Nieuwe videokaart aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

• Flandrach
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-02-2022
Na een (veel te lange) periode zonder pc om te gamen, heb ik een maand geleden een pc van m'n schoonbroer gekregen zodat ik weer de draad kan oppikken. Meteen Bad Company 2 aangeschaft, en al snel kreeg ik te maken met white screens of death tijdens het spelen. Nieuwe drivers geïnstalleerd om zeker te zijn, maar dan begon het spel te crashen naar desktop, of volledig te crashen zodat ik moest rebooten. Daarbovenop kreeg ik soms een blue screen of death (Ati2Dvag.dll melding) terwijl ik gewoon aan het surfen was op het internet...

Toen las ik dat ik grondiger te werk moest gaan bij het installeren van nieuwe drivers, dus heb ik alles nog eens overgedaan, drivers verwijderd in safety mode met driversweeper, dan pas nieuwe drivers geïnstalleerd.

Geen white screens meer, ook geen blue screens of death meer, MAAR, in Bad Company 2 crash ik telkens (gewoon naar desktop, niet volledig vastlopen) na ongeveer 5 à 10 minuten spelen. MP of SP, maakt niet uit. Er gebeurt niets speciaals in het spel (zware explosies of zo) ik eruit vlieg. Heb vanalles geprobeerd zoals op vele fora te vinden, zonder resultaat.

Maar als ik mijn gezond verstand laat werken, dan denk ik dat mijn grafische kaart de boosdoener is, maar aangezien mijn hardware kennis een ramp is, had ik graag jullie mening geweten hierover. Ik speel BC2 op 1024x768 (medium settings) aan 45 FPS met onderstaande opstelling. Spellen als Modern Warfare 2, Far Cry 2, Dragon rising,... spelen zonder problemen, nog nooit vastgelopen.

Mijn vraag is nu: als ik mijn HD 2600 XT vervang door een kaart van 50 à 60 euro, zou dit al een groot verschil maken? Zo ja, welke kaart raden jullie mij aan, want het aanbod is oneindig aan het worden... Mijn budget is jammer genoeg erbarmelijk ;-)

Operating System: MS Windows XP Home 32-bit SP3
CPU: AMD Athlon 64 X2 5600+ Windsor 90nm Technology
2.0GB Single-Channel DDR2 @ 400MHz (5-5-5-12)
Motherboard: MICRO-STAR INTERANTIONAL CO.,LTD MS-7376 (CPU 1)
Graphics: 1024MB ATI Radeon HD 2600 XT (ATI AIB)
TEO TL766 (1024x768@60Hz)
Voeding: ???

Alvast bedankt en sorry voor de lange uitleg...

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-02 14:37
Ik had zelf ook last van crashes in BC2 en bij mij kwam het door een conflict tussen PunkBuster en mijn Realtek onboard audio..
Nu met een externe geluidskaart nergens last van.. (dit is met de laatste update van BC2 nog steeds zo)

• Flandrach
Redblader schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 14:42:
Ik had zelf ook last van crashes in BC2 en bij mij kwam het door een conflict tussen PunkBuster en mijn Realtek onboard audio..
Nu met een externe geluidskaart nergens last van.. (dit is met de laatste update van BC2 nog steeds zo)
Aangezien ik ook crash na enkele minuten spelen in singleplayer, kan ik het conflict met Punkbuster uitsluiten denk ik?

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-02 14:37
Flandrach schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:27:
[...]

Aangezien ik ook crash na enkele minuten spelen in singleplayer, kan ik het conflict met Punkbuster uitsluiten denk ik?
Als het ook in de singleplayer gebeurt dan ligt het niet aan PunkBuster nee, hoe warm worden de CPU en GPU?
BC2 is best een zwaar spel voor je CPU+GPU, misschien dat het daar aan ligt.
Voor je videokaart zou je furmark kunnen downloaden en kijken hoe warm hij wordt, en of de kaart stabiel blijft.

• Flandrach
Net zo'n 30 minuten kunnen spelen, singleplayer, en plots crash to desktop. CPU 45° en GPU 53°

Wat nu...? Iemand een gedacht of het iets zou uithalen door een kaart van rond de 60 euro erin te steken?

Alvast bedankt!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:07

jgj82

Ja, maar = nee

Ik zou voor het zeker weten maar eens kijken wat er exact op je voeding staat...
En verder, kijk eens in de Pricewatch wat voor kaart je voor 60 euries krijgen kan en vergelijk die eens met je HD 2600 XT.... Google is your friend!

• Flandrach
Heb uiteindelijk gekozen voor deze kaart gekozen:
SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 5770 - 1 GB GDDR5 - PCI-Express 2.1

Prijs: 89,90 euro (nieuw)
Denk wel dat het een heel mooi koopje is voor die prijs!

Bedankt voor de reacties
Flandrach

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Flandrach schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 13:19:

Bedankt voor de reacties
Flandrach
Inderdaad een prima kaart!
Heeft dit het probleem opgelost?

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Flandrach schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 13:19:

Bedankt voor de reacties
Flandrach
Ik schat dat die ongeveer 16 keer zo snel is als je HD2600XT :)

De HD2600XT is al een vrij oude kaart, met verouderde technologie, dus het zou zomaar kunnen dat deze niet meer aan de vereisten van BC2 voldoet. Veel plezier met je nieuwe kaart!

specs

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

De 5770 is prima ja. Valt in het niet met de nieuwere kaarten van AMD (68xx en hoger), maar voor die prijs is het een zeer goede kaart. Ik kan niks anders bedenken dan dat het probleem bij je GPU ligt dus een nieuwe zou het moeten oplossen. Is meteen een gigantische performance boost, zeker op die resolutie, dan kan je makkelijk de game maxen.

• Flandrach
Bedankt voor de leuke reacties!
Kaart is deze morgen besteld, hopelijk heb ik hem begin volgende week!

Ik hou jullie op de hoogte nadat ik hem getest heb! Benieuwd naar 't verschil...

Grtz
Flandrach

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:31
Flandrach schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 23:08:
Bedankt voor de leuke reacties!
Kaart is deze morgen besteld, hopelijk heb ik hem begin volgende week!

Ik hou jullie op de hoogte nadat ik hem getest heb! Benieuwd naar 't verschil...

Grtz
Flandrach
Waar heb je de kaart besteld ? Als je dit bij Alternate hebt gedaan heb je de kaart morgen in huis. :)

• Flandrach
Waar heb je de kaart besteld ? Als je dit bij Alternate hebt gedaan heb je de kaart morgen in huis. :)
Mijn budget was echt beperkt maar wou natuurlijk de meest degelijke kaart onder de 100 euro.
Veel zitten rondneuzen en plots zag ik bij Pixmania die HD5770 voor €89,90. Bij Alternate is de goedkoopste 109,90 dacht ik, dus ja €20 verschil voor hetzelfde product...

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:42
pricewatch: Sapphire HD5830 XTREME
ongeveer zelfde prijs, maar een stuk betere videokaart.
(kijk nog wel even of je voeding het trekt, hoeveel A op 12V)

edit: zie dat je de 5770 al daadwerkelijk hebt besteld, zonde.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 05-05-2011 15:20 ]

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 03:33
mitsumark schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:19:
pricewatch: Sapphire HD5830 XTREME
ongeveer zelfde prijs, maar een stuk betere videokaart.
(kijk nog wel even of je voeding het trekt, hoeveel A op 12V)

edit: zie dat je de 5770 al daadwerkelijk hebt besteld, zonde.
Je kan hem altijdnog binnen 7dagen na ontvangst terug sturen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:42
Nja, als je hem al thuis hebt zou ik m gewoon gebruiken, zo veel langzamer is de 5770 nou ook weer niet en hij is wel weer iets zuiniger.

• Flandrach
mitsumark schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 16:20:
Nja, als je hem al thuis hebt zou ik m gewoon gebruiken, zo veel langzamer is de 5770 nou ook weer niet en hij is wel weer iets zuiniger.
Inderdaad, er zal zeker wel een verschil zijn natuurlijk, de resultaten op videocardbenchmark.net liegen er niet om, maar de kaart is nu op komst en ik heb al hemel en aarde moeten bewegen om hem via m'n werk te kunnen bestellen. Als ik nu nog zal afkomen om hem terug op te sturen en dan ergens anders een andere te bestellen... hehe ze zouden nie echt kunnen lachen! Anyway, bedankt voor de goeie tip betreffende de HD5830, lijkt me ook een heel sterke prijs...

• Flandrach
Snel even laten weten dat m'n HD5770 gisterenmorgen reeds toegekomen is :-) Nu nog de tijd vinden om hem te installeren... nog nooit zelf gedaan (bloos). Ik hou jullie op de hoogte!

• Flandrach
FANTASTISCH!!! Heb gisterenavond eindelijk de tijd gehad om kaart te plaatsen... meteen Bad Company 2 getest en haal 45 tot 55 FPS... Loopt ook niet meer vast nu!
Ben supertevreden over deze aankoop en kan nu weer een tijdje verder :-)

Dit weekend veel tijd om te gamen, ik zie er al naar uit haha!

Nogmaals bedankt iedereen voor de hulp,

Grtz
Flandrach
Pagina: 1