Toon posts:

[Macbook Pro]Haperen bij games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem, nu al een tijdje. Ik heb een Macbook Pro 5,5 13 Inch met een 9400M met 4GB.

Telkens als ik games ga spelen, maakt niet uit welke games het zijn, Steam games, Unreal Tournament 2004, na een tiental minuten, 20 a 30 begint het beeld te haperen. Het is dan 1 sec. vloeiend, een soort vertraging en dan weer vloeiend.

Ik dacht eerst dat het aan de drivers lag, helemaal geupgrade en hij doet het alsnog.

Wat kan het probleem zijn?

Verwijderd

Heb je tegelijktijd andere applicaties draaien??

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-01 17:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Heb je istat in je dahsboard? daar kun je zien hoe warm de GPU en CPU worden. Dat is een mooie om mee te beginnen. Je kunt daar ook zien hoe hard de fans blazen..

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is een beetje dat ik niet uit mijn spel kan komen, via alt tab in Windows bijv. en ook niet me dashboard in-game kan aanzetten..

EDIT:

Op het moment van haperen, direct dashboard geopend en screenshot gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/286uzk6.png

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2011 22:42 ]

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-12-2025
Je CPU is 98 graden. Dat is prima om een degelijk eitje op te bakken, maar waarschijnlijk niet om mee te gamen. 100 graden is de max safe limit, dus als je die aantikt zal hij wel terug gaan schakelen, wat resulteert in haperingen tijdens gamen. Zie ook: http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=11413949

Misschien zit je headsink niet goed op de processor of zit er teveel/te weinig koelpasta op. Even langs Apple store ermee.

Of...er zijn ook programmatjes op internet te vinden waarmee je handmatig je fan hoger kan zetten. Zoek die eens op, gooi fan op vol vermogen en probeer het dan nog eens.

[ Voor 20% gewijzigd door Rein_stein op 07-04-2011 23:32 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

Speel je games in Windows? De Windows drivers houden namelijk geen rekening met de max temperatuur van je Mac etc. Dan kan die erg heet worden en raar gaan doen.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je processor wordt 100 graden terwijl je fans maar op 2500 toeren draaien. Daar schiet je processor waarschijnlijk in z'n beveiliging waardoor hij langzamer loopt. Bij zo'n temp moeten iig je fans op 6000 rpm draaien normaal gesproken... Je kan even een SMC reset doen om te kijken of hij dan wel correct de fans op snelheid laat draaien. Je kan ook met het programma SMCfancontrol (staat los van de SMC reset) de fans forceren op 6000 rpm en kijken hoe warm hij dan wordt. :)

Verwijderd

DODS <3 flash map <3

Maar inderdaad je CPU word behoorlijk heet. Maar volgens mij draai je dit spel native onder mac os?

Verwijderd

Topicstarter
Jep draai het spel native. Geniaal level en spel idd :D

Ik zal wel ff een SCM reset uitvoeren en dan nog eens gaan spelen. Als het niet helpt zal ik SMCfancontrol installeren.

EDIT:

IK heb de SMC control uitgevoerd, ware het niet dat het niks heeft geholpen. Ik heb ff gemonitored wat er nou precies aan de hand is en mijn fan lijkt wel broke. Ik ben rustig DoDS aan het spelen en zie mijn temp van de CPU omhoog lopen, de fan blijft doodleuk op 2000 toeren draaien. Ik heb dit niet eerder gehad, meestal schiet mijn fan direct aan als de temp wat hoger wordt...

De fan schiet dus niet uit zichzelf aan, vind ik wel een beetje jammer en raar. Nu moet ik dus de hele tijd zelf dat instellen, is er geen oplossing hiervoor?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2011 10:46 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:25
Ik had dat onder windows op mijn mbp. Ik begin met CoD4 te spelen, en na 5 min klapt ie in de beveiliging.
Op een of andere manier kan de firmware de fans niet op tijd laten opspinnen. Ik heb het verholpen met Lubbo's fancontrol. (En ik heb toen ook de fans schoongemaakt) Onder mac os kan je daar smc fan control voor gebruiken.
(Applecare vond dat ik het eerst maar moest reproduceren onder mac os. maar ik heb geen games onder mac os. In jou geval heeft apple care bellen mogelijk wel zin.)

offtopic:
Edit@hieronder: was mogelijk dat je nog applecare had. Maar dan doe je het toch met de tips hier.

[ Voor 30% gewijzigd door Jesse op 08-04-2011 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afgezien dat mijn MBP nu al bijna anderhalf jaar oud is en ik geen Apple Care heb?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-01 17:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:07:
Afgezien dat mijn MBP nu al bijna anderhalf jaar oud is en ik geen Apple Care heb?
Nee, dan niet :+

Je kan het allicht proberen, een beetje zelfredzaamheid is een pre in deze wereld :)

daarnaast, heb je al geprobeerd om met SMC fancontrol de fan op max toeren te forceren? Kijk eens wat er dan gebeurd tijdens het gamen.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:13
Een nieuwe fan kost ook geen vermogen.

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-12-2025
Er is niets mis met de fan, er is iets mis met de hardware/software matige aansturing van de fan.

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt. Hij doet het nu wel, maar alles moet handmatig ingesteld worden.
Hij schiet niet meer uit zichzelf aan als hij te warm wordt..

• mr.niceguy.89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08-2018
100 graden is absoluut niet goed voor je hardware.
Neem per direct contact met apple op.

groetjes.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:07:
Je hebt 2 jaar garantie.

Dus je hoeft je nergens druk om te maken.

[ Voor 57% gewijzigd door mr.niceguy.89 op 13-04-2011 12:50 ]

Verwijderd

mr.niceguy.89 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:49:
100 graden is absoluut niet goed voor je hardware.
Neem per direct contact met apple op.

groetjes.

[...]

Je hebt 2 jaar garantie.

Dus je hoeft je nergens druk om te maken.
nee, je hebt 1 jaar garantie. Eventueel met AppleCare uit te breiden naar 3 jaar.

Probeer eens een PRAM reset, dit lost altijd heel veel fan problemen bij imacs en macbooks (pro) op.

Gaat als volgt: macbook volledig uitzetten, alt+cmd+p+r inhouden op het toetsenbord, macbook aanzetten.
Toetsen vasthouden tot je 3 maal het opstartgeluidje hebt gehoord, dan weer normaal laten starten, en checken of het probleem is opgelost.
Pagina: 1