als je er nog belangrijke data op heb staan zou ik eerst maar eens gaan veilig stellen. Pas daarna met tooltjes lopen klooien.

http://specs.tweak.to/15535

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
plug een nieuwe hdd erin, installer Windows daarop (of Linux of wat je zelf wilt) en doe niets met de RAID0 drive. Waarschijnlijk is je data niet 100% in sync meer, maar dat betekend niet dat al je data corrupt is. Misschien de bestanden die op dat moment 'in use' waren.

Met een nieuwe install van Windows op een andere HDD kan je waarschijnlijk de bestanden benaderen op de RAID0

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

R-DATA Studio een software pakket welke kan proberen om een Raid0 kan proberen te fixen - mits beide HD's gewoon nog werken maar de partitie beschadigd is.

Maar eerst een andere HD er in om windows/software op te installeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Vidra op 08-04-2011 17:24 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Je schijven kunnen dan nog wel in orde zijn, maar je data erop heeft een behoorlijke klap gehad. Het is maar te hopen dat je een goede backup hebt, want de kans is erg groot dat al je data naar het electronische walhalla zijn.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Het makkelijkste is om eerst testdisk te draaien !

And this !! Is to go even further beyond!!!

• encryped
mrFoce schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:24:
plug een nieuwe hdd erin, installer Windows daarop (of Linux of wat je zelf wilt) en doe niets met de RAID0 drive. Waarschijnlijk is je data niet 100% in sync meer, maar dat betekend niet dat al je data corrupt is. Misschien de bestanden die op dat moment 'in use' waren.

Met een nieuwe install van Windows op een andere HDD kan je waarschijnlijk de bestanden benaderen op de RAID0
Ja ik ga wel op een 3e disk ff windows installeren
En dan hopen dat er nog wat data over is

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Ik heb mijn RAID0 array meerdere malen gered dankzij deze fix: http://www.xtremesystems....php?p=3004705&postcount=7
Ik garandeer niet dat het werkt, maar als alleen de partitie beschadigd is heb je een goede kans het op deze manier op te lossen.
Als je je RAID0 geredt hebt, zou ik er een schijf bij plaatsen en er RAID 5 van maken.

Edit: je kan test disk zelfs vanuit een WinPE omgeving draaien afaik, dus met Windows install disk + usb ben je klaar. Eventueel kan je tools als Hexens BootCD gebruiken of soortgelijke CD's als je maar testdisk kan draaien (werkt afaik ook onder DOS).

[ Voor 26% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 08-04-2011 17:38 ]

LinkedIn
BlackIntel

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:58
EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:36:
[...]
Als je je RAID0 geredt hebt, zou ik er een schijf bij plaatsen en er RAID 5 van maken.
Vraagt hij om advies? nee. RAID0 gebruik je voor de winst in snelheid, niet voor de veiligheid.

Wat ik zelf weet (bij hardwarematige, zo ook onboard, RAID configuraties) dat wanneer je de RAID gewon weer instelt, dus met juiste striping grootte, dat de data bijvoorbeeld in Linux weer leesbaar wordt. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat ik twee gecrashte Maxtor-harde schijven die in een RAID0 stonden, die doodgingen aan bad sectors, automatisch in Linux herkend werden. dus mijn advies: download een Linux Distro (bij voorkeur Linux mint, gemakkelijk een live USB van te maken) En kijk of je bij je bestanden kan. Probeer in ieder geval je bestanden eerst veilig te krijgen voordat je gaat pielen met tooltjes of wat dan ook.

• encryped
Het is gelukt. :)
Om een vage reden kon mijn Ubuntu live usb de raid volume wel zien.
Maar niet inlezen (hier zag ik ook dat mijn hitachi 1 bad cluster heeft)
Dus nog als laatste kans had ik windows op een oude ATA drive gezet.
En ja hoor hij ziet mijn raid volume. (heb gelijk nu een 1,5tb backup drive gekocht).
Via intel rapid storage gekeken die gaf aan dat de hitachi moelijk deed en hier kon de status resetten ofso.
Nu geeft hij in de intel bios geen errors aan en lijkt het erop dat ie het goed doet
Bedankt voor de suggesties

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Naar ik aanneem ga je de Hitachi nu vervangen? Want met alleen een status reset is de hardeschijf nog niet in orde. :) Wanneer een hardeschijf badsectors gaat geven is het gewoon tijd voor vervanging. In iedergeval test de hardeschijf eerst nogeens met de diagnostictooling van de fabrikant zelf.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1