Nieuwe reddingsrobots ingezet om Fukushima te verkennen

Pagina: 1
Acties:

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
nieuws: Nieuwe reddingsrobots ingezet om Fukushima te verkennen
Volgens het International Rescue System Institute kunnen de robots een stralingsdosis van maximaal 20 sievert aan.
Ik zie dat dit ook in de bron staat, maar het is fout. Sievert is een eenheid die effect van opgenomen straling door biologisch weefsel aangeeft. De eenheid die aangehouden dient te worden bij het geval van een robot is gray, Gy.
Zie hier voor onderbouwing: Wikipedia: Sievert

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Klopt, staat ook in de bron zo, maar om het klakkeloos in Gray te veranderen, gaat me wat ver. Ik weet niet hoe energetisch de neutronen rond Fukushima zijn, dus de omrekenfactor van Sv naar Gy durf ik niet zomaar te gokken.
En bovendien, aangezien de robots in plaats van mensen gaan, zouden mensen worden blootgesteld aan die dosis wanneer we zelf moesten...

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Aangezien de meeste informatie over stralingsnivos in het nieuws ook in sievert is geweest lijkt het me daarom ook handiger om dat aan te houden. Dan hebben mensen tenminste een beetje een referentiekader.

Als je een waarde gebruikt die vrijwel niemand kent en ook nog totaal niet in de berichten gebruikt is, dan is dat weinig informatief. Nu is het duidelijk dat die robots nog kunnen werken in situaties die voor mensen dodelijk zijn.