Toon posts:

Linux partitie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn c: partitie win98 staan, en ik heb met partition magic een speciale partitie aangemaakt om Linux op te gaan installeren. (is nu nog gewoon fat32) Ik wil Mandrake 7.2 gaan installeren. Nou heb ik wel ervaring met Linux, maar ik heb het zelf nog nooit geinstalleerd. Ik weet dus eigenlijk niet zo goed wat me te wachten staat. Nou is mijn vraag. Kan ik bij het installeren gewoon kiezen op welke partitie ik Linux wil plaatsen?? En hoe zit het daarna met het opstarten van m'n PC? Krijg ik dan opstart menuutje? Of moet ik dat zelf aanmaken? Ik heb ppowerquest bootmagic al geinstalleerd. Daar kan het volgens mij ook mee. Klopt dat??
Het gaat er mij dus voornamelijk om dat de installatie van Linux mijn c: met rust laat want daar staat windows op. Please help this poor fellow out :-))

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niemand???
Of ben ik te ongeduldig???
Ik zit ook al door de help files heen te bladeren en ik heb de search ook al geprobeerd maar zo 1 2 3 nix kunnen vinden...

Verwijderd

Hoi, ik was eerst ook zo bezig met Part Magic en Boot Magic, toen ik Redhat 6.2 wilde installeren. Wat ik zou doen als ik jou was is gewoon alles weer weghalen en alleen je windows partitie houden. Als je namelijk Linux Mandrake 7.2 installeert ga je door een wizzard heen die dat allemaal voor je doet (partitie en al maken). Je moet dan wel eerst in je bios zorgen dat hij van cd opstart. Als je linux erop hebt zet je hem weer terug op opstarten van harde schijf en voila, hij komt met een menuutje waar je zelf kan kiezen tussen windows en linux. Ik hoop dat het lukt

Verwijderd

ik raad meestal het volgende aan:

1) lege partitie maken van 3 tot 4 gig (als je ruimte genoeg hebt)
2) booten van mandrake cd
3) lege partitie verwijderen (wel de goede pakken natuurlijk :P )
4) lege partitie indelen in 200 MB swap en de rest root "/"
5) lilo (grub whatever) de linux bootloader installeren in de lege partitie
6) na het rebooten kom je weer in windows (want je mbr wordt niet overschreven)
7) bootmagic draaien (van powerquest). Een andere bootloaden kan natuurlijk ook. (welke versie van bootmagic maakt geloof ik niet uit)
8) rebooten en linux kiezen, als je die niet al default hebt staan :)

N.B. als je 2 HD's hebt laat linux zich makkelijk aan het begin van je 2e HD zetten.

niet vergeten: (userguide)
||
\/

Verwijderd

Toen ik Linux Mandrake erop zette, deed ie alles zelf.....

Verwijderd

Op zaterdag 17 maart 2001 21:52 schreef lovelyjubbly het volgende:
Toen ik Linux Mandrake erop zette, deed ie alles zelf.....
klopt, bootmagic hoef je niet te gebruiken. Maar sommigen vinden de bootloader van linux eng. :)

Verwijderd

Zemanova bedankt voor de links naar de userguides (ben ook newbie)!! :+

Verwijderd

Topicstarter
ja inderdaad bedank voot die linkx.
Ik ga het zo maar eens proberen dan.
bednakt voor de replys jongens...
Pagina: 1