PicoPSU 150W in combinatie met 6xSamsung 2TB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
Goedemiddag,

Ik ben van plan om op korte termijn een NAS te bouwen met 6 harde schijven erin.
Configuratie:

Intel D510MO
2/4GB geheugen
6x2TB Samsung F4EG harde schijven (2A spinup tijdens opstarten)
Lian Li PC-Q08B
PicoPSU 84W voeding met een 150W adapter op 12V

Rest is irrelevant :)

Nu wil ik met deze configuratie dus een PicoPSU gebruiken. Vraag is echter of deze het trekt om 6 harde schijven tijdens het starten van prik te voorzien.

Als mijn pro 1337 uitreken skills mij niet in de steek laten en dan 150W delen door 12V, ik dan op 12.5A uitkom. :P

Dat zou dus inhouden dat het opspinnen op deze manier prima wordt opgevangen, echter zeker weten doe ik het niet. Zeker omdat de PicoPSU maar 84W is. Wie kan mij hier een zeker antwoord in geven, zodat ik straks geen 75 euro uitgeef aan een voeding die niet bij mijn wensen past.

En is dit de meest effectieve manier om die server van prik te voorzien? Of is een PSU met 80+ rating misschien toch een beter idee?

Ik heb natuurlijk op Google gezocht maar daar niks mogen vinden. Ben dus op zoek naar gebruikerservaringen of super experts als Mux :P

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Eh, hallo :)

Beperkend voor het opstarten met een picopsu is meestal niet zozeer de 12V-lijn (die trekt het wel met een 150W voeding hoor), maar de 5V-lijn. Zowel je moederbordje als de HDDs belasten die flink bij het opstarten. Een picopsu kan ongeveer 5A leveren, en voor zover ik in reviews de piekstroom op 5V kan vinden lijkt het erop dat dat gaat lukken met deze configuratie.

Echter, dan is er nog de vraag hoe nuttig het is om een picopsu met deze config te draaien. Je D510MO incl. geheugen doet idle ongeveer 8-1013-15W DC, je schijfjes 4W per stuk dus totaal zo'n 24W. Bij elkaar is dat 35W DC in idle, en eerlijk gezegd zit je dan al dik in ATX PSU-land. De alomtegenwoordige be quiet pure power L7 en aanverwante voedingen zullen prima passen. Een picopsu zal zich waarschijnlijk niet terugverdienen. Als je je schijven het grootste deel van de tijd in spindown hebt zal het waarschijnlijk wel de moeite waard zijn.

edit: hoe ga je die schijven aansluiten op een D510MO?

[ Voor 12% gewijzigd door mux op 07-04-2011 16:47 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Jouw blogs zijn alom bekend en geeerd natuurlijk :D

35W is "slechts" 11% van de load van die L7 die jij noemt... Dat komt dus niet echt bij de 80% effenciency terecht wanneer deze voeding pas tot zijn recht zal komen.

Jouw mening is dus dat het verschil verwaarloosbaar is?

Dan is mijn vraag al vrij snel beantwoord dacht ik zo. :)
Zou jij nog zuinigere alternatieven aanraden als het gaat om het moederbord.

Wordt een vrij simpel FreeNAS systeem en staat voor 99% te idlen ;)

EDIT: Ik plak er denk ik een PCI raidcontroller bij aan... Alles draait onder ZFS. dus geen dikke controllers nodig :)

[ Voor 11% gewijzigd door YaaD op 07-04-2011 16:46 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Als vuistregel kun je zeggen: het kantelpunt voor een pico ipv ATX psu zit in de buurt van de 20W. Tussen de 20W en 10 à 15% belasting van een ATX psu is er nog steeds wat te zeggen voor een pico als je van de dradenbende af wil ofzo, maar daarboven heeft het eigenlijk geen zin meer.

Die raidcontroller verbruikt ook minimaal 5W DC. Bovendien zat ik aan de lage kant met mijn schatting wat een D510MO verbruikt; nu ik verder kijk lijkt dat ding toch eerder richting de 15W te zuipen. Alles bij elkaar opgeteld heb je zelfs met de hdd's in spindown - vanuit efficiëntie-oogpunt - weinig aan een pico.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Kies dan voor de nieuwe moederborden van AMD. Voor een kleine honderd euro heb je dan pci-e lanes. Je wil geen pci raid controller (bus limiet) en eigenlijk wil je helemaal geen slimme functionaliteit op die kaart. Laat ZFS het werk doen. Kijk voor meer info in het ZFS topic.
Voordeel is dan ook dat ie goedkoper geheugen kunt nemen,.want DDR3 stijgt in prijs.

Daarnaast als je nu al denkt aan uitbreiding, dan móet je helemaal niet aan de pico denken. Je schuift steeds meer naar het gunstige gebied van ATX en van pico weg, vanwege de spinup.

@mux, hoe vaak móet ik het nou zeggen, DIY Atom builds verbruiken teveel. Alleen de single was aardig, maar zelfs die is er nu aan. Zeker als je er iets zinnigs mee wil doen. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Dadona op 07-04-2011 17:03 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Probleem van dergelijke bordjes is, is het gebrek aan SATA poorten. Op deze manier beperk ik de kosten voor het bord en de controller. Ik kan ook een Supermicro bord nemen met 6 poorten maar die kosten al gauw 180 euro.

Uitbreiding zal er niet zo snel komen Als ik 6x2TB draai onder ZFS met RAIDZ dan hebben we het over 10TB. Dat is ruim voldoende. :P

Welk bord bedoel je dan concreet Dadona?

Oke, dan ga ik sowieso voor een ATX voeding dan! Thank you! :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ik zit nu in de trein dus kan ik niet makkelijk een lijst opstellen. Maar bijvoorbeeld een moederbord als de pricewatch: Asrock E350M1 De MSI tegenhangers zouden iets zuiniger zijn, maar ook duurder.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Die is gelijk al een slag duurder... en ik zie eerlijk gezegd er niet de meerwaarde van in...

Stel dat ie 10Watt zou verbruiken ipv van 15... dat zou een verschil van 5W zijn.. Totaal komt dat neer op een 50kwh op jaarbasis. Dat kost me 12.50euro per jaar. Die Asrock is pakweg 50 euro duurder... Dus moet ik het systeem 4 jaar laten draaien om het verschil eruit te halen...

Tegen die tijd zijn er vast wel betere systemen dus ik verwacht niet dat ik het verschil kan verantwoorden dan :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Het prijsverschil is een kleine dertig euro of minder. Daarnaast gaf ik ook al aan dat de AMD een normaal PCI-e slot heeft, een PCI RAID controller wil je niet en je ook moet kijken naar de geheugen prijzen. Tot slot vraag ik mij af of het werkelijk 15W is en niet nog meer, maar goed, daar moet je zelf maar even naar zoeken.

De CSL/OT kroeg !

Pagina: 1