thuis server set-up

Pagina: 1
Acties:

• steareth
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 10:46

steareth

professionele epibreerder

Topicstarter
Hey hey, normaal doe ik dit niet omdat het allemaal zelf wil uitzoeken maar bij deze. ;)

Ik heb van school een oud systeem gekregen (werden weggegeven).
hier zit een pentium 4 in, 512 DDR geheugen en een 40GB IDE schijfje, nou weet ik dat dit meer dan genoeg is voor Windows 2003 en ben ook van plan dit erop te gooien en er een file server van te maken.
ook zet ik hier smoothwall op ter beveiliging.

nou mijn vraag is, Ik wil het zodanig maken dat ik van andere plekken kan inloggen op mijn thuis server door middel van een web pagina die ik host op de server en dat ik zo bij mijn bestanden kan.
Hoe kan ik dit het beste doen, waar moet ik voor opletten en wat is een must.
Ik volg een netwerk beheer opleiding maar jammer genoeg ben ik nu met subnetten bezig. (wat een kreng om te leren zeg)
IK heb nog niet geleerd hoe ik een fatsoenlijke server opzet maar heb wel de basis kennis van hoe en wat.

ik weet dat er hier mensen zijn met genoeg ervaring die mij de oren van mijn kop zouden kunnen praten, waar ik eigenlijk op hoop.
Het is trouwens niet nodig om in jip en janneke taal te spreken :D

wat ik ook van plan ben, is om de cpu te down-clocken, samen met de core volt voor een zuinigere server (ja, Pentium 4 is niet de zuinigste)

Ik ga nu de reacties afwachten en hopen voor het beste! :)

groetjes, de pc-prutser in opleiding.

[ Voor 0% gewijzigd door steareth op 08-04-2011 10:47 . Reden: typ foutje ]

ik weet niet waar je huis woont.

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-01 15:19
Ikzelf zou niet voor Win2003 gaan... eerder voor een Debian-distro zonder GUI... Deze is namelijk zeer makkelijk in te stellen als file-server middels FTP...

Mocht je nog wat meer info willen, dan moet je even zoeken op google:
Debian
NGINX
Debian SFTP
Debian SSH

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Smoothwall en Windows Server 2003 op één machine kun je vergeten.

Groot deel van de fun, en het meest leerzame, is toch echt je inlezen en spelen.
Maar je zult wel wat effort er in moeten steken. ;)

Als je het simpel wil houden zou je naar Amahi kunnen kijken.

Je zou er zelfs een spreekbeurt/schoolopdracht van kunnen maken.
Overleggen met je docent.

[ Voor 20% gewijzigd door aZuL2001 op 08-04-2011 10:51 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:01
Windows server 2003 kan prima heur, maar ik zou er wel wat geheugen bijstoppen. Anders idd eens kijken naar een linuxdistro.

Je zou op windows dit eens kunnen proberen: http://www.sharing-file.com/download.htm

Ook zou je mesh kunnen installeren: http://explore.live.com/w...-devices-sync-upgrade-ui/ Hiermee kun je niet alleen bij je bestanden (incl eventueel synchronisatie met andere apparaten / machines), maar kun je ook via het web een remote desktop sessie opstarten met je machine.

***CORRECTIE*** MESH werkt blijkbaar niet met Win2K3. Hiervoor dien je Win2k8 te gebruiken, en die zou ik niet durven draaien op een machine met deze specs.

[ Voor 54% gewijzigd door MrJT op 08-04-2011 11:00 ]

• hiekikowan
Ik adviseerde Linux omdat dit geen extra geheugen vereist (Debian verbruikt ongeveer 64mb, dus de rest is voor andere processen) want DDR-geheugen is tegenwoordig behoorlijk aan de prijs...

Overigens ben ik ook geen groot fan van Windows Server-edities... Geef mij maar Linux :D TCP Portforwarden (proxy) is met een Linux-server ook mogelijk... is op school nog wel eens handig.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Pentium 4 is kansloos als thuisserver, gebruikt onnodig veel stroom. Denk dat hij minstens op de 80W idle zit.

• steareth

steareth

Topicstarter
de reden dat ik voor Windows 2003 ga is omdat ik er het meeste ervaring mee heb. (het beetje ervaring dat ik al heb :P)
en windows is voor mij gewoon de favoriet, zou kunnen zeggen dat ik een windows fanboy ben :P

waarom zou smoothwall + server 2003 niet gaan? ligt dit aa het geheugen of is het gewoon incompatible?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Smoothwall draait op Linux en niet op Windows. De enige manier om naast Windows Server smoothwall te draaien is dus virtualisatie en daarvoor is 512MB geheugen te weinig.

• steareth

steareth

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:56:
Pentium 4 is kansloos als thuisserver, gebruikt onnodig veel stroom. Denk dat hij minstens op de 80W idle zit.
daarom downlock ik deze en verlaag ik de core volt, het scheet niet veel maar alle beetjes helpen. en veel extra's zit er niet in. een dvd speler, IDE HDD, floppy drive en de pentium 4 natuurlijk. netwerk, geluid en beeld zit in het moederbord.

• steareth

steareth

Topicstarter
ik222 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:59:
Smoothwall draait op Linux en niet op Windows. De enige manier om naast Windows Server smoothwall te draaien is dus virtualisatie en daarvoor is 512MB geheugen te weinig.
ik zat er inderdaad aan te denken om er 2GB in te steken ofzo maar ik moet eens even kijken wat het nu tegenwoordig kost.

Waarom ik trouwens ook voor server 2003 wil gaan is vanwege remote desktop, in mijn huis zijn alleen maar windows pc's en (ik kom misschien over als een beginnertje zo) ik heb zo het idee dat ik met windows makkelijker een remote desktop sessie kan starten dan met linux ofzo.

[ Voor 25% gewijzigd door steareth op 08-04-2011 11:02 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
steareth schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:00:
[...]

ik zat er inderdaad aan te denken om er 2GB in te steken ofzo maar ik moet eens even kijken wat het nu tegenwoordig kost.
Maar je kunt voor de routering / firewall ook kijken naar RRAS of eventueel ISA al zou ook daarvoor (eigenlijk voor alles) wat meer geheugen wenselijk zijn.

Edit: Wat betreft remote desktop kan dan ook op Linux (zoek maar eens op VNC). Maar een Linux server wil je eigenlijk zonder GUI en dan gewoon beheren via SSH.

[ Voor 17% gewijzigd door ik222 op 08-04-2011 11:04 ]

• hiekikowan
DDR kost rond de €50 voor 2GB... zie url=http://www.salland.eu/product/295226/adata-2gb-ddr-400-sc-kit-2-gb-ad1u400a1g3-2.html]hier[/url]

Lijkt mij een beetje te duur voor een gratis gekregen PC...

• steareth

steareth

Topicstarter
MrJT schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:53:
Windows server 2003 kan prima heur, maar ik zou er wel wat geheugen bijstoppen. Anders idd eens kijken naar een linuxdistro.

Je zou op windows dit eens kunnen proberen: http://www.sharing-file.com/download.htm

Ook zou je mesh kunnen installeren: http://explore.live.com/w...-devices-sync-upgrade-ui/ Hiermee kun je niet alleen bij je bestanden (incl eventueel synchronisatie met andere apparaten / machines), maar kun je ook via het web een remote desktop sessie opstarten met je machine.

***CORRECTIE*** MESH werkt blijkbaar niet met Win2K3. Hiervoor dien je Win2k8 te gebruiken, en die zou ik niet durven draaien op een machine met deze specs.
nee inderdaad, server 2008 had ik ook al uitgesloten, dat zou dit pctje opblazen :P

• steareth

steareth

Topicstarter
bdalenoord schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:02:
DDR kost rond de €50 voor 2GB... zie url=http://www.salland.eu/product/295226/adata-2gb-ddr-400-sc-kit-2-gb-ad1u400a1g3-2.html]hier[/url]

Lijkt mij een beetje te duur voor een gratis gekregen PC...
ik zie het, heb ook eens even gekeken op alternate (hou van dat bedrijf) en daar eens gekeken naar 512, 1GB en 2GB modules, die zijn inderdaad nog aan de prijzige kant. moet ik maar eens even op de pricewatch kijken hier of ebay :)

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02 22:34
Je kunt ook eens kijken naar oplossingen als net2ftp, zorgt ervoor dat je via een webpagina bij je bestanden kunt (gebruikmakend van het FTP-protocol).

• steareth

steareth

Topicstarter
dus van wat ik hier lees kan ik uit opmaken dat ik beter een linux server kan laten draaien met Amahi?
Als ik er niks van snap kan ik een van de stagaires hier vragen (net hun microsoft certificaat gehaald), die zijn altijd bereid mij te helpen.

Ik wil jullie hartelijk bedanken en voor verdere tips heb ik deze even gebookmarked :)

• hiekikowan
Linux is voor webservers inderdaad het meest gebruikt...

Een kleine installguide voor Debian:
- Laatste release downloaden en branden
- Debian installeren, zonder GUI en zonder allerlei serveropties (minimal install)
- Na installatie van Debian openssh-server installeren
- (Eventueel) NGINX installeren om de server ook als webserver te kunnen gebruiken (leuk)
- Router configureren

Als je de bovenstaande stappen uitvoert kun je via een FTP-client je bestanden naar de server kunnen uploaden... dus een fileserver is op deze manier niet veel werk (ongeveer 2 uur) :D

[ Voor 6% gewijzigd door hiekikowan op 08-04-2011 12:02 ]

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:38
Als het je puur gaat om bestanden benaderen en geen RDP / TS achtige constructies, kun je natuurlijk kijken naar Filezilla of HFS:
http://filezilla-project.org/
http://www.rejetto.com/hfs/
Beveiliging zou ik me niet zo'n zorgen om maken, zet enkel de juiste poorten open naar je server en zorg ervoor dat de "externe" gebruikers in ieder geval sterke wachtwoorden hebben. Vervolgens kun je met het chrooten van gebruikers en een fatsoenlijke firewall een hele hoop bereiken.

Ik denk dat dit als thuisprojectje al best heel aardig is om van te leren, zodra je het een beetje onder de knie hebt kun je het vanzelf gaan uitbouwen ;)

• steareth

steareth

Topicstarter
UTwizard schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:20:
Als het je puur gaat om bestanden benaderen en geen RDP / TS achtige constructies, kun je natuurlijk kijken naar Filezilla of HFS:
http://filezilla-project.org/
http://www.rejetto.com/hfs/
Beveiliging zou ik me niet zo'n zorgen om maken, zet enkel de juiste poorten open naar je server en zorg ervoor dat de "externe" gebruikers in ieder geval sterke wachtwoorden hebben. Vervolgens kun je met het chrooten van gebruikers en een fatsoenlijke firewall een hele hoop bereiken.

Ik denk dat dit als thuisprojectje al best heel aardig is om van te leren, zodra je het een beetje onder de knie hebt kun je het vanzelf gaan uitbouwen ;)
Leren doen we toch wel, we moeten hier hele cisco routers maken en configureren. (je weet wel, die dnigen van 9000 euro per stuk :P)
maar inderdaad, dit zal een leerzaam thuisprojectje zijn.

bedankt voor de tip trouwens :)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:01
Een mogelijke andere oplossing:

- een linux distro (ik gebruik zelf Fedora)
- 2 netwerkkaarten erin, eentje internet, eentje lokaal netwerk
- firewallen doe je met FW-Builder
- je bestanden delen doe je door Samba en een FTP server te installeren

En dan nu het leukste wat ik niemand heb horen roepen : pak OpenVPN :P (niet degene die in Fedora zit ingebakken maar die van de website). OpenVPN is in staat op een SSL VPN tunnel over poort 443 op te zetten. :+

Dat houdt in dat je normaliter vanachter een proxy (school, bedrijfsnetwerk) over de HTTPS poort naar huis kan om in te loggen. Hiermee heb je toegang tot je bestanden en als je RDP op je pc aanzet, kan je die ook overnemen. Overnemen van je linuxmachine kan weer met VNCViewer. Wel even VNCServer installeren.

Als laatste is het natuurlijk mogelijk om er een webserver van te maken, of een mailserver :+ . You get the picture.

Ik geef eerlijk toe dat dit een redelijk forse uitdaging voor je gaat worden. Ik heb hier hetzelfde draaien, alleen dan met 1GB aan geheugen. Dat is overkill, maar draait wel heerlijk soepel. :D

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• hiekikowan
@asing

Heb jij op je server een GUI draaien? Anders zie ik het voordeel van VNC tegenover PuTTY niet... en met TCP Port Forwarding heb je ook een proxy... werkt hier iig super

Overigens zou ik geen standaard FTP-verbinding gebruiken... SFTP is veel veiliger.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
bdalenoord schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:19:
- (Eventueel) NGINX installeren om je server aan een domeinnaam te kunnen verbinden (anders moet je het ip gebruiken om te verbinden)
nginx [engine x] is a HTTP and reverse proxy server, as well as a mail proxy server written by Igor Sysoev.
Wat heeft een HTTP/(mail)proxy/-server in vredesnaam te maken met het bereikbaar zijn van een server via een domeinnaam of IP-adres? :?

• hiekikowan
Ik gebruik NGINX om mijn domeinnaam automatisch naar een bepaalde map te laten sturen... Het zal allicht ook zonder kunnen, maar ik gebruik mijn server dan ook als webserver waarvoor sowiezo al een webserver-software nodig is. Vandaar dat ik met NGINX aan kwam... kan je nog hele leuke dingen mee doen...

• Osiris
  • Niet online
"mijn domeinnaam automatisch naar een bepaalde map te laten sturen..."

Ehm, dat doe je toch gewoon in Apache's configuratiebestandjes of ben ik nou achterlijk?

Laat ik 't zo zeggen: ik snap je niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 08-04-2011 11:53 ]

• hiekikowan
NGINX is een alternatief voor APACHE... Ik gebruik geen APACHE omdat NGINX een stuk lichter is qua geheugenverbruik... Omdat de TS ook geen heel sterke server heeft raad ik dan ook NGINX aan (LightTPD kan ook)

• Osiris
  • Niet online
Ah, zeg dan gewoon dat je het als webserver bedoelt.

Alsnog snap ik geen fuck van wat je nou bedoelt met domeinnaam vs. IP. Want daar heeft een webserver in feite geen enkele invloed op. Ook zonder webserver kun je niet opeens bij je bestanden op poort 80 via je IP.

• hiekikowan
Ik gebruik NGINX om binnen mijn server het binnenkomende verkeer te regelen... Via poort 80; Omdat ik de VPS als webserver gebruik is dit nodig.

Voor de TS is dit niet van toepassing als de server echt alleen als fileserver moet gaan dienen... Alleen is een P4 voor een fileserver een beetje overkill en zou je dus nog andere leuke dingen kunnen gaan doen... zoals een webserver, wat met NGINX niet al te moeilijk is... en goed om te leren... (Er staat niet voor niks eventueel... alleen dat verhaal van de domeinnaam gaat niet op, foutje van mijn kant, maar dat heb ik aangepast...)

• steareth

steareth

Topicstarter
volgens mij maken jullie het nou allen maar moeilijker :p

het enige wat ik wil is mijn thuis server als webserver gebruiken om in te loggen op mijn thuis server en zo mijn bestanden te kunnen editen/downloaden of iets uploaden van ergens naar mijn thuis server of films/muziek streamen.
Ik snap dat dit ook allemaal van toepassing is maar het lijkt me een beetje te technisch te worden waar ik een heel weekend mee bezig zal zijn.
Ik zoek eigenlijk gewoon die gratis open source programmatjes waarmee ik dit allemaal kan configureren en beheren.

• asing
bdalenoord schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:40:
@asing

Heb jij op je server een GUI draaien? Anders zie ik het voordeel van VNC tegenover PuTTY niet... en met TCP Port Forwarding heb je ook een proxy... werkt hier iig super

Overigens zou ik geen standaard FTP-verbinding gebruiken... SFTP is veel veiliger.
Yep, hij draait Gnome desktop. SFTP is meer secure, dat klopt. Keuze van TS hoe hij het wil hebben.

Verder heb ik het niet over een proxy server maar over VPN. :9

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Heb je een msdn account of kan je anderzijds goedkoop aan MS software komen? Windows 2003 R2 server is dan prima. Heb zelf een vegrelijkbare setup draaien (P4, 2.0Ghz, 2.0GB DDR en 2x 1.5TB via hw RAID1) en dat draait prima. Voor VPN gebruik ik de mogelijkheden in mijn DD-WRT router (wellicht heb jij die mogelijkheden ook, dan wel via een ander stukje software). Verder houd je m lekker open en alleen benaderbaar middels je VPN. Veilig (genoeg) en makkelijk.

Wil je echt bij je bestanden kunnen via HTTP kan dit prima via IIS, dmv een directory traversal script installeren. Of bedoel je Remote desktop via HTTP? Kan je ook installeren maar moet je wel via IE je site bekijken. Als je dit achter VPN doet zit je veilig (maar via VPN kan je ook je SMB benaderen), anders zal je zelf aan de slag moeten met firewall, portforwarding en natuurlijk credentials.

edit: persoonlijk gebruik ik altijd SMB over VPN, makkelijkste qua editing enz.

[ Voor 4% gewijzigd door noes op 08-04-2011 12:15 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02 22:34
steareth schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:07:
offtopic:
je zit hier ook op tweakers hè ;)

Waarom begin je niet zelf met een linux installatie, lamp webserver erop, ssh en een ftp-server.
Dan kom je echt al een heel eind, je kunt het dan uitbreinden met bijvoorbeeld de eerder genoemde net2ftp, zodat je ook via je browser bij je bestanden kunt.

Verder moet je er wel tijd in willen steken, als je aangeeft dat je er niet een weekendje mee bezig wilt zijn vraag ik me af of je wel aan het goeie adres zit (en misschien nog sterker, wel de goeie opleiding doet). Over het algemeen is ICT iets waar je je in moet vastbijten, wilskracht moet tonen en een beetje doorzettingsvermogen. Daar hoort ook zeker het opofferen van een weekendje vrije tijd bij ;)

• asing
steareth schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:07:

het enige wat ik wil is mijn thuis server als webserver gebruiken om in te loggen op mijn thuis server en zo mijn bestanden te kunnen editen/downloaden of iets uploaden van ergens naar mijn thuis server of films/muziek streamen.
Ik snap dat dit ook allemaal van toepassing is maar het lijkt me een beetje te technisch te worden waar ik een heel weekend mee bezig zal zijn.
Ik zoek eigenlijk gewoon die gratis open source programmatjes waarmee ik dit allemaal kan configureren en beheren.
Hmmm wat dacht je hiervan:
- Windows 2003 Server (je moet wel geheugen bijprikken)
- Terminal Server Gateway installeren om over 443 te RDPen (Remote Desktop Connection (Terminal Services Client 6.0))
- stream muziek met IIS (er zijn er zat)
- Firewall zit ingeboud maar ZomeAlarm schijnt goed te werken

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-02 07:06
eeuh waarom is nog niemand met freenas gekomen ?
dat is eigenlijks alles wat meneer zoekt, en tamelijk simpel

valt ook genoeg mee te spelen en over te lezen :P

freenas.org ( 0.7x ) laat 0.8 nog maar ff links liggen

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Wat volgens mij makkelijk is (als je zelf zo gewend bent aan windows)

- windows 7 (zal wel wat langzaam gaan met 512) als je andere pc's ook windows 7 gebruiken
- of anders winxp met windows search, zodat shares geindexeerd worden

- voor thuis inloggen gewoon remote desktop (of desnoods via een tweak concurrent rdp logins aanzetten)

bestanden delen binnen eigen netwerk; gewoon windows zn werk laten doen
bestanden delen buiten eigen netwerk; FTP (zit zelfs ook al standaard in win7)
muziek stream; eehh tjsa daar weet ik wat minder van. Orb? of Twonky media server.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anders Windows Server 2003 R2 met Tonido?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

steareth schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:00:
[...]
Waarom ik trouwens ook voor server 2003 wil gaan is vanwege remote desktop, in mijn huis zijn alleen maar windows pc's en (ik kom misschien over als een beginnertje zo) ik heb zo het idee dat ik met windows makkelijker een remote desktop sessie kan starten dan met linux ofzo.
Hmm, dat is niet helemaal waar. Het is alleen anders.
Voor Linux zijn er 2 oplossingen: VNC of SSH. De eerste is letterlijk een remote desktop sessie. Die is op verschillende manieren te realiseren. Als je de sessie wilt "overnemen" die je lokaal gebruikt kan je "Vino" als server gebruiken. Deze is vanuit Gnome gewoon grafisch in te stellen, en is naar mijn weten niet moeilijker dan in Windows. Als je een nieuwe sessie wilt starten zal je de VNC server op een andere manier moeten configureren. Dit heb ik zelf nooit gedaan.
SSH werkt ietsjes anders. Met een programma als Putty kan je via SSH inloggen op je machine. Je krijgt dan een command line interface waarbij je op de server programma's kan starten. De OpenSSH server hiervoor zit zo goed als standaard bij elke Linux distributie, en is eigenlijk altijd al geconfigureerd. Inloggen doe je met dezelfde login als lokaal. De crux zit hem alleen in het starten van grafische programma's. SSH (en Putty dus) ondersteunen iets genaamd X-forwarding. Als je een grafisch programma op de server start, zal de interface van dat programma op jouw desktop verschijnen. Je hebt daar alleen wel X voor nodig. Een handleiding daarvoor is hier te vinden.

De eerste optie vereist wat (eenvoudige) configuratie op de server, maar als client is het net zo makkelijk als Remote Desktop. De tweede is heel krachtig en bruikbaar, maar vereist iets meer werk op de client-pc. Overigens werkt x-forwarding op Mac's met X11 en op Linux zonder extra installaties, die hebben immers al X.

Handig om te weten, die SSH server ondersteunt dus ook SFTP, zoals al eerder is genoemd in dit topic. Met een programma als WinSCP kan je dus ook verbinden met jouw computer om de bestanden te up- en downloaden.

[ Voor 5% gewijzigd door RSpliet op 08-04-2011 12:28 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• steareth

steareth

Topicstarter
Staatslot schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:15:
[...]

offtopic:
je zit hier ook op tweakers hè ;)

Waarom begin je niet zelf met een linux installatie, lamp webserver erop, ssh en een ftp-server.
Dan kom je echt al een heel eind, je kunt het dan uitbreinden met bijvoorbeeld de eerder genoemde net2ftp, zodat je ook via je browser bij je bestanden kunt.

Verder moet je er wel tijd in willen steken, als je aangeeft dat je er niet een weekendje mee bezig wilt zijn vraag ik me af of je wel aan het goeie adres zit (en misschien nog sterker, wel de goeie opleiding doet). Over het algemeen is ICT iets waar je je in moet vastbijten, wilskracht moet tonen en een beetje doorzettingsvermogen. Daar hoort ook zeker het opofferen van een weekendje vrije tijd bij ;)
het is niet dat ik het niet wil, maar ik ben nogal snel afgeleid.
iets waar ik 3-5 uurtjes over moet doen vind ik niet erg, het verder tweaken doe ik wel on the fly en naarmate ik er meer wee werk hoe meer ik erover leer. ik ben zon type dat sneller leert in de praktijk dan wanneer ik er over moet lezen.

• steareth

steareth

Topicstarter
Mad_Cow schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:23:
Wat volgens mij makkelijk is (als je zelf zo gewend bent aan windows)

- windows 7 (zal wel wat langzaam gaan met 512) als je andere pc's ook windows 7 gebruiken
- of anders winxp met windows search, zodat shares geindexeerd worden

- voor thuis inloggen gewoon remote desktop (of desnoods via een tweak concurrent rdp logins aanzetten)

bestanden delen binnen eigen netwerk; gewoon windows zn werk laten doen
bestanden delen buiten eigen netwerk; FTP (zit zelfs ook al standaard in win7)
muziek stream; eehh tjsa daar weet ik wat minder van. Orb? of Twonky media server.
zoals ik het zie word dat gewoon installeren van standaard programma's die je normaal ook zou gebruiken.
zit zie ik zelf ook als een leer proces dus wil ik ook een fatsoenlijke server inrichten.

Verwijderd

Ik heb hfs (http file server) geïnstalleerd. Werkt echt prima.

Hier kan je andere templates downloaden.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2011 20:15 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HFS is ook een erg mooi programma ja, hoewel ik Tonido ook wel erg fijn vind werken vooral vanwege de makkelijke installatie. Echter HFS zou toch mijn voorkeur hebben simpelweg omdat je er geen third party voor nodig hebt.
Nooit geweten dat er templates voor waren, eens downloaden :P

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Tsurany schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 16:38:
Nooit geweten dat er templates voor waren, eens downloaden :P
Let dan wel dat de meeste templates niet met versie 2.2 werken. Op het forum kan je 'beta' versies afhalen. Deze versies zijn echter wel stabiel.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
steareth schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:39:
[...]

het is niet dat ik het niet wil, maar ik ben nogal snel afgeleid.
iets waar ik 3-5 uurtjes over moet doen vind ik niet erg, het verder tweaken doe ik wel on the fly en naarmate ik er meer wee werk hoe meer ik erover leer. ik ben zon type dat sneller leert in de praktijk dan wanneer ik er over moet lezen.
Vraag me af of je dan wel goed zit in de ict het is namelijk een heel groot deel plannen en inlezen in de stof omdat er gewoon teveel variabelen zijn om simpel uit te proberen. Zo zit je ook met vage termen die je toch eerst moet kennen om überhaupt iets te kunnen doen.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• steareth

steareth

Topicstarter
lamko schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:06:
[...]

Vraag me af of je dan wel goed zit in de ict het is namelijk een heel groot deel plannen en inlezen in de stof omdat er gewoon teveel variabelen zijn om simpel uit te proberen. Zo zit je ook met vage termen die je toch eerst moet kennen om überhaupt iets te kunnen doen.
aangezien ict mijn hobby is en we meestal gewoon even weg kunnen lopen tijdens de les vind ik het geen probleem, kan goed leren op het moment, alleen dat subnetten vergt wat tijd :)

Verwijderd

Ik zou gaan voor een linux server met minimale configuratie, en daar dan webmin op, kan je alles configureren vanuit een webinterface. Zo kan je later je server ook altijd uitbreiden met andere services.

Neem je tijd voor dit soort dingen, het is vooral veel opzoeken en proberen (zorg altijd voor een backup, en als het eens misloopt, geen ramp, dan begin je opnieuw).

En met een Pentium 4 kan je best veel doen (idd alleen jammer dat het extra verwarmingselement is in de kamer).
Bij mij thuis bv staat een pentium 4 met 4 GB geheugen, 2x 250 GB in RAID 1 (softraid) met LVM en daarop draait momenteel het volgende:
- Xen
- 1 virtuele server met openLDAP, DNS, DHCP, Samba
- 1 virtuele server met nagios (monitoring)
- 1 virtuele server met Oracle 11gR2 (database)
- 1 virtuele server met Bacula (backups)
- 1 virtuele server met postfix en cyrus imap (mailserver)
- 1 virtuele server met Apache, Pure-ftp, openVPN (en is als enige te benaderen via het web)

Beheren gebeurt via ssh, bestanden kan ik aan via sftp of ftpes, webserver via https (alle verbindingen zijn beveiligd met zelfgemaakte certificaten).

Is overkill voor een thuisnetwerk, maar is wel superleuk en superleerzaam.

Dit is wss ook mogelijk met windows 2003, maar dat is al een 9 jaar geleden dat ik dat thuis nog heb geprobeerd (op men werk is het wel windows 2003, maar daar kan ik niet zo met spelen en linux is veel leuker :-) )
Pagina: 1