beveilgingstype: onbeveiligd

Pagina: 1
Acties:
  • 555 views

• HD-readonly
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-12-2019
Ik heb nu sinds kort een laptop en heb voorheen altijd via een draadverbinding op mijn router gezeten.

De laptop heeft 2 netwerkkaarten 1 voor bedrade verbinding en 1 voor draadloos; de draadloze netwerkkaart geeft een aantal verbindingen aan (uit de buurt) en 2 daarvan zijn onbeveiligd.

Wat kan dit betekenen?

(Andere verbindingen uit de buurt geven aan dat er een beveiligingssleutel nodig is zoals WEP en WPA-psk); maar klopt het dat wat die onbeveiligde verbindingen betreft het redelijk riskant is?

Ik weet niets van beveiligingssleutels wireless internetten en vlg. mij is het tamelijk onbetrouwbaar dus voorlopig houd ik mijn bekabelde router nog aan.

Goed idee of niet?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het is sowieso geen goed idee om het internet van je buren te misbruiken.

Problem solved ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:46
Je kunt gewoon draadloos gebruiken hoor, zolang je maar verbinding maakt met je eigen (wpa2 beveiligde) draadloze router.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat is nu eigenlijk concreet je vraag?

Die onbeveiligde verbindingen zijn van buren die -zoals de titel aangeeft- hun verbinding niet beveiligd hebben. Iedereen kan er verbinding mee maken. De laatste jaren is er redelijk wat media aandacht besteed aan het feit dat dit niet handig is om te doen, daarom is het ook aanbevolen om voor een eigen draadloos netwerk een WPA beveiligingssleutel in te stellen.

🖥️ | 🚗

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:07

Reptile209

- gers -

Vergelijk het met je voordeur. Je kan hem open laten staan (onbeveiligd draadloos netwerk), of netjes met een goedgekeurd slot afsluitern (wireless met WPA2 bijvoorbeeld). Zolang je dat laatste doet, zit jij goed. Als je buurman besluit om zijn deur wagenwijd open te zetten, is dat voor jou geen probleem, zolang je je TV maar niet bij hem in huis zet (lees: zolang je geen gebruik maakt van zijn onbeveiligde netwerk).

Tot zover de analogie :).

Zo scherp als een voetbal!

• HD-readonly
Nielson schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 16:31:
Je kunt gewoon draadloos gebruiken hoor, zolang je maar verbinding maakt met je eigen (wpa2 beveiligde) draadloze router.
ik heb geen draadloze router.

is het ook mogelijk dat mensen zien wat ik doe als ik contact maak met andermans router?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Theoretisch wel, de kans dat ze het beseffen is klein, de kans dat ze verstand hebben van verkeer analyseren, nog veel kleiner

Iperf

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De meeste routers loggen ook de dhcp-requests en machine namen. Dus je computernaam komt dan in hun router te staan. Verder is het ook verboden trouwens.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Marzman schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 18:49:
De meeste routers loggen ook de dhcp-requests en machine namen. Dus je computernaam komt dan in hun router te staan. Verder is het ook verboden trouwens.
Nee er was laats een artikel over dat het wel mocht omdat je niet inbreekt op een computer maar alleen gebruik maakt van de infrstuctuur.

http://webwereld.nl/nieuw...-de-buren-hacken-mag.html
http://zoeken.rechtspraak...n&ljn=BP7080&u_ljn=BP7080

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 08-04-2011 19:02 ]

Iperf

• HD-readonly
Marzman schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 18:49:
En voor iemand die verbindingen aanbied; is het voor die persoon mogelijk dat hij ziet wat jij doet.

Niet huis tuin en keuken personen maar mbv bepaalde personen met bijv. netwerk-monitoring software?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja, maar wat is nou je vraag want je wijkt nogal af van je topicstart.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• HD-readonly
Goed het is minder on-topic maar wel gerelateerd.

Ik heb het volgende achterhaald; er is bijvoorbeld een programma in omloop genaamd NMAP dit programma kan alles in een netwerk zoals pingen en poortenscannen e.d.

Wikipedia: Nmap

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er nog wel meer programma's zijn die bepaalde traffic kunnen bekijken.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-02 14:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Gewoon lekker bedraad blijven werken en/of zelf een draadloze router aanschaffen en correct beveiligen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HD-readonly schreef op zondag 10 april 2011 @ 22:59:
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er nog wel meer programma's zijn die bepaalde traffic kunnen bekijken.
Nogmaals: wat wil je nu eigenlijk? Als je hulp wilt bij misbruik van andermans netwerk (of fat ongezien wilt kunnen doen), dan ben je aan het verkeerde adres. Gewoon je eigen verbinding regelen en betalen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Leuk en aardig met NMap, maar wat is nu de vraag/het probleem?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In principe zou iemand gewoon al het verkeer kunnen afluisteren en op die manier al jou http wachtwoorden achterhalen. Je moet gewoon niet op andermans netwerk zitten, klaar. Niet alleen zal die persoon dat zeker niet willen, ook weet je niet wat er op dat netwerk gebeurt en wat er allemaal gecontroleerd wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-02 16:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

MJa, er zijn dus mensen die niet snappen dat ze hun draadloze netwerk moeten beveiligen. Jij kan deze netwerken zien, en technisch gezien kan je er dan verbinding mee maken. Of dat ethisch de bedoeling is laat ik er even buiten.

Op het moment dat jij verbinding maakt met een dergelijk netwerk kan de eigenaar van dat netwerk theoretisch gezien al het netwerkverkeer inzien. Kijk daar dus mee uit.

Met NMAP kan je over een netwerk een poortscan doen (o.a.). Wat dat verder doet kan je opzoeken in de documentatie.

Conclusie: Zolang je zorgt dat er een fatsoenlijke beveiligingssleutel gebruikt is het behoorlijk veilig. Beter is nog om zaken als 802.1x te gebruiken, maar dat vereist een stukje infrastructuur.

Verder zie ik geen reden om dit topic open te houden. De gestelde vragen zijn basic, en met een beetje zoeken te vinden op Internet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.