Macbook reageert traag

Pagina: 1
Acties:

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik heb sinds 2008 een Macbook unibody en ondervindt sinds enige tijd de volgende problemen:

Reageert traag bij openen van applicaties, openen van nieuwe tabbladen en scrollen in Firefox en het wisselen tussen programma's, gebruik van de delete-key, het sluiten van programma's en zelfs typen. Ik heb een screenshot bijgevoegd van het geheugengebruik en zoals je ziet is er weinig vrij geheugen beschikbaar. Betekent dit concreet dat ik extra geheugen nodig heb? Ik heb 2 x 1GB 1067Mhz DDR3 en veronderstelde dat dit genoeg was om niet al te zware programma's tegelijkertijd te draaien (zoals bijvoorbeeld internet/Vuze/Word 2011/iTunes.)

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/rc67nk.png

Kan iemand mij uitleggen wat mogelijkerwijs het probleem is?

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 15:39

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Is dit nadat je net hebt opgestart of als je al een tijd bezig bent? Als je net opgestart hebt is er wel wat mis, veels te veel geheugen in gebruik. 2 gig is voor normaal gebruik wel voldoende. Maar meer kan nooit kwaad.

Hoe vol is je partitie waar je OS op staat? En geef eens een overzicht van de lopende tasks.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik heb nog 20GB ruimte op een schijf van 320GB.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2yjt4w3.png

Het is inderdaad als hij al wat langer aanstaat. Afsluiten gaan overigens ook zeer sloom. Overigens heb ik net een programma genaam iFreemem gebruikt, vandaar dat het vrije geheugen nu een stuk groter is.

[ Voor 22% gewijzigd door Empulse op 07-04-2011 15:26 ]

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Verwijderd

Welke versie van Firefox gebruik je?
Bij de vorige versie van FF, 3, ondervond ik ook problemen, mede ook door Flash. Je kunt proberen een andere browser te proberen?

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 15:39

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

20 gig zou op zich nog wel voldoende zijn... al hoewel ik het wat weinig vind. Heb je veel download (muziek, films e.d.) staan? Zo ja, zou je kunnen proberen deze op een externe schijf te zetten. Ik neem aan dat je hem in de 2 jaar niet een keer herinstalleert hebt, en bij 20 gig vrij (zeg maar 5,5%) is de kans er ook dat er wat fragmentatie heeft plaats gevonden. OSX onderhoud zich eigenlijk wel zelf, maar aangezien er nog maar 5.5% vrij is kan het wat lastig worden. Dus daarom even de schijf wat opruimen.

Tevens kun je ook je cache legen.

Om te defragmenteren kun idefrag gebruiken, alleen moet je dan opstarten van een ander medium dan je harddisk, hij kan n.l. niet de partitie defragmenteren waarvan geboot is.

Verder idd updated. En heb je al andere browsers getest?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.