Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik wil mijn CPU in mijn laptop gaan vervangen.
Ik heb nu de keuze uit twee verschillende CPU's.

Het gaat over de:

- intel p8800
- intel p9500

Ik heb al op google lopen zoeken maar zie niet veel verschil tussen deze 2 processoren.
Toch moet ik voor de P9500 meer betalen.

Kunnen jullie mij advies geven over welke ik het beste kan nemen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Ik zie toch wel een paar verschillen. Heb je ook al gekeken welke cpu's je mainboard/chipset/bios ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:19
Weegt het cache en snelheidsverschil op tegen de prijs, ik denk het niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Nielson,

De huidige processor die ik in mijn laptop heb zitten is de P7350.
Deze twee processoren hebben zijn op alle gebieden identiek op de snelheden na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Termi,

Voor mij is de P9500 20 euro duurder.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2011 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het verschil wat ik tussen de processoren kan zien is dat de 8800 een hogere clock snelheid heeft (2,66 tegenover 2,53) en de 9500 een hogere Cache ( 6 mb tegenover 3 mb).
Maar dat zegt mij helaas niet veel over de snelheid en welke van de 2 "beter" is.

Ik zie ook dat de 8800 minder oud is dan de 9500.

Het verschil in prijs is voor mij niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

M2M

medicijnman

cache geheugen op de processor is meer van belang dan het minime verschil in kloksnelheid tussen de twee. Overigens is het misschien een idee de rest van je hardware ook even neer te schrijven, en aan te geven wat je voornamelijk met je laptop doet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn laptop is een acer aspire 7730G

Momenteel is de processor een intel P7350 met een kloksnelheid van 2.0 GHZ
Onlangs heb ik het ram geheugen verhoogd van 4 GB naar 8 GB.
video kaart is de Nvidia Geforce 9600 M GT

Ik ben grafisch vormgever en speel graag spellen.
Ik merk dat veel word tegengehouden door mijn processor.
De videokaart en het geheugen voldaan en zijn ook geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Overzicht: link
specs van jouw laptop: link
Compatable processors voor jouw chipset: link

Nu zijn er dus meer keuzemogelijkheden. Echter moet je je bewust zijn dat de koeling gebouwd is op de huidige processors' TDP. Meer dan 25W mag een nieuwe processor dus niet vreten want daar is de koeling van je laptop niet op gebouwd.

edit: P9500 is sneller door dubbele cache. het kleine beetje extra kloksnelheid weegt niet op tegen de extra hoeveelheid cache op je processor.

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 08-04-2011 13:37 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi M2M bedankt voor de info.

Ik heb het even door genomen en zie dat beide van de processoren worden ondersteund.
Ook Qua Wattage is het bij beide 25W dus dat zal ook niet voor problemen zorgen.

en zoals jij had aangegeven dat het Cache geheugen belangrijkers is dan de kloksnelheid.

Lijkt mij de P9500 de meest verstandige keuze van de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook zag ik in de link die jij had aangegeven met compatibel processoren.
Dat de P9500 de beste upgrade is zonder dat het wattage boven de 35 uitkomt.

dus hoeft er ook voor de rest niets veranderd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil jullie allen even bedanken voor de hulp bij het maken van een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Weet je 100% procent zeker dat je er zomaar een andere processor in kan zetten? Een kennis probeerde dat met zijn videokaart, maar kwam als beperking de bios tegen waar het waarschijnlijk in geprogrammeerd zit.

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Ventrige,

Als de processor word ondersteund door de chipset lijkt het mij dat de Bios het ook ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maceddy2004
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:00

maceddy2004

Ik heb geen ondertiteling

Bij mijn Dell (maar dan noem je ook wat) is dat dus niet zo! Chipset kan Core2Duo aan, maar de bios accepteert maar tot en met Pentium D (ja, geprobeerd :P)

Ik zou dat dus eerst even navragen of nagooglen....

[ Voor 5% gewijzigd door maceddy2004 op 08-04-2011 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 14:01:
Hoi Ventrigeo,

Als de processor word ondersteund door de chipset lijkt het mij dat de Bios het ook ondersteund.
Zo werkt het misschien met desktops, maar met laptops is het toch net wat anders ;). Zoals maceddy2004 zegt. Daarom zeg ik ook als je het 100% weet :). Ik hou je niet tegen, maar probeer het anders zelf maar.

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Normaliter wel zo, maar als je iets verder kijkt zie je dat de laptop in verschillende uitvoeringen geleverd wordt. Waaronder met de processors die de TS als mogelijkheden aandroeg.

Maargoed, het is en blijft een iets groter risico dan bij een normale pc. Laptopbouwers vinden het niet altijd even leuk als je de hardware een upgrade geeft. Ze zien je liever een nieuw exemplaar aanschaffen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarnaast, weet je zeker dat je je processor wilt upgraden? De kosten voor die 4GB ram en die processor kan je naar mijn idee veel beter steken in een nieuwe laptop met een i3 of i5, dan ga je pas echt vooruit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zit er ook een Core 2 Duo dus de ondersteuning daarvoor lijkt me geen probleem te zijn ook met de Wattage zijn er geen problemen.

Het bedrag wat ik voor de processor betaald is ook nog te overzien.
momenteel ben ik aan het wachten tot ik mijn macbook krijg maar wil liever ook nog een windows pc daarnaast.

dan wil ik wel dat de windows pc ook een beetje mee kan met de tijd, vooral qua gaming omdat dat op windows toch wat groter is dan op OSX.

Ik ga gewoon proberen of het lukt met de processor en zo niet dan vallen de kosten nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
Tsurany schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 14:11:
Daarnaast, weet je zeker dat je je processor wilt upgraden? De kosten voor die 4GB ram en die processor kan je naar mijn idee veel beter steken in een nieuwe laptop met een i3 of i5, dan ga je pas echt vooruit.
idd. Ik zou kijken wat die oude laptop nog waard is. Het geld wat je krijgt voor verkoop kan je dan bij het geld doen wat je wilde uitgeven voor de upgrade. Waarschijnlijk moet je er dan zelf ook nog 100 euro tegen aan gooien maar dan heb je wel een nieuwe laptop...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Pagina: 1