Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AwesomeKid123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04-2017
Intro:
het is er nog niet,

Beste tweakers,

zal even een korte inleiding geven van dit verhaal. Laatst kreeg ik me telefoon rekening in de bus. Ik schrok me de tyfus! (pardon my frence) Hij was veelst te hoog. Voornamelijk omdat ik over mijn minuten heen zat. Toen bedacht ik me; hoe kunnen we dit anders doen? We hebben tegenwoordig android, de meeste mensen waarmee ik bel hebben android en de meeste mensen waarmee ik bel oneindig internet.

Waarom zou het niet mogelijk zijn om een applicatie te schrijven waarmee we gratis met elkaar kunnen bellen?
Er zijn waarschijnlijk tig programma's waarmee je gratis kan bellen. Maar vanuit dit idee ging mijn hoofd naar een ander idee.

Het Idee
Hij lijkt me leuk om met een stel tweakers samen te gaan werken aan een applicatie die stem/muziek/whatever geluid zo efficient mogelijk omzet naar bits. Deze bits te verzenden naar een andere telefoon. En deze weer terug conventeren naar geluid. Vooral de conversie technieken ben ik geintreseert in. Ik studeer op het moment technisch natuurkunde maar geluid en compressie hebben me altijd geboeid. Heeft natuurlijk ook wel iets te maken met natuurkunde. :P

Het is dus de bedoeling om de aplicatie zo maken dat de compressie technieken modulair zijn en dat andere tweakers/wiskundige/wetenschappers hun eigen compressie techniek kunnen schrijven en er mee gaan experimenteren.

De Applicatie:
Even een flow diagram laten zien van hoe ik denk dat het moet worden:

Stem - > Microphone -> Filter/Compressie -> Zenden -> Ontvangen -> terug conversie -> speaker -> luisteren
de aplicatie gaat zich natuurlijk alleen beperken tot de dik gedrukte stukken.

Allerlei factoren zijn hier belangerijk bv, hoe snel is je verbinding en hoe snel is je processor. Maar dit zijn gegeven factoren van de telefoons en verbinding. Vervolgens zou je hier een regenboog aan verschillende conversie technieken voor kunnen verzinnen. Een compressie technologie speciaal voor Muziek en een andere voor Stem..etc.

Minimale applicatie features:
- Calibratie Tool (Processor snelheid van de twee telefoons, verbinding tussen de twee telefoons, type microfoon?)
- Programmeer sandbox omgeving
- Zend en ontvangst protocol (hier kan je waarschijnlijk ook een boek over schrijven. Maar dit moet gewoon zo simpel mogelijk zijn. Misschien in een later stadium als dit echt een bottle neck gaat worden)

Vragen:
- Is dit een goed idee?
- Wil je mee werken?
- Zijn er features die je wilt zien?
- Zou je het gebruiken als er al wat goed werkende compressie methodes tot je beschikking waren?
- Waarvoor zou je het gebruiken?

Kortom eigenlijk te veel om op te noemen. Laat even weten wat jullie hier van vinden. Deze applicatie lijkt me een schitterend om ruimte te bieden voor studenten proffesoren etc. Ik sta open voor commentaar en vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door AwesomeKid123 op 08-04-2011 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09-2020
Mischien had je beter nederlands kunnen gaan studeren ipv natuurkunde.(grapje hoor) klinkt als een leuk idee ben benieuwd of hier wat uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AwesomeKid123
Goed met getalletjes, waardeloos met woorden.

[ Voor 16% gewijzigd door AwesomeKid123 op 08-04-2011 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit bestaat al en het heet VoIP. Op telefoons meestal in de vorm van Skype of Fring of Viber.

En dat hele stuk van "een applicatie die stem/muziek/whatever geluid zo efficient mogelijk omzet naar bits" (en v.v.) heet een codec en daar bestaan er al honderden van. Zoek 's op G.711, G.726 en G.729.

[ Voor 53% gewijzigd door CyBeR op 08-04-2011 00:30 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22

ThunderNet

Flits!

CyBeR schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:27:
Dit bestaat al en het heet VoIP. Op telefoons meestal in de vorm van Skype of Fring of Viber.

En dat hele stuk van "een applicatie die stem/muziek/whatever geluid zo efficient mogelijk omzet naar bits" (en v.v.) heet een codec en daar bestaan er al honderden van. Zoek 's op G.711, G.726 en G.729.
Sterker nog :P ook gewoon GSM werkt op deze manier.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ThunderNet schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:31:
[...]

Yeah maar dat haalt het 'internet' deel eruit ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:31:
[...]

TS geeft aan dat hij het 'gratis' datanetwerk op de telefoon wil gebruiken om daadwerkelijke belkosten te vermijden :) Dus hoewel je gelijk hebt is dat niet waar het in de TS om gaat.

Verder moet ik cyber gelijk geven, tenzij ik het verkeerd begrijp gaat het hier gewoon op een VOIP applicatie?

Ik denk dat het lastig wordt om hobby-matig iets revolutionairs neer te zetten, aangezien er al heel veel mee is / wordt gedaan door grote spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:03
Klinkt als een prima idee. Gebruik als speelterrein bijvoorbeeld Android. En als basiscodecs celt+speex. En als communicatieprotocol SIP. En vervolgens heb je het wiel opnieuw uitgevonden :)

Wat je wel kan doen is specifiek de AMR codec (huidige 3g voicecommscodec) soort van dupliceren in open source. Net ziets als divx --> xvid :) - Maar zorg dat je codec ook kan communiceren met een 'officiele'. Vervolgens kijken we tweakers.net lief aan, waardoor ze een sipserver opzetten. Niet om de werkelijke gesprekken mee te voeren, maar als schakelstation voor de diverse sipservers die wijzelf opzetten. Met een sipclient/server voor bijvoorbeeld android, symbian, wm9 en jailbroken iphones. Zodat de verbinding gelegd wordt via de telefooncentrale.tweakers.net, maar de werkelijke verbinding tussen de clients ligt.

Of zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AwesomeKid123
CyBeR schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:27:

Dit zijn inderdaad de standaarden die echt geniaal zijn. Deze moeten de studenten/hobbyisten zelf gaan programmeren. Natuurlijk allemaal lekker open source, en volledige transparantie.

Hierna zou ook, encryptie en audio filters geprogrammeerd worden. Allemaal leuk hobbien.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:34:
[...]

TS geeft aan dat hij het 'gratis' datanetwerk op de telefoon wil gebruiken om daadwerkelijke belkosten te vermijden :) Dus hoewel je gelijk hebt is dat niet waar het in de TS om gaat.

Verder moet ik cyber gelijk geven, tenzij ik het verkeerd begrijp gaat het hier gewoon op een VOIP applicatie?

Ik denk dat het lastig wordt om hobby-matig iets revolutionairs neer te zetten, aangezien er al heel veel mee is / wordt gedaan door grote spelers.
Het is misschien beter om in het eerste stadia van het project volledig te richten op een sandbox te bouwen.

Het idee is om iets te bouwen waarmee mensen hun eigen codec kunnen schrijven en experimenteren op een manier waarop je het gelijk kan zien wat je doet. Het zal dan ook voornamelijk een wetenschappelijke tool zijn waarmee studenten en professoren hun stof in praktijk kunnen brengen. "en wat is nu mooier dan je telefoon uit je broekzak halen en gelijk je theorie in praktijk brengen"
wheez50 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:38:
Klinkt als een prima idee. Gebruik als speelterrein bijvoorbeeld Android. En als basiscodecs celt+speex. En als communicatieprotocol SIP. En vervolgens heb je het wiel opnieuw uitgevonden :)

Wat je wel kan doen is specifiek de AMR codec (huidige 3g voicecommscodec) soort van dupliceren in open source. Net ziets als divx --> xvid :) - Maar zorg dat je codec ook kan communiceren met een 'officiele'. Vervolgens kijken we tweakers.net lief aan, waardoor ze een sipserver opzetten. Niet om de werkelijke gesprekken mee te voeren, maar als schakelstation voor de diverse sipservers die wijzelf opzetten. Met een sipclient/server voor bijvoorbeeld android, symbian, wm9 en jailbroken iphones. Zodat de verbinding gelegd wordt via de telefooncentrale.tweakers.net, maar de werkelijke verbinding tussen de clients ligt.

Of zoiets...
Mijn persoonlijke intresse ligt bij audio en inderdaad voicecommscodec ben ik inderdaad al in elkaar aan het hobbien. Je kan voice al over 8kb/s verbinding sturen. Met wat basis kennis van regeltechniek, systems and signals en programmeren kan je dit al voor mekaar krijgen. Maar zodra je dit hebt gedaan word het verslavend om het steeds sneller te maken en met minder kb/s. :P

Ik heb totaal geen verstand van communicatie technieken zoals... Sip? Dus om dit voor mekaar te krijgen moet ik me of daar ook in gaan verdiepen of iemand vinden die dit kan.

[ Voor 52% gewijzigd door AwesomeKid123 op 08-04-2011 00:58 ]

Pagina: 1